Ochlodes sylvanus?

Gestart door DJHiker, augustus 09, 2016, 18:07:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

DJHiker

Klopt Ochlodes sylvanus of is het toch een Thymelicus sp.?
Ochlodes sylvanus wordt (voor Roemenië?) als zeldzaam aangemerkt, terwijl het de hesperiidae-soort is die ik daar het vaakst heb gezien, of heb ik ze allemaal verkeerd gedetermineerd?

I would like to know which species this is
It concerns this observation
http://observado.org/waarneming/view/122187654
identification uncertain Large Skipper - Ochlodes sylvanus observed at 2016-06-29 Romania- Hunedoara
Photos:




thanks in advance David Kohl
David Kohl

sjakgielen

Lijkt me juist mede ook door het haakje aan de voelspriet.

caliprobola

Ik heb geen idee wie ooit de zeldzaamheidsklasses per land heeft aangeduid maar vind wel dat daar heel wat onduidelijke keuzes in zitten. Ik ben zelf nog nooit in Roemenië geweest dus ben niet zo bekend met de lokale fauna maar ik lees bv op de website van Vlad Dinca dat de soort in Roemenië algemeen is (letterlijk: "widespread and generally common.").
http://www.zoologi.su.se/research/vlad_butterflies/hesperiidae_ro/o_sylvanus_ro/sylvanus_ro.php

cvsw123

Alle dagvlinderadmins hebben geen idee wie die rare zeldzaamheidsklassen ooit heeft ingesteld. Als ik iets zie wat al te mal is verbeter ik heb of zet het op 'niet bepaald'. Als admin kun jij dat trouwens ook doen, Pieter :-)
Chris van Swaay
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)
Butterfly Conservation Europe (www.bc-europe.eu)

caliprobola

Ik weet dat ik dat zelf kan aanpassen, Chris, maar heb dat tot nu niet gedaan op observado omdat ik vreesde stokken in iemands wielen te steken. Als iemand daadwerkelijk met lokale soortenlijsten aan het werk geweest is en daar heel veel werk in gestopt heeft is het een beetje sneu als ik dan op eigen aanvoelen dat werk weer ongedaan maak... maar misschien ben ik hier dan te voorzichtig...
Ik heb het nu alvast voor groot dikkopje in Roemenië toch even aangepast, nu staat de soort enkel nog voor Turkije op zeldzaam maar ook hier zegt mijn aanvoelen dat dat niet klopt. Ik heb zelf in Turkije nog nooit zwaar vlinders gekeken (op een vogelreis wel eens een vlindertje gefotografeerd) maar in aangrenzend Armenië kwam ik de soort alvast op veel locaties tegen... Als ik de kaart op observado bekijk dan wordt de soort minstens in het NO op meerdere locaties ingevoerd maar die concentratie in het NO ligt misschien eerder aan de aantrekkelijkheid van die regio voor vlinderkijkers dan aan het beperkte voorkomen van de soort. De verspreidingskaart hier heeft een uitgebreider beeld.