Hoofdmenu

onbekend beestje

Gestart door RWijen, augustus 13, 2016, 20:21:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

RWijen

Ik zou graag willen weten welke soort dit is , lijkt een beetje op een pissebed , was ca.3mm groot. Werkelijk geen idee wat het is.
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/122425590
onzeker Insect (overig) onbekend - Insecta indet. gezien op 2016-08-13 De Bilt - Sandwijck
Foto's:


bij voorbaat dank Reiny Wijenberg

Ton van Haaren

Een kever larf, Cassida. Ik verplaats het ff.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

RWijen


arpwifi

Ik denk een pop, eigenlijk ...
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

RWijen

Hallo Arp

Zou het de nimf van het   Distelschildpadtorretje  (Cassida rubiginosa) kunnen zijn ?

vr.groeten Reiny

arpwifi

Nou weet ik even niet wat je met nimf bedoelt in dit verband (kevers hebben eerst larven, dan een pop en dan de kever (imago)) - het Franse woord voor pop is "nymphe" maar dat is dus een kwestie van valse vrienden. Het Nederlandse nimf wordt gebruikt bij diersoorten met een onvolledige gedaanteverwisseling, zoals wantsen, oorwormen, kakkerlakken etc.

Maar ik heb gisteren te kort gekeken en te snel gereageerd en denk dat Ton toch gelijk had - dit moet een larve zijn, maar het ziet er wel zeer apart uit. Normaal draagt de larve tot het einde een camouflagemasker van uitwerpselen of vervellingshuid en is dan groenig of grijzig. Dit bruin ken ik alleen van poppen maar de vorm is verkeerd voor een Cassida-pop. Vermoedelijk is het dus een dode of geparasiteerde larve.

De imago's zijn al niet gemakkelijk uit elkaar te houden en ik heb er wel wat mee gekweekt, maar ken nog lang niet van alle soorten de larven, dus voor mij blijft het bij Cassida-spec.
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

RWijen

Bedankt Arp voor de uitgebreide uitleg. Ik ben er nog niet zo bedreven in en snap nu het verschil tussen larve en nimf wat beter.
Ik ben heel erg blij met het Forum. Zo wordt deze hobby met de dag leuker en je leert er heel veel van.

vriendelijke groeten
Reiny