Diverse paddo's

Gestart door Arno van Stipdonk, november 15, 2005, 18:50:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arno van Stipdonk

22 oktober ben ik in het Weerterbos geweest en heb toen nog een aantal soorten gezien welke ik nog niet uitgezocht heb. Kan iemand me hier bij helpen? Over smaak en reuk heb ik helaas geen informatie.
Soort1 a  Een wat ouder exemplaar van een soort champion, maar welke?

Arno van Stipdonk


Arno van Stipdonk

Soort 2a ???

Arno van Stipdonk


Arno van Stipdonk

Soort 3a een groot aantal zwammen op een boomstronk

Arno van Stipdonk


Arno van Stipdonk

#6
Soort 4.Een russula. Deze stond in de berm langs een rustige weg, vlak bij het bos.
Stond onder een eik.

Arno van Stipdonk

#7
Soort 5.En nog een russula welke onder naaldbomen stond.

Arno van Stipdonk


Arno van Stipdonk

En als laatste soort 6 ??

Arno van Stipdonk

Foto 6b
Alvast bedankt!

Dragonfly

Nr 2 een zou een dennenvlamhoed kunnen zijn.
De rest durf ik mij (nog) niet aan te wagen  :P  
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Elachista

#12
Wel wat moeilijk deze keer, ik waag een aantal gokjes..
1 agaricus campestris (weide ch.)
2 dennenvlamhoed, kun je wat meer vertellen over de groeiplaats? loof- of naaldhout bv.
3 panellus stipticus
4 zwartpurperen russula (of misschien ook nog wel een broze russula)
5 braakrussula
6 donsvoetje
Groet,
Tymo

Arno van Stipdonk

Het zijn inderdaad niet de makkelijkste. Daarom zijn ze ook een beetje blijven hangen. Soort 2 groeide volgens mij onder naaldbomen, maar helemaal zeker weet ik het niet.

Elachista

Oki, dan zou een dennenvlamhoed best wel kunnen. Ik weet anders geen een die er dan nog op zou moeten lijken.
Groet,
Tymo

Arno van Stipdonk

Bedankt voor de moeite. :D  

Arno van Stipdonk

Bij nummer 4 heb ik zelf ook aan de broze russula zitten denken. In mijn paddoboek is de zwartpurperen russula nogal zwart verkleurd en dit zie ik op de foto niet terug????


Arno van Stipdonk

Tymo, welk soort bedoel je hiermee? ik kan de nederlandse naam niet terugvinden. Ik bedoelde te zeggen dat de soort welke ik had waargenomen geen zwart heeft en de foto's van de zwartpurpuren russula wel. Of ik begrijp je helemaal fout.

Elachista

Ik bedoelde de Zwartpurperen russula, maar op jouw foto zie ik wel wat zwart..
Groet,
Tymo

Arno van Stipdonk

Nu ik er weer over nadenk, ik weet nog wel dat het exemplaar wat ik geplukt heb erg snel uit elkaar viel, erg broos?  ;)  

Elachista

Groet,
Tymo

feel4nature

ik vind nr 6 ook wel erg veel op een wollige franjehoed lijken...?
natuurlijk met groet, Ali.

Arno van Stipdonk

Hallo Ali,
Als ik de foto's van deze soort bekijk op waarneming.nl zie ik nogal veel verschil tussen de exemplaren van jou en van Han. Die van jou zijn veel wolliger. Of heeft dit alleen met de leeftijd te maken. Mijn exemplaar lijkt er inderdaad ook op en begint wel wat wollig te worden.

En Tymo, ik weet het ook niet zeker, geef alleen maar zoveel mogelijk aanwijzingen. Maar hopelijk geeft John of Han nog een oordeel.



han.endt

#24
Er zijn heel wat donsvoetjes, ook vlokkige. Wollige franjehoed is ook heel variabel qua vlokjes. Wat was de groeiplaats? Hij heeft ook wel wat van een Brandplekfranjehoed, Ps. pennata. Deze heeft een nogal specifieke groeiplaats.

han.endt

#25
Ik zie dat hij nu is ingevoerd als Gewoon Donsvoetje, maar dat is 'm niet. Het is eventueel een donsvoetje.

Arno van Stipdonk

#26
Heb je gelijk in Han.
Ik wilde hem idd nog op onzeker zetten, doe ik nog.
Sorry maar groeiplaats weet ik echt niet meer. :(  

Arno van Stipdonk

Kwam zojuist een foto van wollige franjehoed tegen en dacht er toen aan dat ik deze nog niet uitgezocht had. Ik heb de waarneming op onzeker wollige franjehoed gezet omdat ik het daar het meeste op vind lijken.
Ik zie wel dat er blaadjes van loofbomen liggen. Kan de brandplekfranjehoed daarmee uitgesloten worden?

In ieder geval nog iedereen bedankt voor het meedenken, dit had ik ook nog niet gedaan :unsure:  

Corryabbink

#28
Volgens mij is de Prachtvlamhoed.
N.B. de Dennenvlamhoed heb ik ook wel op loofbomen gevonden.

:rolleyes: Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Arno van Stipdonk

CiteerVolgens mij is het de Prachtvlamhoed.
N.B. de Dennenvlamhoed heb ik ook wel op loofbomen gevonden.
Hallo Corry. Ik neem aan dat je het over soort 2 hebt?