Entomobrya corticalis? => Entomobrya multifaciata(?)

Gestart door Rayan Majoor, mei 28, 2016, 13:56:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/119270595
onzeker Entomobrya corticalis gezien op 2016-05-08 Barneveld - Centrum
Foto's:

Toelichting:
Tijdens het eten vond ik opeens deze springstaart die blijkbaar in de boter was gevallen (waarschijnlijk uit de ruwe berk).
bij voorbaat dank Rayan Majoor
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Jan van Duinen

Hoi Rayan,

Geen E.corticales, ik vermoed E. multifasciata, maar kan het niet goed zien.
Corticales is erg klein en heeft erg scherp afgegrensde en duidelijke banden.

Rayan Majoor

Tja, doordat het die dag erg zonnig was en ik onder een boom zat veranderde het licht de hele tijd. Vandaar dat ik bijna geen bruikbare foto's had.
In ieder geval bedankt voor de hulp! Ik zal hem op Entomobrya multifasciata (onzeker) zetten.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

roelvanbezouw

Hey Rayan,

Het beest glimt, wat de aanwezigheid van schubben doet vermoeden.

Ik denk dat je hem beter als Willowsia nigromaculata kunt wegzetten, gezien zijn tekening.

Met groet,
Roel van Bezouw - Validator Springstaarten
--------------------
Genomic Breeder Open Field Crops

Rayan Majoor

Die lijkt er inderdaad ook wel erg op... dat er zo veel op elkaar lijkende soorten springstaartjes zijn uit verschillende families... :rolleye:
Zal ik hem voorlopig daarop zetten. Bedankt voor de reactie!
Mvg Rayan Majoor

mberg

Heren,

Het beest lijkt te glimmen maar er zijn duidelijk lange haren te zien. Ik ga voor Entomobrya nivalis, gezien het veelvuldig voorkomen van pigment op het abdomen. De karakteristieke zaagtandlijn lijkt te ontbreken, wat E. corticalis uitsluit.

Met groet,

matty
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

Rayan Majoor

3 verschillende meningen... hoe moet ik hem nou invoeren? :rolleye:
Mvg Rayan Majoor

mberg

Dag Rayan,

Bij nader inzien ga ik voor een onzekere Entomobrya multifaciata. Zet hem zo maar weg.

Met groet,

Matty
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

Rayan Majoor

Mvg Rayan Majoor