Hoofdmenu

Trekweer?

Gestart door Rinie van Reenen, oktober 01, 2007, 10:09:20 AM

Vorige topic - Volgende topic

Rinie van Reenen

Er zijn vast wel mensen actief op het forum die fanatiek trektellen. Wat is jullie ervaring wat betreft optimale omstandigheden om trek waar te nemen? Dus zowel (1) weersomstandigheden waarbij maximale aantallen over Nederland trekken en (2) optimale omstandigheden om deze trek waar te kunnen nemen.
Groet, Rinie van Reenen

BWoets

Dat hangt af van behoorlijk wat factoren, zoals:

- Ligging van de telpost
- Tijd van het jaar
- De soort trek die je verwacht (zee of land)
- Het weer van de voorgaande dagen tussen hier en de herkomstgebieden van de trekvogels...

Voor Graspiepers zit je ideaal in de laatste week september/ eerste week oktober.
De vinkentrek ligt vaak eind oktober net als houtduiven en spreeuwen.. maar die laatste soort kan met onder alle omstandigheden vliegen.

Bij koperwieken en zanglijster kan goed worden voorspelt wanneer de aankomst is.
Vaak is dit eind september / begin oktober wanneer er enkele dagen een depressie heeft gehangen tussen Nederland en Scandinavië. Wanneer dan achter de depressie een noorderwind aan komt zonder buien (een schone lucht dus) dan kun je je klok er op gelijk zetten dat er aankomst van lijsters is..
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Geert-Jan Kroon

Ik tel regelmatig bij de telpost op de IJmeerdijk.



Deze post ligt op een dijk die bijna precies van Noord naar Zuid loopt. De grootste groep vogels volgt dan ook precies de dijk.
De beste weersomstandigheden voor een mooie teldag zijn verschillend. Elk weertype brengt andere soorten mee. Wanneer en een stevig NW,W of ZW-wind staat is de kans op zeevogels(bijv. Jagers) groter. Een Oostelijke wind en zonnig weer zorgt vaak voor veel rovers.
De mooiste dagen heb ik meegemaakt met een zuidelijke wind, hoge sluierbewolking en niet al te koud. De zuidelijke wind zorgt ervoor dat vogels niet het IJsselmeer oversteken maar eerst de dijk van Flevoland volgen om bij de Hollandse Brug over te steken. Ook vliegen de vogels vaak op dijkhoogte voorbij(telt makkelijk!.) Door de hoge sluierbewolking kan je vogels beter zien dan wanneer de lucht blauw is.
Bijna elk weer zorgt voor leuke tellingen. Soms kan het echter enorm tegenvallen, zonder aanwijsbare redenen.

Het is belangrijk dat het punt waarvan je telt op een plek ligt met "stuwing", zoals het IJsselmeer bij de IJmeerdijk voor stuwing zorgt. Ook moet er weinig omgevingslawaai zijn(snelwegen e.d.), om de trekroepjes te horen. Kennis van deze geluidjes is erg belangrijk. Een telpost moet ook overzichtelijk zijn. Hoe meer uitzicht hoe beter.


Groet,

Geert-Jan Kroon

Rinie van Reenen

CiteerDat hangt af van behoorlijk wat factoren, zoals:

- Ligging van de telpost
- Tijd van het jaar
- De soort trek die je verwacht (zee of land)
- Het weer van de voorgaande dagen tussen hier en de herkomstgebieden van de trekvogels...
Lijkt me begrijpelijk (maar goed dat je het opmerkt).
Het gaat mij dan ook niet om één optimaal weertype voor alletrek, maar om optimaal weertype voor verschillende soorten trek (maar dan, wat mij betreft, wel: landtrek). Maar goed, zo werk je het ook al uit in je post; bedankt dus.
Groet, Rinie van Reenen

frankw

#4
beetje oftopic: gisteren voor het eerst naar de telpost bij de Eltenberg geweest en ondanks weinig goed trekweer, toch redelijke hoeveelheden buizerds gezien, voordat ik kwam tussen 11 en 12 +/- 20ex overtrekkend, in tussen 12 en 14.30 toen ik er ook was nog eens +/- 12ex. dat is in 2,5 uur meer dan afgelopen week de hele week bij elkaar.
Het zal me benieuwen wat er 's middags nog langs is gekomen toen de zon door kwam. Ik liet me vertellen dat dat het ideale weer zou zijn aldaar (voor roofvogeltrek/zweeftrek), ZW wind kracht 3 met zon...

Overigens ook een Klapekster korte tijd terplaatse! mijn eerste en dat al op 30september  B)

Thijs Fijen

CiteerIk liet me vertellen dat dat het ideale weer zou zijn aldaar (voor roofvogeltrek/zweeftrek), ZW wind kracht 3 met zon...
Mij lijkt me voor ons ZO wind (3 of 4), met schapewolkjes omdat het dan thermisch is.

Beetje zijwind omdat vogels dan beter kunnen opstijgen, en oost omdat de rovers dan onze kant op komen.

Nog fijn om te weten is dat wanneer de vogels, harde, tegenwind hebben de vogels laag vliegen en met, harde, wind mee vliegen de vogels hoog.
Voor buien uit kunnen vaak grote groepen zwaluwen, piepers, vinken etc komen. Ze vluchten als het ware voor de bui.

Verder volgen vinken vaak de bosrand, lijsters ook wel. Piepers vinden open veld wel fijn. Aalscholvers, eenden, ganzen, steltjes vinden water wel heel fijn en zo kan je voor alle vogels wel iets bedenken.
In trektijd zitten vogels ook het allerliefst bij soortgelijke gebieden als het broedgebied. Zo kun je soms de trekbaan van vogels redelijk voorspellen.

Thijs
Thijs Fijen

frankw

het weer voorspelt wat goeds voor de euro birdwatch morgen. iig voor telpost eltenberg, waar ik stiekem toch best veel roofvogel trek verwacht. matige oosten wind met redelijk wat zon 17 graden. ideaal  

Rinie van Reenen

Was het de moeite waard? Voor forse roofvogeltrek lijkt het me nu al wel wat laat...
Groet, Rinie van Reenen

BWoets

Voor morgen ziet het er erg goed uit.
Met een nog noordenwind gaan we de nacht in.. en dat wordt een koude nacht. In de loop van de nacht draait de wind naar Oost en overdag draait hij verder naar zuid en vervolgens naar west. Goede reden voor de vogels om omlaag te komen!

De voorspellingen op: https://www.bambas.ecogrid.nl/migration/index.php voorspellen ook megatrek voor vanacht!
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

frankw

#9
CiteerWas het de moeite waard? Voor forse roofvogeltrek lijkt het me nu al wel wat laat...
beetje laat.... nee 3x niets! maar het is nog zeker niet te laat: overzicht in weken 2007

Afgelopen week was het wel goed met 1 dag met ik geloof 140 buizerds, rode wouw, smelleken, 35 sperwer.. etc. blauwe kiekendief begint ook te komen
met deze week ook al enkele exemplaren als ik het goed heb.
Trektellen eltenberg dan naar tellen -> roofvogel -> overzicht 2007

Vorige week ook nog een zwarte wouw.



Morgen zit ik er weer en ik hoop toch dat het dan beter zal worden dan vorige keer dat ik er (langer) was.

Het beste is morgen denk ik pas in de late ochtend en in de middag ivm de (plaatselijke) vorst? of zou dat niet veel uitmaken?

BWoets

CiteerHet beste is morgen denk ik pas in de late ochtend en in de middag ivm de (plaatselijke) vorst? of zou dat niet veel uitmaken?
Dat ligt eraan..
Smellekens en Sperwers gaan soms erg vroeg!
Als je voor 'niet-roofvogels' gaat kun je beter vroeg gaan zitten.
Kieviten en leeuwerikken zijn vaak ook wat later.
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

frankw

ik ga in principe voor de roofvogels, de rest probeer ik erbij te doen, maar aangezien ik slecht ben in (trek)geluiden pik ik de helft niet op. Maar ik ben druk aan het oefenen en heb ook dat lijstje uitgeprint waar de korte omschrijving van het vlieg beeld opstaat dus hier ga ik mee aan de slag en dan zal ik het vanzelf wel leren B)

dit lijstje dus..

laatvlieger

Frank, bekijk ook deze eens:
http://www.michelklemann.nl/migrant/pages/gatter.html
Het vertaalde artikel van Gatter. Zeer handig!

Als je die geluidjes wilt leren moet je juist op een telpost gaan staan! Zo leer je veel sneller, want met een beetje mazzel zie je een vogel dan ook en kun je vliegbeeld en geluid bij elkaar opslaan. Als je tijd en vervoer hebt, zou ik zeker ook eens een kusttelpost bezoeken. Bijvoorbeeld de Vulkaan of de Puinhoop. Daar kun je een hoop leren van de ervaren tellers die daar staan.  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

frankw

ga ik lezen! bedankt. Ik ben de laatste tijd al een aantal keren bij Elten wezen kijken en daar al een aantal geluiden ed. geleerd dus dat is idd zeer leerzaam.

Ik bedoelde trouwens ook met dat lijstje oefenen op de telpost.

frankw

we hadden vandaag tussen 10.15 en 15.15 480 buizerds!! 9 sperwer en 1 blauwe kiek. verder veel trek van kleinere vogels

EVGemert

Heeft iemand een idee of aanstaande vrijdag te extreem wordt voor een dagje zeetrek?
Zie: http://www.windguru.cz/int/index.php?sc=48325
(Mogelijk windkracht 8 en hoge golfslag)

Groeten,
Eric van Gemert

BWoets

#16
CiteerHeeft iemand een idee of aanstaande vrijdag te extreem wordt voor een dagje zeetrek?
Zie: http://www.windguru.cz/int/index.php?sc=48325
(Mogelijk windkracht 8 en hoge golfslag)

Groeten,
Eric van Gemert
TE extreem? Windkracht acht valt nog wel mee.. Zonder beschutting zal je in ieder geval weinig zien..!
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Adri Clements

#17
Kan ik aanst. vrijdag 40 km uit de kust langs de lek nog leuke soorten verwachten? (eendjes, kustvogels etc.)
Of is er een andere plek, aan de kust vanaf rotterdam met OV prima bereikbaar, waar van alles langskomt?

Ik heb die dag namelijk vrij, en ik heb nog nooit echt zeevogels gezien.
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

RWester

#18
CiteerKan ik aanst. vrijdag 40 km uit de kust langs de lek nog leuke soorten verwachten? (eendjes, kustvogels etc.)
Of is er een andere plek, aan de kust vanaf rotterdam met OV prima bereikbaar, waar van alles langskomt?

Ik heb die dag namelijk vrij, en ik heb nog nooit echt zeevogels gezien.
Hoek van Holland? Op de pier? Volgens mij wel goed bereikbaar met OV.

Maar zoals Bob al zegt: zonder beschutting zie je weinig tot niets: alles trilt: kijker, telescoop. Je moet dus een beetje uit de wind kunnen zitten.
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


oceanodroma

Ik wil zaterdag gaan zeerukken maar tja beschutting...
Weet iemand een goeie plek waar je over de zee kunt turen en toch een beetje windstil kunt zitten? nog mooier zou ook nog droog zijn. Bij de IJmuiden of lauwersoog is hiervan geen sprake (al kun je bij lauwersoog misschien een beetje uit de wind zitten...)
Dimitri Mulder
oceanodroma

JaapHennevanger

#20
Westkapelle is verreweg het beste zowel voor de zeevogels als de wind, bij het restaurant hebben ze ene flonder gemaakt waar je opmag zitten en anders heb je een soort van vogelaars hutje iets voorbij de vuurtoren en ik denk ook wel Camperduin, maar dat weet ik niet zeker
Jaap Hennevanger



Predator

#21
goede wind vrijdag, maar ze verwachten wel regen (90% neerslagkans)
Groet, Maarten

BWoets

Citeergoede wind vrijdag, maar ze verwachten wel regen (90% neerslagkans)
Een beetje zeetrekkijker gaat niet uit de weg voor een buitje.. sterker nog.. buien kunnen alleen maar zorgen voor meer aanvoer (voor de buien uit). En 90% kans op neerslag betekend dat er vrijwel zeker regen valt... maar dat kan ook 1 mm zijn.
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Tim de Boer

Maargoed je kunt dus ook prima op scheveningen ofzo staan neem ik aan?
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl

Geert-Jan Kroon

Citeer
Citeergoede wind vrijdag, maar ze verwachten wel regen (90% neerslagkans)
Een beetje zeetrekkijker gaat niet uit de weg voor een buitje.. sterker nog.. buien kunnen alleen maar zorgen voor meer aanvoer (voor de buien uit). En 90% kans op neerslag betekend dat er vrijwel zeker regen valt... maar dat kan ook 1 mm zijn.
En dat is ook de voorspelling ^_^  
Groet,

Geert-Jan Kroon

JaapHennevanger

CiteerMaargoed je kunt dus ook prima op scheveningen ofzo staan neem ik aan?
Tuurlijk kan je overal gaan staan maar bij WK, zie je gewoon het meest heb jegeen last van wind, zand en de vogels vliegen aardig dichtbij! en ja bij scheveningen is toch het slimst om op de pretpier te zitten en die is pas om 10 uur open...
Jaap Hennevanger



RWester

Wel snel wezen bij Westkapelle, want de plek bij het restaurant is al snel vol  :duim: Anders kom je bij de plek op de dijk uit en die is ook niet echt groot
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Tim de Boer

ja, maar WK is voor mij niet te doen qua locatie, dus ga wel es kijken op scheveningen denk ik
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl

Vincent Hart

CiteerIk wil zaterdag gaan zeerukken maar tja beschutting...
Weet iemand een goeie plek waar je over de zee kunt turen en toch een beetje windstil kunt zitten? nog mooier zou ook nog droog zijn. Bij de IJmuiden of lauwersoog is hiervan geen sprake (al kun je bij lauwersoog misschien een beetje uit de wind zitten...)
Op het puntje van de Zuidpier kun je prima uit te wind staan in de luwte van het vuurtorentje, met een beetje lenigheid klim je op het vuurtorentje en kun je ook daar uit de wind staan/zitten (met een stuk beter zicht). Enig probleem: Met een beetje wind is de pier afgesloten en het verbod de pier op te gaan wordt tegenwoordig (heel verstandig) actief nageleefd...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

TjeerdBurger

haha, had je vandaag niet moeten proberen  :lol:
de vuurtoren verdween herhaaldelijk uit het zicht door een grote golf die er overheen sloeg. Helaas geen stormgevogeltje vandaag gezien, wel 5 kleine alken en (slechts) 1 middelste jager. Er waren er wel wat meer van gezien, maar ook maar een stuk of 3.