Wat zou dit zijn?

Gestart door Maaswitje, november 16, 2005, 19:29:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

Maaswitje

Vanmiddag vond ik deze knolvormige zwam ter grootte van een kastanje groeiend in een boomstomp van een naaldboom.  Ik heb totaal geen idee wat is, wie weet het ?

Met vriendelijke groet,
Andre den Ouden
Met vriendelijke groet,
André den Ouden

Maaswitje

Hier heb ik de 'voet' wat schoongepeutert
Met vriendelijke groet,
André den Ouden

feel4nature

Hallo Andre, dit is een pracht van een Myxomyceet (slijmzwam)
ik vind ze zelf reuze interessant, maar (zoals gebruikelijk) ontzettend moeilijk op naam te krijgen.
natuurlijk met groet, Ali.

Maaswitje

Bedankt, Ali. Bij slijmzwammen denk je meestal aan glibberig en zo, maar dat er zulke fraaie zwammen zijn verrast me. Op de zelfde stronk zat op ca. 15 cm. van de roze zwam ook nog een okergeel zwammetje. Zou dit ook een slijmzwam kunnen zijn?

Met vriendelijke groet,
Andre den Ouden  
Met vriendelijke groet,
André den Ouden

feel4nature

#4
ja, dat is er ook een...je hebt ze in verschillende vormen en maten, maar wat ik wel heel bijzonder aan ze vind is dat ze verschillende stadia hebben...de eerste is het plasmodium(als ik het goed heb) en in dat stadium zijn ze eerder dierlijk dan plantaardig. zolang ze in deze vorm zijn kunnen ze zich ook verplaatsen.

zodra ze klaar zijn om zich te vermeerderen veranderen ze zich in een meer plantaardige staat(zoals je eerste foto) en vormen ze sporen. als je ze morgen weer fotografeert zal je zien dat al die rozige buisjes kleine staafjes poeder zijn geworden...
en daarna wordt het rozige pap...(zoals je laatste foto, maar zo zien ze er in het allereerste stadium er soms ook uit)

als je meer wilt zien...http://www.uoguelph.ca/~gbarron/myxoinde.htm
natuurlijk met groet, Ali.

Maaswitje

Een paar dagen geleden had ik ook al framboosachtige klompjes van geleiachtig materiaal gevonden (helaas geen foto gemaakt  :(  ) Ik dacht toen dat het insekteneitjes  waren; slijmzwammen zijn blijkbaar zo divers in hun verschijningsvormen dat ze er voor beginnelingen als ik steeds anders uitzien.

Bedankt voor je uitleg!

Met vriendelijke groet,
Andre den Ouden
Met vriendelijke groet,
André den Ouden

Arno van Stipdonk

#6
Vind de roze steeltjes nogal op tubifera ferruginosa lijken. Op de site van John staat deze soort ook.

feel4nature

#7
dat klopt...ik heb nog even gekeken naar mijn eigen oude fotos, en ik heb er ook een....een tubifera ferruginosa!

de tweede lijkt erg op een oude heksenboter.

trouwens, k heb zonet eens gekeken bij de (multimedia) fotos van paddenstoelen,
en daar staan er ook een aantal...vooral als onbekend ingevoerd.
is er geen mogelijkheid om ze in te voeren als slijmzwammen?
natuurlijk met groet, Ali.

Arno van Stipdonk

Ben ik het wel mee eens. Ik heb ook nog enkele waarnemingen van slijmzwammen waar ik niks mee kan.  ^_^  

feel4nature

stuur ze maar naar mij...ik ben er gek op...ik kan ze alleen(nog)  niet determineren.. :D  :lol:  
natuurlijk met groet, Ali.

Arno van Stipdonk

Ze zijn idd erg mooi. Ik heb in ieder geval nog wat exemplaren van dat witte korrelachtige spul zoals op deze foto.
Als je ze serieus wilt hebben moet je me een mailtje sturen.

han.endt

De laatste twee foto's zijn waarschijnlijk fuligo-soorten. De gele Fuligo septica (Heksenboter) is goed te doen, maar de andere zijn erg moeilijk.
De eerste lijkt mij ook Tubifera ferruginosa, Rossig buiskussen.

feel4nature

wat goed Han!
ik heb dat korrelige spul ook...als Fuligo intermedia. dus de foto hoef ik niet.
als het goed is staat er nog een foto ergens (multimedia-fotos van paddenstoelen)
van de slijmsteelbundelzwam, en dat is ook een myxo...(de naam is dus verkeerd)
het is dus niet allemaal van dat slijmerige spul.
natuurlijk met groet, Ali.

Arno van Stipdonk

#13
Ik ben ook nog even verder gaan zoeken en kom op deze soort uit: Fuligo septica var. flava
Zie deze URL:

http://marken.hef.kun.nl/paddos/dyna/zndv.php?

wetNaam=Fuligo+&NedNaam=&codNum=&zoekDatum=&zoekVindplaats=

URL is iets te lang, moet aan elkaar

Ik zie hierbij ook een zwarte variant van dezelfde soort. Bij mijn waarneming was deze zwarte variant destijds ook aanwezig:
Het lijkt er dus sterk op dat het deze soort is???

Arno van Stipdonk


Arno van Stipdonk

Hier is nog een leuke. Is volgens mij ook weer een andere variant van Fuligo septica, maar welke weet ik nog niet. Ik vind het veel korreliger als hekseboter.  

han.endt

#16
Dit is 'gewoon' Heksenboter, Fuligo septica. Die is nogal variabel en er is ook een witte vorm.
Sorry en beetje achterhaald zie ik nu.

feel4nature

http://www.nivicol.de/fuligo_intermedia.htm

probeer deze link eens...

nog een paar slimzwammetjes...

nr 1 Leocarpus fragilis
natuurlijk met groet, Ali.

feel4nature

natuurlijk met groet, Ali.

feel4nature

#19
nr 3 ik denk Trichia varia
natuurlijk met groet, Ali.

feel4nature

natuurlijk met groet, Ali.

feel4nature

natuurlijk met groet, Ali.

feel4nature

natuurlijk met groet, Ali.

Arno van Stipdonk

#23
Is Leocarpis fragilis ook een slijmzwam?

Op deze Duitse site is de gele variant weer Fuligo septica var. flava en de witte soort inderdaad Fuligo Intermedia. Is wel een leuke site, bedankt voor de tip!

Volgens mij zijn er meer mensen dit problemen hebben met deze soorten. Ik denk dat we de witte korrels wel als fuligo intermedia kunnen invoeren en de gele als flava variant van fuligo septica.


han.endt

Ja: Leocarpus fragilis, Glanzend druivenpitje.

Arno van Stipdonk

#25
De nederlands naam staat op waarneming.nl niet toegevoegd. Ik heb de soort al 2 maal ingevoerd nl.

han.endt

#26
CiteerIk denk dat we de witte korrels wel als fuligo intermedia kunnen invoeren.
Ben ik het niet mee eens. Er zijn 11 soorten Fuligo in Nederland, waarvan er heel wat op F. intermedia lijken. Volgens mij is dat microscoopwerk.

Arno van Stipdonk

Ok Han. Als je het alleen met de microscoop kunt zien voer ik het niet in. ^_^  

Dragonfly

16 oktober jl kwam ik ook een slijmzwam tegen. Wel op de foto gezet, maar niet op dit forum geplaatst omdat ik het toch geen kans gaf  :lol:
Maar nu iets meer hoop  :rolleyes:

Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Arno van Stipdonk

Dit lijken me dezelfde als waarmee dit onderwerp startte, alleen de paarse versie.
Ik weet de naam zo niet ben aan het werk. :angry:
Maar kijk even op de new fungi pictures op de site webfungi.nl
Daar staat ie volgens mij bij. (als het van die staafjes zijn tenminste, foto is van vrij ver weg)