Obsmapp 7 vragen, opmerkingen en bugs

Gestart door Alex Kwak, juli 10, 2016, 11:51:11 AM

Vorige topic - Volgende topic

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Ik vermoed dat er iets mis is met de landsgrenzen zoals bij ObsMapp bekend. Hierdoor 'ziet' ObsMapp niet dat de waarneming in NL ligt.
Eenvoudig op te lossen door: ObsMapp -> Instellingen -> Landsgrenzen. Dat duurt even, maar daarna zou je probleem verholpen moeten zijn.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Corryabbink

Citaat van: Alex Kwak op februari 02, 2021, 11:55:12 AM
Ik vermoed dat er iets mis is met de landsgrenzen zoals bij ObsMapp bekend. Hierdoor 'ziet' ObsMapp niet dat de waarneming in NL ligt.
Eenvoudig op te lossen door: ObsMapp -> Instellingen -> Landsgrenzen. Dat duurt even, maar daarna zou je probleem verholpen moeten zijn.

Klopt helemaal. Zo simpel kan het dus zijn. Al meer dan een jaar voor mij een groot probleem maar nu is het opgelost. Bedankt!!!!
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Alex Kwak

Citaat van: Corryabbink op februari 02, 2021, 12:15:09 PM
Citaat van: Alex Kwak op februari 02, 2021, 11:55:12 AM
Ik vermoed dat er iets mis is met de landsgrenzen zoals bij ObsMapp bekend. Hierdoor 'ziet' ObsMapp niet dat de waarneming in NL ligt.
Eenvoudig op te lossen door: ObsMapp -> Instellingen -> Landsgrenzen. Dat duurt even, maar daarna zou je probleem verholpen moeten zijn.

Klopt helemaal. Zo simpel kan het dus zijn. Al meer dan een jaar voor mij een groot probleem maar nu is het opgelost. Bedankt!!!!

:duim:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Bert Oving

Hallo,
Ik gebruik Obsmapp op 2 mobieltes, Galaxy A5 en M21.  Op beide toestellen heb ik het volgende. Het invoeren gaat naar ongeveer een uur steeds trager. En dan bedoel ik ook echt traag. Kan dit met het koude weer te maken hebben? Overigens heb ik dit nog nooit eerder meegemaakt.
Een ander iets is het verkeerd openen van de kaart. Deze opent regelmatig niet op het ingestelde zoomniveau maar toont in plaats daarvan geheel nederland. Is geen peil op te trekken wanneer dit gebeurt.  Dan weer wel, dan weer niet. In ieder geval ook nog nooit eerder meegemaakt. Dit heb ik overigens alleen maar op mijn Samsung galaxy M21 met een wat groter 6.4 inch scherm dus.
Met vriendelijke groet,

Bert Oving

Vakantiewaarnemingen kun je invoeren op http://observado.org

Alex Kwak

Citaat van: Bert Oving op februari 08, 2021, 21:59:16 PM
Ik gebruik Obsmapp op 2 mobieltes, Galaxy A5 en M21.  Op beide toestellen heb ik het volgende. Het invoeren gaat naar ongeveer een uur steeds trager. En dan bedoel ik ook echt traag. Kan dit met het koude weer te maken hebben? Overigens heb ik dit nog nooit eerder meegemaakt.

Dat is een onbekend issue. Ik heb recent voor de bèta-versie enorm veel code opgeschoond. Wellicht is je probleem daarmee straks verholpen.

Citaat van: Bert Oving op februari 08, 2021, 21:59:16 PM
Een ander iets is het verkeerd openen van de kaart. Deze opent regelmatig niet op het ingestelde zoomniveau maar toont in plaats daarvan geheel nederland. Is geen peil op te trekken wanneer dit gebeurt.  Dan weer wel, dan weer niet. In ieder geval ook nog nooit eerder meegemaakt. Dit heb ik overigens alleen maar op mijn Samsung galaxy M21 met een wat groter 6.4 inch scherm dus.

Dit is helaas bekend. Ook helaas omdat het niet echt reproduceerbaar is. Vooralsnog daarom voor mij niet oplosbaar binnen een redelijke termijn. Oftewel, kosten/baten-probleem...
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Bert Oving

Met vriendelijke groet,

Bert Oving

Vakantiewaarnemingen kun je invoeren op http://observado.org

Dirk.Bollen

Bij het gebruiken van een foto is er de mogelijkheid om automatisch plaats en tijd over te nemen op basis van de extra gegevens in het beeld. Dit heeft altijd gewerkt maar sinds enige tijd heb ik hiermee een probleem.

Beelden gemaakt met een afzonderlijke camera (tijdstip wordt in foto opgenomen) en overgebracht naar een Android telefoon (via app van de camera) worden wel correct ingelezen qua plaats maar niet qua tijdstip wannneer foto exact genomen werd. In de plaats daarvan wordt door ObsMapp (vermoedelijk) het tijdstip wanneer de foto werd overgebracht naar de gsm gebruikt. Als ik dezelfde foto inlees via de webapplicatie wordt nochtans wel het juiste tijdtip gebruikt, dus info tijdstip is wel degelijk aanwezig in het beeld. Ook als ik bijvoorbeeld de foto bekijk op Android met standaard applicatie (galerij) wordt juiste tijdstip weergegeven. Enke ObsMapp geeft telkens verkeerde tijdstip, niet voor één foto maar voor alle foto's gemaakt via deze weg. Foto voorbeeld dat bv. verkeerd afloopt in bijlage -> geeft telkens iets van tijdtip 17u03 bij inlezen ipv 15u58.

Kan dit eens bekeken worden wat de oorzaak is? Ook getest met versie 7.31: zelfde resultaat.

Alex Kwak

Citaat van: Dirk.Bollen op februari 10, 2021, 00:28:13 AM
In de plaats daarvan wordt door ObsMapp (vermoedelijk) het tijdstip wanneer de foto werd overgebracht naar de gsm gebruikt.

Daar ga ik naar kijken!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Alex Kwak op februari 10, 2021, 07:47:55 AM
Citaat van: Dirk.Bollen op februari 10, 2021, 00:28:13 AM
In de plaats daarvan wordt door ObsMapp (vermoedelijk) het tijdstip wanneer de foto werd overgebracht naar de gsm gebruikt.

Daar ga ik naar kijken!

Oorzaak gevonden en wordt opgelost in de eerstkomende release.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Bert Oving

Hallo Alex,

De optie 'Vaste locatie' werkt volgens mij niet meer. De vastgelegde coördinaten (via instellingen) worden niet blijvend vastgehouden.
In plaats daarvan houdt hij de coördinaten vast van een van mijn laatste waarnemingen.
Met vriendelijke groet,

Bert Oving

Vakantiewaarnemingen kun je invoeren op http://observado.org

Alex Kwak

Citaat van: Bert Oving op februari 12, 2021, 09:34:13 AM
De optie 'Vaste locatie' werkt volgens mij niet meer. De vastgelegde coördinaten (via instellingen) worden niet blijvend vastgehouden.
In plaats daarvan houdt hij de coördinaten vast van een van mijn laatste waarnemingen.

Ga ik binnenkort naar kijken!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Bert Oving op februari 12, 2021, 09:34:13 AM
De optie 'Vaste locatie' werkt volgens mij niet meer. De vastgelegde coördinaten (via instellingen) worden niet blijvend vastgehouden.
In plaats daarvan houdt hij de coördinaten vast van een van mijn laatste waarnemingen.

Ik vermoed dat je GPS-symbool linksboven in het scherm klikt. Dan wordt de huidige locatie vastgehouden, maar als je nog geen geldige locatie hebt wordt de vaste locatie gebruikt.
Wil je de vaste locatie gebruiken dan kan dat via het hamburger-menu.

Alex.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

bramquist

Ik heb met mijn Samsung Galaxy M21 en obsmapp 7.31 nu het volgende probleem:

Als ik in het invoerscherm een foto uit de galerij wil toevoegen, sluit het invoerscherm af naar het beginscherm. Dit gebeurt ook als ik in het invoerscherm een foto heb gemaakt.

Het probleem van Bert Oving met de steeds tragere invoer van 15-2 herken ik ook. Volgens mij hebben we zelfde type toestel.
Groeten,

Bram Quist

Alex Kwak

Citaat van: bramquist op februari 17, 2021, 12:20:05 PM
Als ik in het invoerscherm een foto uit de galerij wil toevoegen, sluit het invoerscherm af naar het beginscherm. Dit gebeurt ook als ik in het invoerscherm een foto heb gemaakt.

In mijn logging zie ik voor dit toestel:
Canvas: trying to draw too large(192000000bytes) bitmap.
Het probleem van de steeds betere toestellen: de foto's die ze maken worden extreem groot, in dit geval 192 megabytes.
Ik zal binnenkort (nog) en keer kijken of hier nog wat kan rekken...
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Alex Kwak op februari 17, 2021, 12:50:52 PM
Citaat van: bramquist op februari 17, 2021, 12:20:05 PM
Als ik in het invoerscherm een foto uit de galerij wil toevoegen, sluit het invoerscherm af naar het beginscherm. Dit gebeurt ook als ik in het invoerscherm een foto heb gemaakt.

In mijn logging zie ik voor dit toestel:
Canvas: trying to draw too large(192000000bytes) bitmap.
Het probleem van de steeds betere toestellen: de foto's die ze maken worden extreem groot, in dit geval 192 megabytes.
Ik zal binnenkort (nog) en keer kijken of hier nog wat kan rekken...

Ik kan het met een zelfgemaakt afbeelding van 8000x6000 pixels (zoals jouw toestel maakt) niet reproduceren. Kan je me zo'n foto toesturen: info@alexkwak.nl
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

bramquist

Groeten,

Bram Quist

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Tom Damm

Citaat van: Martijn van Sluijs op december 12, 2020, 17:29:17 PM
Ik heb van deze twee waarnemingen (zie onderaan) beiden thuis pas een foto gemaakt, en deze via ObsMapp ingevoerd. Ik heb de foto geselecteerd, de soortnaam ingevoerd, de juiste tijd en datum gekozen/aangepast, en heb ruim ver genoeg ingezoomd op de kaart om de marker te plaatsen (zoomniveau zal zodanig zijn geweest dat de waarneming een nauwkeurigheid van ca. 10 meter mee zou moeten hebben gekregen, zeker niet boven de 1000). Toch krijgen de waarnemingen nadat ze op waarneming.nl terecht komen een nauwkeurigheid van 999 meter (dus 'onbekend' of '>1000m'). Wat kan hier aan de hand zijn?

Dit gebeurt ook zonder foto bij het in het veld kopiëren van een waarneming (en het al of niet verplaatsen van de pointer) wegens de locatie. Kennelijk wordt de nauwkeurigheid dan niet meegekopieerd. Ik gebruik dit vaak bij korstmossen op een en dezelfde boom, maar tegenwoordig krijgt dus alleen de eerste een nauwkeurigheid mee.
Groet, Tom

Alex Kwak

Citaat van: Tom Damm op februari 18, 2021, 07:55:16 AM
Ik gebruik dit vaak bij korstmossen op een en dezelfde boom, maar tegenwoordig krijgt dus alleen de eerste een nauwkeurigheid mee.

Er is inderdaad alleen een nauwkeurigheid als een waarneming is gedaan mbv een GPS.
Wat is in jouw geval de reden om een waarneming te kopieren in plaats van het maken van een nieuwe waarneming?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Tom Damm

Dat heeft verschillende redenen:

  • meestal omdat ik niet bij een boom tien tot twintig keer de boomsoort wil invoeren, omdat ObsMapp maar één "recent"-lijstje onthoudt, nl. die van de ingevoerde waarnemingen. Het zou mooi zijn als er ook een apart lijstje onthouden wordt van de soorten die je in het veld "Relatie met" hebt ingevoerd. En het liefst zou ik ook direct het veld substraat invullen; nu moet ik dat bij korstmossen en paddenstoelen eerst in de "Toelichting" zetten en achteraf op de website nog aanpassen. Bij de eerste waarneming wacht ik tot ik een goede fix heb, of ik zet de pointer handmatig goed. Zeker in bos, op bospaden e.d. heb ik liever niet iedere keer een andere, onnauwkeurige positie als het om dezelfde boom gaat.
  • soms omdat ik al ben doorgelopen en een soort wil toevoegen op (ongeveer) dezelfde locatie; soms verplaats ik de pointer daarbij nog iets.
Groet, Tom

Bert Oving

Citaat van: Bert Oving op februari 08, 2021, 21:59:16 PM
Hallo,
Ik gebruik Obsmapp op 2 mobieltes, Galaxy A5 en M21.  Op beide toestellen heb ik het volgende. Het invoeren gaat naar ongeveer een uur steeds trager. En dan bedoel ik ook echt traag. Kan dit met het koude weer te maken hebben? Overigens heb ik dit nog nooit eerder meegemaakt.
Een ander iets is het verkeerd openen van de kaart. Deze opent regelmatig niet op het ingestelde zoomniveau maar toont in plaats daarvan geheel nederland. Is geen peil op te trekken wanneer dit gebeurt.  Dan weer wel, dan weer niet. In ieder geval ook nog nooit eerder meegemaakt. Dit heb ik overigens alleen maar op mijn Samsung galaxy M21 met een wat groter 6.4 inch scherm dus.

Ter aanvulling m.b.t. invoeren op de Galaxy M21. Het trage invoeren en het verkeerd openen van de kaart (heel NL i.p.v. ingesteld zoomniveau) staat in verband met elkaar. Dat is mij inmiddels al opgevallen. M.a.w. Als dat gedoe met die kaarten begint, gaat het invoeren ook erg traag en vv.  Dat verkeerd openen van de kaart heb ik niet met het gebruik van Google kaarten. Als ik uitsluitend Googel kaarten gebruik wordt het invoeren ook niet traag.     
Met vriendelijke groet,

Bert Oving

Vakantiewaarnemingen kun je invoeren op http://observado.org

Alex Kwak

Citaat van: Bert Oving op februari 19, 2021, 20:21:25 PM
Citaat van: Bert Oving op februari 08, 2021, 21:59:16 PM
Hallo,
Ik gebruik Obsmapp op 2 mobieltes, Galaxy A5 en M21.  Op beide toestellen heb ik het volgende. Het invoeren gaat naar ongeveer een uur steeds trager. En dan bedoel ik ook echt traag. Kan dit met het koude weer te maken hebben? Overigens heb ik dit nog nooit eerder meegemaakt.
Een ander iets is het verkeerd openen van de kaart. Deze opent regelmatig niet op het ingestelde zoomniveau maar toont in plaats daarvan geheel nederland. Is geen peil op te trekken wanneer dit gebeurt.  Dan weer wel, dan weer niet. In ieder geval ook nog nooit eerder meegemaakt. Dit heb ik overigens alleen maar op mijn Samsung galaxy M21 met een wat groter 6.4 inch scherm dus.

Ter aanvulling m.b.t. invoeren op de Galaxy M21. Het trage invoeren en het verkeerd openen van de kaart (heel NL i.p.v. ingesteld zoomniveau) staat in verband met elkaar. Dat is mij inmiddels al opgevallen. M.a.w. Als dat gedoe met die kaarten begint, gaat het invoeren ook erg traag en vv.  Dat verkeerd openen van de kaart heb ik niet met het gebruik van Google kaarten. Als ik uitsluitend Googel kaarten gebruik wordt het invoeren ook niet traag.     

Dank voor de extra info. Het wordt er helaas niet duidelijker op, twee zaken die eigenlijk niet met elkaar te maken kunnen hebben. Maar ik ga hier weer eens op broeden...  :rolleye:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Alex Kwak op februari 17, 2021, 15:53:35 PM
Citaat van: bramquist op februari 17, 2021, 15:38:19 PM
Zojuist een foto gemaild

Ontvangen, dank. Ik kom er zsm op terug.

Op beide testtoestellen geen enkel probleem om de foto in te laden te bewerken en te laten herkennen.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

bramquist

Citaat van: Alex Kwak op februari 22, 2021, 16:01:57 PM
Citaat van: Alex Kwak op februari 17, 2021, 15:53:35 PM
Citaat van: bramquist op februari 17, 2021, 15:38:19 PM
Zojuist een foto gemaild

Ontvangen, dank. Ik kom er zsm op terug.

Op beide testtoestellen geen enkel probleem om de foto in te laden te bewerken en te laten herkennen.

Bij mij lukte het zaterdag nog steeds niet. Ben toen echter de foto's in lagere resolutie gaan maken, waardoor het wel lukte.
Groeten,

Bram Quist

Alex Kwak

Citaat van: bramquist op februari 22, 2021, 19:51:43 PM
Citaat van: Alex Kwak op februari 22, 2021, 16:01:57 PM
Citaat van: Alex Kwak op februari 17, 2021, 15:53:35 PM
Citaat van: bramquist op februari 17, 2021, 15:38:19 PM
Zojuist een foto gemaild

Ontvangen, dank. Ik kom er zsm op terug.

Op beide testtoestellen geen enkel probleem om de foto in te laden te bewerken en te laten herkennen.

Bij mij lukte het zaterdag nog steeds niet. Ben toen echter de foto's in lagere resolutie gaan maken, waardoor het wel lukte.

Ja, de grootte van de foto's is het probleem. Ik begrijp alleen niet dat op mijn OnePlus 7T en m'n oude Lenovo tablet het wél goed gaat met jouw enorme foto.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

bramquist

Zojuist nog even in de map obsmapp/photo gekeken. Ik zie dat fotobestanden ouder dan 17-2 wel een kleiner formaat hebben van enkele honderden kb's. Vermoedelijk heb ik per ongeluk de hoge resolutie aangezet, wat obsmapp niet heeft gepikt. Deze te grote foto's zijn overigens wel in deze map obsmapp/photo geplaatst. Wel apart dat je het niet gereproduceerd krijgt.
Groeten,

Bram Quist

RichardE

Goedemorgen,
sinds de update naar ObsMapp versie 7.32 ervaar ik problemen met 'Omgeving'. De app crasht nadat de Omgevings-instellingen zijn ingegeven.
Telefoon is herstart, cache van de app is verwijderd, dit mocht helaas niet baten.
Android-versie is 8.1

Alex Kwak

Citaat van: RichardE op februari 23, 2021, 09:56:41 AM
sinds de update naar ObsMapp versie 7.32 ervaar ik problemen met 'Omgeving'. De app crasht nadat de Omgevings-instellingen zijn ingegeven.

Ga ik naar kijken!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

RichardE

Citaat van: Alex Kwak op februari 23, 2021, 10:40:26 AM
Citaat van: RichardE op februari 23, 2021, 09:56:41 AM
sinds de update naar ObsMapp versie 7.32 ervaar ik problemen met 'Omgeving'. De app crasht nadat de Omgevings-instellingen zijn ingegeven.

Ga ik naar kijken!

Het probleem is opgelost met de update van vandaag versie 7.32.1
Bedankt!