Hoofdmenu

stille vleermuis

Gestart door A. Vermaat, juli 16, 2016, 10:03:49 AM

Vorige topic - Volgende topic

A. Vermaat

Gisteravond ben ik even op pad geweest met mijn detector en er was aardig wat activiteit van vleermuizen. Het was nog schemerig, dus ik kon ze nog wel zien. Wat me opviel was dat er een tot 2x langskwam die ik niet op de detector hoorde, terwijl er een tel later een andere langskwam die ik wel op het apparaat hoorde, vrijwel in de zelfde vluchtbaan. Is dit normaal?

Ik het de Baton, een instapmodelletje van Batbox, er zat een nieuwe batterij in
Met vriendelijke groet
Arend Vermaat

Douwe van der Ploeg

Ja hoor, kan een andere soort zijn die op een andere frequentie zit, fluistersonar gebruikt (heel zacht, voornamelijk grootoren die dat doen) of gewoon de route al kent dus energie bespaart door slechts af en toe een pulsje te doen.
Douwe van der Ploeg

A. Vermaat

Bedankt Douwe,

Dan lijkt dat laatste me het meest waarschijnlijke. Leek me ook een dwergvleermuis, sprekend die andere die ik wel hoorde
Met vriendelijke groet
Arend Vermaat

Douwe van der Ploeg

Ook met veel ervaring blijft het op zicht determineren van vliegende vleermuizen erg hachelijk, enkele uitzonderingen daargelaten, dus daar kan ik niks over zeggen ;) En daarnaast, als jij luistert naar gewone en je detector op 45 (of misschien wel 47) kHz hebt staan en er komt een ruige dwerg langs, is die makkelijk te missen.
Douwe van der Ploeg

A. Vermaat

Dat apparaat van mij (Baton van Batbox) heeft geen instelbare frequentie om op te luisteren, erg breedband. Hoever dat weet ik niet meer, maar wel eens met een gewone instelbare ernaast wezen vleren en toen had ie een vrij breed bereik, ik gok van 20-50 KHz. Vandaar mijn aanname. Maar dat zou ik moeten nazoeken. En op zicht herkennen durf ik eigenlijk ook niet, maar zo'n grootoor, die oren zijn toch in vlucht te zien?
Met vriendelijke groet
Arend Vermaat

Douwe van der Ploeg

Soms.. Kan dus ook iets zijn dat gewoon boven die 50 kHz zat ;)
Douwe van der Ploeg

jeroenroelofsen

Citaat van: A. Vermaat op juli 17, 2016, 20:19:32 PM
Dat apparaat van mij (Baton van Batbox) heeft geen instelbare frequentie om op te luisteren, erg breedband. Hoever dat weet ik niet meer, maar wel eens met een gewone instelbare ernaast wezen vleren en toen had ie een vrij breed bereik, ik gok van 20-50 KHz. Vandaar mijn aanname. Maar dat zou ik moeten nazoeken. En op zicht herkennen durf ik eigenlijk ook niet, maar zo'n grootoor, die oren zijn toch in vlucht te zien?

Een snelle google geeft deze link;
http://www.batbox.com/baton.asp
En daar schrijft men;
Citeer
The Baton is a simple but versatile bat detector having a monitor speaker allowing reduction of frequencies between 20kHz to 120kHz
Wel even checken of dit ook jou model is, maar dan is je bereik dus nog groter.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

A. Vermaat

Hallo Jeroen

ja dat is m. ik heb geen veldervaring met hele hoge frequenties, maar mijn aanname dat de vleermuis gewoon de route al kent lijkt me nu nog meer voor de hand liggend.

Misschien vanavond maar weer eens op pad
Met vriendelijke groet
Arend Vermaat