Obsmapp 7 vragen, opmerkingen en bugs

Gestart door Alex Kwak, juli 10, 2016, 11:51:11 AM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

#1740
Je gebruikt wel de laatste versie van obsmapp ?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

even nagekeken in de source, als je een te oude obsmap versie (< 7.28) gebruikt wordt de precisie op 25 meter gezet.
Kortom updaten
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

frkvh

7.25.4 blijkbaar, dus het zal daaraan liggen. ik heb een google-vrije smartphone zonder playstore, ik moet dus handmatig de apk installeren vandaar dat ik maar heel zelden een update van iets doe.
When seeking truth the answer is the road
When seeking wisdom the journey is your home
-- Sam Herring

hiskodevries

Citaat van: frkvh op april 20, 2021, 15:51:13 PM
7.25.4 blijkbaar, dus het zal daaraan liggen. ik heb een google-vrije smartphone zonder playstore, ik moet dus handmatig de apk installeren vandaar dat ik maar heel zelden een update van iets doe.
tsja, dat komt met gebreken
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Lowieke

Bugje:
Obsmapp 7.33.3 Android 10. Als je de kaart tevoorschijn haalt scrollt deze langzaam naar beneden.
Jeroen.

Alex Kwak

Citaat van: Lowieke op april 22, 2021, 23:01:17 PM
Bugje:
Obsmapp 7.33.3 Android 10. Als je de kaart tevoorschijn haalt scrollt deze langzaam naar beneden.

Kan je aangeven hoe je de kaart opent (vanuit het invoerscherm oid), en welke kaart je gebruikt (OSM, Google sat, ...)
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

RichardE

#1746
Citaat van: Lowieke op april 22, 2021, 23:01:17 PM
Bugje:
Obsmapp 7.33.3 Android 10. Als je de kaart tevoorschijn haalt scrollt deze langzaam naar beneden.
bij mij heeft Obsmap 7.33.3 hetzelfde gedrag, maar dan op Android 8.1
- bij "Toon locatie" vanuit een Waarneming
- bij "Wijzig waarneming" vanuit een Waarneming en dan Locatie wijzigen via icoontje rechtsboven
Kaart is bij mij Google Sat; maar het gebeurt ook bij Google Street, Google Hybride, Bing street, Bing Hybride en Open Topo

RichardE

ik constateer ook nog wat ander 'vreemd' gedrag met Obsmap 7.33.3 op Android 8.1
Wanneer je OBSmap verlaat wordt de vraag gesteld of je de app wilt sluiten > antwoord is JA
Als je vervolgens de app weer opent zijn de icoontjes/tegels twee maal zo hoog : zie eerste bijlage
een waarneming invoeren lost het probleem weer op ..

Wanneer je obsmap sluit via de Android-functie "alle apps sluiten" , en je opent Obsmap opnieuw, dan zijn de icoontjes wel juist van formaat (zie bijlage 2)

Alex Kwak

Citaat van: RichardE op april 23, 2021, 09:00:08 AM
ik constateer ook nog wat ander 'vreemd' gedrag met Obsmap 7.33.3 op Android 8.1

Ga ik naar kijken!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Lowieke

Citaat van: Alex Kwak op april 23, 2021, 07:54:32 AM
Kan je aangeven hoe je de kaart opent (vanuit het invoerscherm oid), en welke kaart je gebruikt (OSM, Google sat, ...)
De gebrukite kaart is OSM Nederland. Maakt niet uit  vanuit welk scherm ik de kaart oproep, zodra er een kaart in beeld is schuift deze zuidwaarts.

Het "probleem" met de langerekte tegels zie ik ook. Dit verdwijnt na eenmaal een tegel te hebben aangeklikt, en keert weer terug nadat OBSMapp opnieuw is gestart.
Jeroen.

Alex Kwak

Citaat van: Lowieke op april 23, 2021, 23:38:22 PM
De gebrukite kaart is OSM Nederland. Maakt niet uit  vanuit welk scherm ik de kaart oproep, zodra er een kaart in beeld is schuift deze zuidwaarts.
Het "probleem" met de langerekte tegels zie ik ook. Dit verdwijnt na eenmaal een tegel te hebben aangeklikt, en keert weer terug nadat OBSMapp opnieuw is gestart.

Bedankt. Het langgerekte-tegels-probleem kan ik reproduceren en dus oplossen. De wandelende kaart heb ik inderdaad een keer gezien, maar kan ik niet meer reproduceren.  :-\
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: wallander op april 02, 2021, 17:19:06 PM
Citaat van: hiskodevries op april 02, 2021, 09:28:26 AM
in de geavanceerde instellingen kun je dat wel degelijk instellen 'Vraag of internet gebruikt mag worden'
Klopt, staat (al jaren) aangevinkt. Maar blijkt dus duidelijk niet te werken. Want zowel via de verbruiksmeter van mijn provider (tijdstip verbruik) als de mobiele data meting van android systeem wordt mobiele data verbruik gemeten. En niet weinig.

Is dit met update 7.33.3 verholpen?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Bert Oving op februari 08, 2021, 21:59:16 PM
Hallo,
Een ander iets is het verkeerd openen van de kaart. Deze opent regelmatig niet op het ingestelde zoomniveau maar toont in plaats daarvan geheel nederland. Is geen peil op te trekken wanneer dit gebeurt. 

Is dit met update 7.33.3 verholpen?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

j.simons

Alex,

dit ook gezien sinds deze week, eerder niet.

Citaat van: RichardE op april 23, 2021, 09:00:08 AM
ik constateer ook nog wat ander 'vreemd' gedrag met Obsmap 7.33.3 op Android 8.1
Wanneer je OBSmap verlaat wordt de vraag gesteld of je de app wilt sluiten > antwoord is JA
Als je vervolgens de app weer opent zijn de icoontjes/tegels twee maal zo hoog : zie eerste bijlage
een waarneming invoeren lost het probleem weer op.

Wanneer je obsmap sluit via de Android-functie "alle apps sluiten" , en je opent Obsmap opnieuw, dan zijn de icoontjes wel juist van formaat (zie bijlage 2)

ik gebruik Obsmap 7.33.3 op Android 8.0.0

Sluit je alle apps af of alleen obsmapp via android functionaliteit en open je dan Obsmapp dan opent deze wel volgens de ingestelde modus.
Ik heb gekozen om direct naar het invoer scherm te gaan, dat gaat dus wel goed als je een eerste keer op start.
Maar het je afgesloten vanuit Obsmapp dat start het op in deze vreemde opgerekte weergave. en kom ik ook niet in het verwachte invoer scherm.

Groeten Joost

Alex Kwak

Citaat van: j.simons op april 24, 2021, 09:32:38 AM
Sluit je alle apps af of alleen obsmapp via android functionaliteit en open je dan Obsmapp dan opent deze wel volgens de ingestelde modus.
Ik heb gekozen om direct naar het invoer scherm te gaan, dat gaat dus wel goed als je een eerste keer op start.
Maar het je afgesloten vanuit Obsmapp dat start het op in deze vreemde opgerekte weergave. en kom ik ook niet in het verwachte invoer scherm.

Dank, belangrijke aanvulling.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

Spraakherkenning werkt niet meer. 'Spraakherkenning is niet beschikbaar '
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Citaat van: hiskodevries op april 25, 2021, 09:59:55 AM
Spraakherkenning werkt niet meer. 'Spraakherkenning is niet beschikbaar '

ObsMapp vraagt aan je toestel of dit beschikbaar is. Blijkbaar is dit nu niet zo.
Herstart je toestel eens.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

Nee dat helpt niet, via de e-mail ook een andere gebruiker met hetzelfde probleem
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Citaat van: hiskodevries op april 25, 2021, 10:43:54 AM
Nee dat helpt niet, via de e-mail ook een andere gebruiker met hetzelfde probleem

Welke Android-versie? Heeft ObsMapp rechten voor de microfoon?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Alex Kwak op april 25, 2021, 10:49:14 AM
Citaat van: hiskodevries op april 25, 2021, 10:43:54 AM
Nee dat helpt niet, via de e-mail ook een andere gebruiker met hetzelfde probleem

Welke Android-versie? Heeft ObsMapp rechten voor de microfoon?

Ah, oorzaak gevonden vermoed ik. Android 11 dingetje  :-\
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

Si, Android 11, toestemming is correct
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Citaat van: hiskodevries op april 25, 2021, 11:02:08 AM
Si, Android 11, toestemming is correct

Ik verwacht morgen een update te kunnen leveren.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

RutgerB

Behalve de gemelde 'wandelende' kaart, bij mij continu zichtbaar, gaat het inzoomen en uitzoomen niet soepel en gaat het beeldscherm dan ook wel eens flikkeren. Ik gebruik vrijwel alleen OSM kaarten.

Tom Damm

Citaat van: Rutger Barendse op april 25, 2021, 13:32:22 PM
Behalve de gemelde 'wandelende' kaart, bij mij continu zichtbaar, gaat het inzoomen en uitzoomen niet soepel en gaat het beeldscherm dan ook wel eens flikkeren. Ik gebruik vrijwel alleen OSM kaarten.

Dit heb ik ook, sinds 7.33.3 (Fairphone3, Android 10). Niet echt snel flikkeren, maar af en toe. Verder: bij (ver)plaatsen van pointer springt de kaart naar een volgend/voorgaand zoomniveau (van 20 m naar 10 m en terug).

Ander nieuw probleem, foutmelding na iedere foto: "Bestand kopieren mislukt (3)", waardoor ik geen back-ups meer heb van de foto's.

Groet, Tom
Groet, Tom

Alex Kwak

Citaat van: Tom Damm op april 25, 2021, 15:21:29 PM
Ander nieuw probleem, foutmelding na iedere foto: "Bestand kopieren mislukt (3)", waardoor ik geen back-ups meer heb van de foto's.

Zou je hiervoor de logging willen sturen: https://waarneming.nl/pages/faq-obsmapp/
Dus eerst het probleem reproduceren en dan de logging met ObsMapp versturen.
Alvast bedankt.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Alex Kwak op april 24, 2021, 10:13:16 AM
Citaat van: j.simons op april 24, 2021, 09:32:38 AM
Sluit je alle apps af of alleen obsmapp via android functionaliteit en open je dan Obsmapp dan opent deze wel volgens de ingestelde modus.
Ik heb gekozen om direct naar het invoer scherm te gaan, dat gaat dus wel goed als je een eerste keer op start.
Maar het je afgesloten vanuit Obsmapp dat start het op in deze vreemde opgerekte weergave. en kom ik ook niet in het verwachte invoer scherm.

Dank, belangrijke aanvulling.

Beide problemen zijn verholpen in de eerstkomende update.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

wespenbuizerd

Citaat van: Rutger Barendse op april 25, 2021, 13:32:22 PM
Behalve de gemelde 'wandelende' kaart, bij mij continu zichtbaar, gaat het inzoomen en uitzoomen niet soepel en gaat het beeldscherm dan ook wel eens flikkeren. Ik gebruik vrijwel alleen OSM kaarten.

Ik ondervind hetzelfde probleem.

Dirk
Dirk

wespenbuizerd

Er treedt ook een ander probleem op met versie 7.33.3 van ObsMapp.
De reeds ingevoerde waarnemingen van een zelfde soort verschijnen niet altijd (dus soms toch wel) op het kaartje, als je er nog een wil invoeren via het kaartje. De andere soortwaarnemingen verschijnen wel altijd nadat je via het kaartje een bijkomende waarneming van dezelfde soort hebt ingevoerd. Deze 'bug' is vroeger ook al eens voorgekomen.
Hetzelfde probleem treedt trouwens op na het aanvinken in de POI (= Markante punten) van 'Waarnemingen' via het kaartje, dus niet van één soort, maar van alle soorten.

Dirk
Dirk

RichardE

Citaat van: Alex Kwak op april 26, 2021, 08:52:43 AM
Beide problemen zijn verholpen in de eerstkomende update.
Versie 7.33.4 is geïnstalleerd. Het probleem met de 'wandelende kaart' is inderdaad opgelost.
Echter de langgerekte tegels zijn nog steeds zichtbaar.
Cache van de app is reeds geleegd
Ook is de telefoon opnieuw gestart.

Richard bosker

Goedenavond

Ik krijg via ObsMapp ook sinds zondag 25/4:'bestand kopiëren mislukt (3)' : genomen foto's via ObsMapp komen niet in de Galerij. En indien ik uit de Galerij een foto via ObsMapp wil indentificeren verschijnt de zelfde mededeling. ObsMapp al opieuw gedownload evenals update vam mijn Samsung adroid S6 smartphone zonder resultaat. Hoe kan ik dit oplossen? Hoe krijg ik dit bericht onder de aandacht van Alex Kwak? Zit ik wel op het goede forum?
Met vriendelijke groet
Richard Bosker