Rankende Duivenkervel

Gestart door alegro, september 26, 2007, 22:56:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

alegro

Het vorig jaar heb ik de Middelste Duivenkervel regelmatig aangetroffen in Amsterdam (zie hier) en de planten van die soort hadden, zoals in de Flora staat aangegeven, allemaal min of meer roze getinte bloemen met een donkerrode top.

Dus toen ik enkele weken geleden de plant van de foto aantrof dacht ik meteen aan de veel zeldzamere Rankende Duivenkervel, die volgens de Flora gelig witte bloemen met een donkerrode top heeft:



Later begon ik toch te twijfelen. De plantjes die ik vond waren vrij tenger en ook veel armbloemiger dan gewoon voor Rankende (6-10). Ik ben daarom terug gegaan naar de vindplaats om de vruchtstelen te verifieeren, maar omdat de planten slecht vruchtzetten en (nog?) geen rijpe vruchten hadden, kon ik de waarde van dit kenmerk (de vruchtstelen van mijn plantjes leken enigszins teruggebogen) niet echt goed inschatten.

Daarom mijn vraag. De habitus van de plant en de bloeiwijze lijken op Middelste te duiden, maar de bloemkleur duidt op Rankende. Wat moet ik hier van maken?

Als extra illustratie hier nog een close-up van de bloem:

Grüezi mitenand,
Arjan

RutgerB

Volgens mij is de bloemkleur iig een goede om op het goed spoor te komen. Verder gebruikt de plant zijn bladeren meer om te klimmen, hij slaat ze halverwege om zijn houvast heen. Het beste zijn de kelkbladeren die toch duidelijk heel groot zijn en anders van vorm dan bijv. bij de middelste. Dus de jouwe is naar mijn idee inderdaad de rankende. Bijgevoegd een wat rozige rankende uit Sint Truiden.

alegro

#2
CiteerVolgens mij is de bloemkleur iig een goede om op het goed spoor te komen.
Dat lijkt mij in dit geval ook, maar Corry heeft me onlangs verteld dat alle hoofdkenmerken moeten kloppen. Welnu, in de meest recente Heukels is het vruchtsteeltje nummer 1, dan komt aantal bloemen per bloeiwijze, en bloemkleur komt pas daarna. Vandaar dat ik aan het twijfelen ben geslagen.

CiteerVerder gebruikt de plant zijn bladeren meer om te klimmen, hij slaat ze halverwege om zijn houvast heen.
Deze planten staan in een steeg tegen een muur en hebben weinig om tegenop te klimmen. Maar ik heb ook wel eens Middelste gevonden die tegen een afrastering stond en die kronkelde er toch aardig tegenaan. ;)

CiteerHet beste zijn de kelkbladeren die toch duidelijk heel groot zijn en anders van vorm dan bijv. bij de middelste. Dus de jouwe is naar mijn idee inderdaad de rankende.
Dat kenmerk wordt in de laatste Heukels niet eens genoemd en in de 19e druk is het verschil minimaal (lengte 5 om 6mm). Maar goed, als er geen zwaarwegende tegenwerpingen meer komen zal ik hem maar op een ietwat onderontwikkelde Rankende houden & hem ook als zodanig aan Floron doorgeven aan het einde van dit jaar.

CiteerBijgevoegd een wat rozige rankende uit Sint Truiden.
Ja, dat rozige klopt dan weer wel met wat er in de Heukels staat. ;)
Grüezi mitenand,
Arjan

alegro

Nogmaals teruggeweest en dit keer ben ik erin geslaagd een bloeiwijze met enige rijpende vruchten te vinden. De vruchtsteeltjes zijn duidelijk teruggebogen, wat kenmerkend is voor Rankende Duivenkervel.

Dit is de vierde waarneming voor het Floron district Amsterdam. Jammer genoeg lijkt de groeiplaats niet erg bestendig, dus of ze er volgend jaar nog zullen staan is nog maar de vraag. In ieder geval is het voor mij de eerste keer dat ik deze soort met zekerheid heb vastgesteld.
Grüezi mitenand,
Arjan