Griel, "opslag mislukt"

Gestart door Ted van der Knaap, juli 27, 2016, 22:11:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ted van der Knaap

Voer ik een ringnummer in van een vogel die ik zelf niet af had kunnen lezen maar kreeg van iemand die 'm vandaag op dezelfde plek wel had (thanks Mark!) krijg ik deze melding:

"Een vangst met dit ringnummer is met dezelfde locatie, datum, soort en conditie eerder gemeld en zal niet worden opgeslagen
Verander locatie, datum, soort en/of conditie of neem contact op met het vogeltrekstation"

Raar dat Griel deze restrictie heeft?
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Oenanthe

Of je het raar vindt of niet is niet erg belangrijk, je zult het moeten doen met hoe anderen het programma hebben ingesteld. Het is wel te verklaren. Een melding die al eerder is gedaan heeft geen toegevoegde waarde voor onderzoek en neemt dus alleen maar ruimte op de server in. Ik vang soms ook vogels meermalen op een ochtend en ook dan kan ik ze maar 1 keer invoeren. Begrijpelijk dus.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Ted van der Knaap

Citaat van: Oenanthe op juli 27, 2016, 22:22:06 PM
Of je het raar vindt of niet is niet erg belangrijk, je zult het moeten doen met hoe anderen het programma hebben ingesteld. Het is wel te verklaren. Een melding die al eerder is gedaan heeft geen toegevoegde waarde voor onderzoek en neemt dus alleen maar ruimte op de server in. Ik vang soms ook vogels meermalen op een ochtend en ook dan kan ik ze maar 1 keer invoeren. Begrijpelijk dus.

Ben ik niet helemaal met je eens over "geen toegevoegde waarde"

Stel persoon A meld de vogel om 9.00 uur en persoon B om 16.30 uur in Rotterdam op dezelfde plek dan is het mogelijk (theoretisch) dat er nog een persoon C is die hem om 13.30 uur bv in Den Haag meld.

Voor onderzoek dus mi wel degelijk belangrijk.....!
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

frankmeer

Komt nog bij dat het niet helemaal netjes is naar de aflezer die de moeite neemt de ring door te geven.
Frank van der Meer

Cygnus

Citaat van: frankmeer op juli 28, 2016, 12:41:45 PM
Komt nog bij dat het niet helemaal netjes is naar de aflezer die de moeite neemt de ring door te geven.

Die waarnemer krijgt zo zijn administratie ook niet compleet. Hij of zij leest een ring af maar krijgt geen informatie waar de vogel geringd is. Dit aspect is al jaren bekend bij het Vogeltrekstation, men is daar niet van plan om dit anders op te lossen. Dat beslag op serverruimte lijkt mij een nogal vergezocht argument.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Mark Zevenbergen

Citaat van: Cygnus op juli 28, 2016, 14:52:37 PM
Citaat van: frankmeer op juli 28, 2016, 12:41:45 PM
Komt nog bij dat het niet helemaal netjes is naar de aflezer die de moeite neemt de ring door te geven.

Die waarnemer krijgt zo zijn administratie ook niet compleet. Hij of zij leest een ring af maar krijgt geen informatie waar de vogel geringd is. Dit aspect is al jaren bekend bij het Vogeltrekstation, men is daar niet van plan om dit anders op te lossen. Dat beslag op serverruimte lijkt mij een nogal vergezocht argument.

Er is natuurlijk de mogelijkheid om de gegevens van de terugmelding direct naar anderen door te mailen, waar ik dus ook dankbaar gebruik van maak. (Ted heeft ondertussen de ringgegevens) Maar het scenario wat Ted aangeeft, met een tussendoor-melding uit een ander gebied, zal niet zichtbaar zijn als een vogel maar één maal per dag op een bepaalde plaats kan/mag worden gemeld.

Jeroen Nagtegaal

Het beste is om dit even te mailen naar info@vogeltrekstation.nl, dan kan er ook wat gewijzigd worden. Indien er geen (positieve) reactie komt, laat gerust even weten.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Ted van der Knaap

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op juli 29, 2016, 19:43:10 PM
Het beste is om dit even te mailen naar info@vogeltrekstation.nl, dan kan er ook wat gewijzigd worden. Indien er geen (positieve) reactie komt, laat gerust even weten.

Vraag aan het Vogeltrekstation:

Subject: Griel, manco met invoeren!

Vorige week had ik een metaalaflezing die ook door een ander op dezelfde plaats en zelfde dag afgelezen was.
Invoer in Griel gaf aan dat de (2de) melding niet word opgeslagen en gegevens worden niet verstrekt.
Zijn jullie bekend met deze restrictie in Griel?
In dit draadje een voorbeeld dat er toch een manco is:  http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=367934.0
Kunnen jullie daar je licht nog eens over laten schijnen en wie weet e.e.a. aanpassen/wijzigen?

Antwoord van het Vogeltrekstation:

Zie het commentaar van Maarten Verrips zoals vermeld via de link. Ofwel, dit is expres zo door ons ingesteld.




groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Oenanthe

Ter verduidelijking. Het moet mogelijk zijn en is ook mogelijk om een melding in te voeren die op dezelfde dag maar op een andere plaats is gedaan. Dergelijke meldingen hebben wij meermalen ontvangen. Het is niet mogelijk om meldingen te doen die op dezelfde dag en dezelfde plaats zijn gedaan. Die hebben wetenschappelijk geen toegevoegde waarde.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Rijswijk †

Hallo,

Ik ben niet wetenschappelijk onderlegd....., dus.....

Maar vraag me wel af: als vogel X 's morgens om 9.00 uur op plek A gesignaleerd wordt, maakt het dan niet uit dat vogel X daar om 17.30 uur nog steeds gesignaleerd wordt of dat ie om 17.30 25 kilometer verder gesignaleerd wordt?
Lijkt mij toch ook info over het (verplaatsings)gedrag van een vogel(soort)?

Groet, Minke.
Groet, Minke.

Cygnus

#10
Stel je voor, je bent een paar uur bezig om een ring af te lezen en dan krijg je als dank voor de moeite zo'n kort door de bocht antwoord van het Vogeltrekstation. Dus wat gebeurt er in de praktijk in dergelijke gevallen, de waarnemer voert, om aan de ringgegevens te komen, de vogel nogmaals in op een andere dag of plaats. Dit wordt door het Vogeltrekstation zelf in de hand gewerkt. Het hoort niet om mensen die de moeite nemen om een ring af te lezen en te melden op een dergelijke sneue wijze te antwoorden. 
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Rijswijk †

Wel, zo doortrapt was ik nog niet.... Bedankt voor de tip!

Wat ik er overigens aan toe wil voegen: Ik heb een aantal malen ooievaars met ELSA-ringen bij Griel gemeld en krijg op zich dan altijd een mail terug met gegevens over waar en wanneer geringd. Leuk. Maar meer weet je dan niet.....

Ik heb op deze site ook ontdekt dat Frank Majoor nijlganzen in o.a Den Haag ringt (die ringen zien er niet uit, maar wel erg goed afleesbaar!) en dus een aantal meldingen gedaan van nijlen die hij in Den Haag geringd heeft (ik woon in Rijswijk). Ik krijg van hem dan altijd een heel simpel overzichtje terug waarin staat wanneer de vogel geringd is en waar, maar ook met de vermelding van eerdere (of latere) meldingen. Zo kan ik zien waar het beest na het ringen gebleven is en in Rijswijk terecht kwam en hoe verder gegaan is.. Ook staat er in het overzicht wie de melding heeft gedaan, en dan blijkt dat dat nogal eens mensen zijn die ik op mijn wandelingen tegenkom.

Ook blijkt dat de jongen die Frank ringt (en waarvan dan de sekse nog niet vastgesteld kan worden) door mijn melding op sekse kunnen worden gebracht (geluid of doordat ik een foto meestuur waarop hij een buik met eieren meent te kunnen zien).

Dit alles motiveert om meldingen te doen. Meld deze nijlen ook niet bij Griel of Geese.

Groet, Minke.
Groet, Minke.

Oenanthe

#12
Citaat van: Cygnus op augustus 04, 2016, 21:51:07 PM
Stel je voor, je bent een paar uur bezig om een ring af te lezen en dan krijg je als dank voor de moeite zo'n kort door de bocht antwoord van het Vogeltrekstation. Dus wat gebeurt er in de praktijk in dergelijke gevallen, de waarnemer voert, om aan de ringgegevens te komen, de vogel nogmaals in op een andere dag of plaats. Dit wordt door het Vogeltrekstation zelf in de hand gewerkt. Het hoort niet om mensen die de moeite nemen om een ring af te lezen en te melden op een dergelijke sneue wijze te antwoorden.
Stel je voor Trinus, je vangt een koolmees met een Litouwen ring. Eind van de maand geef je die braaf door aan de ringcentrale in Heteren, die de melding vervolgen doorzet naar de Litouwse ringcentrale. Daar hoor je vervolgens niets meer van, blijkbaar omdat ze daar nog geen volwaardig functionerend ringmeldsysteem hebben. Is mij in werkelijkheid gebeurd met twee koolmezen waarvan we al sinds 2012 op gegevens wachten. Het is heerlijk mopperen op GRIEL, vooral omdat dat systeem niets terugzegt, maar het zorgt er in de meeste gevallen wel voor dat een melder per kerende mail informatie krijgt.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Cygnus

Citaat van: Oenanthe op augustus 05, 2016, 07:27:48 AM
Citaat van: Cygnus op augustus 04, 2016, 21:51:07 PM
Stel je voor, je bent een paar uur bezig om een ring af te lezen en dan krijg je als dank voor de moeite zo'n kort door de bocht antwoord van het Vogeltrekstation. Dus wat gebeurt er in de praktijk in dergelijke gevallen, de waarnemer voert, om aan de ringgegevens te komen, de vogel nogmaals in op een andere dag of plaats. Dit wordt door het Vogeltrekstation zelf in de hand gewerkt. Het hoort niet om mensen die de moeite nemen om een ring af te lezen en te melden op een dergelijke sneue wijze te antwoorden.
Stel je voor Trinus, je vangt een koolmees met een Litouwen ring. Eind van de maand geef je die braaf door aan de ringcentrale in Heteren, die de melding vervolgen doorzet naar de Litouwse ringcentrale. Daar hoor je vervolgens niets meer van, blijkbaar omdat ze daar nog geen volwaardig functionerend ringmeldsysteem hebben. Is mij in werkelijkheid gebeurd met twee koolmezen waarvan we al sinds 2012 op gegevens wachten. Het is heerlijk mopperen op GRIEL, vooral omdat dat systeem niets terugzegt, maar het zorgt er in de meeste gevallen wel voor dat een melder per kerende mail informatie krijgt.

Misschien even rechtstreeks contact opnemen met de Litouwse ringcentrale of met de mensen in Ventes Ragas, want daar zullen jouw Koolmezen wel geringd zijn. Het is mij niet helemaal duidelijk wat jou openstaande terugmeldingen te maken hebben met deze discussie.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

HPM

Ik begrijp de opmerking van Maarten wel, hoewel het niet kunnen invoeren van een beetje nutteloze dubbele melding op zich weinig te maken heeft met het jaren zitten wachten op gegevens.
Herman van der Meer

Cygnus

Citaat van: HPM op augustus 05, 2016, 11:57:52 AM
Ik begrijp de opmerking van Maarten wel, hoewel het niet kunnen invoeren van een beetje nutteloze dubbele melding op zich weinig te maken heeft met het jaren zitten wachten op gegevens.

Het is niet nutteloos voor de aflezer, die wil graag weten waar de vogel is geringd. Iedereen hier op waarneming.nl zou raar opkijken als de tweede en volgende melder van een (zeldzame) vogel bij het invoeren op zijn scherm ziet staan dat de waarneming niet kan worden ingevoerd omdat een soortgelijke waarneming al is ingevoerd voor die dag en plaats. Bij de Sperweruil van Zwolle zou de eerste waarnemer van die dag de waarneming in kunnen voeren, de overige 458 waarnemers vissen achter het net, de waarneming verschijnt ook niet in hun lijstjes. Voor die 458 waarnemers is hun waarneming niet nutteloos, zij willen de waarneming graag invoeren vanwege persoonlijke belangen. Zo is het ook met ringaflezers, die hebben er een hekel aan als ze van een vogel die ze hebben gemeld bij het Vogeltrekstation de ringgegevens niet ontvangen. Waarneming.nl, als dienstverlenende organisatie, biedt waarnemers de mogelijkheid om al hun waarnemingen in te voeren, zelfs als er al een soortgelijke waarneming in de database zit. Waarneming.nl weet dat dit voor waarnemers belangrijk is en omdat ze graag een goede relatie willen met degenen die belangeloos gegevens aandragen wordt dat toegestaan, zelfs al kost dat extra serverruimte. Het Vogeltrekstation kan hier nog veel van leren.   
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Oenanthe

Ik ben het met je oneens. Het feit dat op deze site een zelfde waarneming honderden keren kan worden ingevoerd heeft geen enkele toegevoegde waarde voor de gebruikers van de site. Eén waarneming volstaat. De andere waarnemingen dienen zoals jij al zegt nergens anders voor dan voor de lijst van degene die hem ingevoerd heeft. Nergens voor dus. De ringcentrale doet aan zoiets niet mee en hoeft echt geen voorbeeld aan waarneming.nl te nemen.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

#17
Trinus, Als er eens een geringde Sperweruil opduikt zou jouw redenatie kunnen betekenen dat VTS meer dan 3300 nutteloze meldingen zou moeten opnemen, alleen maar om de waarnemers te plezieren.
Ik begrijp best dat sommige mensen meer willen weten van een door hen geziene geringde vogel, maar als ze bij het invoeren op Griel bot vangen zouden ze ook kunnen redeneren dat hun melding dus niet meer nodig is.
In dat geval zou het natuurlijk wel mooi zijn als ze dan wél de gegevens te zien kunnen krijgen.
Herman van der Meer

Cygnus

Citaat van: Oenanthe op augustus 05, 2016, 13:38:22 PM
Ik ben het met je oneens. Het feit dat op deze site een zelfde waarneming honderden keren kan worden ingevoerd heeft geen enkele toegevoegde waarde voor de gebruikers van de site. Eén waarneming volstaat. De andere waarnemingen dienen zoals jij al zegt nergens anders voor dan voor de lijst van degene die hem ingevoerd heeft. Nergens voor dus. De ringcentrale doet aan zoiets niet mee en hoeft echt geen voorbeeld aan waarneming.nl te nemen.

Gegevensverzamelde organisaties doen er verstandig aan, vooral als ze veel met vrijwilligers te maken hebben, soms ook te luisteren naar de wensen van degenen die de gegevens belangeloos aandragen. Het Vogeltrekstation doet dat niet, waarneming.nl wel. Wel luisteren is slimmer, daar kom je uiteindelijk veel verder mee.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Cygnus

Citaat van: HPM op augustus 05, 2016, 13:51:20 PM
In dat geval zou het natuurlijk wel mooi zijn als ze dan wél de gegevens te zien kunnen krijgen.

Dat is juist waar het om gaat. Iemand die een ring meldt die al is gemeld op die dag en plaats krijgt helemaal niets.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Klaas van Dijk

#20
Beste mensen,

Via http://www.euring.org/data-and-codes/euring-codes kun je de diverse versies van de EURING handleiding downloaden en lezen dat nergens staat vermeld dat het tegen de regels van EURING is om meerdere waarnemingen van één dag van dezelfde locatie op te slaan.

De hier tot nu toe naar voren gebrachte argumenten voor het niet centraal opslaan door het Vogeltrekstation van een tweede waarneming op dezelfde dag en locatie van een geringde vogel waren min of meer nog wel te begrijpen in de jaren 60 en 70 (en deels ook nog in de jaren 80) van de vorige eeuw.

Toen ging alles nog op papier en in die tijd hoefden ringers hun eigen hervangsten (hervangsten op al dan niet dezelfde dag op de ringlocatie van door henzelf geringde vogels) niet door te geven aan de Ringcentrale. Veel ringers hielden deze administratie daarom zelf bij.

Daar is nu, annno 2016, natuurlijk geen sprake meer van. De opslagcapaciteit is oneindig en zorgen over een gebrek aan capaciteit van de server van het Vogeltrekstation zijn lachwekkend (het Vogeltrekstation is onderdeel van het NIOO en deze server is ook onderdeel van het NIOO. Het NIOO is één van de topinstituten voor wetenschappelijk onderzoek in Nederland en dan kan het natuurlijk niet zo zijn dat de server het allemaal niet aankan.).

Eigenlijk is het te triest voor woorden dat:
(a) goedwillende aflezers / melders (etc.) op deze manier met een kluitje in het riet worden gestuurd en hierdoor in de toekomst wellicht minder meldingen zullen doen;
(b) hierdoor de kans bestaat dat de database van het Vogeltrekstation wordt vervuild (zie hierboven, er zijn meer trucs om toch de ringgegevens te krijgen);
(c): hierdoor waardevolle wetenschappelijke gegevens over bewegingen binnen de dag van een geringde vogel niet kunnen worden opgeslagen in de database van het Vogeltrekstation. Iedereen die maar iets weet over de resultaten van het zenderonderzoek aan vogels (bijna uitsluitend allemaal vogels die ook een metalen ring dragen) weet natuurlijk dat er binnen een dag van alles en nog wat met een vogel kan gebeuren. Etc.

Volgens mij is er ook geen enkele kleurringeninvoersite (o.i.d.) waar niet meerdere aflezers (al dan niet samen) aflezingen van dezelfde vogel op dezelfde dag en op dezelfde locatie in kunnen voeren. Kent iemand dergelijke sites waarbij dit niet mogelijk is?

Ik heb na zitten denken hoe we uit deze discussie kunnen komen.

Volgens mij is er maar één manier: een opiniërend artikel schrijven voor een vogeltijdschrift (kan ook best in een Engelstalig tijdschrift, bv in Ringing and Migration) met daarin alle wetenschappelijk argumenten op een rij waarom het huidige systeem ( = slechts één record per dag opnemen in de database) moet worden aangepast.

Vriendelijke groeten,

Klaas

Jeroen Nagtegaal

Het is een technische reden waarom de invoer niet mogelijk is zoals ik begrepen hebt uit het contact met het VT. Het is dus niet direct onwil. Naar een oplossing wordt gekeken, mogelijk later dus meer.

Mochten anderen, een andere reactie hebben van het VT dan verneem ik het wederom graag.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Oenanthe

Citaat van: Klaas van Dijk op augustus 10, 2016, 19:37:55 PM

(c): hierdoor waardevolle wetenschappelijke gegevens over bewegingen binnen de dag van een geringde vogel niet kunnen worden opgeslagen in de database van het Vogeltrekstation. Iedereen die maar iets weet over de resultaten van het zenderonderzoek aan vogels (bijna uitsluitend allemaal vogels die ook een metalen ring dragen) weet natuurlijk dat er binnen een dag van alles en nog wat met een vogel kan gebeuren. Etc.

Vriendelijke groeten,

Klaas
Klaas, mocht je zo'n artikel schrijven, laat daar bovenstaande mededeling dan buiten. Die is namelijk onwaar. Al wat er binnen een dag met een geringde vogel kan gebeuren wordt door GRIEL geregistreerd, mits de vogel daadwerkelijk wat doet. De hele dag op dezelfde plaats zitten is het enige wat niet geregistreerd kan worden.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Rijswijk †

#23
Ik heb het al eerder gevraagd: waarom is het geen informatie als een vogel een dag(deel) op dezelfde plek verblijft? Waarom is alleen het verplaatsingsgedrag (en niet het niet-verplaatsingsgedrag) informatie?

Groet, Minke.
Groet, Minke.

Klaas van Dijk

Citaat van: Oenanthe op augustus 10, 2016, 20:37:59 PMKlaas, mocht je zo'n artikel schrijven, laat daar bovenstaande mededeling dan buiten. Die is namelijk onwaar. Al wat er binnen een dag met een geringde vogel kan gebeuren wordt door GRIEL geregistreerd, mits de vogel daadwerkelijk wat doet. De hele dag op dezelfde plaats zitten is het enige wat niet geregistreerd kan worden.

Beste Maarten,

Even een voorbeeldje om het te verduidelijken.

Een ongeringde Fitis wordt 's-ochtends om 08:00 gevangen en wordt dan voorzien van een metalen ring. Dezelfde Fitis wordt op dezelfde dag en op dezelfde locatie en door dezelfde ringer 's-avonds om 20:00 opnieuw gevangen.

Deze Fitis wordt de daarop volgende dag om 07:00 opnieuw gevangen, maar nu op een afstand van 1000 km naar het zuiden.

Het maakt voor het berekenen van de treksnelheid / vliegsnelheid (die informatie staat bijvoorbeeld in diverse ringverslagen van de Spaanse Ringcentrale) van deze Fitis dus nogal wat uit als je gaat rekenen met de eerste dan wel met de tweede vangst op de eerste dag.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

Klaas van Dijk

Citaat van: Klaas van Dijk op augustus 11, 2016, 09:21:12 AM
Citaat van: Oenanthe op augustus 10, 2016, 20:37:59 PMKlaas, mocht je zo'n artikel schrijven, laat daar bovenstaande mededeling dan buiten. Die is namelijk onwaar. Al wat er binnen een dag met een geringde vogel kan gebeuren wordt door GRIEL geregistreerd, mits de vogel daadwerkelijk wat doet. De hele dag op dezelfde plaats zitten is het enige wat niet geregistreerd kan worden.

Beste Maarten, Even een voorbeeldje om het te verduidelijken. Een ongeringde Fitis wordt 's-ochtends om 08:00 gevangen en wordt dan voorzien van een metalen ring. Dezelfde Fitis wordt op dezelfde dag en op dezelfde locatie en door dezelfde ringer 's-avonds om 20:00 opnieuw gevangen. Deze Fitis wordt de daarop volgende dag om 07:00 opnieuw gevangen, maar nu op een afstand van 1000 km naar het zuiden. Het maakt voor het berekenen van de treksnelheid / vliegsnelheid (die informatie staat bijvoorbeeld in diverse ringverslagen van de Spaanse Ringcentrale) van deze Fitis dus nogal wat uit als je gaat rekenen met de eerste dan wel met de tweede vangst op de eerste dag. Vriendelijke groeten, Klaas van Dijk

Beste Maarten,

Ondertussen nog twee voorbeelden bedacht.

Het tweede voorbeeld bouwt voort op de Fitis uit het eerste voorbeeld. Deze Fitis is dus driemaal door een ringer gevangen. In dit nieuwe voorbeeld is hij ook driemaal door een ringer gewogen (tweemaal door dezelfde ringer). Er is dus een ochtendgewicht van dag 1, een avondgewicht van dag 1 en een ochtendgewicht van dag 2. De Fitis zal door de vlucht van 1000 km natuurlijk gewicht zijn verloren. De vraag is hoeveel. En dan krijg je dus een zuiverder antwoord als je het ochtendgewicht van dag 2 kunt vergelijken met het avondgewicht van dag 1. In jouw visie maakt dit dus allemaal niets uit.

Het derde voorbeeld is een in de provincie Limburg geringde Zwarte Zwaan met een metalen ring van het Vogeltrekstation en met een blauwe halsband met een insciptie. Deze Zwarte Zwaan is al op diverse dagen en op allerlei locaties in de provincie Limburg gezien, vooral op en rond de ringlocatie. Op dag 1 zijn er twee aflezingen in de Maas bij Roermond. De eerste was om 08:00. Toen was het net licht. De tweede was 19:30.Toen was het net nog niet donker. Op dag 2 is er om 08:00 een aflezing uit Duitsland en op 200 km ten oosten van Roermond. De vraag of de in NW Europa verblijvende Zwarte Zwanen nu wel of niet (ook) 's-nachts (kunnen) trekken kan dus niet worden beantwoord als de avondwaarneming van dag 1 niet is opgeslagen.

Moet ik nog meer voorbeelden bedenken?

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

yourigroesbeek

Nou voor dat tweede voorbeeld heb je geese.org . Dat hoeft dus niks met Griel te maken te hebben.
Beter een vogel in de hand dan tien in de lucht

Henri25

Citaat van: yourigroesbeek op augustus 13, 2016, 20:54:35 PM
Nou voor dat tweede voorbeeld heb je geese.org . Dat hoeft dus niks met Griel te maken te hebben.

Andere soort invullen en het geldt wederom voor GRIEL  ;)
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

Cygnus

Citaat van: Henri25 op augustus 13, 2016, 21:29:19 PM
Citaat van: yourigroesbeek op augustus 13, 2016, 20:54:35 PM
Nou voor dat tweede voorbeeld heb je geese.org . Dat hoeft dus niks met Griel te maken te hebben.

Andere soort invullen en het geldt wederom voor GRIEL  ;)

Doe dan maar Knobbelzwaan, van die soort zijn er geen projecten die meedoen aan geese.org. (om die reden hoef je in geese.org Knobbelzwanen ook nooit in te vullen bij de groepssamenstellingen van gemengde groepen zwanen en/of ganzen. Wat ik daaarvan vind laat ik maar even in het midden).

Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Cygnus op augustus 13, 2016, 21:55:19 PM
Citaat van: Henri25 op augustus 13, 2016, 21:29:19 PM
Citaat van: yourigroesbeek op augustus 13, 2016, 20:54:35 PM
Nou voor dat tweede voorbeeld heb je geese.org . Dat hoeft dus niks met Griel te maken te hebben.

Andere soort invullen en het geldt wederom voor GRIEL  ;)

Doe dan maar Knobbelzwaan, van die soort zijn er geen projecten die meedoen aan geese.org. (om die reden hoef je in geese.org Knobbelzwanen ook nooit in te vullen bij de groepssamenstellingen van gemengde groepen zwanen en/of ganzen. Wat ik daaarvan vind laat ik maar even in het midden).


Ook dat is achterhaald, naar ik begrepen heb zijn er ditjaar weer in NL Knobbelzwanen geringd welke ingevoerd kunnen gaan worden op Geese.

Maar naar mijn idee er ondertussen wel voldoende gezegd... Het VT kijkt naar de technische mogelijkheden voor een oplossing dus onwil is het (op dit moment) niet. Feedback over Griel kun hier wel geplaatst worden, maar dat zal geen resultaat hebben. Beter is om te mailen naar info@vogeltrekstation.nl
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com