Artomyces (Clavicorona) pyxidatus

Gestart door g.j. keizer, oktober 01, 2007, 19:18:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

g.j. keizer

Begin juli kwam ik op een natuurfotosite enkele foto's van een prachtige, rijkelijk vertakkende Koraalzwam tegen, die op een liggende boomstam groeide. Als namen werden zowel de Rechte koraalzwam (Ramaria stricta) als de Anijskoraalzwam (R. gracilis) vermeld. De koraalzwam leek echter sprekend op de in Jahn (Pilze auf Holz, pag. 79) afgebeelde, niet in Nederland voorkomende Clavicorona pyxidata. Ik plaatste commentaar onder twee foto's van Cees Klomp (zie : http://www.nederpix.nl/album_page.php?pic_id=39995 en http://www.nederpix.nl/album_page.php?pic_id=36614 ) en verzocht hem bij het opnieuw verschijnen van de zwam contact met mij op te nemen. Gisteren ontving ik van hem een e-mail en na telefonisch overleg maakte hij voor mij een afspraak met de boswachter van Staatsbosbeheer, André Wels, met wie ik vanmiddag een bezoek aan de vindplaats in het Horsterwold te Zeewolde bracht, waar de koraalzwam met meerdere kleine en grote exemplaren op een oude liggende populierenstam groeit. Op grond van de macroscopische kenmerken werd direct duidelijk, dat het daadwerkelijk een nieuwe soort voor Nederland betreft : de Kroontjesknotszwam, nu Artomyces pyxidatus geheten. (Zie ook : Gerhardt, pag. 592-593).
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

Gert Kremer

Gerrit,
Da's mooi, nu maar hopen dat (wij) deze ook kunnen vinden.
Het wordt al maar leuker in Holland.

 
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

kvb

Gerrit

Vorig jaar vond een vriend van mij deze ook. Hij liet me de foto's zien en ik heb hem op het net gedetermineerd. Later de foto's naar de consul gestuurd en die wilde materiaal te verificatie. Wij er heen en alleen maar snot. Tot op heden is de soort niet teruggevonden hoewel de populierenstam er nog is. Mijn vriend gaat er om de paar dagen naar toe maar er is nog niets te zien. Substraat was een dode ratelpopulier. Waar komen die dingen nu ineens vandaan?
Zie foto.


Kik

g.j. keizer

#3
CiteerSubstraat was een dode ratelpopulier. Waar komen die dingen nu ineens vandaan?
Kik,
Ze zijn 6/7 november 2006 voor het eerst verschenen en eerst door Jan Hietbrink en later door Cees Klomp gefotografeerd op een liggende stam van een populier in het Horsterwold bij Zeewolde. Cees Klomp heeft een foto in het determinatie-album van Nederpix geplaatst en van op Nederpix actieve NMV-ers te horen gekregen, dat het om de Rechte koraalzwam of mogelijk om de Anijskoraalzwam zou gaan. Is dit nu dezelfde locatie als waar jou vriend hem heeft gefotografeerd en waar kan ik op het forum jou determinatie van foto dan vinden ?
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

kvb

Gerrit

Sorry heb ik niet duidelijk gesteld. Die van mijn vriend kwamen uit Beverwijk. Dat is waarom ik me afvroeg waarom zoiets gebeurd in een jaar. Twee plekken op hetzelfde moment. Waar komen die dingen opeens vandaan (Amerika??). Waren geen vondsten van mij en dus niet op waarneming geplaatst. Ik zet niet alles op waarneming. Alleen vondtsten in de duinen en het Twiske in Noord-Holland zet ik in waarneming.
Ik was er echter vanuit gegaan dat ze dit jaar wel zouden terugkomen maar dat is helaas (bog) niet gebeurd.

Kik

g.j. keizer

CiteerTwee plekken op hetzelfde moment. Waar komen die dingen opeens vandaan (Amerika??).
Kik,
Zo ver van huis hoef je het niet te zoeken, de soort komt bijvoorbeeld wel in België en Duitsland voor, waar hij zeer zeldzaam is. Dat een nieuwe soort in hetzelfde jaar of in opeenvolgende jaren op meer dan een plek tegelijkertijd optreedt, komt wel vaker voor. Blijkbaar zijn op dat moment de abiotische en biotische factoren en de klimatologische omstandigheden zodanig, dat de soort uit alom aanwezige sporen een mycelium kan vormen en vervolgens vruchtlichamen produceert. Is van de vondst in Beverwijk wel een bewijscollectie verzameld en geherbareerd ?
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

spanjool

#6
Gerrit,

Quote,
"Vorig jaar vond een vriend van mij deze ook. Hij liet me de foto's zien en ik heb hem op het net gedetermineerd. Later de foto's naar de consul gestuurd en die wilde materiaal te verificatie. Wij er heen en alleen maar snot. Tot op heden is de soort niet teruggevonden hoewel de populierenstam er nog is."

Dit had Kik geschreven om gelezen te worden hoor!! :D
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

kvb

Nee dat was nu juist het probleem. Er zat een week tussen de foto-opname en dat hij mij de foto liet zien. Ik ben gaan kijken en er was alleen nog snot. Daarom heb ik het er verder bij laten zitten. Ik hoopte dat ze dit jaar terug zouden komen maar dat is niet gebeurd. Ik weet dat bij zo een nieuwe soort herbariummateriaal bewaard moet blijven.
Dit is me wel vaker gebeurd. De plek wordt nog steeds door mijn vriend bewaakt en hij heeft zelfs een soort versperring bij de boomstam gemaakt om de kinderen in dat parkje er bij weg te houden. De stam zelf heeft hij niet verplaatst.

Kik

g.j. keizer

#8
CiteerDit had Kik geschreven om gelezen te worden hoor!!
Henk (en Kik),
Ik was zo daas en opgewonden van de oogverblindende schoonheid van deze koraalzwam, dat ik Kik's eerste post niet meer herlezen had, sorry.
P.S. : Soms kan je goed geconserveerde snot met herkenbare microscopische kenmerken (samen met een goede foto) ook nog als bewijscollectie in je herbarium opnemen.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

spanjool

Gerrit,

het is je vergeven, het zijn idd prachtige foto's.
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

wim veraghtert

Heel mooi, Gerrit.
Is in  Vlaanderen ook nog maar een paar keer gezien (vorig jaar o.a. nabij Hasselt in Belgisch Limburg).
admin nachtvlinders waarnemingen.be

Arno van Stipdonk

Gerrit,
Heel mooi, vooral de detailopname!

Kik,
Leuk dat je de soort vorig jaar al gedetermineerd hebt vanaf een foto, ziet er inderdaad precies hetzelfde uit. Hopelijk laat ie zich dit jaar nog zien....

g.j. keizer

CiteerDe plek wordt nog steeds door mijn vriend bewaakt en hij heeft zelfs een soort versperring bij de boomstam gemaakt om de kinderen in dat parkje er bij weg te houden. De stam zelf heeft hij niet verplaatst.
Kik,
In overleg met de boswachter wordt op locatie op zo'n 40 cm afstand van de oude stam een tweede ontbaste populierenstam voor de stam met vruchtlichamen geplaatst om de zwammen te beschermen en om het zich verspreiden over korte afstand via sporen naar een geschikt substraat mogelijk te maken.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

g.j. keizer

#13
Zondagmorgen tussen 08.05 en 09.00 uur wordt in het radioprogramma Vara's Vroege Vogels kort aandacht aan de vondst van de Kroontjesknotszwam geschonken. Aanvulling : kort na de daarop volgende tv-uitzending van Vroege Vogels, waarin de vondst op locatie werd getoond, heeft er een bezoekje van een aantal zich natuurfotografen noemende plaatjesmakers plaatsgevonden, die de inmiddels flink op hun retour zijnde zwammen toch nog moesten vastleggen (zie : http://www.nederpix.nl/album_page.php?pic_id=47888 ), waarbij de directe omgeving van de boomstam, waar diverse met berken en ratelpopulieren samenlevende ectomycorrhizasymbionten stonden, door overbetreding (blijvend) werd beschadigd.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

g.j. keizer

#14
Een update. De eerste foto zou op 22 oktober 2006 door een andere (Cor) dan de eerder genoemde "natuurfotografen" (Jan & Cees) op locatie zijn gemaakt, de bewijsfoto toont overtuigend Artomyces pyxidatus. In de omgeving van Barneveld zou hij ook zijn opgedoken, het bleek bij controle een Rechte koraalzwam te zijn. In een beeldentuin in Marknesse is de Kroontjesknotszwam recent op een liggende populierenstam aangetroffen. Er zou een bewijscollectie zijn verzameld, die microscopisch is gecontroleerd. Verder wordt geclaimd, dat hij al in 2005 op de locatie in het Horsterwold zou zijn waargenomen. Foto's en bewijsmateriaal om de claim te ondersteunen ontbreken echter, hij zou destijds voor een jonge Rechte koraalzwam zijn aangezien.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

rchmo

Beste kroonknotsliefhebbers,

Het is alweer een tijdje geleden dat de soort nieuw werd gemeld voor Nederland.
Gisteren kwam ik toevallig op de site van natuurfotografe Jeanne Lauwen (www.jeannelauwen.nl) terecht. Er staan zeer mooie foto's van paddestoelen (vooral van kleinere soorten) op. Onder de koraalzwammen stond ook een foto van de 'witte koraalzwam'. Maar ik herkende hem meteen als een vertakt kroonknotsje door de 'kroontjes'. Na kontakt met Jeanne Lauwen, die weer contakt met paddestoelencoordonator Mirjam Veerkamp heeft opgenomen, blijkt het inderdaad deze soort te zijn. De naam is intussen al op de site aangepast.
Maar wat interessanter is, dat zij zelf de soort al in september 2004 in Valkenswaard blijkt te hebben gefotografeerd!


Rob Oudejans

Arno van Stipdonk

#16
Leuk Rob, mede door de vele aandacht aan deze 'nieuwe?' soort worden er nu ook oude waarnemingen ontdekt omdat we de soort inmiddels goed kennen. Er zal destijds wel geen materiaal verzameld zijn.
En ik krijg nu via info@waarneming ook enkele mails van mensen die deze soort denken ontdekt te hebben. Maar dat blijken allemaal (onzekere) Rechte koraalzwammen te zijn.

g.j. keizer

#17
Citeerde site van natuurfotografe Jeanne Lauwen (www.jeannelauwen.nl) terecht.
Maar wat interessanter is, dat zij zelf de soort al in september 2004 in Valkenswaard blijkt te hebben gefotografeerd!
Rob (en Arno),
Ik heb de foto bekeken en ben net als Rob (:duim:) er 100 % van overtuigd, dat het Artomyces pyxidatus betreft. Hoewel er geen bewijscollectie van bewaard is gebleven, zou dit voor de wetenschap als eerste vondst van de Kroontjesknotszwam in Nederland moeten gaan gelden.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

JeanneL

Even 'n berichtje én foto van de "nieuwe" eerste vondst van het Vertakte kroonknotsje (Artomyces pyxidatus).
Ik heb hem op 27 september 2004 gefotografeerd in natuurgebied de Plateaux bij Valkenswaard.
Ik wil Rob bedanken voor zijn opmerkzaamheid. Daardoor is het balletje gaan rollen en heb ik nu 'n eerste vondst voor Nederland op mijn naam.
Gerrit én Mirjam bedankt voor het verschaffen van zekerheid omtrent de naam.
Al met al is het een gedenkwaardige dag voor mij geworden.

Groet van Jeanne Lauwen
http://www.jeannelauwen.nl/natuurfotografi...ls.php?album=82

Arno van Stipdonk

Tja, zo zie je maar dat de ontwikkelingen van een nieuwe paddenstoelensoort (in Nederland) ineens snel kunnen veranderen.

Jeanne, gefeliciteerd met het feit dat je zo'n schitterende zwam als eerste gevonden hebt en ook als zodanig gedocumenteerd is. Je maakt overigens schitterende foto's op een mooie site waar je regelmatig terechtkomt via Google.

Rob, complimenten. :duim:  

g.j. keizer

#20
Citeerzo zie je maar dat de ontwikkelingen van een nieuwe paddenstoelensoort (in Nederland) ineens snel kunnen veranderen.
Het begint er op te lijken, dat Artomyces pyxidatus vanaf 2004 zijn opmars vanuit het zuiden naar het noorden is begonnen. Eerst zuidelijk in Duitsland en in België, dan Valkenswaard (2004), dan Zeewolde (2005 ? + 2006-2007) en Beverwijk (2006) en vervolgens in Marknesse (2007). Het wachten is nu op de eerste melding uit Noord-Nederland.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

g.j. keizer

#21
En op 10 oktober 2007 werd Artomyces pyxidatus door Adri de Groot ( http://www.vogeldagboek.nl ) in het Buytenpark te Zoetermeer gevonden.
Inmiddels blijken de Belgen ons wat betreft de officiële Nederlandse naam voor Artomyces pyxidatus voor te zijn geweest : het moet nu Kroontjesknotszwam zijn.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

kvb

In navolging van de NMV heet de soort nu ook bij Waarneming.nl kroontjesknotszwam.

Kik

g.j. keizer

En nog een update. Inmiddels is de Kroontjesknotszwam van 8 locaties in Zuid- en Midden-Nederland bekend. Recent zijn er van een bewijsfoto (zie o.a. de WN-database) voorziene waarnemingen uit Arnhem (Buunderkamp), Ede (Edese Bos, langs spoorlijn Ede-Barneveld) en Mortsel (Fort 4) gemeld.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

xenion

Is deze waarneming ook meegeteld?
Als de genoemde waarnemingen van Arnhem en Ede uit de waarneming.nl database komen gaat het waarschijnlijk om dezelfde vindplaats (vergelijk de foto's maar, heb ik al gemeld in determinatiefouten topic).
Groeten,
Martin

g.j. keizer

#25
CiteerAls de genoemde waarnemingen van Arnhem en Ede uit de waarneming.nl database komen gaat het waarschijnlijk om dezelfde vindplaats.
Martin,
Ligt Arnhem (Buunderkamp) en Ede (Edese bos : langs spoorlijn Ede-Barneveld) daarvoor niet erg ver uit elkaar ?
En inderdaad, er komt nog een zuidelijke waarneming met bewijsfoto bij : Heeze-Leende (Tongelreep-Zuid).
De lijst van waarnemingen kan inmiddels aangevuld worden met een recentere vondst tussen Zandvoort en Noordwijk op 21 november 2009 : http://dithoudtmijbezig.web-log.nl/dit_houdt_mij_bezig/paddenstoelen/index.html .
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

xenion

Citeer
CiteerAls de genoemde waarnemingen van Arnhem en Ede uit de waarneming.nl database komen gaat het waarschijnlijk om dezelfde vindplaats.
Martin,
Ligt Arnhem (Buunderkamp) en Ede (Edese bos : langs spoorlijn Ede-Barneveld) daarvoor niet erg ver uit elkaar ?
Gerrit,
Op zich wel, maar als ik de foto's bekijk kan ik eigenlijk geen andere conclusie trekken dan dat het dezelfde vindplaats (en stam) is...
http://waarneming.nl/foto_details.php?id=260801
http://waarneming.nl/foto_details.php?id=236507
Groeten,
Martin

André Hartgers

Citeer
Citeer
CiteerAls de genoemde waarnemingen van Arnhem en Ede uit de waarneming.nl database komen gaat het waarschijnlijk om dezelfde vindplaats.
Martin,
Ligt Arnhem (Buunderkamp) en Ede (Edese bos : langs spoorlijn Ede-Barneveld) daarvoor niet erg ver uit elkaar ?
Gerrit,
Op zich wel, maar als ik de foto's bekijk kan ik eigenlijk geen andere conclusie trekken dan dat het dezelfde vindplaats (en stam) is...
http://waarneming.nl/foto_details.php?id=260801
http://waarneming.nl/foto_details.php?id=236507
Beste mensen,

Inderdaad een foutje mijnerzijds. door verkeerde coördinaten in te geven heb ik de indruk gewekt dat hij was gevonden in het Edese bos. Dat is onjuist. Ik vond deze prachtige zwam samen met mijn zoon op de Buunderkamp. Heb de fout inmiddels hersteld. :wub: