zeldzame boleetjes?

Gestart door Leonard Minkema, augustus 02, 2016, 00:13:01 AM

Vorige topic - Volgende topic

Leonard Minkema

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/122055140
onzeker Boleet p.p. - Boletus spec. gezien op 2016-08-01 Zeist - Driebergseweg e.o.
Foto's:














Toelichting:
In de berm van een mossige laan (wandelpaadje), bij Eiken vond ik deze Boleten. Een aantal waren of sterk aangevreten of deels vertrapt. De kleinste zaten nog half verborgen tussen het mos. Voelde stevig aan. Bij aanraken zeer snelle blauw/zwarte verkleuring van hoed en steel. 1 (Oudste), aangevreten exemplaar doorgesneden, waarna een snelle blauwe/zwarte verkleuring van het vlees binnenin optradt. Dit oude exemplaar was de enigste waar ik de erg kleine porien goed van heb gezien. Die waren donkerrood en kleurde eveneens blauw/zwart bij druk, maar niet zo snel als bij doorsnede. Maximale hoeddiameter 9 cm. Kleur vd hoedhuid bij jonge exemplaren lichtroze-achtig, bij het oudere exemplaar was er niet veel vd hoedhuid meer over, maar een stukje (ingerolde hoedrand) laat een bepaalde rode kleur zien. Gaat het hier om Boletus rhodopurpureus ? (de soort is hier wel eerder vermeld) ik zie vooral bij de jonge exemplaren veel overeenkomsten met: http://boletales.com/genera/boletus/b-rhodopurpureus/
bij voorbaat dank Leonard Minkema

wimperzwam

Lijken mij eerder jonge Heksenboleten (B. erythropus).

Mvgr.,
Henk Huijser.

bruggeman

Ik zou Boletus legaliae niet uit durven sluiten.
groet,
Ida

wimperzwam

Ida, heb ik even aan gedacht, maar dan denk je aan de kans dat je die soort op een wandeling tegen het paddenstoelen lijf loopt. Is mij in 40 jaar nog nooit overkomen. Ik woon waarschijnlijk ook niet in dat deel van Nederland waar dit soort schoonheden kunnen voorkomen. Beginners hebben bij deze zeldzaamheden meestal meer geluk.

Mvgr.,
Henk Huijser.

Leonard Minkema

Hallo Henk en Ida,

Ik ben gisteren, 5-8, nog eens terug geweest naar de vindplaats.
De paddenstoelen waren nu wat groter geworden, (zelfde grote als het oudere exemplaar dat ik bij de 1e keer vond, +/-9cm). Wel lagen de nog stevige, aangevereten Boleten allen los op de grond.
Ik ben erop gekomen om hier te gaan kijken door een stukje op internet .
http://www.mycologen.nl/Coolia/PDF-files/p53-71_Coolia53(2).pdf
Hier zijn in het verleden veel soorten aangetroffen waaronder zeer zeldzame soorten.
Dus een "toevallige" vondst was het ook niet helemaal maar ik was benieuwd of en wat er deze tijd zoal aan te treffen was.

Ik heb bij de waarneming :
http://waarneming.nl/waarneming/view/122055140
nog wat foto s erbij gezet van mijn 2e bezoek.
Misschien dat er nu iets meer over te zeggen is?

Mvgr. Leonard

bruggeman

#5
Ik ben geen boleten kenner, maar hij lijkt er erg op. Ik woon in zelf in Zeist en daar in kun je hem inderdaad  op een wandeling langs de Blikkenburgerlaan op verschillende plekken gewoon tegen komen. Hij valt op door zijn roze hoed en is meestal aangevreten.
De lanen in het Kromme Rijn- en Vecht-gebied zijn beroemd om hun kleibossoorten
groet,
Ida

wimperzwam

Ja, juist door dat iets roze zweempje in de hoed schoot B. legaliae mij even door het hoofd. Maar bij veel foto's is steeds weer de vraag "echt" of een toevallige kleurzweem.

Mvgr.,
Henk Huijser.

Jan Knuiman

Wellicht kan een close-up van een intact deel van de steel helpen. Boletus legaliae heet niet voor niets Fraaie roodnetboleet in het Nederlands! Op de foto's lijkt mij geen netwerk aanwezig, maar dat kan aan de (on)scherpte liggen. Ik mag me kennelijk gelukkig prijzen hem meermalen gevonden te hebben op de Wageningse klei.




Groet, Jan

Leonard Minkema

Ik heb er een foto bijgezet. Ter plaatse heb ik geen duidelijk netwerk kunnen ontdekken op de steel. Bij 1 exemplaar alleen bovenaan de steel een heel vaag (weinig contracerend) netwerk gezien .(foto)
Misschien dat dat nog verder ontwikkeld?
Als het goed is ben ik maandag weer in de gelegenheid om eventueel te kijken of dat zo is.
Alleen afwachten of er dan nog wat van de paddenstoelen over is (?)

Mvgr. Leonard

Leonard Minkema

Op 08-08-16 nog eens wezen kijken bij de Boleten aan de Blikkenburglaan.
Nu een vrij duidelijke purperrode kleur vd hoedhuid zichtbaar en bovenaan de steel een heel fijn (plaatselijk) netwerk. De diameter vd hoed was nog steeds 9cm. Porien ook niet veel veranderd.
Wel een nieuw exemplaar met gele steel en lichtroze hoedje, wat bij de eerste de beste aanraking gelijk verkleurde.

Mvgr. Leonard

Leonard Minkema

nog een paar foto s:

Jan Knuiman

Op de tweede foto van de laatste serie lijkt een rood netwerk zichtbaar op de steel, met de vraag op het geen verrimpeling is door verdroging.




Groet, Jan

Leonard Minkema

Aan de bovenkant ,op het gele deel, was een heel fijnmazig ( +/- 1mm ) rood netwerk zichtbaar...ook door een loepje bekeken. Is dat bij de Fraaie roodnetboleet ook zo klein ?
En kan die ook zo n donkerrode kleur hoedhuid hebben ?

Mvgr.Leonard

Jan Knuiman

Lastig te zeggen hoe fijnmazig het precies is. Het lijkt er wel op dat het netwerk naar de steeltop toe fijnmaziger wordt. Zie foto van eigen vondst ter vergelijking.




Groet, Jan

Leonard Minkema

Idd...dat is op jouw foto ook te zien....misschien dat het ene jonge exemplaar ( met gele steel en lichtroze hoed) dat ik vond zich verder ontwikkeld en dan een duidelijker netwerk laat zien op de steel (?)

Jan Knuiman

Bij twijfel jonge exemplaren laten doorgroeien en volgen.




Groet, Jan

Leonard Minkema

Er stond er nog eentje....ik hoop dat ik eind vd week nog even tijd heb om te gaan kijken....

Leonard Minkema

Vandaag nog 1 maal terug geweest...Helaas...de ene die zondag nog jong was ,was nu helemaal spoorloos...de andere 2 waren in staat van ontbinding....
Wie weet in de toekomst kom ik ze daar weer eens tegen en komt er misschien meer duidelijkheid wat naamgeving betreft....evengoed een leuke vondst!

Mvgr.Leonard