Hoofdmenu

Kerspruim?

Gestart door Willemien Troelstra, augustus 02, 2016, 21:05:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

Willemien Troelstra

Ik zou graag willen weten of iemand een oordeel heeft over deze Prunus. Het gaat om jonge kleine struiken die niet hebben gebloeid. Bladeren 6,5 cm lang ruim 4 cm breed aan de onderkant behaard op de nerven en daartussen kaal, vier paar zijnerven aan onderkant duidelijk uitstekend, bovenkant kaal licht glanzend, rand = gekarteld, bladsteel 7-8 mm.

Ik heb zelf geen ervaring met die soort en al helemaal niet bij een vegetatief en jong exemplaar. Mat 'Boom' lijkt Kerspruim de enige passende optie, maar misschien dat een van jullie denkt 'nee... dat is...' of juist 'dat herken ik helemaal'.

http://waarneming.nl/waarneming/view/122077214
Kerspruim - Prunus cerasifera gezien op 2016-08-02 Ouddorp - duinen en strand t.h.v. Groene Dijk
Foto's:





bij voorbaat dank Willemien Troelstra
groet, Willemien Troelstra

Sipke Gonggrijp

De knoppen lijken vrij donker en ook tegen het hout aan te liggen, delen van de twijg berijpt, de bladnerven weinig, de bladrandtanden afgerond, volgens mij een iets afwijkende wegendoorn.
Groet, Sipke.

Willemien Troelstra

Dat is een heel interessante suggestie. Ik mis ik de sterk rond lopende nerven die in mijn beleving Wegedoorn heeft en daarom had ik die optie afgeserveerd en daarna niet meer als optie overwogen. Ik begrijp dat jij dat niet herkent of dat ziet als een deel van het 'afwijkende'.
groet, Willemien Troelstra

Willemien Troelstra

En, hoe tegenoverstaand horen bladeren van Wegedoorn te zijn? Of hoe versprongen mogen ze staan om nog Wegedoorn te zijn?
Ter plekke viel me van een tak op dat de bladeren vrijwel tegenoverstaand waren, maar ik heb hier een takje naast me liggen dat verspreid blad heeft.
groet, Willemien Troelstra

Sipke Gonggrijp

Dat laatste kan dus wisselen, normaal gesproken bijna tegenoverstaand, maar vaak genoeg kom ik het verspringen ook tegen, vooral bij jonge struiken.
Groet, Sipke.

Willemien Troelstra

Dank voor deze aanvulling uit de praktijk en het daarmee wegnemen van mijn weer opgekomen twijfel. Ik houd het op Wegedoorn.
groet, Willemien Troelstra