Bladwesplarve?

Gestart door huysse, augustus 14, 2007, 23:01:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

huysse

Deze rupsen zaten op berkenbladeren.
Wat zijn het?

groet,
Marijke

huysse


linda

Dit zijn inderdaad bladwesp-larven, volgens mij ook weer een Nematus-soort(zijn er veel). Ik vond wel ergens een verwijzing naar iets wat in de buurt komt: Nematus ventralis, maar kan zowel die naam als afbeeldingen van de larve nergens terugvinden in betrouwbare bronnen.
Groeten,

Linda

huysse

Poosje zitten zoeken:
Nematus ventralis = Nematus oligospilus

alleen deze  N. ventralis heeft zo te zien allemaal zwarte pootjes!

Marijke

foto http://www.forestpests.org

linda

Hoi Marijke,

Op zich zeggen de kleuren van de pootjes niet zo heel veel, omdat larven er in verschillende stadia totaal anders uit kunnen zien. Maar zoals ik al zei, dit was het enige dat ik kon vinden wat in de buurt kwam, en het is zeker geen determinatie. Ik kan helaas op de andere naam ook weinig vinden, dus kan je niet veel verder helpen.

Je zou het eens kunnen proberen bij de sawfly-group van yahoo, aangezien deze larven toch vrij opvallend gekleurd/getekend zijn kunnen ze je daar waarschijnlijk wel verder helpen.

De link is: http://tech.groups.yahoo.com/group/sawfly/

Het aanmelden en foto's plaatsen is een beetje een gedoe(als je het eenmaal doorhebt vrij makkelijk). Het zou erg leuk zijn als je het wilt proberen, misschien komt er toch nog een naam uit. Mocht er iets niet lukken met het aanmelden of het plaatsen van de foto's wil ik graag helpen. Ik ben benieuwd!


Groeten,

Linda

huysse

Hoi Linda,

Bedankt voor alle moeite!
Ik zal er mee aan de gang.

groet,
Marijke

linda

Hoi Marijke,

Inmiddels ben ik zelf de larven ook tegengekomen en heb ze voorgelegd op het bladwespenforum. Het betreft Craesus latipes.
Ik zal deze week nog even foto's plaatsen die ik van de larven heb gemaakt ter vergelijking.  

(Ik heb al een aanvraag gedaan om de soort aan te maken in de database, dus hij zal er van de week wel bijstaan)
Groeten,

Linda

huysse

Hoi Linda,

Bedankt nog voor alle moeite!
Door omstandigheden had ik nog geen actie ondernomen en dat loont dus ook nog!
Zou niet moeten mogen! :lol:
Ik zal Craesus latipus invoeren.

groet,
Marijke

linda

CiteerDoor omstandigheden had ik nog geen actie ondernomen en dat loont dus ook nog!
Zou niet moeten mogen! :lol:
:lol:  Maakt niet uit, ik was zelf ook erg nieuwsgierig naar de soort.

Groeten,

Linda