Berkenschildwants

Gestart door ticor, september 30, 2007, 20:09:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

ticor

Is dit een Berkenschildwants (Elasmostethus interstinctus)?














Met vriendelijk groeten,
Tim
Insectenalbum

Arp

#1
Even meeraden voordat een expert verklapt welke het echt is  :gap:  : Acanthosoma haemorrhoidale ??

De afmeting schijnt bij sommige van de soorten uit deze Familie belangrijk te zijn, weet je nog hoe groot?

Edit/PS: Apropos de foto's van de imagines op de beschrijvingspagina vind ik weinig representatief als ik naar de foto's van de waarnemingen kijk. Het beest links heeft tamelijk geringe "schouderpunten" en die rechts juist extreem overdreven (waarbij ik me afvraag of de soort wel klopt - bij de waarnemingen staat juist die ook op onzeker :blink: )
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

ticor

Hij/zij was +/- 1,5 groot (kan ook iets minder zijn hoor).
Met vriendelijk groeten,
Tim
Insectenalbum

Arp

CiteerHij/zij was +/- 1,5 groot (kan ook iets minder zijn hoor).
Voor zover ik het correct begrepen heb zou dat sterk voor die Acanthosoma pleiten en komt pas bij max. circa 1cm Elasmostethus in beeld  -_-  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

ticor

Ik denk wel dat je gelijk hebt.  De punten van het borsttuk lijken sterker dan bij de Berkenschildwants.
Met vriendelijk groeten,
Tim
Insectenalbum

Arp

#5
CiteerIk denk wel dat je gelijk hebt.
'sbesmogeluk, maar bevestiging door een wantsenweter zou wel handig zijn - ik ben ze ook maar zijdelings tegengekomen omdat ik dingen opzocht over Elasmucha grisea/fieberi en weet verder nagenoeg nix van wantsen  :rolleyes:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Berend Aukema

Acanthosoma haemorrhoidale

Arp

#7
Hoi Berend,

Fijn dat je even antwoord - toch zekerder dan. Bedankt  :duim:

P.S. Had je die foto's op de info pagina voor A. haem. ook bekeken? Zijn die representatief? Zo ja, waar zit het verschil in schouderpunten dan in - is dat een man/vrouw kwestie ofzo?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

ticor

Dank jullie wel Berend en Arp!
Met vriendelijk groeten,
Tim
Insectenalbum