iObs 2.6: de 'big year' editie

Gestart door Sjaak Schilperoort, juli 24, 2016, 20:32:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

Sjaak Schilperoort

Binnenkort verschijnt iObs 2.6 in de app store, de 'big year' editie. Met deze versie kun je de voortgang bijhouden van het aantal soorten dat je hebt gezien op een dag, in een vakantie of in het hele jaar, gewoon vanuit iObs zelf. Klik vanuit het waarnemingenoverzicht op de statistiek-knop en stel de gewenste tijdsperiode in.

Verdere wijzigingen:
-De waarnemingen zijn gegroepeerd per dag, zodat je gemakkelijker een waarneming kunt terugvinden. De volgorde van de waarnemingen kan naar keuze op tijd of soortnaam worden ingesteld.
-Verzenden of exporteren vraagt eerst om bevestiging, zodat dit niet meer per ongeluk kan gebeuren.
-Het scherm over iObs toont het dataverbruik. Dit is doorgaans erg laag behalve als je veel foto's toevoegt. Je kunt er nu voor kiezen om alleen foto's te verwijderen en de waarnemingen te laten staan.
-De zeldzaamheid van een soort is zichtbaar op alle schermen.
-Landenlijsten, kleden en activiteiten zijn bijgewerkt met de laatste versies.
-MapQuest heeft de gratis service beëindigd, deze kaart is nu vervangen door Outdoors.
-De stabiliteit van iObs is nog verder verbeterd.

marcel123

Citaat van: Sjaak Schilperoort op juli 24, 2016, 20:32:09 PM
Binnenkort verschijnt iObs 2.6 in de app store, de 'big year' editie. Met deze versie kun je de voortgang bijhouden van het aantal soorten dat je hebt gezien op een dag, in een vakantie of in het hele jaar, gewoon vanuit iObs zelf. Klik vanuit het waarnemingenoverzicht op de statistiek-knop en stel de gewenste tijdsperiode in.

De beperking zit aleen op tijd en niet op tijd en ruimte, bijvoorbeeld een kmhok in 2016? En wat wordt bedoeld met ''gewoon vanuit iObs zelf''. Als ik drie toestellen heb met iObs 2.6, weten die toestellen van elkaar dan wat je gezien hebt in 2016?
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=310958.msg1765154#msg1765154

Hannes ledegen

#2
Leuke verbeteringen, heb hem net gedownload en ziet er goed uit!

Enige bedenkingen die ik heb:
Ik zie alleen waarnemingen die ik met iObs geüpload heb, niet degenen die ik met een andere telefoon met ObsMapp geüpload heb. Er zou een optie moeten komen om die ook te "downloaden".

De statistieken/ soortenlijst is een beetje verwarrend als je in het buitenland geweest bent:
De online portalen Waarneming.nl, waarnemingen.be en observation.org hebben elk een aparte lijst met aantal soorten die je gezien hebt in respectievelijk BE, NL, rest van de wereld. In de nieuwe iObs zie je echter alle soorten die je in die periode met iObs hebt ingevoerd. Op zich leuk, want het ontbreken van die optie is een groot gemis op de online portalen. Alleen zou je moeten kunnen filteren op land, of zou hij moeten aangeven hoeveel soorten je gezien hebt per land. Anders ga je verkeerdelijk denken: "wow al 400 vogelsoorten gezien in België dit jaar", terwijl 250 ervan uit Zuid-Amerika waren.

Nog een pluspunt: mapjes in je soortgroepen! Super handig als je in meerdere landen of talen ingeeft, maar niet steeds verkeerd wil klikken bij het ingeven thuis. Alleen de uitwerking kan nog beter. Het zou logisch zijn als je een lijst verplaatst naar een mapje. Nu komt hij gewoon bij in een mapje, maar verdwijnt hij ook uit het mapje als je hem uit te algemene lijst verwijderd

Een grote stap vooruit voor iObs, welke zeker het beste werkt van alle mobiele apps, maar nog wat achterloopt op ObsMapp wat mogelijkheden betreft. Keep up the good work!
Kernteam mobiele apps van Observation.org & website
Te vinden in het veld voor vooral libellen en vogels

Sjaak Schilperoort

Bedankt voor de feedback! Wellicht heb je gezien dat verschillende forum-suggesties zijn verwerkt in de nieuwe versie. Het is dus altijd goed om te laten weten hoe iObs verder verbeterd kan worden. Wat ik niet weet kan ik ook niet toevoegen.

Citaat van: h.ledegen op juli 26, 2016, 15:01:19 PM
De online portalen Waarneming.nl, waarnemingen.be en observation.org hebben elk een aparte lijst met aantal soorten die je gezien hebt in respectievelijk BE, NL, rest van de wereld.

Let erop dat je ook naar world.observation.org kunt gaan, waar je de waarnemingen van NL, BE en de rest van de wereld bij elkaar hebt, en waar je een integrale soortenlijst kunt krijgen.

Citaat van: optilete op juli 24, 2016, 22:48:42 PM
De beperking zit aleen op tijd en niet op tijd en ruimte, bijvoorbeeld een kmhok in 2016?

Klopt.

Citaat van: optilete op juli 24, 2016, 22:48:42 PM
En wat wordt bedoeld met ''gewoon vanuit iObs zelf''.

Vanuit iObs zelf betekent dat je de waarnemingen niet eerst hoeft te verzenden en dan naar waarneming.nl moet te gaan om te weten hoeveel soorten je hebt ingevoerd. Zeker als je niet online bent, bijvoorbeeld tijdens een trip in het buitenlands, kan dat erg handig zijn.

Citaat van: optilete op juli 24, 2016, 22:48:42 PM
Als ik drie toestellen heb met iObs 2.6, weten die toestellen van elkaar dan wat je gezien hebt in 2016?

Nee.

Sjaak Schilperoort

Citaat van: andre123 op juli 29, 2016, 13:05:27 PM
Als het je al gelukt is om de pijl op de goede locatie te krijgen (dat is al een hele tour) dan is de OPSLAAN icoontje grijs. Ook vandaag lukt het weer niet.

André, let erop dat de nauwkeurigheid van de positie afhangt van hoe ver je inzoomt. Als je zover uitzoomt dat de onnauwkeurigheid meer dan 100 meter is, dan kun je deze waarneming niet opslaan. Gewoon een kwestie van verder inzoomen en dan de pointer opnieuw plaatsen.

Maar je hebt gelijk dat dit niet duidelijk is. Ik denk dat een een positie met een te grote onnauwkeurigheid in rood weergegeven zou moeten worden, net zoals dat in het invoerscherm gebeurt met de lokatie-button als de GPS-positie nog niet nauwkeurig genoeg is. Dit ga ik checken.

De traagheid die je ervaart bij het aanpassen van een waarneming zal komen doordat je 10.000 waarnemingen op je phone hebt staan. Wellicht is daar in iObs nog wat aan te verbeteren, maar de simpelste verbetering is om je phone te schonen.


marcel123

Citaat van: Sjaak Schilperoort op juli 29, 2016, 20:29:56 PM
Citaat van: andre123 op juli 29, 2016, 13:05:27 PM
Als het je al gelukt is om de pijl op de goede locatie te krijgen (dat is al een hele tour) dan is de OPSLAAN icoontje grijs. Ook vandaag lukt het weer niet.
André, let erop dat de nauwkeurigheid van de positie afhangt van hoe ver je inzoomt. Maar je hebt gelijk dat dit niet duidelijk is. Ik denk dat een een positie met een te grote onnauwkeurigheid in rood weergegeven zou moeten worden, net zoals dat in het invoerscherm gebeurt met de lokatie-button als de GPS-positie nog niet nauwkeurig genoeg is. Dit ga ik checken.
Als voor een gebruiker de vereiste nauwkeurigheid op het domein niveau (observado, waarneming.nl, waarnemingen.be) ligt denkt ie er niet direct over na om meer in te zomen.

Sjaak Schilperoort

Citaat van: andre123 op juli 29, 2016, 22:36:13 PM
Maar bij OBSMAPP had ik ook erg vaak het gevoel dat de zaak zo  gemaakt was dat je er weer niets mee kon.

:huh: