Obsmapp 7 vragen, opmerkingen en bugs

Gestart door Alex Kwak, juli 10, 2016, 11:51:11 AM

Vorige topic - Volgende topic

Alex Kwak

#1500
Citaat van: CTammes op september 11, 2019, 15:29:38 PM
Hoe krijg ik de gegevens van ObsMap op de SD-kaart (Android 8, Samsung A3)?

Vanaf Android 6 of zo ziet Android geen verschil meer tussen intern en extern geheugen. Tenminste als je die aanbevolen instelling zo bij de installatie hebt aangegeven.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

CTammes

Beste Hisko, Alfred,

blijkbaar ben ik niet duidelijk genoeg.

Mijn smartphone heeft een intern geheugen van 16Gb en een extern geheugen/SD kaart van 32 Gb. In Apparaatopslag is dat ook te zien, tevens dat de SD-kaart Draagbare Opslag is, dus uit het apparaat genomen kan worden zonder dataverlies.
Om het interne 16Gb geheugen te ontlasten heb ik o.a. kaartmateriaal en foto's naar de SD kaart verplaatst. De camera app bijv. zet de foto's op de SD kaart (Opslag-locatie=SD-kaart), die zie ik niet bij Interne opslag (Mijn Bestanden), maar bijv. in de DCIM foldervan de SD-kaart.
ObsMapp heeft ook bijna 1 Gb in gebruik, o.a. media. Die gegevens staan nu volgens Mijn Bestanden in /Interne opslag/Android/data. In SD-kaart/Android/data/org.obsmapp staan alleen een (lege) cache en files folder.

Mijn vraag is: hoe krijg ik die gegevens van het interne geheugen op de SD-kaart? De opties die ik in de Instellingen zie, werken bij mij niet. In Apps staat bij ObsMapp bij Opslag 'SD-kaart' en niet 'Apparaatgeheugen', maar blijkbaar wordt daar niets mee gedaan, in tegenstelling tot andere apps.
Als dat niet kan vind ik het ook prima, maar dan hoor ik het graag.

Alex Kwak

Citaat van: CTammes op september 12, 2019, 20:14:14 PM
In Apparaatopslag is dat ook te zien, tevens dat de SD-kaart Draagbare Opslag is, dus uit het apparaat genomen kan worden zonder dataverlies.

Daar doelde ik op met mijn opmerking over de geheugenindeling van Android.
Lastige materie, lees ook eens https://androidworld.nl/nieuws/adoptable-storage/

Citaat van: CTammes op september 12, 2019, 20:14:14 PM
Als dat niet kan vind ik het ook prima, maar dan hoor ik het graag.

Het is inderdaad niet mogelijk.

Alex, geen Alfred...
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

CTammes

Ik heb het probleem "opgelost" door alle media te verwijderen en er zo 700 Mb intern geheugen bij te krijgen. Dat verwijderen ging overigens niet via ObsMapp zelf (Bestanden opruimen), de app crasht telkens als ik op de prullenmand klik.

Ik gebruik nu de Natuurgids Fauna voor de foto's, die slaat alles wel op de SD-kaart op.

Bij een volgende telefoon probeer ik het nog wel eens.

Hannes ledegen

#1504
@CTammes

Mogelijk helpt dit ook:

Ruimte vrijmaken binnen ObsMapp
ObsMapp slaat tot 1 jaar na datum al je routes, upload rapporten, foto's en gps-locaties op. Dit neemt veel ruimte in beslag.
Aan de andere kant upload ObsMapp op dit moment maar een fractie van de informatie die in je .kml bestand (resultaat van een Route) opgeslagen zitten.

Als je ruimte wil vrijmaken op je toestel of die extra informatie niet verloren wil laten gaan kan het nuttig zijn je ObsMapp files (inclusief de back-up bestanden) even te kopiëren naar je computer als backup
Computer\*toestelnaam*\Interne opslag\Android\data\org.obsmapp\files
alleen de mappen "archive", "log", "photo", "kml" moet je selecteren en kopiëren

Zie je de mappenstructuur niet op je computer verschijnen na het insteken van je toestel?
Swipe op je toestel van boven naar beneden en klik op de melding "verbonden met pc". Zorg dat de mediaoverdrachtmodus op MTP staat en niet op "foto's".

Nadat alles SUCCESVOL gekopiëerd is mag je de mappen Archive, log en backup leeg maken. Dit zal al snel veel ruimte vrijmaken.
Hoeveel kan je zien door op je toestel "File manager +" te installeren, naar dezelfde map te navigeren die ik hierboven aangaf en rechts bovenaan op "analyse" te klikken.
Kernteam mobiele apps van Observation.org & website
Te vinden in het veld voor vooral libellen en vogels

Hannes ledegen

#1505
Voor Verplaatsen van ObsMapp naar je SD-kaart in gevallen zoals die van jou maakte ik in 2017 een handleiding. Wel even wachten op Verificatie van Alex dat dit nog steeds "safe to use" is.
Discliamer: ik ben niet verantwoordelijk voor verloren data dus upload zeker eerst alles

Moest je dat nog niet gedaan hebben om ruimte vrij te maken raad ik aan om eerst je offline gedownloadde achtergrondkaarten (OSM-kaarten) te verplaatsen naar de SD-kaart en de opgeslagen gegevens in ObsMapp eens te legen zoals ik in mijn vorige post uitlegde. Kom je dan nog te kort kan je deze methode gebruiken om alle ObsMapp bestanden te verplaatsen terwijl je toch de app op je interne geheugen laat draaien zodat hij niet vertraagd.
Het is wel iets waarvoor je een klein beetje handig moet zijn met smartphones maar je moet geen programmeur zijn hoor ;-)

Je kan best als volgt te werk gaan:

  • Download in de google play store de app "Bestandsbeheer". Het icoontje is een bruine map met een letter F op grijze achtergrond.
  • Open de app
  • Klik op Main storage>Android>data>org.obsmapp. hierin zie je twee mappen staan: files en cache. Klik lang op de map files. zie je deze niet dan moet je even naar instellingen van de app gaan en verborgen folders zichtbaar zetten
  • je ziet nu onderaan een paar opties verschijnen: copy, move, ... klik op "copy"
  • klik linksboven in de app op de drie streepjes en op home, vervolgens op je SD kaartje.
  • Maak daar een mapje ObsMapp door rechtsbovenaan te klikken op de drie bolletjes>new>folder
  • Rechts onderaan zie je normaal nog steeds "annuleer" en "plakken" staan. Klik op "plakken" om het mapje "files" dat je kopieerde in stap 4 te plakken.
Nu heb je al je mediabestanden gekopieerd naar je SD kaartje. Nu moeten we dat nog laten weten aan ObsMapp.

  • Open Obsmapp en klik op instellingen
  • klik rechtsboven op het icoontje met de drie schuivertjes
  • scroll naar beneden tot je onder het titeltje EXPERT het volgende ziet staan:
    Geheugenkaart
    /storage/emulated/0/android/data/org.obsmapp/files
  • klik hierop en vervolgens klik op ja
  • door op de drie puntjes te klikken ga je een mapje omhoog. Doe dit tot je je SD kaartje ziet. Klik erop en klik vervolgens op de map Obsmapp (die je gemaakt hebt in stap 6 hierboven) en vervolgens op files. klik nu op OK. Zie je niks meer, alleen nog de /? Geen nood, klik op annuleer en probeer opnieuw tot je de map gevonden hebt. Normaal moet je je sd-kaart kunnen vinden op het niveau /storage/emulated/0
Ziezo. Normaal moet alles nu in orde zijn. Controleer even of ObsMapp je mediabestanden nog steeds kan terugvinden in Obsmapp. Als dat het geval is open je opnieuw je app bestandsbeheer en ga je naar de map Android>data>org.obsmapp. Verwijder de map "files" (ALLEEN deze map). Open ObsMapp nog eens en test of alles werkt. Ja? Je kan nu ook nog even re recycle bin leegmaken in je bestandbeheer en klaar ;-)
Kernteam mobiele apps van Observation.org & website
Te vinden in het veld voor vooral libellen en vogels

Alex Kwak

Citaat van: h.ledegen op oktober 11, 2019, 16:28:07 PM
Voor Verplaatsen van ObsMapp naar je SD-kaart in gevallen zoals die van jou maakte ik in 2017 een handleiding. Wel even wachten op Verificatie van Alex dat dit nog steeds "safe to use" is.

Vanaf Android 6+ (even uit m'n hoofd) kan je je toestel zo instellen dat intern en extern geheugen gelijk behandeld wordt. Écht extern geheugen, sd-kaartjes dus, worden nauwelijks meer gebruikt.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Hannes ledegen

Klopt maar (ook even uit het hoofd) zijn er redelijk wat oudere toestellen die ondanks het wel ondersteunen van Android 6+ niet slagen in de volledige integratie van dan interne geheugen. Zal er in ieder geval meer en meer uitgaan nu nieuwe smartphones van 150 euro degelijke processors en minstens 64gb intern geheugen beginnen hebben los van de SD-opties.
Kernteam mobiele apps van Observation.org & website
Te vinden in het veld voor vooral libellen en vogels

A.Ruiter

ObsMapp 7.26.3 (en eerder) - Spraakinvoer-foutje

Beste mensen,

Graag jullie aandacht voor een kleine maar hinderlijke en onopvallende onvolkomenheid, die al lang in ObsMapp zit. Dit hebben we ontdekt toen ObsMapp flink op de schop genomen werd en hadden uit blog-omschrijvingen verwacht dat het er wel uit zou worden gehaald. Dan graag alsnog bij deze:

In de "Spraakinvoer" gaat het in bepaalde situaties mis. Er is namelijk een "dubbele administratie" van de ingevoerde waarneming. Behalve de (eventueel) aangepaste gegevens worden ook de gegevens van de origineel ingesproken waarneming nog onthouden. Geeft niks, maar die worden in bepaalde situaties gebruikt in plaats van de door jezelf aangepaste gegevens. Dat is de fout, maar die zie je niet direct. Want de juiste (aangepaste) gegevens worden nog steeds in het venstertje getoond, terwijl de onaangepaste gegevens in de waarneming terechtkomen.

Zo gaat het in "Spraakinvoer" mis:
Een ingevoerde waarneming kan via de linker 2 knoppen worden aangepast (aantal en details), dat werkt prima. Maar als daarna via de rechter knop de locatie wordt aangepast (dat is de "boosdoener"), dan worden de origineel ingesproken gegevens gebruikt, niet de aangepaste aantallen en details. Het info-venstertje van Spraakinvoer weet daar niets van en geeft nog b.v. het door jezelf aangepaste aantal weer. Maar de opgeslagen waarneming heeft weer het originele aantal en/of overige details. Telkens als je weer de locatie wijzigt, dan zijn alle andere gegevens weer in de "beginstand". Je ziet dat pas als je op de 2e knop van links drukt (voor details), maar dan moet je er wel op letten...
Wat uiteraard wel goed gaat, dat is het aanpassen van de locatie via de rechter knop en daarna pas de aantallen en/of overige details aanpassen zonder daarna opnieuw de locatie aan te passen.

Voorbeeldje:
Een waarneming ingesproken van 1 huismus overvliegend gehoord, eerst met de linker 2 knoppen aangepast naar 8 ter plaatse gezien. Daarna de locatie aangepast met de rechter knop. Alles ziet er in het venster uit zoals je het wilde hebben. Spraakinvoer afgesloten, waarneming bekeken: de waarneming is nu weer 1 huismus overvliegend gehoord, maar wel op de aangepaste locatie.

Voorkómen van problemen (bypass):
Zorg in het Spraakinvoer-scherm dat je de knoppen van rechts naar links gebruikt. Locatie eventueel alsnog aanpassen via de 2e knop van links (voor details).

Hopelijk kunnen jullie dit foutje er met bovenstaande aanwijzingen gauw uit halen, zodat ook anderen niet meer onaangenaam verrast zullen worden door dit verstopte narigheidje.

Alvast hartelijk bedankt!!!

Met vriendelijke groet,
A. Ruiter

Alex Kwak

Citaat van: A.Ruiter op oktober 18, 2019, 13:40:57 PM
Graag jullie aandacht voor een kleine maar hinderlijke en onopvallende onvolkomenheid, die al lang in ObsMapp zit.

Bedankt voor de duidelijke omschrijving! Ik ga zsm kijken of ik het kan reproduceren en oplossen.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Alex Kwak op oktober 20, 2019, 19:41:07 PM
Citaat van: A.Ruiter op oktober 18, 2019, 13:40:57 PM
Graag jullie aandacht voor een kleine maar hinderlijke en onopvallende onvolkomenheid, die al lang in ObsMapp zit.

Bedankt voor de duidelijke omschrijving! Ik ga zsm kijken of ik het kan reproduceren en oplossen.

Oorzaak duidelijk, wordt gerepareerd in de eerstkomende update.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Alex Kwak op oktober 23, 2019, 13:40:20 PM
Citaat van: Alex Kwak op oktober 20, 2019, 19:41:07 PM
Citaat van: A.Ruiter op oktober 18, 2019, 13:40:57 PM
Graag jullie aandacht voor een kleine maar hinderlijke en onopvallende onvolkomenheid, die al lang in ObsMapp zit.

Bedankt voor de duidelijke omschrijving! Ik ga zsm kijken of ik het kan reproduceren en oplossen.

Oorzaak duidelijk, wordt gerepareerd in de eerstkomende update.

Zal over een uurtje beschikbaar zijn in update 7.26.4
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

A.Ruiter

Versie 7.26.4 ziet er bij de eerste invoer-pogingen goed uit.  :duim:
Bedankt Alex!

Alex Kwak

Citaat van: A.Ruiter op oktober 23, 2019, 16:02:35 PM
Versie 7.26.4 ziet er bij de eerste invoer-pogingen goed uit.  :duim:
Bedankt Alex!

Als iedereen z'n problemen zo duidelijk zou uitleggen...  :duim:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

TonS

Beste lezer,
een beetje gerelateerde vraag. Op mijn Android gebruik ik OsmAnd+ voor navigatie en die werkt met kaarten van .....Openstreetmaps. Ik heb dus osm kaarten voor OsmAnd gedownload en voor ObsMapp. Volgens mij dezelfde kaarten. Is het mogelijk voor ObsMapp de kaarten van OsmAnd+ te laten gebruiken en zo dus data-opslag op mijn Android te verminderen?
Groet van
Ton

Alex Kwak

Citaat van: TonS op oktober 27, 2019, 15:56:16 PM
Is het mogelijk voor ObsMapp de kaarten van OsmAnd+ te laten gebruiken en zo dus data-opslag op mijn Android te verminderen?

Helaas, OsmAnd maakt gebruik van kaarten van dezelfde bron als ObsMapp (OpenstreetMap), maar slaat deze kaarten op een andere manier op.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

RutgerB

Ik heb de kaarten van België en Nederland op Obsmapp gezet, maar als ik dichtbij de grens aan het waarnemen ben krijg ik vaak geen kaart te zien van het land waar ik mij in bevind. Ik heb dan wel dat land geselecteerd. Ik zie dan wel vaak toch nog de kaart van het andere land. Ook zie ik de landsgrens niet op de kaart, maar misschien moet ik daarvoor weer een ander bestand downloaden?

Het komt trouwens ook veel voor dat ik (verder van de grens) de kaart niet te zien krijg van het stuk waar ik mij op dat moment bevind, maar wel de omgeving. Heel soms werkt het dan om langer te wachten, maar vaak gebeurt er gewoon niets, ook niet na 5 minuten.

Alex Kwak

Citaat van: Rutger Barendse op november 25, 2019, 13:55:28 PM
Ik heb de kaarten van België en Nederland op Obsmapp gezet, maar als ik dichtbij de grens aan het waarnemen ben krijg ik vaak geen kaart te zien van het land waar ik mij in bevind. Ik heb dan wel dat land geselecteerd. Ik zie dan wel vaak toch nog de kaart van het andere land. Ook zie ik de landsgrens niet op de kaart, maar misschien moet ik daarvoor weer een ander bestand downloaden?

Het komt trouwens ook veel voor dat ik (verder van de grens) de kaart niet te zien krijg van het stuk waar ik mij op dat moment bevind, maar wel de omgeving. Heel soms werkt het dan om langer te wachten, maar vaak gebeurt er gewoon niets, ook niet na 5 minuten.

Zou je me eens de logging toe kunnen sturen als dit weer gebeurt? En dan graag met het exacte tijdstip.
Overigens kan je ook zelf een kaart maken als je je vaak op een grensgebied bevindt: https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=157429.msg1772932#msg1772932
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

SlechtValk

Zie tevens: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,443811.msg2369190.html#msg2369190 (en de reacties daarop)

Kort samengevat: bij het inspreken van "kleine zwaan" wordt een andere soort ingevoerd (soort id 243797) dan bij tekstuele invoer (soort id 274) geen idee of het een bug bij obsmapp of bij waarneming.nl is... maar dacht ik leg het ook hier neer ;)

Soortenlijsten zijn geupdate ;)
obsmapp 7.26.5
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

SlechtValk

Citaat van: SlechtValk op januari 13, 2020, 22:37:25 PM
Zie tevens: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,443811.msg2369190.html#msg2369190 (en de reacties daarop)

Kort samengevat: bij het inspreken van "kleine zwaan" wordt een andere soort ingevoerd (soort id 243797) dan bij tekstuele invoer (soort id 274) geen idee of het een bug bij obsmapp of bij waarneming.nl is... maar dacht ik leg het ook hier neer ;)

Soortenlijsten zijn geupdate ;)
obsmapp 7.26.5

Inmiddels lijkt het opgelost, er bleek in de Europese soortenlijst een foutieve soort als default geselecteerd te zijn...
Update van de soortenlijsten lijkt het probleem op te lossen
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Gery

#1520
Om een 1 of andere reden zie ik bij de soortengroep zoogdieren bij gedrag 'sporen' niet meer. Ik kan bij de soortgroep instellingen van zoogdieren 'sporen' als gedrag kiezen maar als ik dan een zoogdier registreer staat er bij gedrag 'ter plaatse'
versie obbsmap 7.26.5

Alex Kwak

Citaat van: Gery op februari 11, 2020, 11:08:30 AM
Om een 1 of andere reden zie ik bij de soortengroep zoogdieren bij gedrag 'sporen' niet meer. Ik kan bij de soortgroep instellingen van zoogdieren 'sporen' als gedrag kiezen maar als ik dan een zoogdier registreer staat er bij gedrag 'ter plaatse'
versie obbsmap 7.26.5

Werk eens de stamgegevens bij, wellicht is daar iets fout gegaan.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Gery

Citaat van: Alex Kwak op februari 11, 2020, 12:27:14 PM
Citaat van: Gery op februari 11, 2020, 11:08:30 AM
Om een 1 of andere reden zie ik bij de soortengroep zoogdieren bij gedrag 'sporen' niet meer. Ik kan bij de soortgroep instellingen van zoogdieren 'sporen' als gedrag kiezen maar als ik dan een zoogdier registreer staat er bij gedrag 'ter plaatse'
versie obbsmap 7.26.5

Werk eens de stamgegevens bij, wellicht is daar iets fout gegaan.

Hoi Alex,
Dat heb ik gedaan, helpt niet. Maar nu merk ik dat op de website www.waarnemingen.be het gedrag 'sporen' bij zoogdieren is verdwenen. Vermoedelijk komt het dus van daar?

Alex Kwak

Citaat van: Gery op februari 11, 2020, 15:23:58 PM
Dat heb ik gedaan, helpt niet. Maar nu merk ik dat op de website www.waarnemingen.be het gedrag 'sporen' bij zoogdieren is verdwenen. Vermoedelijk komt het dus van daar?

Ah, dat wist ik niet, en ObsMapp en de sites zijn qua data 1 op 1, waarbij de sites leidend zijn.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Gery

Citaat van: Alex Kwak op februari 11, 2020, 15:26:14 PM
Citaat van: Gery op februari 11, 2020, 15:23:58 PM
Dat heb ik gedaan, helpt niet. Maar nu merk ik dat op de website www.waarnemingen.be het gedrag 'sporen' bij zoogdieren is verdwenen. Vermoedelijk komt het dus van daar?

Ah, dat wist ik niet, en ObsMapp en de sites zijn qua data 1 op 1, waarbij de sites leidend zijn.

Op aangeven van Hisko kom ik hier terug. Hisko vertelde me dat 'sporen' al een aantal jaren verhuisd is van het veld "gedrag" naar het veld "methode". Dat klopt inderdaad want ik kan daar kiezen voor 'andere sporen'
Maar ik zie 'sporen' nog steeds bij het veld "gedrag" in de soortgroep instellingen van zoogdieren. Dat is volgens mij nog een overblijfsel van de verandering jaren geleden, en heeft mij in verwarring gebracht. Sporen zou niet meer mogen te kiezen zijn in het veld "gedrag" bij de soortgroepinstellingen.

Alex Kwak

Citaat van: Gery op februari 12, 2020, 14:53:32 PM
Citaat van: Alex Kwak op februari 11, 2020, 15:26:14 PM
Citaat van: Gery op februari 11, 2020, 15:23:58 PM
Dat heb ik gedaan, helpt niet. Maar nu merk ik dat op de website www.waarnemingen.be het gedrag 'sporen' bij zoogdieren is verdwenen. Vermoedelijk komt het dus van daar?

Ah, dat wist ik niet, en ObsMapp en de sites zijn qua data 1 op 1, waarbij de sites leidend zijn.

Op aangeven van Hisko kom ik hier terug. Hisko vertelde me dat 'sporen' al een aantal jaren verhuisd is van het veld "gedrag" naar het veld "methode". Dat klopt inderdaad want ik kan daar kiezen voor 'andere sporen'
Maar ik zie 'sporen' nog steeds bij het veld "gedrag" in de soortgroep instellingen van zoogdieren. Dat is volgens mij nog een overblijfsel van de verandering jaren geleden, en heeft mij in verwarring gebracht. Sporen zou niet meer mogen te kiezen zijn in het veld "gedrag" bij de soortgroepinstellingen.

Je hebt natuurlijk gelijk, maar het scenario dat een activiteit verdwijnt en ingesteld is als voorkeur is niet iets wat zo dringend is dat ik het nog in ObsMapp 7 ga afvangen. Ik zal wel kijken of dat meegenomen kan worden in ObsMapp8.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Gery

Citaat van: Alex Kwak op februari 12, 2020, 15:23:06 PM
Citaat van: Gery op februari 12, 2020, 14:53:32 PM
Citaat van: Alex Kwak op februari 11, 2020, 15:26:14 PM
Citaat van: Gery op februari 11, 2020, 15:23:58 PM
Dat heb ik gedaan, helpt niet. Maar nu merk ik dat op de website www.waarnemingen.be het gedrag 'sporen' bij zoogdieren is verdwenen. Vermoedelijk komt het dus van daar?

Ah, dat wist ik niet, en ObsMapp en de sites zijn qua data 1 op 1, waarbij de sites leidend zijn.

Op aangeven van Hisko kom ik hier terug. Hisko vertelde me dat 'sporen' al een aantal jaren verhuisd is van het veld "gedrag" naar het veld "methode". Dat klopt inderdaad want ik kan daar kiezen voor 'andere sporen'
Maar ik zie 'sporen' nog steeds bij het veld "gedrag" in de soortgroep instellingen van zoogdieren. Dat is volgens mij nog een overblijfsel van de verandering jaren geleden, en heeft mij in verwarring gebracht. Sporen zou niet meer mogen te kiezen zijn in het veld "gedrag" bij de soortgroepinstellingen.

Je hebt natuurlijk gelijk, maar het scenario dat een activiteit verdwijnt en ingesteld is als voorkeur is niet iets wat zo dringend is dat ik het nog in ObsMapp 7 ga afvangen. Ik zal wel kijken of dat meegenomen kan worden in ObsMapp8.

Bedankt voor de overweging Alex  :duim:

Gery

1. Spraakgestuurde waarnemingen werken bij mij niet zoals het hoort.
Ze worden soms (niet altijd) hééééél traag geregistreerd of blijven gewoon 'hangen' zie een screenshot van een voorbeeldje dat bleef hangen vandaag.

2. Ook werkt de invoernotificatie 'spraak' niet meer terwijl ik zeker was dat dit in het verleden wel werkte. Ik heb wel recent een nieuwe galaxy S10E aangeschaft.

Alex Kwak

Citaat van: Gery op februari 12, 2020, 17:03:33 PM
Ze worden soms (niet altijd) hééééél traag geregistreerd of blijven gewoon 'hangen' zie een screenshot van een voorbeeldje dat bleef hangen vandaag.

Heb je misschien extreem veel soorten gedownload?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Gery

Citaat van: Alex Kwak op februari 12, 2020, 19:38:27 PM
Citaat van: Gery op februari 12, 2020, 17:03:33 PM
Ze worden soms (niet altijd) hééééél traag geregistreerd of blijven gewoon 'hangen' zie een screenshot van een voorbeeldje dat bleef hangen vandaag.

Heb je misschien extreem veel soorten gedownload?

Nee, gewoon de standaard soorten van gebied België