Obsmapp 7 vragen, opmerkingen en bugs

Gestart door Alex Kwak, juli 10, 2016, 11:51:11 AM

Vorige topic - Volgende topic

Anne van der Wal

#1530
Ik krijg Obsmapp helaas niet aan de praat op mijn nieuwe Google Pixel 3a (Android 10)
Het eerste probleem is dat ik niet voldoende tijd krijg om mijn account/password in te vullen (het scherm verdwijnt binnen een seconde of 6).
Daarnaast kan ik ook geen soortgroepen selecteren/downloaden (lege buttons) waardoor ik niks kan invoeren (Soortgroep niet aanwezig melding)
Verder blijft hij daarna mekkeren dat er geen internet verbinding is (die er wel is). Bij elke keer opnieuw opstarten krijg ik de "Welkom bij ObsMapp melding" als gevolg van de incomplete installatie.




met vriendelijke groet,
Anne van der Wal

Alex Kwak

Citaat van: Anne van der Wal op februari 15, 2020, 12:02:26 PM
Ik krijg Obsmapp helaas niet aan de praat op mijn nieuwe Google Pixel 3a (Android 10)
Het eerste probleem is dat ik niet voldoende tijd krijg om mijn account/password in te vullen (het scherm verdwijnt binnen een seconde of 6).
Daarnaast kan ook ook geen soortgroepen selecteren/downloaden (lege buttons) waardoor ik niks kan invoeren (Soortgroep niet aanwezig melding)
Verder blijft hij daarna mekkeren dat er geen internet verbinding is (die er wel is). Bij elke keer opnieuw opstarten krijg ik de "Welkom bij ObsMapp melding" als gevolg van de incomplete installatie.

Deïnstalleer ObsMapp eens, herstart je toestel en installeer ObsMapp opnieuw. ObsMapp werkt prima met Android 10.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Gery op februari 13, 2020, 08:38:57 AM
Citaat van: Alex Kwak op februari 12, 2020, 19:38:27 PM
Citaat van: Gery op februari 12, 2020, 17:03:33 PM
Ze worden soms (niet altijd) hééééél traag geregistreerd of blijven gewoon 'hangen' zie een screenshot van een voorbeeldje dat bleef hangen vandaag.

Heb je misschien extreem veel soorten gedownload?

Nee, gewoon de standaard soorten van gebied België

Stuur me eens de logbestanden:
https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,219901.msg2253729.html#msg2253729
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Anne van der Wal

#1533
Citaat van: Alex Kwak op februari 15, 2020, 12:06:22 PM
Citaat van: Anne van der Wal op februari 15, 2020, 12:02:26 PM
Ik krijg Obsmapp helaas niet aan de praat op mijn nieuwe Google Pixel 3a (Android 10)
Het eerste probleem is dat ik niet voldoende tijd krijg om mijn account/password in te vullen (het scherm verdwijnt binnen een seconde of 6).
Daarnaast kan ook ook geen soortgroepen selecteren/downloaden (lege buttons) waardoor ik niks kan invoeren (Soortgroep niet aanwezig melding)
Verder blijft hij daarna mekkeren dat er geen internet verbinding is (die er wel is). Bij elke keer opnieuw opstarten krijg ik de "Welkom bij ObsMapp melding" als gevolg van de incomplete installatie.

Deïnstalleer ObsMapp eens, herstart je toestel en installeer ObsMapp opnieuw. ObsMapp werkt prima met Android 10.

Dat had ik uiteraard al een keer gedaan. Zelfs in combinatie met het via de "achterkant" verwijderen van de meegekopieerde org.obsmapp map maar dat maakte helaas geen verschil. Hieronder even de volgorde van de stappen
Verwijderd
Herstart Toestel
Opnieuw geinstalleerd
Initieel toestemming verlenen e.d.
Download/Installeren van landen
Inloggevens (lukt niet want binnen 6 seconden gaat hij verder)
Downloaden diverse zaken
En dan kom ik dus weer in dat scherm met lege button (die ook binnen 6 seconden weer weg is)
Vraag voor Downloaden OpenStreetsMap (Nee)
Hoofdscherm
Instellingen : Soort (nee weer leeg scherm)
Portalen: (nee weer binnen 6 seconden weg)
met vriendelijke groet,
Anne van der Wal

Alex Kwak

Citaat van: Anne van der Wal op februari 15, 2020, 12:45:21 PM
Citaat van: Alex Kwak op februari 15, 2020, 12:06:22 PM
Citaat van: Anne van der Wal op februari 15, 2020, 12:02:26 PM
Ik krijg Obsmapp helaas niet aan de praat op mijn nieuwe Google Pixel 3a (Android 10)
Het eerste probleem is dat ik niet voldoende tijd krijg om mijn account/password in te vullen (het scherm verdwijnt binnen een seconde of 6).
Daarnaast kan ook ook geen soortgroepen selecteren/downloaden (lege buttons) waardoor ik niks kan invoeren (Soortgroep niet aanwezig melding)
Verder blijft hij daarna mekkeren dat er geen internet verbinding is (die er wel is). Bij elke keer opnieuw opstarten krijg ik de "Welkom bij ObsMapp melding" als gevolg van de incomplete installatie.

Deïnstalleer ObsMapp eens, herstart je toestel en installeer ObsMapp opnieuw. ObsMapp werkt prima met Android 10.

Dat had ik uiteraard al een keer gedaan. Zelfs in combinatie met het via de "achterkant" verwijderen van de meegekopieerde org.obsmapp map maar dat maakte helaas geen verschil. Hieronder even de volgorde van de stappen
Verwijderd
Herstart Toestel
Opnieuw geinstalleerd
Initieel toestemming verlenen e.d.
Download/Installeren van landen
Inloggevens (lukt niet want binnen 6 seconden gaat hij verder)
Downloaden diverse zaken
En dan kom ik dus weer in dat scherm met lege button (die ook binnen 6 seconden weer weg is)
Vraag voor Downloaden OpenStreetsMap (Nee)
Hoofdscherm
Instellingen : Soort (nee weer leeg scherm)
Portalen: (nee weer binnen 6 seconden weg)

Ik zie dat Observation.org erg traag is, dat is waarschijnlijk de oorzaak. ObsMapp 'denkt' dan dat er geen internetverbinding is omdat de site niet te benaderen is.
Ik heb bij Naturalis een incident aangemaakt.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Anne van der Wal

#1535
Citaat van: Alex Kwak op februari 15, 2020, 13:04:14 PM
Citaat van: Anne van der Wal op februari 15, 2020, 12:45:21 PM
Citaat van: Alex Kwak op februari 15, 2020, 12:06:22 PM
Citaat van: Anne van der Wal op februari 15, 2020, 12:02:26 PM
Ik krijg Obsmapp helaas niet aan de praat op mijn nieuwe Google Pixel 3a (Android 10)
Het eerste probleem is dat ik niet voldoende tijd krijg om mijn account/password in te vullen (het scherm verdwijnt binnen een seconde of 6).
Daarnaast kan ook ook geen soortgroepen selecteren/downloaden (lege buttons) waardoor ik niks kan invoeren (Soortgroep niet aanwezig melding)
Verder blijft hij daarna mekkeren dat er geen internet verbinding is (die er wel is). Bij elke keer opnieuw opstarten krijg ik de "Welkom bij ObsMapp melding" als gevolg van de incomplete installatie.

Deïnstalleer ObsMapp eens, herstart je toestel en installeer ObsMapp opnieuw. ObsMapp werkt prima met Android 10.

Dat had ik uiteraard al een keer gedaan. Zelfs in combinatie met het via de "achterkant" verwijderen van de meegekopieerde org.obsmapp map maar dat maakte helaas geen verschil. Hieronder even de volgorde van de stappen
Verwijderd
Herstart Toestel
Opnieuw geinstalleerd
Initieel toestemming verlenen e.d.
Download/Installeren van landen
Inloggevens (lukt niet want binnen 6 seconden gaat hij verder)
Downloaden diverse zaken
En dan kom ik dus weer in dat scherm met lege button (die ook binnen 6 seconden weer weg is)
Vraag voor Downloaden OpenStreetsMap (Nee)
Hoofdscherm
Instellingen : Soort (nee weer leeg scherm)
Portalen: (nee weer binnen 6 seconden weg)

Ik zie dat Observation.org erg traag is, dat is waarschijnlijk de oorzaak. ObsMapp 'denkt' dan dat er geen internetverbinding is omdat de site niet te benaderen is.
Ik heb bij Naturalis een incident aangemaakt.

Aha. Kijk eens aan. Dat zal het dan wel geweest zijn. Het is me inmiddels wel gelukt om de soortgroepen te downloaden. Ook dat '6 seconden' probleem in het inlog/portaal scherm is nu weg. Kon weer waarnemingen invullen en uploaden  :blink: Bedankt voor de support !
met vriendelijke groet,
Anne van der Wal

Hannes ledegen

ObsMapp lijkt verdwenen uit de (Belgische) google playstore?

Kernteam mobiele apps van Observation.org & website
Te vinden in het veld voor vooral libellen en vogels

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Pieter Van Dorsselaer

Goeiemiddag,
Ik krijg melding van een bugje in ObsMapp, en hetzelfde gebeurt als ik het zelf probeer: (versie 7.26.5)
"Wanneer ik een of meer foto's maak of toevoeg, wil ik soms de foto nogmaals bekijken. Als ik op de foto in het invoerscherm klik, zijn er drie opties: 'toon foto', 'draai foto' en 'verwijder foto'. Wanneer ik echter op 'toon foto' klik, wordt de foto gewoon verwijderd."
Groeten,
Pieter

Alex Kwak

Citaat van: Pieter Van Dorsselaer op maart 09, 2020, 15:39:03 PM
Goeiemiddag,
Ik krijg melding van een bugje in ObsMapp, en hetzelfde gebeurt als ik het zelf probeer: (versie 7.26.5)
"Wanneer ik een of meer foto's maak of toevoeg, wil ik soms de foto nogmaals bekijken. Als ik op de foto in het invoerscherm klik, zijn er drie opties: 'toon foto', 'draai foto' en 'verwijder foto'. Wanneer ik echter op 'toon foto' klik, wordt de foto gewoon verwijderd."
Groeten,
Pieter

Ik kan dat niet reproduceren, en gebruik het zelf regelmatig.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

dirder

Er komen de laatste dagen weer opvallend veel gedraaide foto's binnen. Al weet ik niet of dat dan via obsmapp is (hoe kan je dat zien op de website? Op de waarnemingen.be - pagina van de lokale vogelwerkgroep is dat makkelijk te zien als 'soort waarneming'), maar ze worden kennelijk automatisch gedraaid. Het heeft dan geen zin om aan de waarnemer te vragen die terug te draaien, niemand doet dat uiteraard.
Groeten, Dirk Derdeyn.

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

dirder

Ik kreeg intussen feedback van een andere waarnemer die een reeks gedraaide foto's had ingevoerd, maar dat was niet via obsmapp, zal dus gewoon toeval zijn.
Groeten, Dirk Derdeyn.

Hannes ledegen

Hoi Alex,

BMP:
-Sinds afgelopen september moet je om BMP te activeren nadat je hem in instellingen hebt aangezet eerst de stamgegevens bijwerken om te zorgen dat hij voor de juiste soorten het aantal op maximum 1 zet.
-Als je nu echter tijdens BMP een niet-broedvogel ziet (losse waarneming) werkt het knopje "Zet BMP tijdelijk uit" links bovenaan niet langer. Kan je hier even naar kijken?
Kernteam mobiele apps van Observation.org & website
Te vinden in het veld voor vooral libellen en vogels

wouterbosgra

Als ik een foto naar obsmapp stuur, vraagt die of ik datum en locatie van de foto wil overnemen. Als ik ja kies, dan meet obsmapp de tijd van de goto niet over, maar kiest hier de huidige tijd.

wouterbosgra

Citaat van: wouterbosgra op april 11, 2020, 22:25:32 PM
Als ik een foto naar obsmapp stuur, vraagt die of ik datum en locatie van de foto wil overnemen. Als ik ja kies, dan meet obsmapp de tijd van de goto niet over, maar kiest hier de huidige tijd.

Ik denk dat ie voor datum en tijd naar het bestand (last modified of create) kijkt ipv de exif.

Hans Verdaat

Duitse vertaling
als je in ObsMapp ingesteld in het Duits je waarnemingen upload krijg je een pop-up melding:

Geüpload
Waarnming/Observation:
XX observations uploaded.

Kan dit vertaald worden voor de Duitse versie in:

Hochgeladen
Waarneming/Observation:
XX Beobachtungen erfolgreich hochgeladen




Alex Kwak

Citaat van: Hans Verdaat op mei 06, 2020, 08:46:14 AM
Kan dit vertaald worden voor de Duitse versie

Dat kan alleen als er iemand is die alle termen in het Duits kan en wil vertalen.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Michiel en Milka

#1548
Citaat van: Pieter Van Dorsselaer op maart 09, 2020, 15:39:03 PM
Goeiemiddag,
Ik krijg melding van een bugje in ObsMapp, en hetzelfde gebeurt als ik het zelf probeer: (versie 7.26.5)
"Wanneer ik een of meer foto's maak of toevoeg, wil ik soms de foto nogmaals bekijken. Als ik op de foto in het invoerscherm klik, zijn er drie opties: 'toon foto', 'draai foto' en 'verwijder foto'. Wanneer ik echter op 'toon foto' klik, wordt de foto gewoon verwijderd."
Groeten,
Pieter
Ik had gisteren hetzelfde en kan dat vandaag reproduceren. (versie 7.26.6) Ik maak een waarneming aan door een foto te selecteren, accepteer voorstel van OI. Als ik dan kies voor toon foto met Obsmapp, dan daat alle invoer verloren. Dat is  dus voordat de waarneming is opgeslagen.
Groet, Michiel

Michiel en Milka

Er blijven bij mij vier waarnemingen hangen, die niet worden geüpload. (versie 7.26.6; Android versie 9) Het is natuurlijk niet heel veel werk om ze handmatig in te voeren, maar het klopt natuurlijk niet. Ik had op dat moment moeite met GPS-fix, wat was opgelost na herstarten telefoon. Zijn hier meer klachten over? Het betreft vier waarnemingen midden in de lijst waarnemingen van die dag.
Groet, Michiel

Alex Kwak

Citaat van: Michiel en Milka op mei 10, 2020, 20:29:42 PM
Er blijven bij mij vier waarnemingen hangen, die niet worden geüpload. (versie 7.26.6; Android versie 9) Het is natuurlijk niet heel veel werk om ze handmatig in te voeren, maar het klopt natuurlijk niet. Ik had op dat moment moeite met GPS-fix, wat was opgelost na herstarten telefoon. Zijn hier meer klachten over? Het betreft vier waarnemingen midden in de lijst waarnemingen van die dag.

Onzekere waarnemingen?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Michiel en Milka

#1551
Citaat van: Alex Kwak op mei 10, 2020, 21:18:53 PM
Citaat van: Michiel en Milka op mei 10, 2020, 20:29:42 PM
Er blijven bij mij vier waarnemingen hangen, die niet worden geüpload. (versie 7.26.6; Android versie 9) Het is natuurlijk niet heel veel werk om ze handmatig in te voeren, maar het klopt natuurlijk niet. Ik had op dat moment moeite met GPS-fix, wat was opgelost na herstarten telefoon. Zijn hier meer klachten over? Het betreft vier waarnemingen midden in de lijst waarnemingen van die dag.

Onzekere waarnemingen?
Nee, drie zekere en een onzekere. En ik laat onzekere waarnemingen ook uploaden.
Edit: het lijkt of die waarnemingen corrupt zijn. Ik heb de onzekere waarneming gewijzigd dwz op zeker gezet. ik kan hem dan vervolgens niet opslaan. Ook een andere waarneming kan ik na wijzigen van de soort niet opslaan.
edit 2: Nogmaals geprobeerd de waarneming te wijzigen. Zodra ik het kaartscherm heb geopend en de aangegeven positie heb geaccepteerd (niet gewijzigd!) kan ik de waarneming opslaan.
edit 3: Bij een derde waarneming de positie gewijzigd en opgeslagen. Waarneming wordt nu geüpload.
edit 4: Overige waarnemingen ook op deze manier weggewerkt. Op dit moment geen problemen meer.
Groet, Michiel

Hans Verdaat

Citaat van: Alex Kwak op mei 06, 2020, 09:15:50 AM
Citaat van: Hans Verdaat op mei 06, 2020, 08:46:14 AM
Kan dit vertaald worden voor de Duitse versie

Dat kan alleen als er iemand is die alle termen in het Duits kan en wil vertalen.

Doen we graag. Zijn de bovengenoemde vertalingen genoeg? Of zijn er meer. Stuur de files graag even via de mail met cc aan Timo. Die is ook aan het vertalen voor ObsIdentify.

Alex Kwak

Citaat van: Hans Verdaat op mei 17, 2020, 14:25:03 PM
Citaat van: Alex Kwak op mei 06, 2020, 09:15:50 AM
Citaat van: Hans Verdaat op mei 06, 2020, 08:46:14 AM
Kan dit vertaald worden voor de Duitse versie

Dat kan alleen als er iemand is die alle termen in het Duits kan en wil vertalen.

Doen we graag. Zijn de bovengenoemde vertalingen genoeg? Of zijn er meer. Stuur de files graag even via de mail met cc aan Timo. Die is ook aan het vertalen voor ObsIdentify.

Stuur me even een mailtje, dan stuur ik je een link terug.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Pieter Van Dorsselaer

Goeiemiddag,
Een vraag van een waarnemer:
k wilde de app ObsMapp installeren op mijn Samsung Galaxy A20. Tijdens het installeren is mijn WiFi verbinding uitgevallen en liep de installatie fout.
Ik heb nu reeds enkele keren geprobeerd om de app opnieuw te installeren, maar dat lukt niet meer. Zelfs nadat ik elk spoor ervan (denk ik toch) inclusief het installatiepakket heb gewist. Telkens gebeurt hetzelfde : de installatie loopt normaal tot bij deze fase (ik werk in het Engels op de Galaxy) :
Installing countries
Downloading countries
En dan gebeurt er niets meer. De download start niet. Enig idee wat er fout loopt?

Is hulp mogelijk?
Alvast bedankt!
Groeten,
Pieter

Alex Kwak

Citaat van: Pieter Van Dorsselaer op mei 19, 2020, 11:37:27 AM
Goeiemiddag,
Een vraag van een waarnemer:
k wilde de app ObsMapp installeren op mijn Samsung Galaxy A20. Tijdens het installeren is mijn WiFi verbinding uitgevallen en liep de installatie fout.
Ik heb nu reeds enkele keren geprobeerd om de app opnieuw te installeren, maar dat lukt niet meer. Zelfs nadat ik elk spoor ervan (denk ik toch) inclusief het installatiepakket heb gewist. Telkens gebeurt hetzelfde : de installatie loopt normaal tot bij deze fase (ik werk in het Engels op de Galaxy) :
Installing countries
Downloading countries
En dan gebeurt er niets meer. De download start niet. Enig idee wat er fout loopt?

Is hulp mogelijk?
Alvast bedankt!
Groeten,
Pieter

Gezien de eerdere problemen verwacht ik een slechte internetverbinding. Die 'countries' zijn erg groot.
Herstart je toestel ook eens.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jaap de Jong

Wellicht al eens gemeld...
In donkere mode is sommige tekst niet of nauwelijks leesbaar.
Bijvoorbeeld bij de soortnaam die getoond wordt als je een determinatie door obsmapp hebt laten uitvoeren

migratorius

Ik was vanmiddag met google maps onderweg, waarbij de pijl precies op de weg stond. Ik maakte op die weg een foto van een vliegend hert.
Die voerde ik in in obsmapp... op de vraag of ik de GPS en tijdgegevens wilde overnemen zei ik braaf "ja". Werd de waarneming minstens vijf kilometer naar het noorden gezet. Hoe kan dat?

https://observation.org/waarneming/view/192915583

JanHein

Alex Kwak

Citaat van: migratorius op mei 31, 2020, 19:38:58 PM
Ik was vanmiddag met google maps onderweg, waarbij de pijl precies op de weg stond. Ik maakte op die weg een foto van een vliegend hert.
Die voerde ik in in obsmapp... op de vraag of ik de GPS en tijdgegevens wilde overnemen zei ik braaf "ja". Werd de waarneming minstens vijf kilometer naar het noorden gezet. Hoe kan dat?

Blijkbaar heeft je foto-app een verkeerde locatie aan de foto gehangen
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

@alex, wat mij al een paar keer opgevallen is: ik neem met hi-q een geluid op en bewaar dat in recordings hernoem dat naar een betekenisvolle naam : tuinfluiter.mp3 b.v
dan voer ik dat in , koppel dat geluid bij de waarneming
na uploaden staat dan wel een verkeerd geluid bij mijn waarneming
nu zie ik 2 mp3 directories, de eerste verwees naar de dir van hi-q zijn geluiden plaatst en de tweede was wat anders
nu heb ik ze beide maar hetzelfde gemaakt, maar daar heb ik nog geen test mee gedaan
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0