Blauwe Muntgoudhaan - plaag?

Gestart door sjaakvantiel, juli 25, 2016, 09:06:46 AM

Vorige topic - Volgende topic

sjaakvantiel

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. 2 Vragen: 1) Klopt Blauwe Muntgoudhaan? en 2) Sta verder met dit Haantje voor een dilemma. Eigenlijk is de Munt bedoeld voor thee, maar de Blauwe haantjes vreten alles kaal. Meer dan 100 exemplaren op 1m2. Las ergens dat deze Muntgoudhaan weinig voorkomt (nu begrijp ik veel meer dan enige tijd terug) buiten Limburg. Dus kan ik deze exemplaren zonder wroeging verwijderen of moet ik ze nog koesteren?

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/121705339
Blauw muntgoudhaantje - Chrysolina coerulans gezien op 2016-07-24 Toldijk - Bakermarksedijk e.o.
Foto's:






Toelichting:
Zit al een paar jaar op Munt (thee).
bij voorbaat dank sjaak van tiel

Thomasr

Blauwe muntgoudhaan klopt, ik ben niet heel goed op de hoogte van de verspreiding maar heb ze persoonlijk op meerdere plekken in het land waargenomen en heb dan ook niet het idee dat het een zeldzame kever is. Ik zou ze persoonlijk ergens anders weer uitzetten als het mijn thee-munt was.
Met vriendelijke groet,
Thomas

sjaakvantiel

Goed idee. Dank voor je reactie. Ik zoek wel een mooie "munt" sloot. Mvrg. Sjaak.

arpwifi

De soort timmert hard aan de weg in Nederland en is op veel plekken, vooral in tuinen, beslist niet meer zeldzaam - integendeel. Ze lusten overigens ook graag muntsoorten die ronduit walgelijk smaken in je thee, dus je kunt ze inderdaad prima elders kwijt, maar munt is ook een erg sterke plant en herstelt zich doorgaans goed en snel van de vraatschade en de kevers zijn ook best wel decoratief ;)
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

sjaakvantiel

Klopt. Ze zijn erg mooi, zeker met de zon er op. De natuur is eigenlijk altijd mooi om verschillende redenen. De (woekerende) planten zullen niet doodgaan, maar er zit geen blad aan dat bruikbaar is. Staat er al vanaf het voorjaar aangevreten bij. Bedankt oor je reactie Arp. Sjaak.

Thomasr

Bedankt nog Arp voor je toelichting  :blink:
Met vriendelijke groet,
Thomas