wat voor kleed heeft deze roodborsttapuit?

Gestart door MARIA, augustus 18, 2016, 14:02:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

MARIA

Hallo,
Ik had vanmorgen deze roodborsttapuit.
Is het een subadult  eerste najaar of een adult man in de rui..... :rolleye:
Ik zie meestel adult in zomerkleed, dus dit is even anders.
http://waarneming.nl/foto/view/11729426
Zonde om op waarneming niet alle gegevens in te voeren als je ze voorhanden hebt.
Dus graag een beetje hulp gevraagd.
Alvast bedankt!
vriendelijke groet,
Maria v Antwerpen

frankneijts

Zo'n zwarte kop in augustus moet van een adulte vogel (man) zijn. Eerste winter mannetjes (als die al in dat kleed rondvliegen in augustus..) hebben nog niet zo'n zwarte kop en subadult (2e kj, 1e zomer) is vermoedelijk niet zodanig in het veld te onderscheiden van adult. Duidelijk is te zien dat niet alle staartveren van gelijke lengte zijn, ook de vleugels zien er rommelig uit en het lijkt erop dat ook een deel van de lichaamsveertjes (flank!) is verdwenen: de vogel is dus flink in de rui. Kortom: een ruiend (sub?)adult mannetje..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankmeer

Frank, hoe zou je dan die nette bruine zoompjes aan de dekveren en tertials kunnen verklaren?
Frank van der Meer

MARIA

Hartelijk dank 2 x Frank
Ik heb de waarneming gewijzigd in man ruiend.
Ik zie wel of jullie hier nog een discussie over voeren...
vriendelijke groet,
Maria v Antwerpen

frankneijts

Citaat van: frankmeer op augustus 18, 2016, 16:09:25 PM
Frank, hoe zou je dan die nette bruine zoompjes aan de dekveren en tertials kunnen verklaren?

Die zijn al geruid Frank. De rui van volwassen Robotaps begint vaak al in juli en kan dan begin september al voltooid zijn. Handpennen zijn gewoonlijk de eerste veren die geruid worden, daarna de andere vleugelprnnen en de lichaamsveren. De staartpennen worden meestal onregelmatig geruid (dus niet tegelijk) en dat is op de foto's goed te zien.
(Bron: 'Stonechats, a guide to the genus Saxicola. E.Urquhart 2002)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'