Zwarte donsrug?

Gestart door Mario Renden, juli 10, 2016, 23:33:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

Mario Renden

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://denhelder.waarneming.nl/waarneming/view/121202060
onzeker Zwarte donsrug - Stygnocoris rusticus gezien op 2016-07-09 Den Helder - Hengstenpad
Foto's:


bij voorbaat dank Mario Renden

thijsdegraaf

Lijkt op de kortvleugelige vorm van Orthocephalus coriaceus

Mario Renden

Bedankt Thijs dat je me in de goede richting geholpen hebt.  :blink: Met jouw tip kom ik alleen tot de conclusie dat het orthocephalus saltator moet zijn. Als je goed kijkt is te zien dat de schenen bruin zijn en dat past volgens de informatie op waarneming.nl niet op orthocephalus coriaceus, maar op orthocephalus saltator. :blink:

thijsdegraaf

#3
Weet ik Mario. ( Ik heb die gegevens er zelf opgezet bij de informatie ;D. Maar ik dacht dat de schenen zwart waren. Bril en ogen zijn niet meer wat het geweest is. ) Ik denk, dat het op de originele foto beter te zien is. Misschien is het handig om een detailfoto erbij te zetten.

Mario Renden

Beste Thijs,

Ik heb een foto toegevoegd die meer close-up is en waarin ik de kleuren via Picasa "verzadigd" heb. Zo is het bruin duidelijker te zien in de voorste schenen.

Met vriendelijke groet,
Mario Renden

thijsdegraaf

#5
Ja zo is het duidelijker Mario. Als ik hem vergroot is het goed te zien. Ah Berend heeft hem al goedgekeurd. Dat had ik niet gezien. Je hebt daar leuke wantsen bij Den Helder.

Mario Renden

Inderdaad Thijs. Ik kom veel leuke wantsen tegen in Den Helder. Leuk aan Den Helder is het grote aantal biotopen op korte afstand van elkaar. :blink: