Hoofdmenu

Pop van?

Gestart door thomas112, juli 21, 2016, 17:01:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

thomas112

Deze lege Pop kwam ik gisteren tegen in de Waterleidingduinen. Enig idee van wie deze geweest kan zijn?
Formaat was ongeveer 4 cm.

Met vriendelijke groet, Thomas

thomas112

andere kant

thomas112

Onderkant

Rayan Majoor

Hmm... interessant geval. Ik zie geen 'tekening' van de vleugels waar die zouden moeten zitten bij vlinders en voor zover ik weet zien de poppen van de soorten waarbij het vrouwtje geen vleugels heeft er niet zo uit.
Waarschijnlijk dus de pop van een ander insect óf het vervellingshuidje van (de larve?) een of ander insect (er zijn volgens mij wel een aantal larven die er een beetje zo uit zien, maar kan zo even niks bedenken wat er echt zo uitziet. Het lijkt me dan niet van een rups: als die vervellen wordt de oude huid bijna altijd een propje. Er zijn wel andere insecten (steenvliegen bijvoorbeeld) waarbij de oude huid zo goed als zijn vorm behoudt).
Succes met zoeken verder! Ik ben benieuwd...
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

thomas112

Ja inderdaad erg interresant. Mij leek het wel een pop te zijn. Typerend vind ik de stekelige randen rondom.

Ton van Haaren

Volgens mij ontbreken de kop en de vleugels. Vanwege het formaat zit ik aan een veenmol te denken maar das een wilde gok.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

gbeersma

Een veenmol hoort volgens mij in de groep van de sprinkhanen en krekels thuis, en heeft dan dus geen popstadium. Volgens mij valt die hele groep hier af. Mijn gevoel is dat het een vlinderpop betreft, maar ik laat me graag corrigeren door mensen die er meer van af weten.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Bert van Rijsewijk

Een deel van de pophuid van de wilgenhoutrups (Cossus cossus)?
Bert.

thomas112

Hele interessante suggestie. Maar de Veenmol lijkt mij onwaarschijnlijk vanwege de rijen met stekels (Zie foto)
Ik dacht meteen dat het een Pop moest zijn, mogelijk die van de Keizersmantel. Dit leek het mij helaas niet te zijn.

thomas112

http://waarneming.nl/soort/photos/1751?from=2016-07-11&to=2016-07-11

Dat zou zomaar kunnen  :duim:
Maar deze waarneming is (nog) niet goedgekeurd dus ook (nog) niet zeker.

Rayan Majoor

Er mist inderdaad een aardig stuk van de voorkant. Toch had ik het idee dat, ondanks dat er zo'n groot deel mist, je toch een deel zou moeten zien van waar de vleugels zitten als het een vlinderpop is.
Wat betreft de stekels op de achterlijfsegmenten van de pop: dit tref je eigenlijk bij vlinders alleen aan bij wespvlinders, houtboorders en een aantal micro's (voornamelijk bladrollers). Voor micro's en de meeste wespvlinders was deze te klein, maar ik wilde geen dingen gaan rondvertellen hier die niet kloppen dus ging ik, ondanks dat ik echt ervan overtuigd was dat er te zien zou moeten zijn waar de vleugels zitten als het een vlinderpop was, voor de zekerheid nog even de paar soorten langs die dit nog zouden kunnen zijn. En ik bleek me vergist te hebben: precies waar de vleugels zouden moeten zitten is de pop hier beschadigd, maar dit is de pop van de wilgenhoutrups.
Sorry voor de verwarring :rolleyes:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Rayan Majoor

Ah, zie net dat jullie er al achter waren terwijl ik dit aan het typen was B)
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl


thomas112

Fanatastisch :duim: Dankjewel voor al die reacties

Rayan Majoor

De stekels dienen er trouwens bij de wespvlinders en houtboorders voor dat de pop zich uit de popholte in het hout naar buiten kan bewegen, net voor de pop uitkomt
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

gbeersma

Dat is leuke informatie. Bedankt Rayan.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?