Veldsprinkhaan - Wekkertje?

Gestart door Gertjan Klein, augustus 07, 2016, 13:02:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gertjan Klein

Gisteren heb ik voor het eerst een paar sprinkhanen gefotografeerd. Determinatie blijkt ingewikkelder dan ik had gehoopt... Deze lijkt voor mij het meest op een Wekkertje; kan dat kloppen?

Het betreft deze waarneming:
http://waarneming.nl/waarneming/view/122216377
Sprinkhaan onbekend - Orthoptera indet. gezien op 2016-08-06 Drents-Friese Wold - Vledder Aa
Foto's:




Bij voorbaat dank,
Gertjan Klein.

Wim Bakker

"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Gertjan Klein

Citaat van: Wim Bakker op augustus 07, 2016, 16:37:35 PM
Vrouwtje kustsprinkhaan

Dank je wel! Wat een verschil met de andere sprinkhaan waarover ik schreef... De bruinige sprinkhaan op de achtergrond, is dat dan ook een Kustsprinkhaan?

Wim Bakker

"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson


frankmeer

#5
Citaat van: Gertjan Klein op augustus 07, 2016, 17:01:21 PM
Citaat van: Wim Bakker op augustus 07, 2016, 16:37:35 PM
Vrouwtje kustsprinkhaan

Dank je wel! Wat een verschil met de andere sprinkhaan waarover ik schreef... De bruinige sprinkhaan op de achtergrond, is dat dan ook een Kustsprinkhaan?

Niet te veel waarde hechten aan de kleur. Bij sprinkhanen zijn andere kenmerken veelal waardevoller. Let bijvoorbeeld op de vleugelvorm en -lengte, vorm van de halskielen en natuurlijk het geluid.
Frank van der Meer

Gertjan Klein

Citaat van: frankmeer op augustus 08, 2016, 13:27:45 PM
Niet te veel waarde hechten aan de kleur. Bij sprinkhanen zijn andere kenmerken veelal waardevoller. Let bijvoorbeeld op de vleugelvorm en -lengte, vorm van de halskielen en natuurlijk het geluid.

Dank je. Die kleuren lijken inderdaad (in elk geval voor deze soort) heel weinig te zeggen! Vleugelvorm en -lengte had ik wel naar gekeken. De term halskiel had ik ook wel gezien, maar ik kwam er zo snel niet achter wat dat precies is. Zoeken bij Google naar "sprinkhaan anatomie halskiel" levert niets op. Als iemand een site weet waar de anatomie van een sprinkhaan (met namen voor de verschillende lichaamsdelen) staat afgebeeld hou ik me aanbevolen!

bas.drost96

Heb je ook deze soortzoeker geprobeerd? Ik vind hem zelf erg fijn werken!
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

Gertjan Klein

Citaat van: bas.drost96 op augustus 08, 2016, 20:37:29 PM
Heb je ook deze soortzoeker geprobeerd? Ik vind hem zelf erg fijn werken!

Ik ben er net gisteren tegenaan gelopen, en heb hem al opgeslagen voor later gebruik. Een veelbelovende site. Dank je!