Hoofdmenu

Snipachtige?

Gestart door Roely, november 17, 2005, 11:08:16 AM

Vorige topic - Volgende topic

Roely

Vanochtend laat ik de kat naar buiten in ons tuintje (we wonen in het centrum van Amsterdam), zie ik hem in elkaar duiken en wegschieten onder wat struiken, ik denk: oh god, een vogel, maar gelukkig, de vogel vliegt weg, en de kat spurt er nog achteraan de schutting op. Ik keer me weer  om, maar een minuut later zie ik hem toch met een vogel op het plaatsje, een vogel waarvan ik denk: huh? Kort en goed: vogel houdt zich dood, vliegt paar minuten later weer weg, helaas tegen de schuifdeur, kat er weer bij, maar gelukkig weet ik de kat ervan te overtuigen binnen te komen. Ik storm naar boven voor een fototoestel, want een of andere snip of zo zit voor de deur! Mooi roestbruin, zo'n 20cm. lang, snavel van denk ik 4 cm, duidelijk oog. Helaas voor mij, gelukkig voor hem: vogel is gevlogen als ik weer beneden kom. Ik zie wel een stapeltje veertjes liggen, van de bovenkant van de rug, want daar ontbrak iets.
Wie herkent deze veertjes? De grootste zijn 9 cm. Ik stuur drie foto's.

groeten,
Roely

Roely


Roely


BWoets

Houtsnip!
Opzich niet heel vreemd.
Deze vogels zitten in de winter geregeld in steden met name in parken enz.
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Wouter

Het zal wel een houtsnip zijn geweest inderdaad, maar een snavel van 4 cm is wel veels te kort voor een houtsnip. Misschien een typfout?
Wouter

Roely

Misschien was de snavel iets langer, maar ik ben beducht voor overdrijving. Ik vond het in ieder geval echt een lange snavel, ook gezien de grootte van de vogel zelf. Had ik nou maar gewoon langer gekeken  :o , i.p.v. weg te rennen voor dat cameraatje. Maar ik vreesde ernstiger verwondingen dan hij kennelijk had. Het is wel schipperen, met kat en vogels hier, al bleef de schade dit jaar beperkt tot een straatduif, een winterkoning en een mannenmerel die veel te mak was om te kunnen overleven. Die stond gewoon naast me de beestjes onder het blad vandaan te schoffelen.

In ieder geval dank voor de antwoorden!