Vakantiefoto's

Gestart door corzonneveld, oktober 02, 2007, 16:39:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

corzonneveld

Het seizoen is alweer zo goed als over... Niet alleen zie ik weinig vliegen, er zijn ook weinig vragen op het forum. Misschien is dit een goed moment om eens terug te kijken op de vakantie. Velen van ons zijn naar een buitenland gegaan, onder andere om nieuwe natuur te ontdekken, en foto's te maken van vliegen die je hier niet, of zelden, ziet.

Het lijkt mij leuk iets van het plezier van anderen te zien, dus ik zou iedereen willen uitnodigen hier een of meer foto's te plaatsen, die op een of andere manier bijzonder voor de plaatser zijn. Dus niet alleen supermooie foto's, maar ook foto's die iets interessants laten zien. Wat? Dat laat ik graag aan de plaatser zelf over. Ik begin alvast met een paar uit mijn vakantie.

Vermeld ook waar de foto is gemaakt, wat we te zienn krijgen, en waarom de foto voor jou speciaal is!
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

corzonneveld

Hier een spectaculaire zweefvlieg, Milesia crabroniformis; ik denk de grootste zweefvlieg uit Europa. Na een klein aantal foto's vloog dit geweldige dier weg. Ik zag haar nog even zweven voor een bloem, enkele meters boven mij. Ik zou gezworen hebben dat het een Hoornaar was, als ik 'r niet voor de lens had gehad. De gelijkenis is vreemd, omdat de tekening dichtbij helemaal niet lijkt. Maar dat valt niet meer op zodra het dier actief beweegt. Een heel bijzondere vlieg-ervaring...

Locatie: Zwitserland, Tessin. Nabij het dorpje Mavaglia, op ca 1400 meter. Bergweiden en naaldbos.
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

corzonneveld

#2
Een andere spectaculaire vlieg van dezelfde omgeving, de roofvlieg Laphria flava. Door de enorme alertheid, en het orienteren van de vlieg op de fotograaf - zodra die iets te snel beweegt - hebben deze vliegen voor je gevoel een eigen persoonlijkheid.

Dit mannetje zat geregeld op een stapel boomstammen, en bestreek van daar uit een flink territorium. Vanaf zo'n locatie wordt een prooi waargenomen en aangevallen.

Locatie: Zwitserland, Tessin. Nabij het dorpje Mavaglia, op ca 1400 meter. Bergweiden en naaldbos.
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

corzonneveld

#3
Abortus provocatus, opgewekt door predatie. Deze roofvlieg, Machimus spec., heeft een dambordvlieg gevangen, fam. Sarcophagidae. Deze vliegen zijn levendbarend! Je ziet hier twee larven 'geboren' worden, iets wat ongetwijfeld opgewekt is door het feit dat de vlieg leeggezogen wordt. De natuur is hard; deze larven hebben natuurlijk geen schijn van kans, omdat ze niet op een lekker lijkje worden gelegd.

Zwitserland, Tessin. In het dorp Mavaglia, ca 350 m hoogte. Bewolkt weer.
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

corzonneveld

En hier nog een detail van de larven. Er loopt ook een mijt op de roofvlieg.
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Louis.Boumans

Citeerdeze larven hebben natuurlijk geen schijn van kans, omdat ze niet op een lekker lijkje worden gelegd.
Boeiende foto, Cor!

Misschien hebben de larven toch nog een kans. Van sommige Sarcophagidae is bekend dat de larven zich ontwikkelen in levende regenwormen. Ik heb zelf wel eens een Sarcophagide gezien die larven op het zand afzette, waarna die zich razendsnel de grond inwerkten. Kennelijk gaan ze zelfstandig op zoek naar een worm. Nu ziet de ondergrond op de foto er nogal steenachtig uit, maar misschien zijn de larven toch actief genoeg om van de steen af te kruipen en zich de bodem in te graven.

groet, Louis

Arp

#6
Lang niet zo boeiend, en het zal wel een stinknormaal beest wezen, maar voor mij gewoon een weirde vlieg omdat ik aanvankelijk dacht dat het een wants was  :gap:

Frankrijk, Charante-Maritime - begin juli ergens. Soort: geen idee.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

corzonneveld

Best wel boeiend! Het lijkt me een lid van de slakkendoders, fam. Sciomyzidae. Via diptera.info krijg je 'm vast wel op naam...
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

spectator

Hallo Allen
Niet mijn beste foto, maar wel een apart dier. Lijkt mij in ieder geval wel een soort vlieg. Het was een flinke.
vr. groet
Arend Breukel

Arp

#9
CiteerVia diptera.info krijg je 'm vast wel op naam...
Hoi Cor, Dank je wel - Slakkendoder/Sciomyzidae vind ik wel mooi zat hoor - leuk om te weten(!), maar als ik op diptera.info een vraag wil stellen vind ik dat ik me eerst beter in moet lezen en dat gaat voorlopig niet lukken...  :rolleyes:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Iolaire

Niet bepaald het meest spectaculaire beestje, maar na voorlegging op diptera.info kreeg ik wel leuke reacties over hoe verbaasd men was over hoe flexibel deze Pollenia zijn kop naar voren kon buigen. Het beestje was zich uitvoerig aan het wassen.  :)  Foto genomen "op vakantie" in eigen tuin! :D



Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

Cees Veenema

Hallo Cor,

Ik heb van mijn vakantie vorig jaar op Samos - Griekenland dit exemplaar nog op de plank liggen.
Dit insect is evengroot als een dagvlinder en heeft dus ook een aanzienlijk formaat.
Groet,

Cees

Iolaire

En deze dan... ook op diptera een heel leuke discussie over "bubble blowing flies", zoals deze Mesembrina meridiana laat zien. Een soort herkauwen?! :D
Foto ook weer "op vakantie in eigen tuin" ;)



Op diptera overigens werkelijk praxchtige foto's van bubbelblazende vliegen! Daar valt deze foto compleet bij in het niet. :blink:  
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

jack_windig

Vakantiefoto's van vliegen? Ik heb wel veel vlinders, sprinkhanen, kevers zelfs wat wespen... Maar wacht ik heb nog wel een vakantiefoto van twee jaar geleden: Zwitserland bij Leuk 500m of zo boven het Rhonedal, Het is een rouwzwever, maar ik ben er nooit achter gekomen welke, mooie gelegenheid om nog eens te vragen of iemand de soort weet.

jack_windig

Nou vooruit, ik heb nog wel een vliegenfoto van de laatste vakantie. Nog een wolzwever. De foto is niet echt geweldig, stil hangen deden ze nauwelijks, maar het waren wel hele leuke beestjes. Kleine grijze bolletjes, zelfs de tienermeisjes vonden ze "schattig" wat toch niet vaak gebeurt met insecten. In wederom Zwiserland, maar nu op 1800 meter hoogte (de volgende dag lag er een dik pak sneeuw) in de buurt van Brig.

corzonneveld

#15
Hallo allemaal, ben er even niet geweest wegen technische problemen. Leuk om te zien dat er allerlei respons komt.

Arend Breukel's vlieg is een uit de wolzweverhoek, Lomatia spec.

Cees Venema's vlieg is een mooie roofvlieg met een Argusvlinder. Ik wacht mijn kans op zoiets nog steeds af...

Jack Windig's rouwzwever is volgens mij Thyridanthrax perspicillaris.
De wolzwever is denk ik een Systoechus soort. Ze zijn inderdaad 'schattig'!
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Louis.Boumans

CiteerLang niet zo boeiend, en het zal wel een stinknormaal beest wezen, maar voor mij gewoon een weirde vlieg omdat ik aanvankelijk dacht dat het een wants was  :gap:

Frankrijk, Charante-Maritime - begin juli ergens. Soort: geen idee.
De slakkendodende vlieg is waarschijnlijk Coremacera marginata, waarvan diverse foto's op deze site. In Frankrijk komt voor zover ik weet nog een andere Coremacera voor, C. halensis, die zou het ook nog kunnen zijn.

Jan Zwaaneveld

Een lieftallig paar Machimus atricapillus uit de Ardennen.
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

Arp

CiteerDe slakkendodende vlieg is waarschijnlijk Coremacera marginata, waarvan diverse foto's op deze site. In Frankrijk komt voor zover ik weet nog een andere Coremacera voor, C. halensis, die zou het ook nog kunnen zijn.
Tsjonge Louis, het wordt steeds mooier met die gekke vlieg  :lol:  Harstikke bedankt - die lijken er inderdaad wel op - in NL nog nooit tegengekomen, maar dat geldt bij mij voor heel veel "erg gewone" soorten ben ik bang  -_-  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

spectator

Hallo allemaal
Hier nog een dikke uit Frankrijk, Dep. L'Herault.
vr. groet
Arend Breukel

corzonneveld

#20
Ohhhh, die is mooi Arend! Ik ken 'm niet, ik ben benieuwd wie ons kan vertellen welke vlieg dit is!
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

corzonneveld

Een nieuw standje voor mij - wrs. niet voor de vliegen. Lijkt erg op Eupeodes, maar deze zijn uit Australie...
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

corzonneveld

#22
zelfde idee
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

javanerkelens

Ja ja.....en nog scherp ook !!

Dat zijn de foto's hè......... :duim:


Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Arp

#24
Idd, FANTASTISCH Cor !! :o
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

JonasM

Citaat van: Arp op oktober 02, 2007, 20:52:33 PM
Lang niet zo boeiend, en het zal wel een stinknormaal beest wezen, maar voor mij gewoon een weirde vlieg omdat ik aanvankelijk dacht dat het een wants was  :gap:

Frankrijk, Charante-Maritime - begin juli ergens. Soort: geen idee.

Citaat van: Arp op oktober 09, 2007, 21:01:37 PM
CiteerDe slakkendodende vlieg is waarschijnlijk Coremacera marginata, waarvan diverse foto's op deze site. In Frankrijk komt voor zover ik weet nog een andere Coremacera voor, C. halensis, die zou het ook nog kunnen zijn.
Tsjonge Louis, het wordt steeds mooier met die gekke vlieg  :D  Harstikke bedankt - die lijken er inderdaad wel op - in NL nog nooit tegengekomen, maar dat geldt bij mij voor heel veel "erg gewone" soorten ben ik bang  :)


Voor zover nog van toepassing, dit is geen Coremacera marginata, maar Euthycera cribrata! En logisch dat je die in NL nog nooit gezien hebt, anders had je wel een stoere waarneming beet ;-) Leuke foto's

A+
Jonas


JonasM

Om toch maar even 6 jaar oude threads op te rakelen  :duim: