Obsmapp 7 vragen, opmerkingen en bugs

Gestart door Alex Kwak, juli 10, 2016, 11:51:11 AM

Vorige topic - Volgende topic

Alex Kwak

Citaat van: hiskodevries op mei 07, 2021, 15:35:19 PM
mm, bij mij klopt de eerste waarneming wel, maar de vervolgwaarnemingen niet.
wacht even je hebt gelijk.
beide kloppen niet

Kan iemand bevestigen dat dit met 7.34.1 is opgelost?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Hans Verdaat

#1801
GPS pijl is in ObsMapp niet meer aan te passen. Handmatig pijl vaverplaatsen werkt niet. De locatie van de telefoon wordt opgeslagen.

:right:

hiskodevries

Citaat van: Alex Kwak op mei 08, 2021, 11:53:27 AM
Citaat van: hiskodevries op mei 07, 2021, 15:35:19 PM
mm, bij mij klopt de eerste waarneming wel, maar de vervolgwaarnemingen niet.
wacht even je hebt gelijk.
beide kloppen niet

Kan iemand bevestigen dat dit met 7.34.1 is opgelost?
ja bevestiging uit België.
Hans even bijwerken
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Johan Barth

ObsMapp stelt soms geen nauwkeurigheid van locatie in

Ik heb onlangs op een chromebook (HP) ObsMapp 7.34.3 geïnstalleerd.
-> Als ik de "vaste locatie" instel en die vaste locatie vervolgens gebruik bij het invoeren van waarnemingen, dan krijgt de locatie op waarneming.nl een nauwkeurigheid van 999 m of onbekend. Hier gaat dus iets mis.

Ik stel de "vaste locatie" in onder de instellingen, door een locatie aan te klikken op de plattegrond. Mogelijk gebeurt het ook als je de vaste locatie instelt via de GPS, maar dat heb ik niet getest.
Dit probleem speelt alleen bij het instellen van een vaste locatie, niet als ik bij het gewone invoerscherm via de kaart een locatie selecteer.
Overigens beschouw ik al jaren de mogelijkheid om een "vaste locatie" in te stellen als een ontzettend nuttige functie die ik dagelijks gebruik.

Met vriendelijke groet,
Johan Barth

Pieter Van Dorsselaer

Dag Alex,
Probleem gemeld door een van onze waarnemers. Heb jij meer informatie nodig om tot een verklaring of oplossing te komen?
"Ik ben ervaren gebruiker van beide apps, altijd probleemloos.
Ik heb nu naar aanleiding van de nieuwe ObsIdentify de beide apps opnieuw geïnstalleerd en krijg plots 2 vervelende problemen;
1. Bij ObsMapp gaat, na het maken van een foto, de app terug naar zijn basisstand en kan je niet verder. De foto wordt wel opgeslagen in de fotogalerij van de GSM. Wanneer je de foto met obsmapp ophaalt uit de galerij dan verloopt de procedure van determinatie en opslag wel correct. Ook na een nieuwe opstart van GSM en obsmapp blijft het probleem aanwezig. Herinstallatie van obsmapp levert geen oplossing. Wat te doen???????????????"

Vriendelijke groeten,
Pieter

Alex Kwak

Citaat van: Pieter Van Dorsselaer op mei 21, 2021, 14:29:24 PM
Bij ObsMapp gaat, na het maken van een foto, de app terug naar zijn basisstand en kan je niet verder.

Graag mij even de logging sturen, zie https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,481790.0.html
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

j.simons

Alex, (on)regelmatig crashed de app.
Het is niet te voorspellen en doet zich in het veld voor.
Dus het genereren van debug bestanden en dan de actie nog een uitvoeren is geen optie.

Wanneer treed het op?
open omgeving en bekijk een waarneming uit de gegeven lijst.
ga 'na enige tijd' terug naar de hoofdpagina.
De app is gestopt verstuur feedback.

open je daarna dezelfde pagina via omgeving en herhaal je deze acties gaat het goed.

het maakt geen verschil of je daarna de route via google maps bekijkt.
ook zonder dit uitstap je buiten de app komt het voor.
Ik heb bij zowel de soorten in een lijst als  op een kaart meegemaakt dat de app stopt.

mogelijk dat het ondertussen verplaatsen van het device, doorlopen in het veld, lastig is.

in ieder geval is het erg storend en heb ik geen idee hoe ik je van de juiste bestande kan voorzien.

Groeten Joost

Johan Barth

Zomaar een inval. Ik heb ook ooit wel eens zo'n soort probleem gehad met obsmapp gehad. Ik heb toen de cache geleegd (via instellingen van mobiel - apps) en het was voorbij. Heb je dit al geprobeerd?
Groet,
Johan

SlechtValk

Citaat van: j.simons op mei 24, 2021, 21:02:52 PM
...
Wanneer treed het op?
open omgeving en bekijk een waarneming uit de gegeven lijst.
ga 'na enige tijd' terug naar de hoofdpagina.
De app is gestopt verstuur feedback.
...

Zo te zien hetzelfde probleem wat ik ook al gemeld heb.
Helaas was de reactie dat het probleem aan de kant van Google opgelost zou moeten worden, en dat we er zolang mee zouden moeten leren leven. Dan kunnen we er natuurlijk erg lang op gaan wachten....

Inmiddels natuurlijk wat verder proberen te testen, en bij mij is opgevallen dat als ik elke keer nadat ik de "in de omgeving" functie gebruikt heb, zodanig vaak gebruik maak van de "terug" knop, dat de app vraagt of ik zeker weet dat ik deze wil afsluiten. Als ik dan op <nee> klik... en dan terug ga naar invoer, deze fout tot nu toe nooit meer opgetreden is... wat mij erop lijkt te wijzen dat of de vraag over afsluiten, of de extra tijd die het neemt, het probleem lijkt op te lossen... mogelijk dat hierdoor een definitievere en meer structurele oplossing bedacht kan worden...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

j.simons

Citaat van: SlechtValk op mei 26, 2021, 02:20:20 AM
Zo te zien hetzelfde probleem wat ik ook al gemeld heb.
Helaas was de reactie dat het probleem aan de kant van Google opgelost zou moeten worden, en dat we er zolang mee zouden moeten leren leven. Dan kunnen we er natuurlijk erg lang op gaan wachten....

Inmiddels natuurlijk wat verder proberen te testen, en bij mij is opgevallen dat als ik elke keer nadat ik de "in de omgeving" functie gebruikt heb, zodanig vaak gebruik maak van de "terug" knop, dat de app vraagt of ik zeker weet dat ik deze wil afsluiten. Als ik dan op <nee> klik... en dan terug ga naar invoer, deze fout tot nu toe nooit meer opgetreden is... wat mij erop lijkt te wijzen dat of de vraag over afsluiten, of de extra tijd die het neemt, het probleem lijkt op te lossen... mogelijk dat hierdoor een definitievere en meer structurele oplossing bedacht kan worden...
ik dacht alk dat ik een vergelijkbare klacht/bug voorbij had zien komen. daarmee was het ook duidelijk dat het niet aan toestel etc zal liggen.
Nu het weer regelmatig voorkomt meld ik het nogmaals op het forum.

hier is de uitleg terug te vinden.
Citaat van: Alex Kwak op januari 25, 2021, 12:48:27 PM
Citaat van: SlechtValk op januari 24, 2021, 20:42:30 PM
Citaat van: Alex Kwak op januari 22, 2021, 10:53:55 AM
Citaat van: j.simons op januari 22, 2021, 10:09:41 AM
waar zou ik op moeten letten om nauwekeurigere info te kunnen geven?

Bedankt voor de melding. Zou je een volgende keer wel een melding willen versturen, én hier het exacte tijdstip (op de minuut als het kan), en het type smartphone willen posten?
De Google-meldingen zijn niet altijd even duidelijk, en zo kan ik beter filteren.

Dit is een probleem dat ik ook erg vaak heb, zojuist even weer wat testjes gedaan... daarbij 1 rapport verzonden 20:32... samsung galaxy s7, android 8.0.0.

manier van werken:
Eerst bekijk je waarnemingen in de omgeving... ik heb de indruk dat je hier "iets" moet doen (Waardoor je wat langer op die pagina bent), bijv. details van een waarneming bekijken oid... vervolgens dmv terug-knop van de telefoon terug naar homescherm en vervolgens tekstinvoer -> crash.

note: ik heb geprobeerd om het scherm op te nemen met een speciaal appje daarvoor, tevens probeerde ik gebruik te maken van een fake-gps locatie... gedurende deze poging trad het probleem niet op... zodra ik deze twee uitschakelde, ging het mis... dus het zou mogelijk te maken kunnen hebben met de gps, of met iets wat met de weergave te maken heeft...

Oorzaak 'kind of' gevonden. Blijkt een gedachtenspinsel te zijn van Google waar heel veel app's tegenaan lopen. Moet opgelost worden door Google zelf, ik ga me er niet aan branden.
Als je mee wilt lezen: https://issuetracker.google.com/issues/76112072

Leer er mee te leven vrees ik.  :-\

Alex.

Nu wil best een uitleg lezen maar al de code voorbeelden en plaatsen waar dit binnen de app gebruikt wordt gaat te ver.
Ik kan dus niet begrijpen waarom deze app daar nu last van heeft. en als het een vreemde constructie van google is waarom gaat het dan niet altijd fout?

het is óf iets met de tijd(sduur), óf iets met te vaak terug drukken óf iets met de locatie die dan gewijzigd is of een combinatie daarvan.
maar misschien legt iemand het in normaal nederlands uit welke factoren dit veroorzaken en hoe ik met de app moet omgaan om de kans op een crash zo klein mogelijk te houden?
@johan ik zal het proberen al zie ik niet waar dit de werking volgens google hiermee te maken heeft.

het vaak terug moeten klikken is ook een doorn in het oog. bij de meeste functies kun je direct naar invoeren.
maar ben je bij waarnemingen uit de omgeving dan moet je wel heel vaak klikken om iets in te voeren.
vanuit een geselecteerde waarneming moet je 4 keer klikken om te kunnen invoeren
Ga je ook nog naar de locatie dmv google.maps dan heb je het helemaal getroffen.
Als je dan snel een waarneming wil invoeren is het niet verassend dat je vaak en snel op terug drukt.
kan niet altijd op een vaste plaats de optie komen om naar invoeren te gaan?
Dan wordt in ieder geval voorkomen dat de terug knop overmatig wordt gebruikt in ObsMapp.

Groeten Joost

j.simons

alex dit weekend weer enkel malen een crash.
ik had me nu steeds verplatst als het fout ging.
maar niet elke keer als ik me verplaatste met de app met de omgeving geopend ging het fout.
dus mijn vermoede dat het toch in combinatie is met de locatie.

Citaat van: Johan Barth op mei 25, 2021, 16:46:08 PM
Zomaar een inval. Ik heb ook ooit wel eens zo'n soort probleem gehad met obsmapp gehad. Ik heb toen de cache geleegd (via instellingen van mobiel - apps) en het was voorbij. Heb je dit al geprobeerd? Groet, Johan

Dit heeft dus niet geholpen.

Groeten Joost

Martijn van Sluijs

Elders op het forum wordt door Hisko al langere tijd verkondigd: "smartphone waarnemingen met onbekende precisie zijn meestal erg precies", zonder verdere onderbouwing omdat dit een 'erg technisch verhaal' zou zijn. In mijn ervaring als validator is bovenstaand statement niet waar. Waarnemingen met precisie 'onbekend', zowel uit ObsIdentify als uit ObsMapp, hebben in veel gevallen een erg onnauwkeurige GPS-locatie. Ik krijg het zelf niet gereprocudeerd met mijn eigen telefoon, maar dit is een mooi voorbeeld: https://observation.org/observation/218811655/, met zowel auto-foto-locatie met precisie 'onbekend' als werkelijke locatie.

Is het mogelijk om die 'lastige technische uitleg' wel te krijgen? Ik vraag mij vooral af: is bekend wat dit gedrag veroorzaakt (buitenom dat 'het een Android-probleem is')? Ik zie het volgens mij bij bepaalde waarnemers soms wel en soms niet gebeuren, dus het kan volgens mij niet aan de telefoon gebonden zijn. Is het dan volledig willekeurig, of gebeurt het bijvoorbeeld alleen in een vroeg stadium van het GPS-calibratieproces oid, of alleen wanneer op een bepaalde volgorde gewerkt wordt? Vooralsnog wordt er volgens mij vanuit gegaan dat het volledig random is, en dat men er dus vanuit kan gaan dat de gemiddelde locatienauwkeurigheid van deze waarnemingen hetzelfde is als de gemiddelde locatienauwkeurigheid van een waarneming waar wel een precisie mee mee wordt gegeven, maar voor mijn gevoel is dat dus niet waar.
Vriendelijke groeten,
Martijn

Alex Kwak

Citaat van: Martijn van Sluijs op juli 03, 2021, 10:41:40 AM
Elders op het forum wordt door Hisko al langere tijd verkondigd: "smartphone waarnemingen met onbekende precisie zijn meestal erg precies", zonder verdere onderbouwing omdat dit een 'erg technisch verhaal' zou zijn. In mijn ervaring als validator is bovenstaand statement niet waar. Waarnemingen met precisie 'onbekend', zowel uit ObsIdentify als uit ObsMapp, hebben in veel gevallen een erg onnauwkeurige GPS-locatie. Ik krijg het zelf niet gereprocudeerd met mijn eigen telefoon, maar dit is een mooi voorbeeld: https://observation.org/observation/218811655/, met zowel auto-foto-locatie met precisie 'onbekend' als werkelijke locatie.

Is het mogelijk om die 'lastige technische uitleg' wel te krijgen? Ik vraag mij vooral af: is bekend wat dit gedrag veroorzaakt (buitenom dat 'het een Android-probleem is')? Ik zie het volgens mij bij bepaalde waarnemers soms wel en soms niet gebeuren, dus het kan volgens mij niet aan de telefoon gebonden zijn. Is het dan volledig willekeurig, of gebeurt het bijvoorbeeld alleen in een vroeg stadium van het GPS-calibratieproces oid, of alleen wanneer op een bepaalde volgorde gewerkt wordt? Vooralsnog wordt er volgens mij vanuit gegaan dat het volledig random is, en dat men er dus vanuit kan gaan dat de gemiddelde locatienauwkeurigheid van deze waarnemingen hetzelfde is als de gemiddelde locatienauwkeurigheid van een waarneming waar wel een precisie mee mee wordt gegeven, maar voor mijn gevoel is dat dus niet waar.

Hallo Martijn, bedankt voor je voorbeeld. Wat je hier ziet is dat ObsMapp wacht tot de locatie 'goed genoeg' is. Een camera doet dat over het algemeen niet. Het overnemen van de locatie van de foto brengt dus een risico met je mee wat je in jouw voorbeeld mooi ziet. Ik begrijp dat het vervelend is, maar ik zie niet in hoe in ObsMapp hier iets aan gedaan zou kunnen worden.

Alex
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

migratorius

Citaat van: Alex Kwak op juli 03, 2021, 11:40:48 AM
Citaat van: Martijn van Sluijs op juli 03, 2021, 10:41:40 AM
Elders op het forum wordt door Hisko al langere tijd verkondigd: "smartphone waarnemingen met onbekende precisie zijn meestal erg precies", zonder verdere onderbouwing omdat dit een 'erg technisch verhaal' zou zijn. In mijn ervaring als validator is bovenstaand statement niet waar. Waarnemingen met precisie 'onbekend', zowel uit ObsIdentify als uit ObsMapp, hebben in veel gevallen een erg onnauwkeurige GPS-locatie. Ik krijg het zelf niet gereprocudeerd met mijn eigen telefoon, maar dit is een mooi voorbeeld: https://observation.org/observation/218811655/, met zowel auto-foto-locatie met precisie 'onbekend' als werkelijke locatie.

Is het mogelijk om die 'lastige technische uitleg' wel te krijgen? Ik vraag mij vooral af: is bekend wat dit gedrag veroorzaakt (buitenom dat 'het een Android-probleem is')? Ik zie het volgens mij bij bepaalde waarnemers soms wel en soms niet gebeuren, dus het kan volgens mij niet aan de telefoon gebonden zijn. Is het dan volledig willekeurig, of gebeurt het bijvoorbeeld alleen in een vroeg stadium van het GPS-calibratieproces oid, of alleen wanneer op een bepaalde volgorde gewerkt wordt? Vooralsnog wordt er volgens mij vanuit gegaan dat het volledig random is, en dat men er dus vanuit kan gaan dat de gemiddelde locatienauwkeurigheid van deze waarnemingen hetzelfde is als de gemiddelde locatienauwkeurigheid van een waarneming waar wel een precisie mee mee wordt gegeven, maar voor mijn gevoel is dat dus niet waar.

Hallo Martijn, bedankt voor je voorbeeld. Wat je hier ziet is dat ObsMapp wacht tot de locatie 'goed genoeg' is. Een camera doet dat over het algemeen niet. Het overnemen van de locatie van de foto brengt dus een risico met je mee wat je in jouw voorbeeld mooi ziet. Ik begrijp dat het vervelend is, maar ik zie niet in hoe in ObsMapp hier iets aan gedaan zou kunnen worden.

Alex
Alleen is dat is de camera van mijn telefoon en heb ik die foto IN obsmapp genomen.
Ik zou graag hebben dat ik nooit meer de vraag kreeg of ik de tjd & lokatie van de foto zou willen overnemen, of dat het eenvoudig zou zijn deze vraag uit te schakelen, want het gaat bij mij echt *altijd* fout. Vandaar dat ik ook gecheckt heb toen ik per ongeluk op "ja" drukte.

JanHein

Alex Kwak

Citaat van: migratorius op juli 03, 2021, 13:30:02 PM
Alleen is dat is de camera van mijn telefoon en heb ik die foto IN obsmapp genomen.

ObsMapp neemt geen foto's, ObsMapp kán niet eens foto's nemen. ObsMapp vraagt aan je toestel om de foto te nemen, en als er meer dan 1 foto-app is dan krijg je de keuze, of je hebt ooit die keuze al vastgelegd voor 1 specifieke app.
Als je een foto importeert vanuit de galerij dan is ook die foto met een andere app gemaakt. Wellicht zelfs met dezelfde app als hierboven. Dus ook daar geldt: als de locatie niet goed is vastgelegd, dan ligt dat aan die app.
Als een foto-app slordig met z'n positie omgaat dan moet je de maker van die app aanschrijven.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Martijn van Sluijs

Dank voor de snelle reactie(s) Alex! Ik wist wel dat het geen direct aan ObsMapp gerelateerd onderwerp was, maar meer indirect, maar het blijkt nog indirecter dan ik dacht :). Ik hoopte vooral dat je zou weten waarom sommige foto-apps soms wel en soms niet een GPS precisie meegeven aan een foto, en vooral in welke gevallen ze dat wel en niet doen. Ik begin mij ook nog meer af te vragen waar het statement van Hisko "smartphone waarnemingen met onbekende precisie zijn meestal erg precies", waarmee al in verschillende topics de zorgen van waarnemers en validatoren over dit type waarneming gepareerd is, vandaan komt. Bij navraag komt daar doorgaans helaas geen reactie op van hem, en ik kan er zelf bijvoorbeeld online ook weinig over vinden. Het strookt niet met mijn eigen ervaringen, en die berichten/topics van andere validatoren/waarnemers met zorgen over dit onderwerp komen natuurlijk ook niet doordat er 'niks aan de hand is'.

Ik zal mij er zelf nog eens wat verder in verdiepen en contact opnemen met Hisko. Mocht nu blijken dat deze waarnemingen waarbij de ingeladen foto geen precisie (/'onbekend'/'999' op de site) meegeeft inderdaad disproportioneel onnauwkeurige GPS-gegevens meekrijgen, zou het dan bijvoorbeeld mogelijk zijn om bij het inladen van zo'n foto de automatische melding te krijgen:  "Let op: de aan de foto gekoppelde GPS-locatie is mogelijk onjuist. Open de kaart om deze te controleren." met eronder de opties [Open kaart] en [Sluit melding] o.i.d.? In ObsIdentify gaat dat natuurlijk niet, maar dat is weer een ander verhaal. Daar zouden ze wat mij betreft in dat geval geweigerd mogen worden van invoer, net zoals foto's met ontbrekende GPS-gegevens en binnenkort foto's met een precisie van >1000 meter.
Vriendelijke groeten,
Martijn

migratorius

Citaat van: Alex Kwak op juli 03, 2021, 17:44:50 PM
Als een foto-app slordig met z'n positie omgaat dan moet je de maker van die app aanschrijven.
Als ik de vraag of ik de gegevens van de foto wil overnemen kwijt kan raken (want altijd "nee" moeten zeggen is heel irritant) zou ik dat zeer kunnen waarderen.

Ik vermoed dat iedereen die de standaard Samsung Camera-app gebruikt (bv. in ObsIdentify) een fantasielokatie aanlegt. Dat verklaart in elk geval de chaos...

JanHein

Alex Kwak

Citaat van: Martijn van Sluijs op juli 03, 2021, 18:48:34 PM
Mocht nu blijken dat deze waarnemingen waarbij de ingeladen foto geen precisie (/'onbekend'/'999' op de site) meegeeft inderdaad disproportioneel onnauwkeurige GPS-gegevens meekrijgen, zou het dan...

Helaas, je kan aan een foto-locatie over het algemeen niet zien of deze (on)nauwkeurig is.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

bruijsten

Ben mijn waarnemingen en bijbehorende foto's uit ObsMapp kwijt, ineens nog 0 waarnemingen in ObsMapp. Was waarnemingen een voor een aan het uploaden, uploadde pas als ik wist welke soort het was. Toen ik weer een waarneming wilde uploaden, kreeg ik de boodschap dat er geen waarnemingen meer zijn om te uploaden! Ik heb niets bewust gewist, ook niet de boodschap gekregen 'weet u het zeker?' o.i.d. als je iets zou willen wissen. Baal er enorm van, bij veel waarnemingen zaten ook foto's. ALlemaal waarnemingen uit Bonaire.
Heb vervolgens mijn telefoon afgezocht naar prullenbakken o.i.d. om te kijken waar in elk geval de foto's nog zouden kunnen staan, maar niets gevonden! Telefoon is Samsung Galaxy S21 Ultra 5G, versie van ObsMapp is 7.34.9. Weet iemand of en zo ja hoe ik de waarnemingen en foto's nog kan terugvinden op mijn telefoon? Bij voorbaat hartelijk dank.

Pieter Bruijsten

Alex Kwak

Citaat van: bruijsten op juli 04, 2021, 12:54:54 PM
Ben mijn waarnemingen en bijbehorende foto's uit ObsMapp kwijt, ineens nog 0 waarnemingen in ObsMapp. Was waarnemingen een voor een aan het uploaden, uploadde pas als ik wist welke soort het was. Toen ik weer een waarneming wilde uploaden, kreeg ik de boodschap dat er geen waarnemingen meer zijn om te uploaden! Ik heb niets bewust gewist, ook niet de boodschap gekregen 'weet u het zeker?' o.i.d. als je iets zou willen wissen. Baal er enorm van, bij veel waarnemingen zaten ook foto's. ALlemaal waarnemingen uit Bonaire.
Heb vervolgens mijn telefoon afgezocht naar prullenbakken o.i.d. om te kijken waar in elk geval de foto's nog zouden kunnen staan, maar niets gevonden! Telefoon is Samsung Galaxy S21 Ultra 5G, versie van ObsMapp is 7.34.9. Weet iemand of en zo ja hoe ik de waarnemingen en foto's nog kan terugvinden op mijn telefoon? Bij voorbaat hartelijk dank.

Pieter Bruijsten

Heb je al op de site (observation.org, NIET waarneming.nl) gekeken of ze niet toch gewoon zijn geüpload?
Kijk eens bij je oude waarnemingen: ObsMapp -> Overzicht -< Hamburger-menu oude waarnemingen. Waarschijnlijk staan ze daar.

Als ze daar ook niet staan, kijk dan eens bij de FAQ (https://waarneming.nl/pages/faq-obsmapp/) hoe je je waarnemingen terug kunt zetten
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

bruijsten

Dag Alex,

hartelijk dank voor je reactie. De waarnemingen staan helaas nog steeds niet op observation.org. Gelukkig heb ik wel de foto's bij de waarnemingen gevonden op mijn telefoon in de map ObsMapp (die staat onder Pictures). Ik heb geen SD kaart op mijn telefoon, heb gezocht naar een back-up map in de map ObsMapp (in Interne Opslag), maar niet gevonden. Wat je beschrijft als 'ObsMapp->Overzicht->etc.' vind ik niet op mijn telefoon. Waar worden backups bewaard als je geen sd-kaart hebt?
Groet, Pieter Bruijsten

Martijn van Sluijs

Citaat van: Alex Kwak op juli 04, 2021, 12:25:25 PM
Citaat van: Martijn van Sluijs op juli 03, 2021, 18:48:34 PM
Mocht nu blijken dat deze waarnemingen waarbij de ingeladen foto geen precisie (/'onbekend'/'999' op de site) meegeeft inderdaad disproportioneel onnauwkeurige GPS-gegevens meekrijgen, zou het dan...

Helaas, je kan aan een foto-locatie over het algemeen niet zien of deze (on)nauwkeurig is.

Nauwkeurigheid is inderdaad niet uit te lezen, was het maar zo'n feest :). Precisie in de meeste gevallen wel. Met die precisie kun je aannames maken mbt de nauwkeurigheid. Bij waarnemingen waarbij de locatie afkomstig is van het uitlezen van een foto, waarbij geen precisie meekomt, is dus helemaal geen uitspraak te doen over nauwkeurigheid. In het geval dat dit niet meekomen van een precisie volledig willekeurig is, dan zou je er vanuit kunnen gaan dat de gemiddelde nauwkeurigheid van deze waarnemingen ongeveer hetzelfde is als die van waarnemingen waarbij wel een precisie meekomt. Het gaat er om dat ik een sterk vermoeden heb dat de 'klassenverdeling' van nauwkeurigheid van 'precisie onbekend'-waarnemingen disproportioneel 'slechter' is dan die van waarnemingen waarbij de precisie wel wordt meegegeven, mogelijk doordat dit niet meekomen van de precisie niet willekeurig is. Misschien wel doordat dit niet meekomen van een precisie vaker voorkomt in het begin van het calibratieproces van de GPS-module oid. Dat is te onderzoeken.

De vraag is: is het in dat geval dat mijn vermoeden klopt mogelijk om zo'n melding te maken? Het detecteren of de precisie meekomt of ontbreekt moet kunnen denk ik, en de melding ook.
Vriendelijke groeten,
Martijn

Alex Kwak

Citaat van: Martijn van Sluijs op juli 04, 2021, 14:18:13 PM
dan zou je er vanuit kunnen gaan dat de gemiddelde nauwkeurigheid van deze waarnemingen ongeveer hetzelfde is als die van waarnemingen waarbij wel een precisie meekomt.

Ik zie geen enkele reden waarom dat zo zou zijn, laat staan om daar conclusies aan te verbinden.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Mick Peerdeman

Ik weet niet zeker of dit al bekend was, maar heb last van het volgende probleem:

Als je een foto van meer dan 10 mb upload op de website geeft hij keurig een melding dat de foto te groot is, maar op moment dat je dat die foto wilt plaatsen bij een waarneming in de obsmap app dan loopt de app vast of sluit hij zichzelf af... dat het niet kan is prima, maar een berichtje met een error lijkt me fijner/subtieler? ook omdat ik er nu zelf achter moe(s)t komen dat het door de bestandsgrootte komt.

Mick Peerdeman

Daarnaast als je tijdens het uploaden van waarnemingen (perongeluk) je telefoon draait dan krijg je een pop up die zegt dat 0 waarnemingen met succes zijn geupload, in het begin heel erg schrikken, maar hij upload ze gelukkig wel gewoon naar de website...

Alex Kwak

Citaat van: Mixxster op juli 05, 2021, 12:52:41 PM
Ik weet niet zeker of dit al bekend was, maar heb last van het volgende probleem:

Als je een foto van meer dan 10 mb upload op de website geeft hij keurig een melding dat de foto te groot is, maar op moment dat je dat die foto wilt plaatsen bij een waarneming in de obsmap app dan loopt de app vast of sluit hij zichzelf af... dat het niet kan is prima, maar een berichtje met een error lijkt me fijner/subtieler? ook omdat ik er nu zelf achter moe(s)t komen dat het door de bestandsgrootte komt.

Er zit een grens aan wat verwerkt kan worden. Zo'n grens is op een mobieltje wat kleiner dan op de website.
Het gaat overigens niet om de grootte in MB's, maar om de dimensies. Als de foto te groot is, crash Android zelf en daarmee ObsMapp.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Alex Kwak op juli 05, 2021, 12:56:41 PM
Citaat van: Mixxster op juli 05, 2021, 12:52:41 PM
Ik weet niet zeker of dit al bekend was, maar heb last van het volgende probleem:

Als je een foto van meer dan 10 mb upload op de website geeft hij keurig een melding dat de foto te groot is, maar op moment dat je dat die foto wilt plaatsen bij een waarneming in de obsmap app dan loopt de app vast of sluit hij zichzelf af... dat het niet kan is prima, maar een berichtje met een error lijkt me fijner/subtieler? ook omdat ik er nu zelf achter moe(s)t komen dat het door de bestandsgrootte komt.

Er zit een grens aan wat verwerkt kan worden. Zo'n grens is op een mobieltje wat kleiner dan op de website.
Het gaat overigens niet om de grootte in MB's, maar om de dimensies. Als de foto te groot is, crash Android zelf en daarmee ObsMapp.

In ObsMapp is wel een beveiliging ingebouwd, maar klaarblijkelijk werkt die niet goed op jouw toestel.
Zou je daarom nogmaals deze foto willen proberen te gebruiken, en me daarna de foto en de logging willen toesturen?
https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,481790.0.html
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

bruijsten

Citaat van: bruijsten op juli 04, 2021, 13:51:46 PM
Dag Alex,

hartelijk dank voor je reactie. De waarnemingen staan helaas nog steeds niet op observation.org. Gelukkig heb ik wel de foto's bij de waarnemingen gevonden op mijn telefoon in de map ObsMapp (die staat onder Pictures). Ik heb geen SD kaart op mijn telefoon, heb gezocht naar een back-up map in de map ObsMapp (in Interne Opslag), maar niet gevonden. Wat je beschrijft als 'ObsMapp->Overzicht->etc.' vind ik niet op mijn telefoon. Waar worden backups bewaard als je geen sd-kaart hebt?
Groet, Pieter Bruijsten
'

Dag Alex,

Zoals gezegd, wat je beschrijft als 'ObsMapp->Overzicht->etc.' vind ik niet op mijn telefoon. Waar worden backups bewaard als je geen sd-kaart hebt? Wellicht in de map 'interne opslag'? Hoe kan ik ervoor zorgen dat dat ook op mijn telefoon werkt?

Met vriendelijke groet,
Pieter Bruijsten

Alex Kwak

Citaat van: bruijsten op juli 07, 2021, 12:19:52 PM
Zoals gezegd, wat je beschrijft als 'ObsMapp->Overzicht->etc.' vind ik niet op mijn telefoon.

Ik was onduidelijk: met 'Overzicht' bedoel ik de tile linksboven, "waarnemingen"
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!