Hoofdmenu

Rups mij onbekend

Gestart door funga, juli 19, 2016, 23:30:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

funga

Kan mij iemand helpen deze rups op naam te brengen de witte bandjes op de schakels is dat een schimmel?

Rayan Majoor

Ik denk hierbij eerder aan een keverlarve... en dat witte lijkt inderdaad erg op schimmels die je wel vaker op insecten aantreft (de schimmels leven in het insect en doden hem uiteindelijk, waarna ze ook uitwendig te zien zijn). Er zijn echter ook keverlarven die normaal gewoon zulk soort witte stukjes op hun lichaam hebben dus ik weet niet of dit bij de larve hoort of inderdaad een schimmel is
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

funga

Hartelijk dank voor het snelle antwoord ik ga nog eens bij  de kevers zoeken.
Groetjes
Funga

herman.damman

Hallo,

Ik zou graag willen weten hoe je vaststelt dat het vermoedelijk een keverlarve betreft. Dit om wat bij te leren. Mijn primaire reactie was een rups. Bij voorbaat dank,

Herman Damman

Rayan Majoor

Waarop ik het vooral baseerde dat dit zeer waarschijnlijk geen rups is, is dat deze larve ten eerste er vrij plat uitziet en zeker aan de zijkant niet rond loopt maar juist het tegenovergestelde (ik weet niet echt hoe ik het moet beschrijven :rolleye:). Dit heb ik nog zo ongeveer nooit bij rupsen gezien. Daarnaast is er, als je een beetje goed kijkt, te zien dat bij deze larve de segmenten een exoskelet zijn (of ziets, in ieder geval zelfde soort materiaal als je ook bij miljoenpoten, duizendpoten etc aantreft. Om een beetje een goed beeld te hebben van wat ik bedoel moet je maar eens op google de larven van loopkevers bekijken), terwijl de huid van een rups altijd zacht is (behalve op de plekken als nekschild, anaalschild en de stekels die sommige rupsen hebben, maar dat zijn dan een paar plekken op de huid waarbij het niet zo is).
Daarnaast deed de rest van het lichaam me ook wel aan een keverlarve denken maar dat komt gewoon door ervaring en het vele doorkijken van insectenboeken denk ik.

Maar keverlarven zijn er, net als rupsen, in allerlei vormen. Zo heb je ook weer keverlarven die wel een zachte huid hebben (boktorlarven bijvoorbeeld). Deze kenmerken die ik noemde gelden dus alleen bij deze vermoedelijke keverlarve)
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

herman.damman

Bedankt voor je toelichting Ryan,

Herman

funga

Wow wat een interessante uitleg weer iets bijgeleerd best een goede vraag Herman was er zelf nog niet opgekomen.
Hartelijk dank aan jullie beiden. :duim:
Funga