Welke (korst)mossen

Gestart door Willemsen, oktober 01, 2007, 21:29:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

alegro

OK, laat ik eens een poging wagen, in de hoop dat anderen mij zullen verbeteren, mocht ik e.e.a. fout hebben.

Citeer1: http://waarneming.nl/wn_details.php?id=2981605
Op de twee foto's bij deze waarneming staan minstens drie verschillende soorten. De linkerfoto laat m.i. Rode Heidelucifer (Cladonia floerkeana) zien.  De bekertjes op deze foto zijn volgens mij Bruin Bekermos (Cladonia grayi).

Op de rechterfoto staan Bruin Bekermos (Cladonia grayi) (links) en vermoedelijk Dove Heidelucifer (Cladonia macilenta) (rechts).

Citeer2: http://waarneming.nl/wn_details.php?id=2981611
Heel lastig. Gokje: ook Dove Heidelucifer.

Citeer3: http://waarneming.nl/wn_details.php?id=2925145
Een soort Haarmos (Polytrichum sp.) De soort durf ik vanaf deze foto niet te benoemen.

Citeer4: http://waarneming.nl/wn_details.php?id=2982032
Dit lijkt op Kussentjesmos (Leucobryum glaucum).
Grüezi mitenand,
Arjan

Windekind

#2
Link 1; foto 1; helemaal eens met Arjan.
Link 1; foto 2; helemaal eens met Arjan.

Link2: Hmm, ik kan belangrijke kenmerken niet goed zien (oksels, soredieusiteit, grondschubben), maar de vormen van de podetiën wijzen sterk in de richting van  Cladonia subulata. Verder op foto m.i. Cladonia grayi en toch ook wel Cladonia macilenta (links onder). Misschien helemaal midden onderaan Cladonia coccifera, maar hier ontbreken helemaal de belangrijke kenmerken voor op foto (grondschubben).

Link 3; helemaal eens met Arjan.

Link 4; dit is inderdaad Kussentjesmos = Leucobryum glaucum
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Willemsen

Allebei bedankt, zoals ik het lees is een moeilijke familie om soorten te bepalen.

Jasper
J Willemsen

Willemsen

http://waarneming.nl/wn_details.php?id=3064618
Misschien is dit wel helemaal geen (korst)mos, maar een soort zwam, maar dat weet ik niet. Misschien hebben jullie een idee.
J Willemsen

alegro

#5
Citeerhttp://waarneming.nl/wn_details.php?id=3064618

Misschien is dit wel helemaal geen (korst)mos, maar een soort zwam, maar dat weet ik niet. Misschien hebben jullie een idee.
Deze doet mij heel erg denken aan het Vertakt Kroonknotsje, een spectaculaire nieuwe zwammensoort die onlangs in Nederland is ontdekt, maar dan wel op een andere plek.

Ik raad je aan om deze waarneming nogmaals te potsen, maar dan in het paddenstoelenforum. Als het inderdaad de soort blijkt te zijn die ik denk dat het is, dan zou jouw ontdekking de tweede vindplaats in Nederland betekenen.
Grüezi mitenand,
Arjan

han.endt

#6
De rechter lijkt mij een Rechte Koraalzwam, de linker zou kunnen. Ik zou ze zeker even op het paddenstoelenforum zetten.

Het Vertakt Kroonknotsje komt echter niet in aanmerking.

Willemsen

J Willemsen

Corryabbink

Hallo Jasper,

M.i. Roodviltmos(Aulacomnium palustre). De stengel is dan bedekt met rhizoïdenvilt.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Ben Kruijsen

Het is volgens mij Dicranum scoparium die trouwens ook bruin of wit stengelvilt kan hebben. Dit is bij deze planten niet opvallend, terwijl Aul. palustre juist veel donker stengelvilt heeft alhoewel dat in een bovenaanzicht niet altijd goed zichtbaar is omdat de stangels van Aul. palustre vaak dicht tegen elkaar aan staan.
Let op de foto op de mooi regelmatige rangschikking van de stengels, de zeer geleidelijk spits toelopende bladen en de enigszins kapvormige bladstand aan de top van de stengels welke zo karakteristiek is voor Dicr. scop. Bij Aul. palustre lijken de blaadjes iets meer evenwijdig te lopen om pas aan de top duidelijk te versmallen. Voorts staat de soort hier op de foto samen met Polytrichum juniperinum, een soort van uitgesproken droge zandige milieus terwijl Aul. palustre op vochtige tot natte (zure) bodem voorkomt.  

Niko Buiten

Volgens mij is het ook geen Roodviltmos, maar een Gaffeltandmos. Ik kan zo niet zien welke.
Groet,

Niko Buiten.


Corryabbink

#11
CiteerVoorts staat de soort hier op de foto samen met Polytrichum juniperinum, een soort van uitgesproken droge zandige milieus terwijl Aul. palustre op vochtige tot natte (zure) bodem voorkomt.

Ben je kunt best gelijk hebben. Dat kan ik met een foto niet 100% beoordelen. De stand van de bladen, kleur en het niet echt in kussens groeien bracht me tot Rood viltmos. De viltkleur is wel goed en de nerf kan ik niet bekijken.

Wat P. juniperinum betreft ga ik niet helemaal met je mee. Die kan ik zelfs in Sphagnumvegetaties vinden.

Mocht dit een erg droog milieu zijn dan komt Gewoon gaffeltandmos inderdaad in aanmerking. Het blijft echter twijfelachtig vanaf een foto.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Ben Kruijsen

Hoi Corry,

ik weet vrijwel zeker dat het Dicranum scoparium is. Ik ken geen andere Dicranum die er zo uitziet. Je hebt gelijk wat betreft juniperinum. Er is een vorm die in veenmosvegetaties voorkomt maar die is wel veel ijler bebladerd. Was ik even vergeten.

Datura

Mijn gedachte was ook meteen Dicranum scoparium.
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Corryabbink

#14
CiteerMijn gedachte was ook meteen Dicranum scoparium.
CiteerBen je kunt best gelijk hebben. Dat kan ik met een foto niet 100% beoordelen.

Jullie kunnen best gelijk hebben.......... :D Persoonlijk blijf ik het griezelig vinden om echt zeker te kiezen.............

De biotoop moet in dit geval de doorslag geven hoewel dat ook niet altijd 100% zeker is.

Jasper heeft nog niets van zich laten horen.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Ben Kruijsen

Als ik de kaart zie met de aanduiding van de vindplaats dan schat ik als vindplaats in de berm van een bospad. Zowel Dicranum scoparium als Polytrichum juniperinum zijn geen soorten voor een schaduwrijk bosmilieu, wel een open mosrijke vegetatie in een milieu met veel lichtinval en mogelijk hier in de halfschaduw waar je bijvoorbeeld ook vaak Pseudoscleropodium purum kunt aantreffen. Ik ben benieuwd of Jasper nog hierover kan vertellen.  

Corryabbink

#16
Ben ik denk dat jullie gelijk hebben!

Jasper heb ik om informatie gevraagd. In het veld en onder de bino zijn dergelijke soorten niet zo moeilijk maar met een foto is het altijd oppassen geblazen. Niet alles is altijd te zien en het is maar net wat men in de eigen omgeving veel tegenkomt waar men het naar toe koppelt. Hier is dus veel Roodviltmos :D Dat frisse groene legt bij mij meestal die link..........

Hoewel ik de admin doe wil het niet zeggen dat ik uitermate deskundig ben. Het is maar een hobby en ik kom ook overal niet uit. Dat hoeft ook niet. Iedere mening is welkom.  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Willemsen

CiteerJasper heeft nog niets van zich laten horen.
Mag iemand nog eens iets anders doen dan alleen maar achter de computer zitten?

Maar goed,
De mossen groeide langs het bospad. Het was/is een zeer natte grond waarop de soort groeit.
J Willemsen

Niko Buiten

#18
Ben en Kim,

Ik vind het een valkuil om aan de hand van een foto en een biotoopbeschrijving bij de determinatie voor Dicranum scoparium te gaan. Dat kan fout gaan. Zo bleek op dit forum eerder dit jaar bij een in een tuin op steen groeiend mos. Dat werd toen op basis van de foto en biotoopbeschrijving gedetermineerd als Dicranum scoparium, maar bleek na toezending en bestudering onder de microsccop het veel kleinere zeldzame Racomitrium fasciculare te zijn (gereviseerd door BLWG-deskundige).

Ik vind de terughoudendheid die admins betrachten terecht.
Groet,

Niko Buiten.


Ben Kruijsen

Het is zeker oppassen geblazen met het determineren van mossen vanaf een foto. Hoe vaak ikzelf niet de microscoop gebruikte ook bij materiaal uit het veld en voor aardige verrassingen kwam te staan .... In dit geval durf ik de determinatie wel aan, omdat ik Dicranum scoparium zoveel heb gezien (bijv. in vegetatieopnames) en in al haar vormen van de fo orthophyllum in de open duinen tot zo sterk gekromde blaadjes dat je aan Dicranum majus gaat denken of met veel dwarsrimpels zodat controle op bonjeanii nodig is. En terughoudendheid en een kritische houding is een goede eigenschap van een moderator maar ook van elke natuurwaarnemer!  

Willemsen

Welke soort ligt er het dichtste bij? Dicranum scoparium of iets anders. Als het maar niet een zeldzaamheid wordt, anders krijg ik daar weer gezeik over.
J Willemsen

Corryabbink

CiteerWelke soort ligt er het dichtste bij? Dicranum scoparium of iets anders. Als het maar niet een zeldzaamheid wordt, anders krijg ik daar weer gezeik over.
Jasper,

Dat wordt dan m.i. een onzekere Dicranum scoparium! Bij dergelijke soorten is het verstandig materiaal te verzamelen dan had je nog het e.e.a. aan het echte materiaal voor ons kunnen bekijken.

Is iedereen het daar mee eens?
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Willemsen

#22
Ik ben niet iemand die zo snel iets zal meenemen uit de natuur.
Iig bedankt iedereen.

Jasper
J Willemsen

Datura

CiteerBen en Kim,

Ik vind het een valkuil om aan de hand van een foto en een biotoopbeschrijving bij de determinatie voor Dicranum scoparium te gaan.

Ik vind de terughoudendheid die admins betrachten terecht.

Helemaal mee eens Niko. Ik plaatste mijn bericht dan ook niet om te zeggen dat het een zekere D. scoparium is, maar gewoon omdat ik bij het zien van de fotoo als eerste aan D. scoparium dacht (en niet aan Rood viltmos die ik ook goed ken), dus meer als een toegevoegde mening. Ik ken nog niet alle Nederlandse Dicranums en kan dus ook niet honderd procent zeker zijn vanaf een foto.

Kortom helemaal eens met Corry, een onzekere D. scoparium, dan zit je veilig.
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides