Obsmapp 7 vragen, opmerkingen en bugs

Gestart door Alex Kwak, juli 10, 2016, 11:51:11 AM

Vorige topic - Volgende topic

alainchappuis

Citaat van: alainchappuis op november 12, 2021, 16:28:41 PM
Hello here is the link for my problem:
https://drive.google.com/file/d/1y-HPju3fvpUdNwtvFm6XVi5OKuWCCvf_/view?usp=sharing

Alain

To solve my crash problem I had to revert to an old version of obsmapp 7.21.8 and since then, no more problem ...
I am under android 5.1.1
Alain Chappuis
Photographe animalier et ornithologue
http://naturissima.biz/ ou http://naturissima.biz/photos/
Natel: ++41 79.855.1946

hiskodevries

Alain, You are aware that 5.1 is a very old android version which is not supported anymore by Google
So you wil have no more safety updates and will be vulnerable
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

alainchappuis

CiteerAlain, You are aware that 5.1 is a very old android version which is not supported anymore by Google
So you wil have no more safety updates and will be vulnerable

Ah thank you for your aware. Non problem! I stay with my 7.21.8 free crash!

Alain
Alain Chappuis
Photographe animalier et ornithologue
http://naturissima.biz/ ou http://naturissima.biz/photos/
Natel: ++41 79.855.1946

alainchappuis

CiteerSo you wil have no more safety updates and will be vulnerable

What to do if the update is not possible on this tablet! There is no way to fix this problem at Google.
This is what we call the obsolete-software planned in time!  :rolleye:

Alain
Alain Chappuis
Photographe animalier et ornithologue
http://naturissima.biz/ ou http://naturissima.biz/photos/
Natel: ++41 79.855.1946

Alex Kwak

Citaat van: heermoes op november 20, 2021, 12:07:38 PM
Goedemorgen,

Ik heb problemen met het downloaden van multimedia, in het downloadscherm zie ik geen opties meer om te downloaden. Geluiden van vogels via het andere menuitem lukt wel. Is dit op te lossen?
Ik gebruik een Cat S42; Android 11; Obsmapp versie 7.38.4

Alvast bedankt

Is verholpen in de huidige versie 7.38.6
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

heermoes

Citaat van: Alex Kwak op december 01, 2021, 15:07:25 PM
Is verholpen in de huidige versie 7.38.6

Inderdaad, met de nieuwe versie werkt het weer. Hartelijk bedankt
mvg, Luc Elshout (validator Symphyta)
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk!
JBU Natuurgidsen

psgels

#1866
Goedemiddag,

Sinds vandaag crasht mijn app de hele tijd. Eerst bij het openen van het waarneming scherm, na het herinstalleren van de app crasht de applicatie bij het opstarten, na het bericht "Wachten op locatie-fix". Ik kan nergens een log vinden. Hebben meer mensen hier last van?

Ik gebruik de nieuwste versie van obsmapp op de nieuwste versie van Android

Alex Kwak

Citaat van: psgels op december 03, 2021, 15:20:45 PM
Goedemiddag,

Sinds vandaag crasht mijn app de hele tijd. Eerst bij het openen van het waarneming scherm, na het herinstalleren van de app crasht de applicatie bij het opstarten, na het bericht "Wachten op locatie-fix". Ik kan nergens een log vinden. Hebben meer mensen hier last van?

Je mag me de logging sturen: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,481790.0.html
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

jva

Citaat van: psgels op december 03, 2021, 15:20:45 PM
Goedemiddag,

Sinds vandaag crasht mijn app de hele tijd. Eerst bij het openen van het waarneming scherm, na het herinstalleren van de app crasht de applicatie bij het opstarten, na het bericht "Wachten op locatie-fix". Ik kan nergens een log vinden. Hebben meer mensen hier last van?

Heb ik nu ook, alleen speelt het bij mij nu specifiek bij het installeren van de app op een nieuwe telefoon (Google Pixel) met Android 12. Kan het ook met deze versie te maken hebben? Op mijn oude telefoon lijkt het prima te werken met de meest recente versie van de app..
Jelle

norbert1952

Hallo,

Ook bij mij crasht ObsMapp constant, niet verholpen na het opnieuw installeren. Versie ObsMapp 7.38.6.
Samsung S21 5G met Android 12

Groeten,

Norbert Willaert

Alex Kwak

Het probleem is inmiddels bekend, en lijkt alleen voor te komen op toestellen met Android 12+
We gaan het zo snel mogelijk verhelpen, maar dat zou wel eens na het weekend kunnen worden.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

jva

Citaat van: Alex Kwak op december 03, 2021, 17:20:54 PM
Het probleem is inmiddels bekend, en lijkt alleen voor te komen op toestellen met Android 12+
We gaan het zo snel mogelijk verhelpen, maar dat zou wel eens na het weekend kunnen worden.

:duim:

Jelle

Alex Kwak

Inmiddels is de aanpassing (7.38.7) aangeboden aan Google, en zal deze naar alle waarschijnlijkheid morgen beschikbaar zijn.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

jva

Citaat van: Alex Kwak op december 03, 2021, 19:18:27 PM
Inmiddels is de aanpassing (7.38.7) aangeboden aan Google, en zal deze naar alle waarschijnlijkheid morgen beschikbaar zijn.

Top, werkt weer naar behoren. Dank Alex!
Jelle

Alex Kwak

 :duim:
Citaat van: jva op december 04, 2021, 19:54:59 PM
Citaat van: Alex Kwak op december 03, 2021, 19:18:27 PM
Inmiddels is de aanpassing (7.38.7) aangeboden aan Google, en zal deze naar alle waarschijnlijkheid morgen beschikbaar zijn.

Top, werkt weer naar behoren. Dank Alex!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Tom Damm

#1875
Citaat van: Alex Kwak op oktober 21, 2021, 07:22:41 AM
Citaat van: Tom Damm op oktober 20, 2021, 20:48:43 PM
1 Bij Telling (3 dagen) verschijnt een deel van de waarnemingen van Flamingo onder het kopje Libellen (en een deel onder Vogels).

Zou je je soortendatabase eens bij willen werken, en kijken of het dan nog steeds optreedt?
Het is nu, na talloze uploads, verschillende updates en bijwerkingen van de soortendatabase nog steeds zo. Ik weet niet meer zeker of ik voor het uploaden van de desbetreffende waarnemingen - halverwege de vakantie - al een keer de soortendatabase heb bijgewerkt en dat is misschien wel cruciaal voor het resultaat.
(Ik herinner me dat bij oude versies van ObsMapp wel eens de invoervelden op een andere soortgroep bleven staan na het kopiëren van een waarneming.)

Groet, Tom
Groet, Tom

Tom Damm

Citaat van: Martijn van Sluijs op juli 03, 2021, 18:48:34 PM
Dank voor de snelle reactie(s) Alex! Ik wist wel dat het geen direct aan ObsMapp gerelateerd onderwerp was, maar meer indirect, maar het blijkt nog indirecter dan ik dacht :). Ik hoopte vooral dat je zou weten waarom sommige foto-apps soms wel en soms niet een GPS precisie meegeven aan een foto, en vooral in welke gevallen ze dat wel en niet doen. Ik begin mij ook nog meer af te vragen waar het statement van Hisko "smartphone waarnemingen met onbekende precisie zijn meestal erg precies", waarmee al in verschillende topics de zorgen van waarnemers en validatoren over dit type waarneming gepareerd is, vandaan komt. Bij navraag komt daar doorgaans helaas geen reactie op van hem, en ik kan er zelf bijvoorbeeld online ook weinig over vinden. Het strookt niet met mijn eigen ervaringen, en die berichten/topics van andere validatoren/waarnemers met zorgen over dit onderwerp komen natuurlijk ook niet doordat er 'niks aan de hand is'.

Ik zal mij er zelf nog eens wat verder in verdiepen en contact opnemen met Hisko. Mocht nu blijken dat deze waarnemingen waarbij de ingeladen foto geen precisie (/'onbekend'/'999' op de site) meegeeft inderdaad disproportioneel onnauwkeurige GPS-gegevens meekrijgen, zou het dan bijvoorbeeld mogelijk zijn om bij het inladen van zo'n foto de automatische melding te krijgen:  "Let op: de aan de foto gekoppelde GPS-locatie is mogelijk onjuist. Open de kaart om deze te controleren." met eronder de opties [Open kaart] en [Sluit melding] o.i.d.? In ObsIdentify gaat dat natuurlijk niet, maar dat is weer een ander verhaal. Daar zouden ze wat mij betreft in dat geval geweigerd mogen worden van invoer, net zoals foto's met ontbrekende GPS-gegevens en binnenkort foto's met een precisie van >1000 meter.
Nauwkeurigheid onbekend ontstaat ook nog steeds door een andere oorzaak, waarvan ik vermoed dat die toch (weer? nog steeds?) in ObsMapp zit. Zojuist weer enkele waarnemingen (van v7.38.7) moeten aanpassen van onbekend (999 m) naar 5 o.i.d. Het gebeurde niet alleen bij gekopieerde waarnemingen waarvan ik de stip op de kaart daarna verplaatste, maar ook bij nieuwe waarnemingen waarbij ik de stip via de kaart op de goede locatie zette.

Ik kan mijn waarnemingen niet filteren op nauwkeurigheid onbekend, dus ik zie het alleen bij toeval; dat soort waarnemingen kunnen niet goedgekeurd worden (in ieder geval niet door sommige admins).

Groet, Tom
Groet, Tom

Imperator

vandaag waren we in Bussum op de hei. De app Obsmapp vond eerst geen coordinaten, na een hele tijd wel. Daarna kon ik de waarneming niet opslaan.. :-(
Omdat ik dit probleem nog nooit had gehad, heb ik mijn telefoon, SamsungGalaxy A42 opnieuw opgestart. Hetzelfde probleem bleef, ik kon geen waarneming opslaan..
Thuisgekomen de wifi aangezet... en tot mijn verrassing kon ik nu wel een waarneming opslaan. Raar maar waar. Doe ik iets verkeerd??
vriendelijke groet,

Trees

Alex Kwak

Citaat van: Imperator op december 11, 2021, 16:21:20 PM
vandaag waren we in Bussum op de hei. De app Obsmapp vond eerst geen coordinaten, na een hele tijd wel. Daarna kon ik de waarneming niet opslaan.. :-(
Omdat ik dit probleem nog nooit had gehad, heb ik mijn telefoon, SamsungGalaxy A42 opnieuw opgestart. Hetzelfde probleem bleef, ik kon geen waarneming opslaan..
Thuisgekomen de wifi aangezet... en tot mijn verrassing kon ik nu wel een waarneming opslaan. Raar maar waar. Doe ik iets verkeerd??

Stuur de logging van vandaag maar even: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,481790.0.html
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Imperator

vriendelijke groet,

Trees

wespenbuizerd

Sinds de jongste versie van ObsMapp (7.37.7) treedt er een niet eerder vastgestelde vertraging op van ca. 10 seconden bij het oproepen van het kaartje, wanneer ik de locatie van een waarneming wens te preciseren op een kaartje bij het invoeren van een waarneming. Het maakt niet uit of het kaartje on-line wordt opgeroepen, dan wel voorgeïnstalleerd is. Het zou kunnen dat dit verband houdt met de problemen die Trees eerder meldde.

Dirk
Dirk

Alex Kwak

Citaat van: wespenbuizerd op december 19, 2021, 10:01:55 AM
Sinds de jongste versie van ObsMapp (7.37.7) treedt er een niet eerder vastgestelde vertraging op van ca. 10 seconden bij het oproepen van het kaartje, wanneer ik de locatie van een waarneming wens te preciseren op een kaartje bij het invoeren van een waarneming.

Ik herken dat niet. Iemand anders wel?
En voor alle zekerheid: heb je telefoon al een keer herstart?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

wespenbuizerd

#1882
Jazeker, Alex. Het fenomeen doet zich wel maar op één toestel voor.

Dirk
Dirk

escher

Citaat van: wespenbuizerd op december 19, 2021, 10:01:55 AM
Sinds de jongste versie van ObsMapp (7.37.7) treedt er een niet eerder vastgestelde vertraging op van ca. 10 seconden bij het oproepen van het kaartje, wanneer ik de locatie van een waarneming wens te preciseren op een kaartje bij het invoeren van een waarneming. Het maakt niet uit of het kaartje on-line wordt opgeroepen, dan wel voorgeïnstalleerd is. Het zou kunnen dat dit verband houdt met de problemen die Trees eerder meldde.

Dirk

Dit is ook het geval bij mij - versie Obsmapp 7.38.7, telefoon Samsung type SM-A52 5F/DS 128gb. Bij opstarten kaart zit er een vertraging van zo'n 10 seconden voordat deze zichtbaar worden. Bij mij gaat het om offline kaarten die op de sd kaart staan. Groeten Carl Zuhorn
Groeten Carl Zuhorn

Alex Kwak

Citaat van: escher op december 26, 2021, 11:02:21 AM
Citaat van: wespenbuizerd op december 19, 2021, 10:01:55 AM
Sinds de jongste versie van ObsMapp (7.37.7) treedt er een niet eerder vastgestelde vertraging op van ca. 10 seconden bij het oproepen van het kaartje, wanneer ik de locatie van een waarneming wens te preciseren op een kaartje bij het invoeren van een waarneming. Het maakt niet uit of het kaartje on-line wordt opgeroepen, dan wel voorgeïnstalleerd is. Het zou kunnen dat dit verband houdt met de problemen die Trees eerder meldde.

Dirk

Dit is ook het geval bij mij - versie Obsmapp 7.38.7, telefoon Samsung type SM-A52 5F/DS 128gb. Bij opstarten kaart zit er een vertraging van zo'n 10 seconden voordat deze zichtbaar worden. Bij mij gaat het om offline kaarten die op de sd kaart staan. Groeten Carl Zuhorn

Hoi Carl, is dit bij jou ook onstaan met deze versie?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

escher

Klopt, of met de vorige versie. Was me toen nog niet opgevallen, maar las het draadje. Groeten Carl Zuhorn
Groeten Carl Zuhorn

karinl

#1886
Ik heb gisteren waarnemingen van ObsMapp versie 7.38.9 naar de laptop verstuurd, foto toegevoegd, dat is nog gelukt, maar bij nu drie waarnemingen kan ik later geen wijzigingen meer aanbrengen, alsof ik niet ingelogd ben. Het is één keer gebeurd dat het later wel gelukt is om te wijzigen.
https://waarneming.nl/observation/232716224/

Hoort dit probleem thuis in dit topic?
Groetjes.
Karin.

Het lijkt opgelost (?)

Bart van Hoogstraten

Citaat van: karinl op januari 23, 2022, 11:56:56 AM
Ik heb gisteren waarnemingen van ObsMapp versie 7.38.9 naar de laptop verstuurd, foto toegevoegd, dat is nog gelukt, maar bij nu drie waarnemingen kan ik later geen wijzigingen meer aanbrengen, alsof ik niet ingelogd ben. Het is één keer gebeurd dat het later wel gelukt is om te wijzigen.
https://waarneming.nl/observation/232716224/

Hoort dit probleem thuis in dit topic?
Groetjes.
Karin.

Het lijkt opgelost (?)

Ik heb het nu ook. Ik kan bij de geuploade obsmapp-waarnemingen van vandaag geen foto's toevoegen omdat de optie-button ontbreekt.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

marcel234

#1888
De oude versie werkt ook niet?
Hisko heeft elders aangegeven dat je morgen opnieuw moet proberen. Of probeer het in het engels, die pagina is nog niet gecached.

Maar ik kan niet terugvinden waar...
https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,478766.msg2502173.html#new

hiskodevries

mensen, heeft niets met obsmapp te maken
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0