Hoofdmenu

ObsMapp 7.3 preview

Gestart door Alex Kwak, augustus 20, 2016, 18:42:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Alex Kwak

In ObsMapp 7.3 zitten twee nieuwe features. Eentje zal direct opvallen (het invoerscherm is aangepast), de andere wat minder.
Die tweede aanpassing zorgt er voor dat op het telscherm ook getoond wordt hoeveel soorten je in welk land je hebt gezien. Reis je dus van Nederland via België en Frankrijk naar Spanje, dan kan je direct zien wat de aantallen op je landenlijst zijn. Of heb je nooit oude waarnemingen verwijderd, dan kan je zien hoeveel soorten je over de jaren heen in een bepaald land (in het voorbeeld Gambia) hebt gezien.

Het invoerscherm is versimpeld. De minder gebruikte opties zitten nu verborgen achter 1 knop: het ster-symbool in het menu. Is dit een open ster, dan zijn er geen speciale zaken voor de waarneming. is het een dichte ster, dan zijn er dingen als een embargo, andere locatie of bijvoorbeeld een samenstelling ingevuld. En ja, het idee komt van iObs, met dank aan Sjaak!  :duim:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

En altijd al in het veld willen weten wanneer je een bepaalde soort hebt gezien?
Kan in ObsMapp 7.3
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

ObsMapp 7.3 is nu beschikbaar in Google Play
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

j.simons

Alex,
CiteerHet invoerscherm is versimpeld. De minder gebruikte opties zitten nu verborgen achter 1 knop: het ster-symbool in het menu
Het is een goede actie om te streven naar een zo praktisch mogelijk invoerscherm. Daarbij moeten de meest gebruikte functies makkelijk en duidelijk te gebruiken en te vinden zijn.

Ik vind het verplaatsen van keuzelijst "geslacht" naar 3 knoppen niet handig.
Deze knoppen zijn nu naast de opties voor het "aantal" gekomen.
Op een gewone telefoon (ik gebruik een samsung galaxy 5 mini) rechtop nemen beide sets knoppen evenveel ruimte in.
Ik vind dat dan het invulveld voor het aantal en de knoppen nu te klein zijn.
Het "aantal" is belangrijker en meer gebruikt (bijna bij elke waarneming) dan het geslacht.

Kantel je het scherm of op een tablet dan worden alleen de knoppen voor het "aantal" en het invulveld wel groter.
Echter ik voer meestal via mijn telefoon in en dan in rechtop de meest praktische houding.

Groeten Joost

Alex Kwak

Citaat van: j.simons op augustus 22, 2016, 11:26:25 AM
Ik vind het verplaatsen van keuzelijst "geslacht" naar 3 knoppen niet handig.
Deze knoppen zijn nu naast de opties voor het "aantal" gekomen.
Op een gewone telefoon (ik gebruik een samsung galaxy 5 mini) rechtop nemen beide sets knoppen evenveel ruimte in.
Ik vind dat dan het invulveld voor het aantal en de knoppen nu te klein zijn.

Anderzijds is het selecteren van het geslacht nu 1 klik, en dat is ook wat waard. verder zullen de meeste toestellen een wat groter scherm hebben dan jouw Galaxy 5 mini, en dan is er weer meer dan voldoende ruimte. Zo is een oplossing die voor iedereen het beste is nooit mogelijk, en wordt er gekozen voor de oplossing die voor iedereen werkbaar is, en voor de meesten optimaal.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

j.simons

Alex

bedankt voor je reactie.
persoonlijk heb ik geen behoefte om met een heel groot scherm door het veld te lopen.
vandaar dat ik een kleiner scherm heb gekozen.
dit formaat past nog in een normale borstzak en hindert niet bij bewegen in een broekzak. :P

de knoppen voor het "geslacht" hadden er ook onder kunnen staan ipv ernaast.
dan is het ook met één klik en wordt het invoerscherm ook op kleine schermen bruikbaar getoond.

Ik begrijp dat je een keuze hebt gemaakt en het is niet wenselijk om het nu weer aan te gaan passen.
Maar wil toch ook aandacht voor een goede weergave op gewone telefoons blijven vragen.

groeten Joost

marcel123

#6
Er is geen mogelijkheid om dat schermpje altijd uitgeklapt te houden?
Het i-scherm is bij mij niet goed uitgelijnd.

OlivierO

Drie knoppen voor geslacht is natuurlijk ook niet handig (omdat zo het aantal vak klein wordt). Mogelijk kan je beide opties voor geslacht "niet geselecteerd" zetten (donker) zodat het automatisch "onbekend" is. Bij keuze van een geslacht wordt dan dan knopje lichtgrijs. Bij nogmaals klikken op het geselecteerde geslacht wordt dat weer "afgevinkt" en dus weer donker en dus weer "onbekend".
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Alex Kwak

Citaat van: OlivierO op augustus 23, 2016, 17:08:31 PM
Mogelijk kan je beide opties voor geslacht "niet geselecteerd" zetten (donker) zodat het automatisch "onbekend" is. Bij keuze van een geslacht wordt dan dan knopje lichtgrijs. Bij nogmaals klikken op het geselecteerde geslacht wordt dat weer "afgevinkt" en dus weer donker en dus weer "onbekend".

Dat is zeker een idee.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: optilete op augustus 23, 2016, 00:11:39 AM
Er is geen mogelijkheid om dat schermpje altijd uitgeklapt te houden?

Nee, dan is het ruimtevoordeel weer verdwenen

Citaat van: optilete op augustus 23, 2016, 00:11:39 AM
Het i-scherm is bij mij niet goed uitgelijnd.

Graag een schermprintje waaruit dat blijkt
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Martijn Renders

Hoi, 2 vragen over versie 7.3:

Als je een vast tijdstip aanvinkt, is dit niet meer uit te zetten zonder het invoerscherm tenverkaten. Klopt dat of is er ergens een optie het weer uit te zetten? Overigens wel handig dat tijdstip tijdens de invoer al goed te zetten is!Scheelt veel handmatige correcties.

Tweede vraag: ik krijg op sommige locaties een (deels) donkere kaart, ook afhankelijk van zoomniveau. Ik heb donkere kaart niet aangevinkt staan. Zit daar nog ergens een instelling verborgen / die ik nog niet gevonden heb?

Dank!!

Vr.gr.
Martijn
Martijn Renders

Alex Kwak

Citaat van: Martijn Renders op augustus 24, 2016, 08:23:46 AM
Als je een vast tijdstip aanvinkt, is dit niet meer uit te zetten zonder het invoerscherm tenverkaten. Klopt dat of is er ergens een optie het weer uit te zetten? Overigens wel handig dat tijdstip tijdens de invoer al goed te zetten is!Scheelt veel handmatige correcties.

Nee, dat kan je niet meer uitzetten. Zou ook niet logisch zijn mijns inziens. Je gebruikt namelijk óf het tijdstip van invoeren, óf een zelf gekozen tijdstip in het verleden.

Citaat van: Martijn Renders op augustus 24, 2016, 08:23:46 AM
Tweede vraag: ik krijg op sommige locaties een (deels) donkere kaart, ook afhankelijk van zoomniveau. Ik heb donkere kaart niet aangevinkt staan. Zit daar nog ergens een instelling verborgen / die ik nog niet gevonden heb?

Waarschijnlijk heb je in een vorige versie kaarten opgehaald terwijl je het donkere thema aan had staan. Toen was er nog geen aparte instelling voor de kaarten en die werden automatisch ook donker. Even de OSM-cache leeggooien (wederom de geavanceerde opties) en je bent ze weer kwijt.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Martijn Renders

Helder, bedankt! Na legen OSM cache zijn de  kaarten idd weer licht (had eerst alleen de 'gewone cache' geleegd)
Martijn Renders

frankmeer

Het valt me al een tijdje op dat als ik een toelichting bij een waarneming zet deze niet direct te lezen is in het detailscherm dat verschijnt zodra je op 'opslaan' drukt. Dit is pas bij de tweede keer openen van dit scherm het geval.

Daarnaast vind ik het niet echt handig dat door het nieuw toegevoegde zoekfilter in het waarnemingenscherm het toetsenbord meteen uitklapt. Bij mij blijft dan nog maar de helft van mijn scherm over om mijn waarnemingen te bekijken en daarvoor wordt de zoekfunctie niet genoeg gebruikt. Of is dit een instelling die ik kan wijzigen?
Frank van der Meer

hiskodevries

Een instelling
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

frankmeer

Die werkt bij mij niet hoor? Zowel aangevinkt als uitgevinkt krijg ik dat toetsenbord in het waarnemingenscherm.
Frank van der Meer

frankmeer

Citaat van: frankmeer op augustus 25, 2016, 15:40:54 PM
Het valt me al een tijdje op dat als ik een toelichting bij een waarneming zet deze niet direct te lezen is in het detailscherm dat verschijnt zodra je op 'opslaan' drukt. Dit is pas bij de tweede keer openen van dit scherm het geval.

Dit geldt ook voor het instellen van een embargodatum zie ik nu.
Frank van der Meer

Alex Kwak

Citaat van: frankmeer op augustus 25, 2016, 23:04:07 PM
Citaat van: frankmeer op augustus 25, 2016, 15:40:54 PM
Het valt me al een tijdje op dat als ik een toelichting bij een waarneming zet deze niet direct te lezen is in het detailscherm dat verschijnt zodra je op 'opslaan' drukt. Dit is pas bij de tweede keer openen van dit scherm het geval.

Dit geldt ook voor het instellen van een embargodatum zie ik nu.

Het zoekscherm bij het overzicht begrijp ik, die ga ik onder een knop zetten.
Je opmerking van de embargodatum begrijp ik niet, kan je een schermafdrukje posten?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: frankmeer op augustus 25, 2016, 15:40:54 PM
Daarnaast vind ik het niet echt handig dat door het nieuw toegevoegde zoekfilter in het waarnemingenscherm het toetsenbord meteen uitklapt. Bij mij blijft dan nog maar de helft van mijn scherm over om mijn waarnemingen te bekijken en daarvoor wordt de zoekfunctie niet genoeg gebruikt. Of is dit een instelling die ik kan wijzigen?

Dit is aangepast in ObMapp 7.4 die zojuist in Google Play is gezet.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Alex Kwak op augustus 26, 2016, 13:21:52 PM
Dit is aangepast in ObMapp 7.4 die zojuist in Google Play is gezet.

Nu al beschikbaar in Google Play
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

frankmeer

#20
Citaat van: Alex Kwak op augustus 26, 2016, 13:21:52 PM
Citaat van: frankmeer op augustus 25, 2016, 15:40:54 PM
Daarnaast vind ik het niet echt handig dat door het nieuw toegevoegde zoekfilter in het waarnemingenscherm het toetsenbord meteen uitklapt. Bij mij blijft dan nog maar de helft van mijn scherm over om mijn waarnemingen te bekijken en daarvoor wordt de zoekfunctie niet genoeg gebruikt. Of is dit een instelling die ik kan wijzigen?

Dit is aangepast in ObMapp 7.4 die zojuist in Google Play is gezet.

Nu al gedownload, mooi man!

Citaat van: Alex Kwak op augustus 26, 2016, 09:37:20 AM
Citaat van: frankmeer op augustus 25, 2016, 23:04:07 PM
Citaat van: frankmeer op augustus 25, 2016, 15:40:54 PM
Het valt me al een tijdje op dat als ik een toelichting bij een waarneming zet deze niet direct te lezen is in het detailscherm dat verschijnt zodra je op 'opslaan' drukt. Dit is pas bij de tweede keer openen van dit scherm het geval.

Dit geldt ook voor het instellen van een embargodatum zie ik nu.

Je opmerking van de embargodatum begrijp ik niet, kan je een schermafdrukje posten?

Ik zal het duidelijk proberen te maken. Als ik bij een reeds opgeslagen melding later een tekstje ter toelichting tiep, toont dit niet in de weergave van de waarneming die je te zien krijgt na het opslaan. Pas bij de tweede keer bekijken van dit scherm zie je je eigen tekst staan. Zie eerste bijlage, waarbij links = het waarnemingenscherm dat je ziet zodra je op opslaan drukt.
Dit geldt dus ook voor het instellen van een embargodatum, ook dit krijg je de eerste keer niet te zien en latere keren wel. Tweede bijlage, links is weer het waarnemingenscherm dat je ziet zodra je op opslaan drukt.
Dit doet mij vermoeden dat er mogelijk nog meer zaken zijn die niet worden getoond in de weergave direct na het opslaan.
Frank van der Meer

Alex Kwak

Citaat van: frankmeer op augustus 26, 2016, 15:04:29 PM
Ik zal het duidelijk proberen te maken. Als ik bij een reeds opgeslagen melding later een tekstje ter toelichting tiep, toont dit niet in de weergave van de waarneming die je te zien krijgt na het opslaan. Pas bij de tweede keer bekijken van dit scherm zie je je eigen tekst staan. Zie eerste bijlage, waarbij links = het waarnemingenscherm dat je ziet zodra je op opslaan drukt.
Dit geldt dus ook voor het instellen van een embargodatum, ook dit krijg je de eerste keer niet te zien en latere keren wel. Tweede bijlage, links is weer het waarnemingenscherm dat je ziet zodra je op opslaan drukt.
Dit doet mij vermoeden dat er mogelijk nog meer zaken zijn die niet worden getoond in de weergave direct na het opslaan.

Aha, na het wijzigen van een waarneming dus!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Alex Kwak op augustus 26, 2016, 20:20:28 PM
Citaat van: frankmeer op augustus 26, 2016, 15:04:29 PM
Ik zal het duidelijk proberen te maken. Als ik bij een reeds opgeslagen melding later een tekstje ter toelichting tiep, toont dit niet in de weergave van de waarneming die je te zien krijgt na het opslaan. Pas bij de tweede keer bekijken van dit scherm zie je je eigen tekst staan. Zie eerste bijlage, waarbij links = het waarnemingenscherm dat je ziet zodra je op opslaan drukt.
Dit geldt dus ook voor het instellen van een embargodatum, ook dit krijg je de eerste keer niet te zien en latere keren wel. Tweede bijlage, links is weer het waarnemingenscherm dat je ziet zodra je op opslaan drukt.
Dit doet mij vermoeden dat er mogelijk nog meer zaken zijn die niet worden getoond in de weergave direct na het opslaan.

Aha, na het wijzigen van een waarneming dus!

Gefixed in 7.4.1
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

frankmeer

Top! Kan het trouwens zijn dat de instelling 'Toon toetsenbord' uit Hisko's reactie (#14) niet (meer) werkt? Ik heb dit hokje herhaaldelijk aan- en uitgevinkt maar er verandert niks bij het invoeren. Het lijkt me handig als het toetsenbord meteen verschijnt zodra het invoerscherm opent, maar dat krijg ik vooralsnog dus niet voor elkaar :'(
Frank van der Meer

Alex Kwak

Citaat van: Alex Kwak op augustus 23, 2016, 19:40:11 PM
Citaat van: OlivierO op augustus 23, 2016, 17:08:31 PM
Mogelijk kan je beide opties voor geslacht "niet geselecteerd" zetten (donker) zodat het automatisch "onbekend" is. Bij keuze van een geslacht wordt dan dan knopje lichtgrijs. Bij nogmaals klikken op het geselecteerde geslacht wordt dat weer "afgevinkt" en dus weer donker en dus weer "onbekend".

Dat is zeker een idee.

Uitgevoerd in ObsMapp 7.4.3. Beschikbaar later vanmiddag.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

OlivierO

Citaat van: Alex Kwak op september 04, 2016, 16:14:02 PM
Citaat van: Alex Kwak op augustus 23, 2016, 19:40:11 PM
Citaat van: OlivierO op augustus 23, 2016, 17:08:31 PM
Mogelijk kan je beide opties voor geslacht "niet geselecteerd" zetten (donker) zodat het automatisch "onbekend" is. Bij keuze van een geslacht wordt dan dan knopje lichtgrijs. Bij nogmaals klikken op het geselecteerde geslacht wordt dat weer "afgevinkt" en dus weer donker en dus weer "onbekend".

Dat is zeker een idee.

Uitgevoerd in ObsMapp 7.4.3. Beschikbaar later vanmiddag.

:duim: Top dat er zoveel rekening wordt gehouden met de input van gebruikers!
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.