Kuhls, Vale Pijlen en Lachsterns

Gestart door Bas vd Burg, oktober 01, 2007, 09:07:49 AM

Vorige topic - Volgende topic

Bas vd Burg

groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

BWoets

CiteerVolgens mij wel gisteren een aardige dag langs Camperduin, zie

http://waarneming.nl/wn_details.php?id=2978607
Kent iemand de beste man?...... of tijd voor een commentaartje?
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

jvdlaan

#2
Citeer
CiteerVolgens mij wel gisteren een aardige dag langs Camperduin, zie

http://waarneming.nl/wn_details.php?id=2978607
Kent iemand de beste man?...... of tijd voor een commentaartje?
Scherp opgelet Bob, ik had nog niet eens gezien dat ze in één adem Lachsterns en Vale Pijlen noemden. Ik wou net een topic openen waarin ik wou verzuchten dat waarnemers helemaal geen details meer geven bij een waarneming van een zeldzame soort.

Maar nu eerst de Goudlijster (op de kop af drie jaar geleden op dezelfde plek!)

Jan

Bram Rijksen

Citeer
CiteerVolgens mij wel gisteren een aardige dag langs Camperduin, zie

http://waarneming.nl/wn_details.php?id=2978607
CiteerVolgens mij wel gisteren een aardige dag langs Camperduin, zie

http://waarneming.nl/wn_details.php?id=2978607
Gisteren was een meer dan aardige dag!! Mooie soorten en mooie aantallen.

:D
dit is dezelfde Norman van Camperduin, Norman..?
Als dat het geval is, is het misschien verstandig de waarnemingen van Lachsterns, Vale Pijlen en Kuhls Pijlstormvogels maar even níet in te voeren; scheelt de admins een hoop onnodig werk..

Thijs Udo

Citeer
Citeer
CiteerVolgens mij wel gisteren een aardige dag langs Camperduin, zie

http://waarneming.nl/wn_details.php?id=2978607
CiteerVolgens mij wel gisteren een aardige dag langs Camperduin, zie

http://waarneming.nl/wn_details.php?id=2978607
Gisteren was een meer dan aardige dag!! Mooie soorten en mooie aantallen.

:D
dit is dezelfde Norman van Camperduin, Norman..?
Als dat het geval is, is het misschien verstandig de waarnemingen van Lachsterns, Vale Pijlen en Kuhls Pijlstormvogels maar even níet in te voeren; scheelt de admins een hoop onnodig werk..
Volgens mij bedoel je nu Nomdo.

@Norman: uiteraard een eenduidige conclusie, anders was het helemaal optimistisch om hem zonder :?: in te voeren, maar wat zijn dan de waargenomen kenmerken, wij zaten er nl. niet naast (helaas)

garryb

Beste Norman,

Je determinaties zijn blijkbaar een door de vogelgids 'ingekleurde' interpretatie van de werkelijkheid. De werkelijk waargenomen kenmerken die tot een objectief oordeel (ook door anderen) zouden kunnen leiden zijn het enige waarmee je tot een betrouwbare én geloofwaardige determinatie komt. Eerst zonder vogelgids beschrijven wat je hebt gezien, daarna pas deze kenmerken toetsen met een boek erbij, dat is de enige correcte manier. Waar het daarbij in eerste instantie vooral om draait is de vraag waarom het géén gewone soort was, niet zozeer waarom het wél die ene zeldzaamheid betrof. Overtuig mij maar aan de hand van waargenomen kenmerken waarom die Kuhls en Vale pijlen geen Jan-van-gent, Noordse Stormvogel of Zilvermeeuw waren.  

BWoets

CiteerVolgens mij bedoel je nu Nomdo.
Nee.. hij bedoeld denk ik of deze Norman dezelfde is als de Norman van de waarnemingen bij Camperduin op zee.. dat was toen nog niet bekend..
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Rinie van Reenen

CiteerBeste Norman,

Je determinaties zijn blijkbaar een door de vogelgids 'ingekleurde' interpretatie van de werkelijkheid. De werkelijk waargenomen kenmerken die tot een objectief oordeel (ook door anderen) zouden kunnen leiden zijn het enige waarmee je tot een betrouwbare én geloofwaardige determinatie komt. Eerst zonder vogelgids beschrijven wat je hebt gezien, daarna pas deze kenmerken toetsen met een boek erbij, dat is de enige correcte manier. Waar het daarbij in eerste instantie vooral om draait is de vraag waarom het géén gewone soort was, niet zozeer waarom het wél die ene zeldzaamheid betrof. Overtuig mij maar aan de hand van waargenomen kenmerken waarom die Kuhls en Vale pijlen geen Jan-van-gent, Noordse Stormvogel of Zilvermeeuw waren.
Punt is natuurlijk wel: als je geen ervaring hebt met pijlstormvogels, dan moet je wel het vogelboek erbij houden; anders weet je immers niet waar je op moet letten. In die korte tijd dat je zo'n beest ziet, zou je anders misschien op punten gaan letten die achteraf gezien helemaal niet nuttig waren voor de determinatie, terwijl je de nuttige punten niet genoteerd hebt...

Neemt natuurlijk niet weg, dat je met het vogelboek ernaast sneller ziet wat je graag wilt zien.
Groet, Rinie van Reenen

Edwin Russer

#8
CiteerDe kenmerken werden door medewaarnemers voorgelezen uit de gidsen terwijl andere (oa. ik) door de telescoop deze controleerde. Ook de kenmerken van andere pijlen werden geverifieerd.

Dat is dan jammer dat die bewuste personen de vogel niet hebben gezien. Het lijkt mij toch dat je met zo'n zeldzaamheid alles opzij gooit, behalve je scoop uiteraard, en eerst naar de vogel kijkt. Hoe meer zielen, hoe meer vreugd. Moet je het verhaal van de Grote Pijlstormvogel bij Westkapelle maar eens lezen. Da's nog eens een beschrijving uit het boekje ;) Ik ben toch wel benieuwd wat het CDNA hiervan gaat vinden als jullie uiteraard de waarneming gaan indienen.

http://pets.groups.yahoo.com/group/DVN/message/12328
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

garryb

#9
CiteerPunt is natuurlijk wel: als je geen ervaring hebt met pijlstormvogels, dan moet je wel het vogelboek erbij houden; anders weet je immers niet waar je op moet letten. In die korte tijd dat je zo'n beest ziet, zou je anders misschien op punten gaan letten die achteraf gezien helemaal niet nuttig waren voor de determinatie, terwijl je de nuttige punten niet genoteerd hebt...

Ja dat is leuk maar als je geen ervaring hebt met gewonere soorten, als Jan-van-gent, jagers, Nosto's en meeuwen moet je evengoed een boek openslaan als er geen ervaren waarnemer in de buurt is (en die was er niet getuige het feit dat er een boek nodig was).

In de korte tijd dat je een vogel ziet probeer je op 'alles' te letten, niet specifiek de vooringenomen zaken die juist tot een mogelijk foutieve determinatie leiden. Eerst kijken, dan interpreteren wat je gezien hebt en vervolgens toetsen of dat op een of andere soort past. daarbij in ogenschouw nemende dat een kenmerk onder bepaalde lichtomstandigheden, het weer, etc. totaal anders kan overkomen dan in het boek staat.

JaapHennevanger

Nog iets van de Goudlijster gemeld?
Jaap Hennevanger



Bram Rijksen

CiteerGeloof je me wel dan geloof je me wel en geloof je me niet, nou dan niet.
Ik slaap er geen moment slechter van.
Ik geloof dat je overtuigd bent dat je dit gezien hebt; ik geloof niet in de juistheid van de determinatie.

frankmeer

CiteerOvertuig mij maar eens dat ik de vogels niet heb gezien.
Dit is toch echt de verkeerde volgorde. Bij dit soort vogels (zeldzaamheden, dwaalgasten) zou je ons moeten overtuigen dat je de soort wel gezien hebt.
Frank van der Meer

JaapHennevanger

Als u dan gewoon de kenmerken opnoemt en niet alleen iemand met kennis. Ik geloof wel in uw waarneming maar noem dan ook de kenmereken..
Jaap Hennevanger



Edwin Russer

CiteerOvertuig mij maar eens dat ik de vogels niet heb gezien.

En nu nog het CDNA overtuigen, indienen maar. Kan tegenwoordig ook digitaal.

Dan nog maar eens afwachten wie er dan overtuigd is :rolleyes:

http://www.dutchbirding.nl/comm/cdna/cdna.html

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Thijs Fijen

Het is toch niet zo moeilijk om even wat kenmerken op te noemen die U heeft gezien??
En zoals u zelf al zegt kunnen ook ervaren vogelaars zich vergissen!

PS: splitsing onderwerp?
Thijs Fijen

Edwin Russer

CiteerIk heb de waargenomen kenmerken bij de waarnemingen gezet voor de liefhebbers

http://waarneming.nl/wn_details.php?id=2978607

Echt overtuigend is deze beschrijving ook niet :(  
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Bas vd Burg

Norman,

Vogelaars/twitchers (whatever) zijn nu eenmaal een beetje "wantrouwend" zeker als het om soorten van het kaliber Kuhl's Pijlstormvogels gaat. Zeker als dan ook nog eens wordt geschreven "Wat een topdag, grauwe pijlen, vale pijlen, noordse pijlen, noordse stormvogels, lachsterns, grote sterns en als krent deze Kuhls Pijlstormvogel!!"

Op zich is het dan niet vreemd dat men graag wat meer info omtrent de waarneming zou lezen.

groetjes

Bas
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Ben Wielstra

:lol:

Norman! Ik had graag naast je gezeten!

Bas vd Burg

Had sowieso wel op Camperduin willen zitten afgelopen zondag, als je leest wat daar (naast het "pijlen-geweld van Norman ea) is gezien. Onder andere 2 papduikers dichtbij langsvliegend enzo :o  
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Edwin Russer

#20
CiteerWat verwacht je nu? 1000 maal sorry, de waarneming verwijderen en een persoonlijk excuus aan alle lezers over hoe ik het in mijn hersens haal om een warneming te melden op een site als waarneming.nl??

Hoi Norman,

Ik verwacht geen excuses, waarneming ook niet verwijderen, ook geen persoonlijk excuus. Maar bespaar je nu gewoon een hoop ellende door dit soort onzinwaarnemingen niet meer in te voeren. Zeg nu zelf, wat moet vogelend Nederland nu wel niet denken met zo'n beroerde omschrijving van een uiterst zeldzame vogel als een Kuhl's Pijlstormvogel. En by the way, hebben jullie Scopoli's Pijlstormvogel ook nog uitgesloten? Vast niet....
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

garryb

#21
Waarbij nog opgemerkt kan worden dat er mensen zijn die -zonder overdrijven - tienduizenden uren van hun leven te Camperduin aan zee hebben gezeten. En in 30 jaar tijd een, misschien twee Kuhls Pijlstormvogels hebben gezien. En hoogstens enkele tientallen Vale Pijlen. Dergelijke soorten in een adem noemen met de alledaagse Grote Sterns en daarbij ook nog eens de onwaarschijnlijke melding van 'Lachsterns' doen op een datum als 30 september vraagt om tekst en uitleg. Als je die niet wilt geven prima, maar val er dan ook geen serieuze vogelaars mee last die wél bereid zijn te erkennen dat ze misschien een verkeerde determinatie deden. Dat heeft niets met wel/niet lijstjes bijhouden te maken. Wel met een eerlijke communicatie over wat je nu echt in het veld gezien hebt. En dat zullen we wel nooit horen. De moderators hebben daarom het recht een dik vraagteken bij deze onwaarschijnlijke reeks waarnemingen te zetten.

Ben Wielstra

Tientallen Vale Pijlen, dat zou een ruim procent van de wereldpopulatie zijn. Is dat niet voldoende om de kust aldaar als IBA aan te wijzen?

Ik heb ook wel eens wat met een wnPDA getest. Heb toen ook allerlei gekkigheid ingevoerd. Toen keek WouterT me boos aan en moest ik alles verwijderen  :(.  

teunvankessel

Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

redmar_woudstra

CiteerIk heb ook wel eens wat met een wnPDA getest. Heb toen ook allerlei gekkigheid ingevoerd. Toen keek WouterT me boos aan en moest ik alles verwijderen  :(.
:lol:

Zeker een Marmereend?  ;)

Trouwens, beetje zinloze discussie. Ik kan me nog een discussie over een slangenarend herrineren.... Daar begint deze verdacht veel op te lijken. Twijfel is logisch, maar zo kom je helemaal niet verder. Iedereen gewoon maar stoppen, voor we straks een digitaal gevecht hebben tussen Norman en Edwin  :rolleyes:  
groet,
Redmar

frankmeer

#25
CiteerTrouwens, beetje zinloze discussie. Ik kan me nog een discussie over een slangenarend herrineren.... Daar begint deze verdacht veel op te lijken.
...
Ik wilde het niet zeggen... :blink:
Maar het kwam inderdaad ook in mijn gedachten op.
Frank van der Meer

Edwin Russer

#26
CiteerWaarbij nog opgemerkt kan worden dat er mensen zijn die -zonder overdrijven - tienduizenden uren van hun leven te Camperduin aan zee hebben gezeten. En in 30 jaar tijd een, misschien twee Kuhls Pijlstormvogels hebben gezien

Norman,

Ik sprak laatst Aart Vink bij de Blonde Ruiter en de Gestreepte Strandloper van de Honswijkerwaarden nog. Hij stond, volkomen terecht, nog na te genieten van die fantastische Grote Pijlstormvogel bij Westkapelle. Dat verhaal heb je vast al eerder in een voorgaande reactie van mij gelezen.
Ik denk dat hij al zo'n kleine dertig jaar, of wellicht langer, over zee kijkt. Ik durf niet te zeggen hoeveel uren hij al over zee heeft gekeken, maar het zal mij niet verbazen als dit in de enkele duizenden uren oploopt. We kwamen elkaar al regelmatig tegen, begin jaren tachtig, bij de Hondsbossche Zeewering. Hij was bij wijze van spreken nog zo blij als een kind dat hij zijn eerste 'grotere' Pijlstormvogel in Nederland had gezien. Het is 'm van harte gegund :)
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

redmar_woudstra

Citeer
CiteerWaarbij nog opgemerkt kan worden dat er mensen zijn die -zonder overdrijven - tienduizenden uren van hun leven te Camperduin aan zee hebben gezeten. En in 30 jaar tijd een, misschien twee Kuhls Pijlstormvogels hebben gezien

Ik sprak laatst Aart Vink bij de Blonde Ruiter en de Gestreepte Strandloper van de Honswijkerwaarden nog. Hij stond, volkomen terecht, nog na te genieten van die fantastische Grote Pijlstormvogel bij Westkapelle. Dat verhaal heb je vast al eerder in een voorgaande reactie van mij gelezen.
Ik denk dat hij al zo'n kleine dertig jaar, of wellicht langer, over zee kijkt. Ik durf niet te zeggen hoeveel uren hij al over zee heeft gekeken, maar het zal mij niet verbazen als dit in de enkele duizenden uren oploopt. We kwamen elkaar al regelmatig tegen, begin jaren tachtig, bij de Hondsbossche Zeewering. Hij was bij wijze van spreken nog zo blij als een kind dat hij zijn eerste 'grotere' Pijlstormvogel in Nederland had gezien. Het is 'm van harte gegund :)
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je géén Kuhls kan zien met minder over zee kijken. Mocht het mij ooit lukken, dan rol ik mezelf van de Hondsbossche Zeewering de zee in!
groet,
Redmar

Peter Verhelst

Trouwens...

Ik zou een Kuhls geen 'krent' noemen maar een klapper!


Christian

Citeer
Citeer
CiteerWaarbij nog opgemerkt kan worden dat er mensen zijn die -zonder overdrijven - tienduizenden uren van hun leven te Camperduin aan zee hebben gezeten. En in 30 jaar tijd een, misschien twee Kuhls Pijlstormvogels hebben gezien

Ik sprak laatst Aart Vink bij de Blonde Ruiter en de Gestreepte Strandloper van de Honswijkerwaarden nog. Hij stond, volkomen terecht, nog na te genieten van die fantastische Grote Pijlstormvogel bij Westkapelle. Dat verhaal heb je vast al eerder in een voorgaande reactie van mij gelezen.
Ik denk dat hij al zo'n kleine dertig jaar, of wellicht langer, over zee kijkt. Ik durf niet te zeggen hoeveel uren hij al over zee heeft gekeken, maar het zal mij niet verbazen als dit in de enkele duizenden uren oploopt. We kwamen elkaar al regelmatig tegen, begin jaren tachtig, bij de Hondsbossche Zeewering. Hij was bij wijze van spreken nog zo blij als een kind dat hij zijn eerste 'grotere' Pijlstormvogel in Nederland had gezien. Het is 'm van harte gegund :)
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je géén Kuhls kan zien met minder over zee kijken. Mocht het mij ooit lukken, dan rol ik mezelf van de Hondsbossche Zeewering de zee in!
Dát moet ik zien!
Christian Brinkman