Eerste winter Visdief?

Gestart door Jaap de Jong, juli 12, 2016, 18:09:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jaap de Jong

Ik heb wat moeite met deze vogel. Lijkt een eerste winter Visdief maar mist het zwart in de vleugels. Is het misschien toch wat anders?
Vandaag gezien op Terschelling.

Jaap de Jong

Is trouwens winterkleed in de zomer niet wat vreemd?

mhoekstein

Beste Jaap

Inderdaad een eerste zomer Visdief. Die zien we normaal nooit omdat die bijna allemaal in Afrika verblijven. Vroeger dacht men zelfs dat het een aparte ondersoort was (portlandica).
Kijk maar eens op de foto's van visdieven nl, filteren op 1e zomer.

vr.groet
Mark
vr.groet
Mark Hoekstein

adriaens

Ik denk eerder dat het een Noordse Stern is, op basis van de koptekening, slechts onduidelijk donkere vleugelboeg, lange staart (die al voorbij de vleugeltoppen steekt), korte pootjes en de effen bleke vleugeltop.
Overigens kan je dit soort immature vogels enkel precies op leeftijd brengen als er nog juveniele handpennen aanwezig zijn, wat hier niet het geval is.
Uit onderzoek met kleurringen weten we dat een vogel als deze evengoed een tweede zomer kan zijn.

frankneijts

Citaat van: mhoekstein op juli 13, 2016, 14:19:33 PM
Beste Jaap

Inderdaad een eerste zomer Visdief. Die zien we normaal nooit omdat die bijna allemaal in Afrika verblijven. Vroeger dacht men zelfs dat het een aparte ondersoort was (portlandica).
Kijk maar eens op de foto's van visdieven nl, filteren op 1e zomer.

vr.groet
Mark

De term 'portlandica' werd vroeger niet zozeer toegeschreven aan een andere ondersoort maar aanvankelijk gebruikt voor een afwijkend kleed ('fase') t.o.v. normale adulte Sterna-sterns in de broedgebieden (allereerst alleen Noordse, later ook Visdief en Dougalls) dat/die men toeschreef aan vertraagde rui. Later begreep men pas dat dit 1e zomer (2e kj) vogels betrof en de term dus feitelijk onzin was ..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jaap de Jong

Allemaal dank voor de toelichting!
Op basis van de opmerkingen van adriaens ga ik ook voor Noordse Stern. Het nagenoeg ontbreken van zwart op de  vleugels was voor mij met name het grootste twijfelpunt bij de determinatie.

Jaap de Jong

Tja, nu zit ik alleen wel met een paar lange poten in mijn maag. Op basis daarvan zou je toch niet op een Noordse Stern uitkomen?
Toch Visdief? Maar dan is het ontbreken van zwart op de vleugels weer niet goed?