Hoofdmenu

Milan

Gestart door Wim Remmelzwaal, oktober 04, 2007, 20:31:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

Wim Remmelzwaal

Een van de gezenderde Purperreigers, Milan, was al een aardig eindje op weg naar Zuid-Amerika. Het lijkt er op dat de tocht na een oceaanvlucht van 4000 km. uiteindelijk in het water is geeindigd.
http://www.vogelbescherming.nl/content.aspx?cid=3034
Ook andere Purperreigers met zender hebben niet zo'n voorspoedige reis gehad.

Jos Welbedacht

Arm beest, is het niet mogelijk dat hij nog steeds op weg is, en dat de Brazilianen hem als dwaalgast in kunnen tikken?
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Jacquesvanmeer

Ik heb daar bij het logboek al gevraagd of dat het wel verantwoordelijk is om de purpers met ca. 25 of 40 gram extra ballast op pad te sturen. Volgens mij komt het met de energiehuishouding van die vogels erg nauw. En ik vind dat er wel veel vogels uitvallen. Maar tot nu toe geen antwoord gezien.

Groeten Jacques

Jeroen Nagtegaal

ik dnek dat die zenders nog minde wegen, een paar gram maar, en daat moet goed gaan op een best van 3 kilo?  
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jacquesvanmeer

De juveniele purpers krijgen een zender van ca. 25 gram en de adulte reigers krijgen een zender van 40 gram. Op 3 kilo vogel is dat aardige ballast.

Groeten Jacques

egilio

Een algemene stelregel is is dat een zender niet meer dan ongeveer 4% van het lichaamsgewicht mag zijn. Daar zitten ze ruim onder. Voor dit soort onderzoek moet altijd toestemming verkregen worden van een ethische commissie. Hopelijk wordt nu goed onderzocht of het uitval percentage niet inderdaad abnormaal hoog is om zoiets in de toekomst te voorkomen. Overigens gaan radiozenders ook om een boel andere redenen kapot, terwijl het dier zelf nog vrolijk doorvliegt/loopt/kruipt.
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

redmar_woudstra

Onze Purpers vliegen normaal gesproken toch niet richting Zuid-Amerika?
groet,
Redmar

Sando

Citeerredmar_woudstra @ Oct 5 2007, 08:42 AM
  Onze Purpers vliegen normaal gesproken toch niet richting Zuid-Amerika?

Er zijn ook meldingen van Purpers bekend uit Brazilie staat mij bij. En dat is precies waar 'onze' purper op weg naar toe was!

GrtXz,
Sander Terlouw
Natuur- en Vogelwacht Biesbosch
http://www.vogelwacht.eu
http://www.vwgbiesbosch.org

redmar_woudstra

Citeer
Citeerredmar_woudstra @ Oct 5 2007, 08:42 AM
  Onze Purpers vliegen normaal gesproken toch niet richting Zuid-Amerika?

Er zijn ook meldingen van Purpers bekend uit Brazilie staat mij bij. En dat is precies waar 'onze' purper op weg naar toe was!

GrtXz,
Goh,  wat een domme beesten dan. Er is onderweg genoeg plaats om te overwinteren, dan ga je toch niet doorvliegen naar Brazilië.
Zijn die meldingen vanuit Brazilië dwaalgasten of reguliere overwinteraars?
groet,
Redmar

Rinie van Reenen

Dwaalgasten*, als ik de site van vogelbescherming goed gelezen heb. Zie het logboek dat aldaar bijgehouden wordt.

* Net zoiets als Groene Reigers bij ons, alleen misschien iets minder twijfelachtig ;).
Groet, Rinie van Reenen