Robiniagalmug

Gestart door Louis.Boumans, september 10, 2007, 23:29:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

Louis.Boumans

Beste Han (of andere admin),

net mijn waarnemingen van de robiniagalmug ingevoerd. Ik zag dat van de al aanwezige foto's van de gallen van dit dier, sommige blaasmijnen van een mineervlinder tonen. Dit is het geval bij de foto's van A Jacobs.

http://waarneming.nl/foto_details.php?id=222542

Volgens de site van Ellis moet de mineervlinder Phyllonorycter robiniella zijn. Ik heb al een verzoek geplaatst om die soort toe te voegen.

Maar in feite zijn op deze foto's toevalligerwijze zowel de door de mug veroorzaakte gal als de blaasmijn te zien op hezelfde deelblaadje. Sterker nog, op een van de foto's van Jacobs zien we een klein sluipwespje, wellicht afkomstig van de vlinder pop.

Om verwarring te voorkomen zou er bij deze foto's een toelichting moeten komen. Het lijkt nu of de blaasmijnen voor de gal worden aangezien.

Bvd, Louis

marcel123

#1
Het commentaar dat de waarnemer er zelf bijplaatst is onvoldoende?

Rechtsonder de gal van Robiniagalmug - Obolodiplosis robiniae
Linksboven de blaasmijnen van een mineervlinder, waarschijnlijk Phyllonorycter robiniella.

han.endt

Marcel,

Vraag even of de waarnemer de Phyllonorycter robiniella ook wil invoeren. Die waarneming hebben we graag in ons bestand.

Louis.Boumans

Met het commentaar van Marcel Hospers erbij is het wel duidelijk, nu. Anders zou je kunne denken dat de poppen op de een of andere manier bij de gal horen.

Louis.Boumans

Ik heb vanavond in Soest nog wat robinia's bekeken, en in alle gevallen kon ik zowel de galmug vinden als de blaasmijnen van Phyllonorycter robiniella.

De laatste soort is op mijn verzoek toegevoegd, maar staat op deze site nu te boek als 'zeldzaam', waardoor je bij het invoeren steeds een waarschuwing krijgt. Ik vermoed dat dat een vergissing is, en dat deze mineervlindertjes op robinia heel gewoon zijn. (Maar ik ben geen kenner.)

groet, Louis

characea

#5
Wat zit er op deze fotos ?
Alle Valse acacia's in de stad Gronigen zien er zo uit.

http://waarneming.nl/wn_details.php?id=2853534

Louis.Boumans

Hoi André,

ja dat vraag ik me ook af. Jouw foto's tonen niet (duidelijk) de gallen van de mug, maar de beschadigingen lijken ook niet  lijkt ook niet op blaasmijnen die ik vind. Daarin zijn nu duidelijk poppen te zien in wit spinsel, en de blazen zijn rond/ovaal, terwijl van de blaadjes op jouw  foto eerder de randen afgestorven zijn.

cf blaasmijn met poppen

Misschien zijn de beschadigingen gevolg van blaasmijnen eerder dit jaar. Dan moet je kunnen zien dat onder- en boven-epidermis los van elkaar zijn (een blaas).

Het zou wel interessant zijn om te weten of de mug (en de vlinder) ook in Groningen voorkomt. Zoals ik al zei: hier zijn ze heel makkelijk te vinden. De gallen zijn gevormd door naar onder gekrulde bladrand. Als je de krul openrolt, vind je meestal 5 kleine larfjes (2 mm) of 1 grotere (6 mm) of iets daartussen in.  Heel soms zijn ze leeg.

Dus: kijk nog eens goed! Groet, Louis




characea

#7
jaaaaaaa...vandaag een grote lichtgroenwitte larve van 5 mm gevonden onder een opgerolde bladrand langs de Eemsgolaan tegen Hoogkerk aan.
Die bladmineerder is hier in elk geval veeel algemener dan de galmug. Ik zal morgen mijn fototoestel meenemen.

Citeerdigingen gevolg van blaasmijnen eerder dit jaa

Louis.Boumans

Goed zo, André! In Groningen zit-ie dus ook al.

Hier in Soest vond ik misschien wel wat meer blaasmijnen dan gallen, maar op zowat iedere robinia kon ik toch wel gallen vinden. Nu ik erop let zie ik dat veel mensen zo'n bolvormig robiniaatje op stam in de tuin hebben staan.

characea

Wat grappig..dat is in de Eemsgolaan ook het geval..een kale stam van helaas 2 meter, met daarop een groene bol met heel heel af en toe een gal. Maar wel heeft bijna elke boom die mineerdervlinder.

marcel123

#10
De Robiniagalmug komt tot niet in Friesland voor...wel in Drenthe en Groningen..

g.j. keizer

Louis,
De blaasmijnen van het mineervlindertje zijn hier (in Dieren) massaal aanwezig (zie foto), ongeveer 1 op de 20 van de afgevallen blaadjes heeft ze. (Sporen van) de Robiniagalmug heb ik echter niet gevonden.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

Louis.Boumans

Hoi Gerrit,

ja, dat is wel die Phyllonorycter. De website van Willem Ellis laat zien dat er een tweede mineervlinder in Robinia zit, waarvan de mijn bij de middennerf begint. Deze heb ik nog niet gezien, ook niet op waarneming.nl, en is wellicht zeldzaam.

Op hoeveel bomen / locaties in Dieren heb je de galmug niet gevonden? Ik vond hier in Soest wel een boompje waarop ik de gallen niet zag, maar dan toch in de buurt een ander exemplaar met gallen.


groet, louis

g.j. keizer

CiteerOp hoeveel bomen / locaties in Dieren heb je de galmug niet gevonden?
Louis,
Voor mijn huis staan een drietal oude Robinia's en veel wortelopslag van een gekapte en gerooide boom. Daarnaast staan langs de hoger gelegen hoofdweg vele tientallen oude Robinia's, waarvan de blaadjes gedeeltelijk in de goten langs de parkeerplaatsen bij mij voor de deur terecht komen. Ik schat, dat ik daarmee van meer dan tien oude bomen blaadjes heb bekeken.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen


marcel123

CiteerVolgens de site van Ellis moet de mineervlinder Phyllonorycter robiniella zijn. Ik heb al een verzoek geplaatst om die soort toe te voegen.
Googlen levert het bestaan op van een Robiniamineermot. Ik heb de nederlandse naam voorlopig maar hier opgezet.

han.endt


marcel123

Citeer(Sporen van) de Robiniagalmug heb ik echter niet gevonden.
Ten zuiden van Utrecht lijkt de Robiniamineermot alleen in de bebouwing te zitten en dan niet zo massaal als de Robiniagalmug. In de polders zit alleen Robiniagalmug.

characea

#18
Nou ik heb nog even in Flitwick, Ampthill en London gezocht. Ik dacht even dat ik daar niets kon vinden..maar voor waar..hij komt daar toch voor..in Notting hill vlak bij Holland gate en Holland road. Ik denk dat de robina galmug erg zeldzaam is want ik heb er lang naar zitten zoeken.
Het was vlak bij de enigste landhuis die nog in Notting HIll staat en nog in prive bezit is. Even opgezocht: Het was bij Aubrey Road, Abrey Walk en dat is dichter bij het Metrostation Holland Park dan bij Notting Hill gate.
http://maps.google.com/maps?ll=51.509,-0.197&t=h&z=12

Maar die bladmineerder..die heb ik vrijwel zeker niet gevonden.
En de kastanjes in engeland zien er slecht uit.

marcel123

Leuk. De bladmineerder is duidelijk zeldzamer dan de galmug rond Utrecht.

characea

#20
En deze is afkomstig uit 15 september bij Zuid WTC (Amsterdam)

han.endt

http://waarneming.nl/wn_details.php?id=2932822
Uitgekweekte exemplaren. 25x dit beestje. Lijkt me een parasitair wespje. Dat zou betekenen dat alle (uitgekweekte) gallen geïnfecteerd waren?

characea

CiteerDe bolacacia's zijn niet nieuw. Ze stammen uit het begin van de 19e eeuw. Ik denk dat ze zo eind jaren zeventig in Nederland voor het eerst populair begonnen te worden. Deze populariteit hadden ze toen vooral te danken aan de goede toepasbaarheid in de kleine tuinen van de nieuwbouwwijken. Ze nemen niet zo veel plaats in en ze zien er met hun bolletjes netjes uit. Het is mij niet zo opgevallen dat ze de laatste vier jaar populairder zijn geworden dan voorheen. Wel heb ik het idee dat ze meer in het openbaar groen worden toegepast, vooral langs fiets- en wandelpaden. Ook daar nemen ze minder ruimte in dan een 'gewone boom'.
Het zijn dus inderdaad dezelfde boompjes als veertig jaar geleden. De bolacacia is overigens geen aparte soort, maar een cultuurvariëteit van de robinia. Volledige naam Robinia pseudoacacia 'Umbraculifera'.
Bloeien doen ze nooit. Ook buiten Nederland niet. Ze staan overigens niet op eigen wortel, maar worden op een stammetje geënt van de wilde vorm van de robinia.
Ik dacht dat ik hiermee je vragen heb beantwoord.

Groet,
Han.

Maar met wat verder zoeken op internet is nog wel meer info te vinden kwam ik net achter...

http://www.google.com/search?client=opera&...=utf-8&oe=utf-8