Hoofdmenu

Muis

Gestart door Menko Vlaardingerbroek, juli 13, 2016, 11:49:35 AM

Vorige topic - Volgende topic

Menko Vlaardingerbroek

Wat voor muis is dit? Ik dacht eerst dat hij dood was, maar er zat nog enig leven in, en op een bepaald moment was hij weg. (Ik weet niet of hij er zelf vandoor gegaan is of door een kat meegenomen.) Hoe dan ook, wat is het? Ik dacht o.a. wegens de betrekkelijk korte staart (vergeleken met een bosmuis) aan een (rosse) woelmuis. Klopt dat?
-
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

Rob Koelman

Hier zou ik een veldmuis van maken. Foto laat echter niet alle belangrijke kenmerken even goed zien...
Met vriendelijke groet, Rob

Menko Vlaardingerbroek

Dat begrijp ik. Ik had er niet op gerekend dat hij zou verdwijnen, terwijl ik mijn gids ging halen.

Ik had niet aan een veldmuis gedacht, omdat ik ervan uitging dat hij hier in de omgeving (Bilthoven, in een tuin, in de directe omgeving wel bos, maar nauwelijks landbouwgebied) niet voorkwam.
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

Rob Koelman

Bij tweede blik ga ik nu toch twijfelen over rosse woelmuis.

In de hand zijn rosse woelmuis en veldmuis/aardmuis makkelijk te onderscheiden. Aan de hand van een foto is dat soms echter best wel lastig.

Kun je iets zeggen over de lengte van de staart?


Met vriendelijke groet, Rob

Rob Koelman

Derde blik: toch een rosse woelmuis. De (rood)bruine kleur van de rugvacht begint veel te hoog op de flank voor een Microtus-soort (w.o. veldmuis en aardmuis).
Met vriendelijke groet, Rob

Menko Vlaardingerbroek

Over de lengte van de staart durf ik weinig te zeggen. Kort, voor mijn gevoel, dwz. korter dan bij een bosmuis, misschien half zo lang als het lichaam (heel ruwe schatting).

Ik laat hem op (onzekere?) rosse woelmuis laat staan. http://waarneming.nl/waarneming/view/121288458

Hartelijk dank!
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

Rob Koelman

Citaat van: Menko Vlaardingerbroek op juli 13, 2016, 13:11:30 PMIk laat hem op (onzekere?) rosse woelmuis laat staan. http://waarneming.nl/waarneming/view/121288458

Mag wat mij betreft op zeker.

Ben benieuwd of de admins het daar mee eens zijn...  B)
Met vriendelijke groet, Rob

Douwe van der Ploeg

Geen admin, maar wel met je eens ;)
Douwe van der Ploeg

maurice.lahaye

Eens met rosse woelmuis.
Maurice
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl