Sporen van een lynx? in Duitsland

Gestart door Cornelis Fokker, augustus 11, 2016, 17:04:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

Cornelis Fokker

Deze sporen vond ik een paar weken geleden in Duitsland, in de omgeving van Friedelhausen. In de omgeving daar zouden lynxen voorkomen, maar zijn dit er sporen van? http://observado.org/waarneming/view/122356838

Bedankt alvast!
Mvg,
Cornelis Fokker, Hendrik-Ido-Ambacht
Kijk ook eens op mijn weblog: http://fokkervogel.blogspot.com/

peterv

Als ik aan de hand van de euromunt (diameter 2,3 cm) het formaat meet kom ik bij jouw foto's uit op een pootafdruk van ongeveer 8 cm breed en 10 cm lang. Dat is flink groter dan de maten die mijn dierensporengids opgeeft voor een lynx (voorvoet 5,5 cm breed en 6,5 cm lang; achtervoet 6 cm breed en 7,5 cm lang).
Ik denk eerlijk gezegd dat er op jouw foto's pootafdrukken staan van een flinke hond.
Peter Venema

ronris

Wat mij overigens wel opvalt is het ontbreken van de afdrukken van nagels in de toch zeer zachte grond.
Daar een katachtige zoals de lynx het vermogen heeft de nagels in te trekken, dit in tegenstelling tot een hond sluit ik een lynx zeker niet uit.

Groeten Ronald.

jeroenroelofsen

Honden kunnen ook behoorlijk afgesleten nagels hebben.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

ronris

Citaat van: jeroenroelofsen op augustus 15, 2016, 16:41:07 PM
Honden kunnen ook behoorlijk afgesleten nagels hebben.
helemaal mee eens maar het afslijten vind dan op dezelfde lijn plaats als waar de poot en teenkussens in contact komen met de ondergrond, op de foto is te zien dat de ondergrond dusdanig zacht is dat teen en pootkussentjes zeker enkele millimeters zijn weggezakt en bij een hond(achtige) naar alle waarschijnlijkheid wel nagelafdrukken te zien zouden moeten zijn, ook op grootte zouden het best afdrukken van een lynx kunnen zijn, in  publicaties wordt over 7 tot 9 centimeter lengte/breedte gesproken.