Gecamoufleerde larve => zeer waarschijnlijk Chrysopidia ciliata

Gestart door Douwe van der Ploeg, juli 23, 2016, 23:40:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

Douwe van der Ploeg

Helaas de larve zelf niet op de foto kunnen krijgen, en onmogelijk klein dus goede foto's zijn lastig.. maar wie weet ;)

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/121649094
Insect (overig) onbekend - Insecta indet. gezien op 2016-07-16 Dwingelderveld
Foto's:








bij voorbaat dank Douwe van der Ploeg
Douwe van der Ploeg

gbeersma

Het doet me sterk denken aan de behuizing van een gaasvlieglarve.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

arpwifi

Met de vuilnisbelt tot zo ver over de kop heen zou het volgens de theorie (van Gepp) ciliata moeten zijn. Bij de beestjes met dergelijke grote afdekking die ik gecontroleerd heb klopte dat ook met de structuur van de wratten e.d. dus het zou zomaar kunnen dat de theorie correct is ;)

Wat mij mateloos irriteert is dat 95%+ van de gecamoufleerde larven die ik vind en die op foto's langskomen je volgens deze theorie (en ook de wratjes/haren kleurpatronen etc) zou moeten beslissen dat het ciliata is, terwijl de imago's bijna nooit gemeld worden (en ik ze zelf ook niet zie) ...  :wacko: Van andere gecamoufleerde larven is het dan weer andersom, wel imago's van bijvoorbeeld Pseudomallada, maar zelden of nooit larven ...
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Douwe van der Ploeg

Zou dat misschien iets te maken kunnen hebben met de activiteitsperiode? Dat imago's slechts korte tijd vliegen, bijvoorbeeld? Of de locatie, dat imago's gelijk de hoogte in gaan?

Niet gehinderd door enige kennis, dus ik roep maar wat ;)

Heb je liever dat deze op onzekere ciliata gaat, of Chrysopidae spec.?
Douwe van der Ploeg

arpwifi

Zeker als ciliata invoeren maar eventueel onzeker  :rolleye:
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg