Centroptilum luteolum?

Gestart door colossus, augustus 12, 2016, 00:12:36 AM

Vorige topic - Volgende topic

colossus

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Zelf zie ik Centroptilum luteolum als enige mogelijkheid binnen Baetidae.
Maar bij melding krijg ik de regel dat determinatie alleen mogelijkheid is na genitaalonderzoek.
Moet ik dus uitgaan van andere mogelijkheden die niet in de database van de website staan?
Graag hulp (Arp ...? :angel:)!

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/122369460
onzeker Centroptilum luteolum gezien op 2016-08-07 Kampen - Bovenbroek/Molenzicht
Foto's:




bij voorbaat dank Kees Kuijper
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

colossus

Ik zie nu in het overzicht van Frank (tweede plaatje, iets naar onderen) dat een man Cloeon dipterum sprekend lijkt op de soort die ik hierboven noem. Klopt het dat de vraag dan wordt of er achtervleugels zijn, en is dat zo bij mijn beest? Ik vind het maar moeilijk ...

Mag je spreken van een verschil in grootte tussen de soorten? Deze is maar zo'n 2 mm. Ik heb eerder een Cloeon dipterum gezien die een paar keer zo groot was. Of heb ik hier een nimf?

Kees Kuijper
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

frankneijts

Veeschil in groote is normaal bij haften Kees, zie je ook dikwijls bij de ephemera-soorten. 'Jouw' beestje is in elk geval een imago man en ik zie geen achtervleugels: Cloeon dipterum dus ..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

colossus

Frank, helemaal duidelijk. Bedankt weer!

Kees
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

David Tempelman

ik heb de melding dat je ze via genitaalonderzoek moet determineren aangezet.
op de een of andere manier komen er tamelijk veel meldingen binnen van C. luteolum, die wel voorkomt in onze beken, ik vermoed dat deze soort in verschillende veldgidsen, boeken (Tirions?) staat.
het zou best kunnen dat c. luteolum ook van een veldfoto te herkennen is; daar komen we gaandeweg wel achter.
c dip is wel zo enorm veel algemener dan alle andere haften van de Baetidae samen, dat het meestal die soort zal zijn.
gelukkig is ie ook goed van foto herkenbaar, zowel man, vrouw als subimago. dat is een cadeautje  :wub:
met vriendelijke groet,
David

colossus

David, eerlijk gezegd ben ik begonnen op uiterlijk te zoeken binnen Baetidae op http://waarneming.nl/familie/view/12042.
Fout natuurlijk, zoeken op uiterlijk. Ik weet het ... (:-[).
Omdat ik bij de soortinfo van C. dipterum geen man zag staan ben ik aan die soort voorbij gegaan.
Bij C. luteolum staat geen soortinfo, dus die ben ik op internet gaan opzoeken.
Die leek als enige op mijn beest en dus ben ik 'm op onzeker gaan zetten met bovenstaande forumvraag.
Pas later zag ik in het overzicht van Frank Neijts, toen ik iets naar onder scrolde, dat man C. dipterum ook in aanmerking komt.
Misschien voorkom je foute meldingen dus door toevoeging een foto van een man bij de soortinfo van C. dipterum (en dat hoeft echt niet dit vage plaatje van mij te zijn ... ;D).

Kees Kuijper
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

frankneijts

Probleem is vooral dat al die kleine baetidae-haftjes veel op elkaar lijken, zelfs de imago mannetjes. In gidsen staan meestal maar enkele soorten afgebeeld (logisch want ze zien er allemaal identiek uit op t eerste gezicht) en dan krijg je de neiging de soort die afgebeeld is maar te kiezen, onbekend met al die gelijkende maar niet afgebeelde soorten. C. luteolum heeft itt de 2 nl Cloeons wel achtervleugels en die zojn ook nog s heel typisch gevormd: in de UK noemt men ze niet voor niks 'spurwings' .. Het is dus zaak om ee bij waarnemees op aan te dringen om zo gedtailleerd mogelijke foto's te maken waar vooral de vleugels haarscherp op staan. Bij de beoordeling kun je mi biotoop en regio wel meenemen: in grote delen van NL komen door het ontbreken van fatsoenlijk stromend water slechts enkele soorten voor..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Daandrukker

Ik heb in Slovenië wel eens een Centroptilum luteolum gevonden die zn achtervleugeltje zó opgevouwen had dat ie vanaf foto niet te zien was. Meestal is deze echter wel gewoon zichtbaar. Indien je toch twijfelt: C dip heeft vaak (altijd?) zulke mooi begrensde wijnrode markering op de laatste achterlijfsegmenten, terwijl de laatste drie segmenten bij Centroptilum uniformering donker zijn.
Vriendelijke groeten,
Daan Drukker
Validatiecoördinator bij EIS-Kenniscentrum Insecten

colossus

Bedankt voor de leerzame aanvulling Daan!

Kees Kuijper
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper