Diverse paddo's

Gestart door Arno van Stipdonk, november 15, 2005, 18:50:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arno van Stipdonk

Ik denk dat je helemaal gelijk hebt Corry, bedankt voor je reactie!  :)  

Arno van Stipdonk

Ben nog even verder gaan zoeken.
Is exemplaar op de foto toch niet te donker voor de prachtvlamhoed? Als ik het vergelijk met de foto's van de prachtvlamhoed op waarneming.nl, dan zijn deze een stuk lichter en de dennenvlamhoed is ongeveer gelijk.

Corryabbink

Hallo Arno ik zie de echte kenmerken ook niet maar als het een Vlamhoed is kan ik haar niet plaatsen bij Dennevlamhoed. Hierbij een foto van de Dennevlamhoed de structuur van de hoed is heel anders.

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

Nog even dit: ze is niet glad genoeg maar mijn eerste indruk was dat ik met een rode zwavelkop te maken had.

Maar misschien zit ik met alles helemaal fout, uiteindelijk ben ik nog maar een leek op paddogebied.

:o Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Arno van Stipdonk

Een rode zwavelkop is het volgens mij zeker niet. Maar goed, ik twijfel nu zelf ook tussen pachtvlamhoed en dennevlamhoed. Ik wacht maar even af of iemand zekerheid kan geven. In ieder geval bedankt voor het meedenken Corry.  

Elachista

Lijkt me wel een dennenvlamhoed toe, prachtvlamhoed is toch heel erg anders.
Rode- of dennenzwavelkop lijken er ook niet op. Dan is er nog de goudvinkzwam, maar komt ook al niet zo goed overeen.

Was het fout geweest had John ons allang verbeterd  :P  
Groet,
Tymo

han.endt

Op een prachtvlamhoed lijkt hij ook niet. Er zijn in Nederland tien soorten vlamhoeden! En Corry een vlamhoed op loofhout? Dan toch een ander vlamhoedje lijkt mij of iets anders wat er op lijkt.

han.endt

CiteerWas het fout geweest had John ons allang verbeterd  :P
Dat hoeft niet. Mijn indruk is dat John niet overal op reageert, zeker niet als hij het ook niet goed kan zien.

Corryabbink

Hallo Han,
Ja een vlamhoed op loofhout :o Kom volgend jaar maar kijken. De Dennenvlamhoed staat bij mij in het bos al jaren op loofhout. Is in 1988 al gevonden op loofhout en is er nog steeds. Trouwens het staat in diverse boeken wel bij de soort vermeld dat ze op loofhout kan staan.
Ik dacht dat het misschien een andere Vlamhoed zou zijn omdat ze niet veel overeenkomsten heeft met de Dennevlamhoed zoals ik haar ken. Welke andere dat weet ik ook niet. Voor de Prachtvlamhoed heeft ze ook de juiste kenmerken niet maar er zijn er nog meer .... of zie ik het nu helemaal verkeerd  :huh:

^_^ Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

#39
Hallo allemaal,

Heb me nog eens verdiept in de Dennevlamhoed. Kan de soort op de foto geen Goudvinkzwam zijn dit had Tymo al eens naar voren gebracht. Ik heb nl. alle stadia van de Dennenvlamhoed gezien en nooit is er iets van een schubje of velum. Dat is wel bij de Goudvinkzwam het geval.
zie  
http://images.google.com/imgres?imgurl=htt...6lr%3D%26sa%3DG

en

http://images.google.com/imgres?imgurl=htt...6lr%3D%26sa%3DG
[
:rolleyes: Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Arno van Stipdonk

Corry, bedankt voor alle moeite die je weer doet. Ik zou graag een mening willen geven, maar laat dit even over aan de echte kenners.
Ik heb me nog helemaal niet verdiept in deze groep en vind ze ook erg moeilijk. :(  

Corryabbink

Je hoeft me niet te bedanken (vind ik wel leuk hoor) maar ik was er zelf ook wel in geïnteresseerd en het intrigeert mij dat een soort geen goede naam kan krijgen.

:rolleyes: Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

han.endt

Er zitten donkere vlekjes op de lamellen. Dit pleit juist weer voor een Dennenvlamhoed en juist niet voor een Goudvinkzwam.

Corryabbink

Hoi Han,
Mooi dat je er bent. Ik heb vandaag alle Vlamhoeden bekeken maar geen enkel jong exemplaar heeft velumresten en/of maar enig schubje. Ik ken de Goudvinkzwam niet maar misschien heeft zij ook wel enige verkleuring in de lamellen. De steel op de foto zou wel van een Goudvinkzwam kunnen zijn die van de Dennenvlamhoed is helemaal glad.
Het zal wel een vraag blijven maar ze valt duidelijk uit de toon bij de foto's van Dennenvlamhoed op de site van waarneming.nl

:rolleyes: Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

han.endt

#44
Het is soms heel moeilijk van foto's. De Goudvinkzwam heb ik wel eens gezien. Die heeft een gladde, ietwat vettige hoed. Het is een stevige paddestoel die niet rimpeld en geen vlekjes op de lamellen heeft.
Ik heb ook nog nooit dergelijke velumresten bij de Dennenvlamhoed gezien, maar heb nog niets kunnen vinden wat er dan wel op lijkt.
O ja. Ik heb vandaag Dennenvlamhoeden op loofhout gezien.

Arno van Stipdonk

#45
Gymnopilus penetrans
Deze soort vond ik op een deense fungi site.
Ik weet niet of er een nederlandse naam voor de soort is, maar ik vind deze niet in waarneming.nl. Echter als je in google gaat zoeken bij afbeeldingen zie ik foto'van paddo's die er erg veel op lijken.

Corryabbink

#46
Hallo Han, dan ben ik niet de enige in Nederland die de Dennenvlamhoed op loofhout ziet. Ik begon al aan al mijn waarnemingen te twijfelen en had daarom de soort op het forum als vraag gezet. Gelukkig was het wel de Dennenvlamhoed.
Bedankt,
:) Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

han.endt

CiteerGymnopilus penetrans
Gymnopilus penetrans (syn. G. hybridus) is geen Nederlandse soort.