Hoofdmenu

welke kever?

Gestart door willemmaris, augustus 10, 2016, 19:01:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

willemmaris

Weet iemand welke (kortschild)kever dit is?

Excuses voor de slechte kwaliteit van de foto´s. Het zit op de voorrand van een voerschep, die rand is 6 cm breed, het insect is 2 cm lang. En de laatste (slechtste) foto is van buiten door het glas om de opvallend gestreepte buikzijde te laten zien, als bij een wesp.

Een opvallend kenmerk vond ik de ronde zwarte stip midden op de rug en verder de `getijgerde` tekening.

Alvast dank,
Willem Maris

Douwe van der Ploeg

Graag altijd locatie en datum van de waarneming geven. In Limburg zijn andere soorten te verwachten dan op Vlieland, en in Canada ook weer andere dan in Vietnam. Het is handig om de waarneming eerst in te voeren (als kever onbekend) en dan de knop "Determineren via het forum" te gebruiken, zo komt de benodigde info gelijk mee, worden de foto's minder gecomprimeerd (en zijn dus meer details zichtbaar), staan de foto's slechts één keer op de server (scheelt ruimte en dus geld) en is de waarneming ook gelijk ingevoerd, waardoor een admin het bijv. eventueel direct kan goedkeuren. Ook zijn er validators die meer op de site kijken dan op het forum, en kan je op die manier dus ook van die kenners sneller een reactie verwachten.
Douwe van der Ploeg

lo.troisfontaine

Dag Willem,

hartelijk welkom op dit forum.

Dit lijkt me een Ontholestes species. Vanaf deze foto niet beter te benoemen. Misschien door de grootte en tweekleurige antenne is O. tesselatus de beste kandidaat.

groeten,

Lo

willemmaris

Hallo Lo,

Dank voor je reactie. Als ik naar de vorm van de stip kijk lijkt het O. haroldi. Bij tesselatus lijkt de stip meer hartvormig. Of varieert de stipvorm ook individueel. En zegt de gebandeerde onderzijde nog iets?

Groet Willem

jan cuppen

Ontholestes spec. lijkt me echt het beste.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen