Hoofdmenu

otter?

Gestart door wijnands, juli 27, 2016, 11:25:49 AM

Vorige topic - Volgende topic

wijnands

Collega fotografeerde gisteren met een oude iphone een groot, lang zoogdier in de sloot bij het bedrijvenpark. Ze zweert dat het een otter is geweest. We zitten hier zo'n 15km af van een otter waarneming eerder dit jaar. Muskusrat is hier wel vrij algemeen.

Wat denken jullie? Heeft iemand tips om dit te verifieren? Ik meen me te herinneren dat otters redelijk honkvast zijn en hun behoefte ook op een vaste plek doen.
Groeten,
Jeroen Wijnands

Rob Koelman

Altijd leuk, zo'n vage foto waar je alle kanten mee op kunt...

Hieronder een bewerkte uitsnede. Denk zelf eerder aan een muskusrat.

Met vriendelijke groet, Rob

whmvb

zoeken naar spraints (zijn 'behoeftes' dus) in de omgeving van de waarneming als je meer zekerheid wilt hebben. Als er een Otter zit, liggen er geheid ook spraints.

Wim
Wim van Boekel

Rob Koelman

Citaat van: whmvb op juli 27, 2016, 13:37:32 PMzoeken naar spraints (zijn 'behoeftes' dus) in de omgeving van de waarneming als je meer zekerheid wilt hebben. Als er een Otter zit, liggen er geheid ook spraints.

In de zomerperiode minder of niet...
Met vriendelijke groet, Rob

wijnands

Citaat van: Rob Koelman op juli 27, 2016, 13:11:09 PM
Altijd leuk, zo'n vage foto waar je alle kanten mee op kunt...



Had 'm niet voor niets niet eens als twijfel waarneming ingevoerd.  ;)

Ik rook zo 123 niks in de buurt van spraints maar da's gezien het verkeer in de buurt niet zo gek
Groeten,
Jeroen Wijnands

whmvb

Citaat van: Rob Koelman op juli 27, 2016, 13:45:01 PM
In de zomerperiode minder of niet...

Wellicht is dat zo in gebieden waar de Otter alleen rond zwemt. In De Onlanden gaat het sprainten het hele jaar volop door.


Wim
Wim van Boekel

Vincent Martens

Citaat van: whmvb op juli 27, 2016, 16:10:06 PM
Citaat van: Rob Koelman op juli 27, 2016, 13:45:01 PM
In de zomerperiode minder of niet...

Wellicht is dat zo in gebieden waar de Otter alleen rond zwemt. In De Onlanden gaat het sprainten het hele jaar volop door.


Wim

En langs de Overijsselse Vecht ook. Het is in de zomer alleen wat lastiger zoeken door de hogere vegetatie. Een beetje tuinieren, wat los zand blootleggen in een hoopje en een otter poept er al heel snel net zo vaak als in de winter... :blink:
groeten, Vincent

Vincent Martens

#7
Wat was de locatie?
groeten, Vincent

Rob Koelman

Op de foto zijn onderscheidende kenmerken tussen otter en muskusrat niet te zien. De kopvorm van het dier op de foto - voor zover te beoordelen - past m.i. zowel op muskusrat als op otter. Wel LIJKT de vacht niet glad genoeg voor otter.

Hieronder even een screenprint uit de Handleiding Otterinventarisatie, waarop te zien is dat de kopvorm van otter en muskusrat op hoofdlijnen overeen komen.

Zijn er meer foto's?


Met vriendelijke groet, Rob

laatvlieger

Dit is een muskusrat. Die lichte gezichtsranden lopen tot op de snuit. Die bovendien een beetje spits is. Verder zie je dat vacht hier en daar een beetje " gescheurd" uit elkaar ligt.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

wijnands

Zojuist zelf waargenomen. Overduidelijk een muskusrat. Beest zag er gezond uit en heeft duidelijk z'n plekje gevonden. Twijfel of ik deze moet loggen ivm bestrijders.
Groeten,
Jeroen Wijnands

OlivierO

Citaat van: wijnands op juli 29, 2016, 11:31:22 AM
Zojuist zelf waargenomen. Overduidelijk een muskusrat. Beest zag er gezond uit en heeft duidelijk z'n plekje gevonden. Twijfel of ik deze moet loggen ivm bestrijders.

Zeker!  :police:
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

sjaakvantiel

wettelijk verplicht :o

Douwe van der Ploeg

Wettelijk zijn wel meer dingen verplicht.. Zoiets is en blijft een morele kwestie wat je helemaal zelf moet bepalen. Als iemand daadwerkelijk zo gek is om in zo'n geval moeilijk te gaan lopen doen met de wet, kan je je altijd op het heerlijk vage artikel 2 van de F&F-wet beroepen (zorgplicht). Daar kan je in dit geval beide kanten mee op ;)
Douwe van der Ploeg

Rene Janssen

Geldt de F&f wet ook voor exoten? De eerste foto was voor mij nooit een otter en een duidelijke muskusrat. Miste ik iets?
René Janssen

Douwe van der Ploeg

Artikel 1:
Citeerdieren: dieren in al hun ontwikkelingsstadia, met uitzondering van eieren; (...)
beschermde inheemse diersoort: diersoort als bedoeld in artikel 4, eerste lid, of aangewezen krachtens artikel 4, tweede of derde lid;


Artikel 2:
Citeer1: Een ieder neemt voldoende zorg in acht voor de in het wild levende dieren en planten, alsmede voor hun directe leefomgeving.
2: De zorg, bedoeld in het eerste lid, houdt in ieder geval in dat een ieder die weet of redelijkerwijs kan vermoeden dat door zijn handelen of nalaten nadelige gevolgen voor flora of fauna kunnen worden veroorzaakt, verplicht is dergelijk handelen achterwege te laten voorzover zulks in redelijkheid kan worden gevergd, dan wel alle maatregelen te nemen die redelijkerwijs van hem kunnen worden gevergd teneinde die gevolgen te voorkomen of, voorzover die gevolgen niet kunnen worden voorkomen, deze zoveel mogelijk te beperken of ongedaan te maken.

In dat artikel hebben ze het dus over "in het wild levende dieren", en niet over inheemse dieren, die wel apart in artikel 1 genoemd staan. Overigens werkt dat artikel 2 ook andersom, als je redelijkerwijs kan vermoeden dat een exoot (of zelfs inheemse soort) nadelige gevolgen voor andere flora of fauna kan veroorzaken, wat moet je dan doen? ;)
Douwe van der Ploeg

Rob Koelman

Citaat van: Douwe van der Ploeg op augustus 04, 2016, 17:28:35 PMOverigens werkt dat artikel 2 ook andersom, als je redelijkerwijs kan vermoeden dat een exoot (of zelfs inheemse soort) nadelige gevolgen voor andere flora of fauna kan veroorzaken, wat moet je dan doen? ;)

De Ff-wet is NIET bedoelt voor dieren zelf, maar heeft betrekking op (geplande) handelingen van mensen en de eventuele negatieve invloed daarvan op beschermde dier- en plantsoorten.

Gelukkig maar, anders zouden bijvoorbeeld jagers een vrijbrief hebben om roofvogels af te schieten die andere beschermde inheemse diersoorten op willen eten...
Met vriendelijke groet, Rob

Douwe van der Ploeg

Klopt helemaal, maar als je puur naar dat artikel 2 kijkt in situaties zoals deze (exoot melden of niet) kan je er alsnog alle kanten mee op.
Douwe van der Ploeg