Hallo beste mensen,
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik vermoed dat "onze" Kroonboszanger geen Eastern Crowned Warbler is maar een Western Crowned Warbler. Deze gedachte heb ik wel vaker bij mij op laten komen, maar vrij snel weer van mij af gezet. Ik kom tot deze conclusie omdat ik bezig ben met een profielwerkstuk over verschijningen van dwaalgasten in de WP, hierbij is aan de hand van "Reverse Migration" een opvallend detail door mij opgemerkt, daar kom ik later op terug.
Eerst de kenmerken van "ons" vogeltje aan de hand van "Warblers of Europe, Asia and North-Africa":
- Het vogeltje heeft twee vage vleugelstreepjes. Dit is een kenmerk dat voor Western en tegen Eastern pleit. Eastern heeft namelijk maar één vleugelstreepje, hoewel ik mij goed kan voorstellen dat er uitzonderingen zijn.
- De onderstaartdekveren zijn wel gelig, maar niet opvallend geel. Ik lees in het
PDF'je van Birdclubkatwijk.nl dat de gele onderstaartdekveren pas na enige tijd gezien konden worden (en dus niet opvallend waren!). Ze contrasteren m.i. totaal niet met de onderdelen van het vogeltje, zie
deze foto.
- Vuilwitte onderdelen zijn prima voor beide soorten maar het boek zegt: "Near uniform white underparts" bij Western Crowned Warbler met "Faint yellowish streaking". Op
deze foto zie ik inderdaad vuilwitte onderdelen met een wat gelige waas in het midden.
- De kruinstreep is echt opvallend, Zie
deze foto. Dit is volgens het boek iets dat bij de meeste Western Crowned Warblers inderdaad meer uigesproken is dan bij de meeste Eastern Crowned Warblers.
Andere kenmerken vind ik moeilijk om te beoordelen. Op sommige foto's zijn duidelijk groene arm- en handpennen te zien. Duidelijk helderder dan de kleur van de mantel en schouderveren van de vogel. Opzich is dit goed voor Western Crowned Warbler, maar dit kan natuurlijk een effect van de lichtval zijn. Wel lijkt de vogel een duidelijke, donkere, contrasterende bovenkop te hebben. Ik doel dus op de veren tussen de kruinstreep en de wenkbrauwstrepen. Bij Eastern Crowned Warbler is dat contrast kenmerkend, maar Western Crowned Warbler heeft m.i. ook een opmerkelijk contrast. Zie daarvoor
deze foto.
Het meest doorslaggevende argument zou het volgende kunnen zijn. Jullie zijn allemaal vast wel bekend met "Reverse Migration"? Dit houdt in dat vogels een afwijking hebben om exact de tegenovergestelde richting op te vliegen in plaats van de normale route wanneer de najaarstrek begint. Ik heb dit onderzocht bij veel vogelsoorten aan de hand van een globe. Een globe is een vereiste, want zelfs realistische tekeningen van aardbollen vertekenen een beetje. Nu heb ik het vermoeden dat de verschijningen van veel Phylloscopus soorten in de WP aan de hand van deze theorie verklaard kunnen worden. Het is namelijk perfect toe te passen op Bladkoning, Hume's Bladkoning, Pallas' Boszanger, Bruine Boszanger en Raddes Boszanger maar ook op soorten als Kleine Spotvogel, Woestijngrasmus etc. Zelfs Amerikaanse meeuwen lijken er "last" van te hebben want wanneer je de lijn Newfoundland - west Mexico in tegenovergestelde richting neemt kom je ongeveer uit bij Ierland, Engeland, Bretagne etc.
Aan de hand van deze theorie is het echter onmogelijk voor een Eastern Crowned Warbler om Europa te kunnen bereiken. Een Eastern Crowned Warbler die "Reversed Migrates" moet juist in Amerika uit komen, maar ik betwijfel of zo'n vogeltje uberhaupt deze noordelijke route durft te nemen, aangezien Phyllo's voornamelijk trekken over gebieden waar te fourageren is.
Maar kan Western Crowned Warbler dan wel Europa bereiken? M.i. wel. Pak een globe en een boek waarin de broed- en overwinteringsgebieden van de soort staan. Wanneer je de lijn tussen deze twee gebieden in tegenovergestelde richting neemt en iets laat afbuigen naar links (vanwege de kromming van de Aarde) kom je al in de richting van Europa. Het enige wat nog niet lijkt te kloppen is dat de normale trekroute net iets te kort is, waardoor de (weinige) afwijkende vogeltjes in Oost-Europa zouden moeten blijven hangen. Maar hoeveel is bekend over het broedgebied van Western Crowned Warbler? Broedt het vogeltje niet stiekem ook iets noord-westelijker, bij het Aralmeer bijvoorbeeld? Als dat het geval is moet het absoluut mogelijk zijn voor het vogeltje om West Europa te bereiken. Ook is het wellicht mogelijk dat de soort "gewoon" even wat verder trekt om bijvoorbeeld de juiste leefomgeving te vinden.
Al met al: is het niet waarschijnlijker dat we in 2007 met een Western Crowned Warbler te maken hadden (en wellicht geldt dat ook voor de andere WP gevallen?). De "Reverse Route" van de Western Crowned Warbler komt veel dichterbij Europa dan de "Reverse Route" van de Eastern Crowned Warbler. Ook zijn er kleedkenmerken die richting Western Crowned Warbler wijzen.
Vriendelijke groeten,
Jos Welbedacht