Duel tussen goudvink en pimpelmees

Gestart door g.j. keizer, oktober 03, 2007, 17:44:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

g.j. keizer

#30
En bij het paartje Boomklevers verjaagt de ene steeds de andere. De dominante Boomklever tolereert geen enkele andere vogel op de mand. De ondergeschikte Boomklever laat de Glanskop als enige andere vogel echter wel toe.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

g.j. keizer

#31
De pimpelmezen hebben hun strategie inmiddels aangepast. Zij komen met z'n tweeën (of drieën) tegelijk en laten zich niet meer door de Koolmees verjagen. Rechtsboven in de hoek is de Roodborst te zien, die zich niet op de voedermand waagt en de gemorste kruimels op de grond dan maar opeet.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

g.j. keizer

Bij de mezen heeft zich een vorm van negeren van elkaar ontwikkeld, die het karakter heeft van "wie je niet ziet, die is er niet". Wanneer meerdere mezen tegelijkertijd op de mand aanwezig zijn, gaan ze met de ruggen naar elkaar toegekeerd op de rand van de mand zitten eten, waarbij ze de zonnepitten tussen de poten geklemd houden.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

Rinie van Reenen

Interessant! Leuk dat je ons zo op de hoogte houdt. Het is onderhand waarschijnlijk bijna de moeite waard om de camera gewoon vast te zetten ;).
Vraagje: hoe weet je dat het steeds dezelfde Koolmees is die dominant is?
Groet, Rinie van Reenen

g.j. keizer

#34
CiteerVraagje: hoe weet je dat het steeds dezelfde Koolmees is die dominant is?
Rinie,
Door hem of haar (?) te volgen. Hij/zij is degene, die als hij/zij zich niet op de mand bevindt, op een meter afstand in de haag op een vaste plek op de hoogste tak zit. Het lijkt er op, dat ook daar de dominantiehiërarchie bevestigd wordt.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

g.j. keizer

CiteerRechtsboven in de hoek is de Roodborst te zien, die zich niet op de voedermand waagt en de gemorste kruimels op de grond dan maar opeet.
En die moet hij overigens dan wel met een Rosse woelmuis delen.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

Rinie van Reenen

Citeer
CiteerVraagje: hoe weet je dat het steeds dezelfde Koolmees is die dominant is?
Rinie,
Door hem of haar (?) te volgen. Hij/zij is degene, die als hij/zij zich niet op de mand bevindt, op een meter afstand in de haag op een vaste plek op de hoogste tak zit. Het lijkt er op, dat ook daar de dominantiehiërarchie bevestigd wordt.
OK :duim:.
Groet, Rinie van Reenen

g.j. keizer

#37
Citeer
Citeer
CiteerVraagje: hoe weet je dat het steeds dezelfde Koolmees is die dominant is?
Rinie,
Door hem of haar (?) te volgen. Hij/zij is degene, die als hij/zij zich niet op de mand bevindt, op een meter afstand in de haag op een vaste plek op de hoogste tak zit. Het lijkt er op, dat ook daar de dominantiehiërarchie bevestigd wordt.
OK :duim:.
Rinie,
Het wordt trouwens steeds ingewikkelder om de gang van zaken te volgen. Er zijn nu twee boomklevers, twee glanskoppen, negen koolmezen en vijf pimpelmezen op en rondom de mand actief. En op de grond scharrelen een Roodborst en een Heggenmus (plus de Rosse woelmuis) rond, terwijl tussen de bladeren in de haag steeds een Winterkoning en een mannetjesvink te zien zijn. Twee jaar geleden heb ik hier ook nog een Vuurgoudhaantje (zie de foto bij de onder Buitenland ingevoerde waarneming) en een Zwarte mees waargenomen. Het wachten is nog op de Goudvink. Overigens was bij de goudvinken het vrouwtje dominant. Wanneer zij op de mand zat, werden alle andere vogels, inclusief haar echtgenoot, door haar verdreven. Zo heb ik ook een vechtpartij, waarbij ze met de borsten tegen elkaar opvlogen,  tussen haar en een ten opzichte van andere vogels vrij agressieve Roodborst op film kunnen vastleggen. De enige vogel, die haar wist te verjagen, was een Vlaamse gaai.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

g.j. keizer

#38
Naarmate er regelmatiger nachtvorst optreedt en het voedselaanbod (op de mand) afneemt, worden de vogels steeds fanatieker en onverschrokkener in hun gedrag ten opzichte van elkaar. Van de hiërarchie is weinig meer te merken. De Boomklevers dulden nu zelfs de aanwezigheid van meerdere mezen (foto 1) en de mezen zitten regelmatig met vier (foto 2) en soms met vijf vogels tegelijk op de mand te eten. Zelfs de schuchtere Roodborst verschijnt af en toe op de mand om een zaadje mee te pikken en durft dat nu ook wanneer er een mees aanwezig is.

Foto 1
Boomklever, Koolmees en Pimpelmees
© G.J. Keizer
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

g.j. keizer

#39
Foto 2
Glanskop, Pimpelmees en Koolmezen.
© G.J. Keizer
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

Tinok

Leuk Gerrit,

Ben benieuwd naar het vervolg van 2008.
Heb je geen last van duiven? in mijn tuin zo'n mand druk bevolkt zijn met tortels (zoals ze nu ook op de rand van de silo-opvangbak en het grondvoer zitten).
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

g.j. keizer

CiteerBen benieuwd naar het vervolg van 2008. Heb je geen last van duiven? in mijn tuin zou zo'n mand druk bevolkt zijn met tortels
Tinok,
Dat vervolg zal er (helaas) niet zijn, het huis staat te koop en wordt (tijdelijk) als vakantiewoning verhuurd. We zijn in juni naar de rand van een dorp verderop verhuisd, waar we geen tuin meer hebben. Desondanks hebben we daar wel meer en andere vogels (kuifmees) en zoogdieren (ree, wild zwijn, das, vos, steenmarter, wezel) rondom en in de buurt van het huis. Ik ga vanaf november ook daar een voedertafel inrichten. En nee, de Turkse tortels en Houtduiven kwamen 's winters de berg niet op om te foerageren, de tortels scharrelden beneden in het dorp hun kostje bij elkaar en de houtduiven in de loofbossen in de omgeving.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

g.j. keizer

Inmiddels hebben we het andere huis verkocht en zijn we teruggekeerd op de ouwe stek. De voedermand keert deze maand weer op zijn oude plek terug.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

g.j. keizer

Sinds enkele dagen geleden eindelijk de nachtvorst is ingevallen en de eerste sneeuw op de velden is blijven liggen, zijn de vogels weer teruggekeerd op de voedermand. Naast meerdere kool- en pimpelmezen is een paartje glanskoppen, een roodborst en een paartje boomklevers voortdurend aanwezig. En gisteren scharrelden er een mannetjesvink, een heggenmus, een merel en een winterkoning rond en was een goudvinkmannetje op afstand het af- en aanvliegen aan het observeren. Vandaag kon ik een luchtgevecht tussen een Roodborst en een Koolmees boven de mand in een actiefoto vastleggen.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

g.j. keizer

En een agressief naar een Koolmees uithalende Boomklever.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

Tinok

Mooi hoor Gerrit!
De vogels zullen wel blij zijn dat jullie lekker weer op deze plek zitten
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

g.j. keizer

Inmiddels is zich de jaarlijks opnieuw vastgelegde hiërarchie op de voedermand aan het ontwikkelen. De boomklevers staan aan de top, waarbij ze elkaar ook niet tegelijkertijd op de mand verdragen, dan volgt een agressieve roodborst en vervolgens komen de koolmezen en dan de pimpelmezen volgens een vast onderling patroon aan de beurt. De elkaar onderling ook niet tolererende glanskoppen glippen zoals gebruikelijk overal tussendoor. De goudvinken (vrouwtje + 3 mannetjes) hebben zich nog steeds niet op de mand gewaagd. Het vrouwtje komt steeds als verkenner vooruit, waarna de mannetjes volgen. Ze pikken wat sneeuw, gaan in een struik van bovenaf op de mand zitten kijken en vertrekken zonder te eten. De gaai zat vandaag op grote afstand vanuit de bosrand naar de gebeurtenissen rond de mand te loeren.
Op de actiefoto is een boomklever in dreighouding te zien, die een aanvliegende roodborst afweert.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

g.j. keizer

Citaat van: g.j. keizer op december 18, 2009, 14:24:06 PMDe boomklevers staan aan de top, waarbij ze elkaar ook niet tegelijkertijd op de mand verdragen, dan volgt een agressieve roodborst ... De gaai zat vandaag op grote afstand vanuit de bosrand naar de gebeurtenissen rond de mand te loeren. Op de actiefoto is een boomklever in dreighouding te zien, die een aanvliegende roodborst afweert.
Inmiddels heeft de gaai zijn plaats aan de top opgeëist en zijn de rollen tussen de boomklevers en de agressieve roodborst, die nu de tweede plek bezet, omgekeerd.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

g.j. keizer

Terwijl de kool- en pimpelmezen, glanskoppen, boomklevers, een vrouwtjesvink en een mannetjesmerel elkaar afwisselen op de voedermand, verschijnt een goudvinkman, die op zijn gemak de ingedroogde braampjes van de boven een dik sneeuwpakket uitstekende braamstruiken komt opeten.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

Jarinka

Wauw, wat een ontzettend leuke foto's allemaal! En wat een leuke soorten ook!
Hier in de tuin zitten eigenlijk alleen Huismussen, maar die wagen zich niet in/op het voederhuisje.
Groeten, Jarinka Heijink

Marina

Huismussen, die heb ik hier in geen jááren gezien
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

g.j. keizer

#51
Citaat van: Marina op februari 20, 2010, 18:54:14 PM
Huismussen, die heb ik hier in geen jááren gezien
Marina,
Rondscharrelende huis- en ringmussen kom je in de Eifel alleen in de buurt van boerderijen of in dorpskernen en dan vaak samen met een vanaf de daken "zingende" zwarte roodstaart tegen. In mijn tuin komen ze niet, wel broeden daar jaarlijks onder andere kramsvogels, de ijsvogel, de gekraagde roodstaart en de goudvink, waarvan in december het vrouwtje met haar partner en twee zonen hier regelmatig aan het foerageren was. Vannacht is hier 10 cm sneeuw gevallen. Desondanks wisten de kool- en pimpelmezen feilloos de plek terug te vinden waar ze gisteren de zonnepitten hadden gehaald en ze hebben vanmorgen direct een gedeelte van de voedermand sneeuwvrij gemaakt.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

Menko Vlaardingerbroek

Ik vermoed dat niet alleen de onderlinge rangorde, maar ook de angst voor mensen bepaalt wie er mag eten. Ik heb de indruk dat mezen en boomklevers minder bang voor mensen zijn dan bijvoorbeeld groenlingen of appelvinken. Als ik onbedoeld een groenling of appelvink verjaag, dan profiteren mezen en boomklevers daarvan.


Bij mij keuren boomklevers zo nu en dan zonnebloempitten af. Ze gooien er vaak twee of drie op de grond, voordat ze er met één wegvliegen. Hebben jullie zulk gedrag ook wel eens waargenomen?



Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

g.j. keizer

Citaat van: MenkoVlaardingerbroek op februari 22, 2010, 14:31:49 PM
Ik vermoed dat niet alleen de onderlinge rangorde, maar ook de angst voor mensen bepaalt wie er mag eten. Ik heb de indruk dat mezen en boomklevers minder bang voor mensen zijn dan bijvoorbeeld groenlingen of appelvinken. Als ik onbedoeld een groenling of appelvink verjaag, dan profiteren mezen en boomklevers daarvan. Bij mij keuren boomklevers zo nu en dan zonnebloempitten af. Ze gooien er vaak twee of drie op de grond, voordat ze er met één wegvliegen. Hebben jullie zulk gedrag ook wel eens waargenomen?
Menko,
In mijn Eifeltuin komen de verschillende vinkensoorten, met uitzondering van de goudvinken, bijna nooit op de voedermand, ze scharrelen hun kostje meestal op de grond onder de mand, in de hazelaars, essen of esdoorns en in of onder de hagen bij elkaar. Verstoord worden de vogels af en toe door een passerende buurtkat of een overvliegende roofvogel en verjaagd worden de merels, boomklevers, roodborstjes en mezen hooguit door een gaai. Het filmpje en de foto's werden voor de vogels niet zichtbaar binnenshuis met de camera's op statief en met afstandbediening in de vensterbank gemaakt, waarbij de beelden op tv zichtbaar waren. En dat "wegwerpgedrag" van de boomklevers (en de merels) heb ik hier ook vastgesteld. Waarom ze dat doen, geen idee, waarschijnlijk niet omdat de zaden van mindere kwaliteit zijn, want de vinken en heggenmussen en de rosse woelmuis eten graag van het geknoeide zaad.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

g.j. keizer

Citaat van: g.j. keizer op februari 22, 2010, 18:02:46 PMIn mijn Eifeltuin komen de verschillende vinkensoorten, met uitzondering van de goudvinken, bijna nooit op de voedermand.
Vannacht heeft het hier weer flink gesneeuwd. Vanmiddag kwam een paartje goudvinken op de voedermand, waarvan het wijfje af en toe een zonnepit uit de snavel van het mannetje overnam.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

Marina

 
Citaat van: g.j. keizer op maart 06, 2010, 15:08:49 PM
waarvan het wijfje af en toe een zonnepit uit de snavel van het mannetje overnam.

Ach, de liefde.... dat gedrag heb ik bij raven ook wel eens gezien. Maar dan was het toevallig kaas. Leerdammer, om precies te zijn.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

g.j. keizer

Inmiddels heeft zich een (nog) niet gepaard wijfje aan het stelletje toegevoegd, die alleenheerseres op de mand wil zijn en zowel het paartje, als de kool- en pimpelmezen van de mand verdrijft.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

g.j. keizer

Eind november vindt de sleuteloverdracht van ons woonhuis in het Naturpark Süd-Eifel plaats en daarmee eindigt dit relaas van de gebeurtenissen op, rond en onder de voedermand. Vorige week was het echtpaar goudvinken nog met hun twee dit jaar in de tuin geboren jongen op de voedermand, waar ze niets meer van hun gading aantroffen. Pas na een half uur dropen ze af.
Het filmpje van het gevecht tussen de goudvink en de pimpelmees met de glanskop als lachende derde is van stemmige muziek voorzien en recent op YouTube http://www.youtube.com/watch?v=LLm9HYosUVw geplaatst.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

Rinie van Reenen

Groet, Rinie van Reenen

fkdeboer

Citaat van: g.j. keizer op november 07, 2010, 15:38:25 PM
Eind november vindt de sleuteloverdracht van ons woonhuis in het Naturpark Süd-Eifel plaats en daarmee eindigt dit relaas van de gebeurtenissen op, rond en onder de voedermand. Vorige week was het echtpaar goudvinken nog met hun twee dit jaar in de tuin geboren jongen op de voedermand, waar ze niets meer van hun gading aantroffen. Pas na een half uur dropen ze af.
Het filmpje van het gevecht tussen de goudvink en de pimpelmees met de glanskop als lachende derde is van stemmige muziek voorzien en recent op YouTube http://www.youtube.com/watch?v=LLm9HYosUVw geplaatst.

erg leuk filmpje!;)
sterkte met verhuizen!
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra