Schonen Krabbescheer en Groene Glazenmakers

Gestart door hdeheer, oktober 02, 2007, 18:26:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

Goyatlah

CiteerEr is ook positief nieuws te melden. Onze (vlinderstichting en ondergetekende) acties in Grootegast hebben wel degelijk effect gehad. De door mij in kaart gebrachte gebieden worden nu maximaal 50 % geschoond.
:duim:  
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's


Jan Zwaaneveld

Lekker vogelen (mijn vogelblog)

vuurvlinder

Het is zeker goed nieuws. Hiermee is nog niet alle krabbescheer beschermd, maar het begin is er.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Kees van Bochove

ik weet nog wel een plek bij gouda, (goudse hout) waar de laatste sloot met krabbescheer is uitgebaggerd. heeft dit zin om te melden? zoja, aan wie?
verder heb ik ook het idee dat het gedoe in het reeuwijkse hout ook komt door slechte communicatie tussen de 'beheerders' en de 'baggeraars'.. iig gaat het elk jaar fout terwijl de beheerders op de hoogte zijn...
groeten, Kees van Bochove
Waarnemingen: http://waarneming.nl/user/view/8118

vuurvlinder

#35
Citeerik weet nog wel een plek bij gouda, (goudse hout) waar de laatste sloot met krabbescheer is uitgebaggerd. heeft dit zin om te melden? zoja, aan wie?
verder heb ik ook het idee dat het gedoe in het reeuwijkse hout ook komt door slechte communicatie tussen de 'beheerders' en de 'baggeraars'.. iig gaat het elk jaar fout terwijl de beheerders op de hoogte zijn...
Als met het uitbaggeren alle krabbenscheer is weggehaald wel. Je kunt dat melden via groeneglazenmaker.nl (er zit op die site ergens een contactknop)
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Kees van Bochove

ok, dat moet ik dan maar eens doen.
hoewel, misschien is het verstandiger de beheerders te benaderen. maar aan de andere kant, dit zijn de zelfde beheerders als bij het reeuwijkse hout, en daar heeft het ook nog steeds niet veel geholpen...
groeten, Kees van Bochove
Waarnemingen: http://waarneming.nl/user/view/8118

vuurvlinder

Citeerok, dat moet ik dan maar eens doen.
hoewel, misschien is het verstandiger de beheerders te benaderen. maar aan de andere kant, dit zijn de zelfde beheerders als bij het reeuwijkse hout, en daar heeft het ook nog steeds niet veel geholpen...
Ik heb gehoord dat er daar waarschijnlijk een communicatie probleem is tussen de beheerders en de uitvoerders.
Misschien is het verstandig om het te melden bij de beheerders (kunnen ze later niet zeggen dat ze niks wisten) maar evengoed ook bij groeneglazenmaker.nl en/of de vlinderstichting.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Bas vd Burg

#38
In de laatste "Binnenlands Bestuur" (dd 27 maart 2008: binnenlangs bestuur is een blad voor ambtenaren) stond een stukje over de Groene Glazenmaker in Groningen. Op www.binnenlandsbestuur.nl is het artikel ook (met een kleine moeite) te vinden.  Het artikel luidt als volgt:

Groningen in de fout met libel (27/03/2008)
De provincie Groningen en het Waterschap Hunze en Aa's konden het weten: in Kiel-Windeweer vliegt de Groeneglazenmaker. Henk Jaap Meijer van de Stichting Platform Berend Botje had het ze verteld en beelden van deze beschermde libel gemaakt en tóch begonnen provincie en waterschap in oktober met bagger- en onderhoudswerkzaamheden in een vaarverbinding in Kiel-Windeweer.

Daarbij verwijderden ze de waterplant krabbenscheer en daarmee ook de Groeneglazenmaker. Deze libelsoort legt namelijk zijn eitjes in de krabbenscheer. De regiopolitie Groningen heeft vorige week haar onderzoek afgerond en proces-verbaal opgemaakt, de officier van justitie buigt zich over eventuele vervolging en Henk Jaap Meijer is vooral tevreden.

Meijer: 'Ik heb met gedeputeerde Gerritsen en met het waterschap gesproken en bestuurders van Veendam en Hoogezand uitgenodigd om te komen kijken, maar ze wilden niet geloven dat de Groeneglazenmaker hier leeft. Dat had het adviesbureau voor ecologie Bakker in Assen ze verteld, maar die hadden hun werk slecht gedaan. Ik heb afgelopen zomer zelfs een excursie georganiseerd maar niemand kwam opdagen. Ik kreeg de indruk dat ze de Groene glazenwasser niet wílden zien, want daarmee zou de nieuwe vaarverbinding in gevaar komen.'

In oktober begon de provincie met baggerwerk waarna Meijer onmiddellijk naar de AID stapte. Meijer: 'Twee inspecteurs kwamen langs en bij een sloot zagen ze onmiddellijk de libellen vliegen. Iedereen die de moeite neemt ziet ze, maar de bestuurders zien niets.' Toen het waterschap de sloot begon te schonen, was de maat vol en stapte Meijer naar de milieupolitie. Het werk werd gestaakt maar er is bij LNV wel een ontheffingsprocedure gestart. Als ontheffing wordt verleend, zal de Stichting Platform Berend Botje bezwaar aantekenen.
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Weia

CiteerIn oktober begon de provincie met baggerwerk waarna Meijer onmiddellijk naar de AID stapte. Meijer: 'Twee inspecteurs kwamen langs en bij een sloot zagen ze onmiddellijk de libellen vliegen.
Groene glazenmakers die in oktober vliegen? Journalistiek foutje mogen we hopen.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

JohanvantBosch

CiteerEr is ook positief nieuws te melden. Onze (vlinderstichting en ondergetekende) acties in Grootegast hebben wel degelijk effect gehad. De door mij in kaart gebrachte gebieden worden nu maximaal 50 % geschoond.

Nog even een edit: Ik was vergeten de inzet van LBG te vermelden. :wub:
Goed werk!


vuurvlinder

CiteerHerman & Astrid, julie hebben allebei mn telefoonnr. Als ik iets kan doen, neem dan kontakt op.
Na enig zoeken heb ik dit topic weer terug gevonden. @ Dolf, zeer binnenkort kun je iets doen. :D Ben namelijk op zoek naar vrijwilligers die binnenkort, op een doordeweekse dag willen meehelpen met het verhuizen van Krabbenscheer, van uit Grootegast naar andere gebieden in de buurt. Deze oproep is natuurlijk niet alleen voor Dolf maar ook voor andere mensen die iets willen doen voor het behoud van de Groene glazenmaker.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Goyatlah

Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's