Obsmapp 7 vragen, opmerkingen en bugs

Gestart door Alex Kwak, juli 10, 2016, 11:51:11 AM

Vorige topic - Volgende topic

Alex Kwak

Citaat van: RichardE op februari 23, 2021, 18:46:14 PM
Citaat van: Alex Kwak op februari 23, 2021, 10:40:26 AM
Citaat van: RichardE op februari 23, 2021, 09:56:41 AM
sinds de update naar ObsMapp versie 7.32 ervaar ik problemen met 'Omgeving'. De app crasht nadat de Omgevings-instellingen zijn ingegeven.

Ga ik naar kijken!

Het probleem is opgelost met de update van vandaag versie 7.32.1
Bedankt!

:duim:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Tom Damm

Citaat van: Tom Damm op februari 18, 2021, 07:55:16 AM
Dit gebeurt ook zonder foto bij het in het veld kopiëren van een waarneming (en het al of niet verplaatsen van de pointer) wegens de locatie. Kennelijk wordt de nauwkeurigheid dan niet meegekopieerd. Ik gebruik dit vaak bij korstmossen op een en dezelfde boom, maar tegenwoordig krijgt dus alleen de eerste een nauwkeurigheid mee.

Dank voor de aanpassing!
Groet, Tom

Auratus

Citaat van: Bert Oving op februari 08, 2021, 21:59:16 PM
Een ander iets is het verkeerd openen van de kaart. Deze opent regelmatig niet op het ingestelde zoomniveau maar toont in plaats daarvan geheel nederland. Is geen peil op te trekken wanneer dit gebeurt.  Dan weer wel, dan weer niet. In ieder geval ook nog nooit eerder meegemaakt.

Ik had hier ook heel veel last van, het begon behoorlijk irritant te worden. Wat bij mij heeft geholpen is dat ik bij de POI de vogelkijkhutten uit heb gezet (de overige POI's had ik al uit). Sinds ik dat vanmiddag heb gedaan is het probleem aanzienlijk verminderd.

Misschien helpt dit Alex bij het zoeken naar de oplossing.
Groet,

Jan

Alex Kwak

Citaat van: Auratus op februari 27, 2021, 20:25:58 PM
Sinds ik dat vanmiddag heb gedaan is het probleem aanzienlijk verminderd.

Maar niet verdwenen?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Bert Oving

Ik had de vogelkijkhutten ook uitgezet maar dat heeft niet geholpen. Ik heb het niet kunnen merken.
Met vriendelijke groet,

Bert Oving

Vakantiewaarnemingen kun je invoeren op http://observado.org

Auratus

Ik zal het nog eens uitgebreid testen als ik weer op pad ben. Als ik thuis zit, merk ik onmiddellijk verschil als ik de vogelkijkhutten aan- of uitzet.

Groet,

Jan

Alex Kwak

Let wel op dat het er op lijkt dat de kaart 'soms' niet goed inzoomt, en dan 'opeens' wel weer goed. Dus als je iets aan- of uitzet, en de kaart zoomt goed in, test dan ook of dat reproduceerbaar is.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Bert Oving

Hoi Alex,
Maakt het ook wat uit of de kaarten zijn opgeslagen op het apparaat zelf of op de sd card?
Met vriendelijke groet,

Bert Oving

Vakantiewaarnemingen kun je invoeren op http://observado.org

Alex Kwak

Citaat van: Bert Oving op maart 02, 2021, 07:23:43 AM
Hoi Alex,
Maakt het ook wat uit of de kaarten zijn opgeslagen op het apparaat zelf of op de sd card?

Dat zou niets uit moeten maken.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

wallander

Citaat van: Auratus op februari 27, 2021, 20:25:58 PM
Citaat van: Bert Oving op februari 08, 2021, 21:59:16 PM
Een ander iets is het verkeerd openen van de kaart. Deze opent regelmatig niet op het ingestelde zoomniveau maar toont in plaats daarvan geheel nederland. Is geen peil op te trekken wanneer dit gebeurt.  Dan weer wel, dan weer niet. In ieder geval ook nog nooit eerder meegemaakt.

Ik had hier ook heel veel last van, het begon behoorlijk irritant te worden. Wat bij mij heeft geholpen is dat ik bij de POI de vogelkijkhutten uit heb gezet (de overige POI's had ik al uit). Sinds ik dat vanmiddag heb gedaan is het probleem aanzienlijk verminderd.

Misschien helpt dit Alex bij het zoeken naar de oplossing.
Ik wou ditzelfde ook net melden. Dus bij deze kan ik het beamen. Kaart opent vaak totaal uitgezoomd. Dit reeds enkele weken. En ja, best vervelend soms :rolleyes:. Ik werk met een offline osm kaart maar kwam onlangs iemand tegen die op 4G werkte en had zelfde issue. Bij hem kwam zelfs steeds de map van gans Europe.

Sander Wansing

Ik loop ook tegen het probleem aan van een veel te ver uitgezoomde kaart. Ik wacht nu tot de locatie nauwkeurigheid ongeveer 4 meter is en open dan de OSM kaart. Niet echt een oplossing, maar minder frustrerend dan helemaal inzoomen tot een niveau 50-100 meter.
Ik vraag me af of dit alleen een probleem van de NL OSM kaart is, want bij mijn DE kaart loop ik tegen het probleem aan dat deze wel goed ingezoomd is, maar niets laat zien. Ik moet dan uitzoomen tot 200 meter of meer om een kaart in beeld te krijgen, maar dat gaat dan weer ten koste van de nauwkeurigheid van de locatie.

Sander Wansing
Sander Wansing, VWG Losser
http://vwglosser.nl

Alex Kwak

Heel fijn dat het probleem met de kaart nu 10x wordt gemeld.
Nog fijner zou zijn als iemand een scenario heeft waarbij het probleem kan worden gereproduceerd.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

wallander

Citaat van: Sander Wansing op maart 11, 2021, 09:16:09 AM
Ik loop ook tegen het probleem aan van een veel te ver uitgezoomde kaart. Ik wacht nu tot de locatie nauwkeurigheid ongeveer 4 meter is en open dan de OSM kaart. Niet echt een oplossing, maar minder frustrerend dan helemaal inzoomen tot een niveau 50-100 meter.
Ik vraag me af of dit alleen een probleem van de NL OSM kaart is, want bij mijn DE kaart loop ik tegen het probleem aan dat deze wel goed ingezoomd is, maar niets laat zien. Ik moet dan uitzoomen tot 200 meter of meer om een kaart in beeld te krijgen, maar dat gaat dan weer ten koste van de nauwkeurigheid van de locatie.

Sander Wansing
Nee, want ik werk met Belgische OSM kaart.

hiskodevries

CiteerIk wacht nu tot de locatie nauwkeurigheid ongeveer 4 meter is
kan het iets te maken hebben met de precisie van gps op het moment van het openen van de osm kaarten
Mijn gps is zo razendsnel dat ik het niet kan reproduceren
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Citaat van: wallander op maart 11, 2021, 09:25:35 AM
Citaat van: Sander Wansing op maart 11, 2021, 09:16:09 AM
Ik vraag me af of dit alleen een probleem van de NL OSM kaart is, want bij mijn DE kaart loop ik tegen het probleem aan dat deze wel goed ingezoomd is, maar niets laat zien.
Nee, want ik werk met Belgische OSM kaart.

Ah, excuus, inderdaad meer info  :duim:
En met "mijn DE kaart" bedoel je "mijn BE kaart" neem ik aan?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Sander Wansing op maart 11, 2021, 09:16:09 AM
bij mijn DE kaart loop ik tegen het probleem aan dat deze wel goed ingezoomd is, maar niets laat zien. Ik moet dan uitzoomen tot 200 meter of meer om een kaart in beeld te krijgen, maar dat gaat dan weer ten koste van de nauwkeurigheid van de locatie.

Wellicht zijn er een keer ongeldige tiles gecached. verwijder deze eens met ObsMapp -> Instellingen -> Geavanceerde instellingen -> Verwijder OSM cache
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Michiel en Milka

Naar aanleiding van een topic op het vogelforum https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,478275.0.html
Als je in Obsmapp 'alle soorten' hebt aanstaan en je wilt een Nonnetje invoeren, dan krijg je maar een keus. Dat blijkt dan de schelp te zijn en niet de vogel. Maar het is de admin die dat pas ziet/ontdekt. Hetzelfde gebeurt bij Hop. Je krijgt dan alleen de plant en niet de vogel.  Dat lijkt me een soort van bug.
Bij invoer op de website staat bij de Hop resp (vogels) en (planten) achter de naam, dus dat kan een oplossingsrichting zijn, maar dan moet je wel eerst beide soorten zien.
Groet, Michiel

wallander

Ik merk dat obsmapp sinds kort regelmatig grote pakketten mobiele data verbruikt. Bij mij is er echter geen wijziging in instellingen gebeurd. Ik weet niet of er een verklaring kan liggen in een laatste update of dat er toch bij mij iets zou verandert zijn? Ik gebruik de app al jaren met een gedownload osm kaart en daarvoor quasi een mobiele data verbruik. Ook geen beeldherkenning in the field ofzo. Gewoon puur gewone waarnemingen geef ik in.

Alex Kwak

Citaat van: Michiel en Milka op maart 27, 2021, 20:49:27 PM
Naar aanleiding van een topic op het vogelforum https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,478275.0.html
Als je in Obsmapp 'alle soorten' hebt aanstaan en je wilt een Nonnetje invoeren, dan krijg je maar een keus. Dat blijkt dan de schelp te zijn en niet de vogel. Maar het is de admin die dat pas ziet/ontdekt. Hetzelfde gebeurt bij Hop. Je krijgt dan alleen de plant en niet de vogel.  Dat lijkt me een soort van bug.
Bij invoer op de website staat bij de Hop resp (vogels) en (planten) achter de naam, dus dat kan een oplossingsrichting zijn, maar dan moet je wel eerst beide soorten zien.

Dat laatste zou ook in ObsMapp moeten gebeuren. Als dat niet het geval is is dat een regressie/bug.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: wallander op maart 28, 2021, 08:08:34 AM
Ik merk dat obsmapp sinds kort regelmatig grote pakketten mobiele data verbruikt.

ObsMapp maakt in principe nauwelijks gebruik van mobiele data, behalve bij:
- Downloaden soortenlijsten etc.
- Uploaden waarnemingen
- Gebruik online kaarten
- En wellicht afhankelijk van je toestel voor de locatiebepaling

Met name de online kaarten kunnen veel data gebruiken.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Michiel en Milka

Citaat van: Alex Kwak op maart 28, 2021, 11:13:24 AM
Citaat van: Michiel en Milka op maart 27, 2021, 20:49:27 PM
Naar aanleiding van een topic op het vogelforum https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,478275.0.html
Als je in Obsmapp 'alle soorten' hebt aanstaan en je wilt een Nonnetje invoeren, dan krijg je maar een keus. Dat blijkt dan de schelp te zijn en niet de vogel. Maar het is de admin die dat pas ziet/ontdekt. Hetzelfde gebeurt bij Hop. Je krijgt dan alleen de plant en niet de vogel.  Dat lijkt me een soort van bug.
Bij invoer op de website staat bij de Hop resp (vogels) en (planten) achter de naam, dus dat kan een oplossingsrichting zijn, maar dan moet je wel eerst beide soorten zien.

Dat laatste zou ook in ObsMapp moeten gebeuren. Als dat niet het geval is is dat een regressie/bug.
Noteer maar een bug dan.  ;) Ik heb even wat combinaties uitgeprobeerd.
0. In eerste instantie deed zich dit bij mij voor met de individuele soortgroepinstelling op 'weergave lokale naam'. Ik kan dan bij 'Alle soorten' of "verzamelgroep' instellen wat ik wil, maar ik krijg alleen de plant te zien.
1. Als je de soortgroepinstelling van zowel vogels als planten op 'weergave lokale en wetenschappelijke naam' zet maar bij 'alle soorten' de weergave op één naam, dan krijg je alleen de plant te zien
2. Als je de soortgroepinstelling van zowel vogels als planten op 'weergave lokale en wetenschappelijke naam zet' én bij 'alle soorten' de weergave op beide namen, dan krijg je zowel de plant als de vogel te zien.
3. Als je de soortgroepinstelling van zowel vogels als planten op 'weergave lokale en wetenschappelijke naam' zet maar bij 'verzamelgroep' (waaronder uiteraard planten en vogels) de weergave op een naam, dan krijg je alleen de plant te zien.
4. Als je de soortgroepinstelling van zowel vogels als planten op 'weergave lokale en wetenschappelijke naam' zet én bij 'verzamelgroep' (waaronder uiteraard planten en vogels) de weergave op beide namen, dan krijg je óók alleen de plant te zien.

Voor wat het waard is.
Groet, Michiel

Alex Kwak

Citaat van: Alex Kwak op maart 28, 2021, 11:13:24 AM
Citaat van: Michiel en Milka op maart 27, 2021, 20:49:27 PM
Naar aanleiding van een topic op het vogelforum https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,478275.0.html
Als je in Obsmapp 'alle soorten' hebt aanstaan en je wilt een Nonnetje invoeren, dan krijg je maar een keus. Dat blijkt dan de schelp te zijn en niet de vogel. Maar het is de admin die dat pas ziet/ontdekt. Hetzelfde gebeurt bij Hop. Je krijgt dan alleen de plant en niet de vogel.  Dat lijkt me een soort van bug.
Bij invoer op de website staat bij de Hop resp (vogels) en (planten) achter de naam, dus dat kan een oplossingsrichting zijn, maar dan moet je wel eerst beide soorten zien.

Dat laatste zou ook in ObsMapp moeten gebeuren. Als dat niet het geval is is dat een regressie/bug.

Raar, ik heb dit afgelopen weekend uitgeprobeerd en zag hetzelfde effect: de soorten krijgen geen toevoeging, en zijn dus niet herkenbaar.
Vandaag wil ik dit oppakken, ververs de soortendatabase (wat ik afgelopen weekend ook deed) en het probleem is verholpen.
Zou jij dat ook nog eens willen testen? Wellicht is er met de soortnamen 'gerommeld' afgelopen weekend.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Michiel en Milka

Citaat van: Alex Kwak op maart 29, 2021, 09:52:50 AM
Citaat van: Alex Kwak op maart 28, 2021, 11:13:24 AM
Citaat van: Michiel en Milka op maart 27, 2021, 20:49:27 PM
Naar aanleiding van een topic op het vogelforum https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,478275.0.html
Als je in Obsmapp 'alle soorten' hebt aanstaan en je wilt een Nonnetje invoeren, dan krijg je maar een keus. Dat blijkt dan de schelp te zijn en niet de vogel. Maar het is de admin die dat pas ziet/ontdekt. Hetzelfde gebeurt bij Hop. Je krijgt dan alleen de plant en niet de vogel.  Dat lijkt me een soort van bug.
Bij invoer op de website staat bij de Hop resp (vogels) en (planten) achter de naam, dus dat kan een oplossingsrichting zijn, maar dan moet je wel eerst beide soorten zien.

Dat laatste zou ook in ObsMapp moeten gebeuren. Als dat niet het geval is is dat een regressie/bug.

Raar, ik heb dit afgelopen weekend uitgeprobeerd en zag hetzelfde effect: de soorten krijgen geen toevoeging, en zijn dus niet herkenbaar.
Vandaag wil ik dit oppakken, ververs de soortendatabase (wat ik afgelopen weekend ook deed) en het probleem is verholpen.
Zou jij dat ook nog eens willen testen? Wellicht is er met de soortnamen 'gerommeld' afgelopen weekend.
Soorgroepen bijgewerkt. Ik krijg nu bij verschillende instellingen netjes de plant en de vogel te zien, met toevoeging (Vogels) en (Planten). En bij Nonnetje werkt het ook. (Weekdieren) en (Vogels)
Groet, Michiel

Alex Kwak

Citaat van: Michiel en Milka op maart 29, 2021, 10:39:33 AM
Soorgroepen bijgewerkt. Ik krijg nu bij verschillende instellingen netjes de plant en de vogel te zien, met toevoeging (Vogels) en (Planten). En bij Nonnetje werkt het ook. (Weekdieren) en (Vogels)

:duim:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

wallander

Citaat van: Alex Kwak op maart 28, 2021, 11:15:15 AM
Citaat van: wallander op maart 28, 2021, 08:08:34 AM
Ik merk dat obsmapp sinds kort regelmatig grote pakketten mobiele data verbruikt.

ObsMapp maakt in principe nauwelijks gebruik van mobiele data, behalve bij:
- Downloaden soortenlijsten etc.
- Uploaden waarnemingen
- Gebruik online kaarten
- En wellicht afhankelijk van je toestel voor de locatiebepaling

Met name de online kaarten kunnen veel data gebruiken.
- ik gebruik obsmapp al jaren
- ik werk met een offline kaart (osm)
- ik upload mijn wnm altijd via wifi
- geen beeldhereknning in the field uitgevoerd ofzo

Toch zie ik dat sinds 16 maart Obsmapp 86Mb data heeft verbruikt!? Bizar want in verleden heb ik idd quasi nooit iets mobiele dataverbruik gehad.
Gisteren bv om 10:06 gaat er 8Mb af, terwijl ik in the field op dat moment gewoon 2 futen ingeef?
In het verleden is dat nooit geweest? Heeft dat mss iets te maken met het uitzoom probleem vd kaarten, dat hij zelf naar online kaart schakelt ofzo?

Alex Kwak

Citaat van: wallander op maart 30, 2021, 08:24:21 AM
- ik gebruik obsmapp al jaren
- ik werk met een offline kaart (osm)
- ik upload mijn wnm altijd via wifi
- geen beeldhereknning in the field uitgevoerd ofzo

Toch zie ik dat sinds 16 maart Obsmapp 86Mb data heeft verbruikt!? Bizar want in verleden heb ik idd quasi nooit iets mobiele dataverbruik gehad.
Gisteren bv om 10:06 gaat er 8Mb af, terwijl ik in the field op dat moment gewoon 2 futen ingeef?
In het verleden is dat nooit geweest? Heeft dat mss iets te maken met het uitzoom probleem vd kaarten, dat hij zelf naar online kaart schakelt ofzo?

Ik heb geen idee! Probeer eens je internetverbinding te syoppen, en kijk wat er dan niet meer werkt of dat je bijvoorbeeld een slechtere locatiefix krijgt.
Op die manier proberen uit te sluiten waar het aan ligt.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

frankaroos

Opmerking. Misschien al gemeld, maar bij opstarten ObsMapp voor invoer, zie je in een flits het "tegelscherm" en meteen daarna het normale openingsscherm, en daarna, wat normaal is, het tegelscherm.

Alex Kwak

Citaat van: FrankR op maart 30, 2021, 10:58:25 AM
Opmerking. Misschien al gemeld, maar bij opstarten ObsMapp voor invoer, zie je in een flits het "tegelscherm" en meteen daarna het normale openingsscherm, en daarna, wat normaal is, het tegelscherm.

Ja, dank, ik had het zelf ook gezien. Heeft natuurlijk niet de allerhoogste prio, maar wordt tzt wel opgelost.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

frankaroos

Citaat van: Alex Kwak op maart 30, 2021, 12:24:08 PM
Citaat van: FrankR op maart 30, 2021, 10:58:25 AM
Opmerking. Misschien al gemeld, maar bij opstarten ObsMapp voor invoer, zie je in een flits het "tegelscherm" en meteen daarna het normale openingsscherm, en daarna, wat normaal is, het tegelscherm.

Ja, dank, ik had het zelf ook gezien. Heeft natuurlijk niet de allerhoogste prio, maar wordt tzt wel opgelost.
Klopt. Het stoort in het geheel niet, maar ik dacht ik meld het maar. Iets met volgorde van software routines, whatever. 😉

wallander

Citaat van: Alex Kwak op maart 30, 2021, 08:28:39 AM
Citaat van: wallander op maart 30, 2021, 08:24:21 AM
- ik gebruik obsmapp al jaren
- ik werk met een offline kaart (osm)
- ik upload mijn wnm altijd via wifi
- geen beeldhereknning in the field uitgevoerd ofzo

Toch zie ik dat sinds 16 maart Obsmapp 86Mb data heeft verbruikt!? Bizar want in verleden heb ik idd quasi nooit iets mobiele dataverbruik gehad.
Gisteren bv om 10:06 gaat er 8Mb af, terwijl ik in the field op dat moment gewoon 2 futen ingeef?
In het verleden is dat nooit geweest? Heeft dat mss iets te maken met het uitzoom probleem vd kaarten, dat hij zelf naar online kaart schakelt ofzo?

Ik heb geen idee! Probeer eens je internetverbinding te syoppen, en kijk wat er dan niet meer werkt of dat je bijvoorbeeld een slechtere locatiefix krijgt.
Op die manier proberen uit te sluiten waar het aan ligt.
Het is niet dat er dan iets niet werkt maar. Zou het iets te maken kunnen hebben met download soortenlijst? Dat is mijn vermoeden.

Nog steeds merk ik dat er pakken van bv 7Mb data afgaan bij gebruik Obsmapp (als ik ff 4G vergeet af te zetten bij gebruik). Ik betaal per Mb mobiele data dus...vervelend.

Vraagje: is het niet mogelijk om een instelling op app niveau te voorzien waar men de keuze kan maken om enkel via wifi te werken of ook op mobiele data. Bij vele apps is dat ook op android besturingsniveau per app instelbaar. Bij obsmapp niet merk ik.