Zwarte balsempopulier? = correct

Gestart door J.W. Jonker, augustus 21, 2016, 23:30:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

J.W. Jonker

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://knnvnwveluwe.waarneming.nl/waarneming/view/122734674
Zwarte balsempopulier - Populus trichocarpa gezien op 2016-08-21 Ermelo - Veldwijk / 's Heerenloo
Foto's:








bij voorbaat dank Jan Willem Jonker

Sipke Gonggrijp

Lijkt me in principe correct.
Er zou alleen misschien iets kritischer naar het genus gekeken mogen worden, want volgens mij worden er wel fouten gemaakt.
Groet, Sipke.

J.W. Jonker

Dag Sipke.
Bedankt voor je reactie. Ik zag, dat je de waarneming ook al op zeker gezet en goedgekeurd had. Dank daarvoor.
Ik kwam op het idee om deze plant eens goed te bestuderen, omdat we er vorige week de rups van de Pauwoogpijlstaart op gevonden hebben.
We dachten toen aan een Wilg spec.
Bij een poging dit exemplaar te determineren kwam ik in eerste instantie op de Boswilg uit. Via een email van Dirk Derdeyn werd ik gewezen op de mogelijkheid van een jonge Balsempopulier. Waarvoor dank.
Het gebied waar deze boompjes staan is in de laatste vijf jaar zeker al twee maal "geklepeld" waarbij de  verwilderde opslag werd gekortwiekt. Met als gevolg dat de boompjes met meerdere takken tegelijk opnieuw opschieten.
M.vr.gr.
Jan Willem Jonker

dirder

De mijn op de derde foto, van Phyllocnistis unipunctella, verraadt dat het een Populier betreft.
Je ziet steeds vaker jonge balsempopulieren, heeft iemand een idee hoe dat allemaal in z'n werk gaat? Blijft toch een mysterieus genus.
Groeten, Dirk Derdeyn.