Obsmapp 7 vragen, opmerkingen en bugs

Gestart door Alex Kwak, juli 10, 2016, 11:51:11 AM

Vorige topic - Volgende topic

Alex Kwak

Citaat van: sander bijsterbosch op augustus 12, 2018, 16:55:57 PM
In de nieuwe versie gaat gps al in startscherm aan, dit is irritant want in het veld moet je of elke keer obsmapp helemaal afsluiten en is het veel meer een gedoe om in te voeren, of je laat obsmapp aan, maar dan is mobiel snel leeg. Meest handige is nog om gps van mobiel elke keer aan en uit te zetten, maar dan werken andere apps soms weer niet goed.

Is hier een oplossing voor?

Vijfde keer: Lees aub mijn reactie: https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=365532.msg2252504#msg2252504
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Johan op den Dries

Na een online ID blijft de soortgroep van die herkende soort actief. Hij springt niet weer terug naar de soortgroep die actief was. In mijn geval was dat de verzamelgroep waar bijen,wespen niet in zitten.
Johan op den Dries
Sneek

Alex Kwak

Citaat van: Johan op den Dries op augustus 12, 2018, 21:46:02 PM
Na een online ID blijft de soortgroep van die herkende soort actief. Hij springt niet weer terug naar de soortgroep die actief was. In mijn geval was dat de verzamelgroep waar bijen,wespen niet in zitten.

Dat lijkt me correct: de soortgroep van de laatst ingevoerde soort.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

anthony

Hallo allen,

Probeer dit eens: de app Obsmapp verwijderen en dan terug installeren. Bij mij is daarmee het GPS probleem verholpen.
Veel succes!

Alex Kwak

Ik heb zojuist een beta-versie geplaatst met daarin een aangepaste afhandeling van de GPS.
De GPS staat daarmee alleen aan in de schermen waar die nodig is, tenzij er een transect wordt gelopen, dan staat hij altijd aan.
Ook is het probleem verholpen dat de GPS aanblijft terwijl ObsMapp al is gestopt .
Ik nodig iedereen uit om dit te testen: https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=383332.0
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Over een uurtje is 7.21 beschikbaar. Hierin is de juiste mix gevonden tussen de GPS aan als er een transect loopt, en als er geen transect loopt allen bij de schermen die GPS nodig hebben.
Ook blijft de GPS niet meer aan als ObsMapp is afgesloten.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

klaasdebus

Hallo,

Ik heb nog steeds dezelfde gps-problemen met de laatste update (7.21). Het is begonnen bij 7.20 (blijft naar locatie zoeken of geeft aan dat er geen locatie is).
Occasioneel is het gelukt om één waarneming in te voeren, daarna terug zelfde probleem.

Ik werk met een S Galaxy note 4 met Android 6.0.1

Groeten en alvast bedankt!

Klaas


Alex Kwak

#1087
Citaat van: klaasdebus op augustus 14, 2018, 10:05:04 AM
Ik heb nog steeds dezelfde gps-problemen met de laatste update (7.21). Het is begonnen bij 7.20 (blijft naar locatie zoeken of geeft aan dat er geen locatie is).
Occasioneel is het gelukt om één waarneming in te voeren, daarna terug zelfde probleem.

Heb je hier al naar gekeken Klaas: https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=219901.msg1360899#msg1360899
Herstart je toestel anders eens.

Lukt dat allemaal niet, stuur me dan je loggegevens, zie https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=219901.msg2253729#msg2253729
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

klaasdebus

Citaat van: Alex Kwak
Herstart je toestel anders eens.

Ik had de afgelopen dagen al tig keer mijn toestel herstart en obsmapp opnieuw geïnstalleerd..
Deze keer heeft het herstarten wel geholpen  ;)

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

tuberdj

Citaat van: Alex Kwak op augustus 14, 2018, 08:42:03 AM
Over een uurtje is 7.21 beschikbaar. Hierin is de juiste mix gevonden tussen de GPS aan als er een transect loopt, en als er geen transect loopt allen bij de schermen die GPS nodig hebben.
Ook blijft de GPS niet meer aan als ObsMapp is afgesloten.

Good job! Vanochtend geïnstalleerd en weer afgesloten. Batterij heeft nog een normaal percentage over, dus dat stuk lijkt goed te zijn opgelost!
~Ruben~

biokoen

Citaat van: Alex Kwak op augustus 12, 2018, 09:03:19 AM
Citaat van: biokoen op augustus 12, 2018, 09:01:19 AM
Citaat van: biokoen op augustus 08, 2018, 15:25:44 PM
Dag Alex,
...
Daarnaast vind ik de nieuwe update met de continue GPS niet bevorderlijk.
Buiten het feit dat dit te veel van de batterij vergt (en dus niet meer een hele dag mee kan als je lange dagen hebt met veel foto's), hanteert de GPS nu ook niet meer mijn "vaste locatie".
Als ik nu op het kaarticoon druk, kom ik ergens op de evenaar uit ipv op mijn thuislocatie.
Ook krijg ik nu vanaf de opstart van de app de constante melding te zien dat de gps niet actief is (en kan ik dus een deel van mijn scherm niet gebruiken)!
Graag had ik dit verholpen gezien (zowel GPS, alsook vaste locatie).
...
Groeten,
Koen

Alex,
De GPS-melding is (bij mij alvast) inmiddels verholpen; maar als de GPS aan staat, flikkert het symbool continue!
Het lijkt alsof hij de hele tijd aan- en uitgeschakeld wordt, wat mogelijk ook het extra batterijverbruik kan verklaren...
En als ik dan de kaart open (zonder GPS, want die doet dus lastig) zit ik nog steeds ergens op de evenaar.
Ik heb geen OSM van de hele wereld, dus telkens moet ik Google maps inladen van de hele wereld...
Kan dit ook in de volgende update verholpen worden aub?
Groeten,
Koen

Lees aub mijn reactie: https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=365532.msg2252504#msg2252504

Alex,
Met de laatste update is het GPS-probleem verholpen, maar nog niet de thuislocatie... :P
Zit dat nog in de pipeline?
Groeten,
Koen

Alex Kwak

Citaat van: biokoen op augustus 14, 2018, 19:48:30 PM
Met de laatste update is het GPS-probleem verholpen, maar nog niet de thuislocatie... :P

Hmm, ik dacht dat dat verholpen was. Kan je (nogmaals) precies aangeven wat je doet en wat je dan had verwacht?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

biokoen

Citaat van: Alex Kwak op augustus 14, 2018, 19:49:34 PM
Citaat van: biokoen op augustus 14, 2018, 19:48:30 PM
Met de laatste update is het GPS-probleem verholpen, maar nog niet de thuislocatie... :P

Hmm, ik dacht dat dat verholpen was. Kan je (nogmaals) precies aangeven wat je doet en wat je dan had verwacht?
Als ik bij een waarneming de kaart open om een locatie aan te duiden (anders dan de gps aangeeft), zoomt de kaart ergens op de evenaar en niet op de opgeslagen "thuislocatie".

Alex Kwak

Citaat van: biokoen op augustus 14, 2018, 20:06:08 PM
Citaat van: Alex Kwak op augustus 14, 2018, 19:49:34 PM
Citaat van: biokoen op augustus 14, 2018, 19:48:30 PM
Met de laatste update is het GPS-probleem verholpen, maar nog niet de thuislocatie... :P

Hmm, ik dacht dat dat verholpen was. Kan je (nogmaals) precies aangeven wat je doet en wat je dan had verwacht?
Als ik bij een waarneming de kaart open om een locatie aan te duiden (anders dan de gps aangeeft), zoomt de kaart ergens op de evenaar en niet op de opgeslagen "thuislocatie".

Hmm, niet reproduceerbaar. Heb je op dat moment op het invoerscherm de GPS aan, de vaste locatie gekozen, of de huidige locatie vastgezet, of...
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Guido Klerk

#1095
Alex Kwak, heb je voor het reproduceren de GPS uitgezet? Ik heb hetzelfde probleem, het doet zich voor op het moment dat je telefoon geen locatie heeft. Voorheen werd je dan ergens in Nederland neergezet (Hilversum geloof ik) maar nu ergens op de evenaar op de Atlantische oceaan.

Ik zou daarbij ook willen vragen om de laatst gebruikte/bekende locatie te onthouden en om deze wanneer er geen GPS fix is te gebruiken in plaats van een vast plek, dat lijkt me in de meeste gevallen een meer voor de hand liggende keuze en het minst gedoe met zoeken, scrollen en zoomen op de kaart naar de huidige locatie.

GPS werkt nu ook bij mij weer sinds de update van vandaag, fijn!

Groet,
Guido

j.simons

#1096
Alex

De onterechte melding is nog niet verdwenen.
Kun je dit oplosssen?

Ik heb nu de 7.21 geïnstalleerd.

Ik zie ook niet dat de gps aan of uit wordt gezet door obsmapp.
Kan ik dat ergens instellen?

groeten Joost

Alex Kwak

Citaat van: j.simons op augustus 14, 2018, 21:36:43 PM
De onterechte melding is nog niet verdwenen.
Kun je dit oplosssen?

Welke onterechte melding?

Citaat van: j.simons op augustus 14, 2018, 21:36:43 PM
Ik zie ook niet dat de gps aan of uit wordt gezet door obsmapp.
Kan ik dat ergens instellen?

GPS staat altijd aan op het invoerscherm, spraakscherm en de kaart. En als je een transect aan hebt staan op alle schermen.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Guido Klerk op augustus 14, 2018, 20:21:59 PM
Alex Kwak, heb je voor het reproduceren de GPS uitgezet? Ik heb hetzelfde probleem, het doet zich voor op het moment dat je telefoon geen locatie heeft. Voorheen werd je dan ergens in Nederland neergezet (Hilversum geloof ik) maar nu ergens op de evenaar op de Atlantische oceaan.

Ah, ja, dat is reproduceerbaar.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!


Alex Kwak

Citaat van: j.simons op augustus 14, 2018, 21:50:29 PM
Citaat van: Alex Kwak op augustus 14, 2018, 21:40:07 PM
Citaat van: j.simons op augustus 14, 2018, 21:36:43 PM
De onterechte melding is nog niet verdwenen.
Kun je dit oplosssen?

Welke onterechte melding?
Alex zie:
https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=365532.msg2250648#msg2250648
https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=365532.msg2251316#msg2251316
https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=365532.msg2252289#msg2252289
https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=365532.msg2252456#msg2252456


groeten Joost

Simon, besef dat ik meerdere verzoeken per dag krijg, en dat ik niet bijhoud wie welke opmerking heeft gemaakt. Ik ga ook niet alles nalezen.
Bedoel je met "de melding" de tekst: "De GPS op dit toestel staat uit. Graag aanzetten omdat anders veel functies niet goed zullen werken." ?
Die melding verschijnt 100% terecht bij het starten van ObsMapp als de GPS uit staat.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

j.simons

Citaat van: j.simons op augustus 14, 2018, 21:36:43 PM
Ik zie ook niet dat de gps aan of uit wordt gezet door obsmapp.
Kan ik dat ergens instellen?

GPS staat altijd aan op het invoerscherm, spraakscherm en de kaart. En als je een transect aan hebt staan op alle schermen.
[/quote]

Dat is op mijn telefoon niet het geval.
samsung galaxy A5 (2017) android 8.0.0

ik zet de locatie (gps) altijd handmatig aan indien een app dat nodig heeft.
Dat is voor het gebruik van obsmapp nooit anders geweest en voldoet prima

Ik zie ook in de nieuwste versie 7.21 niet dat mijn gps aan staat als ik obsmapp opstart en direct openen in het invoer scherm staat ingesteld.
ik zie nu op het invoerscherm kort een kleine popup verscheinen "geen GPS gevonden".
terwijl de radar icon wel aanstaat en daarbij staat dan "Ondeldige coordinaten"
Deze laatste status veranderd enkel als ik handmatig p mijn telefoon de locatie (gps) aanzet.
Wat zie ik over het hoofd ?
en als het zo wel automatisch zou moeten werken welke extra informatie zou ik dan nog moeten aanleveren?

groeten Joost

j.simons

#1102
Citaat van: Alex Kwak op augustus 14, 2018, 21:57:23 PM
Citaat van: j.simons op augustus 14, 2018, 21:50:29 PM
Citaat van: Alex Kwak op augustus 14, 2018, 21:40:07 PM
Citaat van: j.simons op augustus 14, 2018, 21:36:43 PM
De onterechte melding is nog niet verdwenen.
Kun je dit oplosssen?

Welke onterechte melding?
Alex zie:
https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=365532.msg2250648#msg2250648
https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=365532.msg2251316#msg2251316
https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=365532.msg2252289#msg2252289
https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=365532.msg2252456#msg2252456


groeten Joost

Simon, besef dat ik meerdere verzoeken per dag krijg, en dat ik niet bijhoud wie welke opmerking heeft gemaakt. Ik ga ook niet alles nalezen.
Bedoel je met "de melding" de tekst: "De GPS op dit toestel staat uit. Graag aanzetten omdat anders veel functies niet goed zullen werken." ?
Die melding verschijnt 100% terecht bij het starten van ObsMapp als de GPS uit staat.

Alex,

Ik heb in diverse berichten geprobeerd toetelichten dat er ook momenten zijn waarop deze onterecht aan mij als gebruiker getoond wordt.
Bij het opstarten is het een terechte melding.
Maar als ik al waarnemingen ingevoerd heb met GPS en ik sluit het invoerscherm af om andere functies te gebruiken of om de app helemaal af te sluiten dan staat die melding er.
Op dat moment is het onterecht. En ik snap er als gebruiker niets van; gps werkte namelijk prima.

Waarschijnlijk is deze melding blijven staan op de achtergrond sinds het opstarten, maar ik zie hem dan als gebruiker voor het eerst na het opstarten van de app.

Groeten Joost

Jorge

#1103
Ook hier bij versie 7.21 nog steeds problemen. Hij zegt bij de opstart van obsmaps de melding zoals op bijgevoegde foto. Nadien vind ie geen gps of coordinaten. Hierdoor al 2 dagen geen correcte waarnemingen in kunnen geven.
Ik werk met een samsung a6 met android 8.0.0.

EDIT net alles verwijderd en terug geinstalleerd. Maar ook dit helpt niet.

marcel234

De melding ''de gps staat uit'' , zie hierboven,  krijg ik bij het afsluiten van de applicatie. Dan heeft die melding niet zo veel zin meer.

tuberdj

Citaat van: Jorge op augustus 14, 2018, 22:13:00 PM
Ook hier bij versie 7.21 nog steeds problemen. Hij zegt bij de opstart van obsmaps de melding zoals op bijgevoegde foto. Nadien vind ie geen gps of coordinaten. Hierdoor al 2 dagen geen correcte waarnemingen in kunnen geven.
Ik werk met een samsung a6 met android 8.0.0.

EDIT net alles verwijderd en terug geinstalleerd. Maar ook dit helpt niet.

Gewoon een check... De locatie op je toestel staat aan en de Obsmapp-app heeft bij appmachtigingen toestemming om de locatie te gebruiken?
~Ruben~

Alex Kwak

Citaat van: j.simons op augustus 14, 2018, 22:09:58 PM
Waarschijnlijk is deze melding blijven staan op de achtergrond sinds het opstarten, maar ik zie hem dan als gebruiker voor het eerst na het opstarten van de app.

Da's een goeie opmerking, dat verklaart een hoop. En dat gebeurt uiteraard alleen als je ingesteld hebt dat je meteen naar het invoerscherm wilt.
Ik haal sowieso de meldingen helemaal weg, en leg daarbij de verantwoordelijkheid of de GPS wel aan staat bij de gebruiker.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jorge

Citaat van: tuberdj op augustus 15, 2018, 07:49:00 AM
Citaat van: Jorge op augustus 14, 2018, 22:13:00 PM
Ook hier bij versie 7.21 nog steeds problemen. Hij zegt bij de opstart van obsmaps de melding zoals op bijgevoegde foto. Nadien vind ie geen gps of coordinaten. Hierdoor al 2 dagen geen correcte waarnemingen in kunnen geven.
Ik werk met een samsung a6 met android 8.0.0.

EDIT net alles verwijderd en terug geinstalleerd. Maar ook dit helpt niet.

Gewoon een check... De locatie op je toestel staat aan en de Obsmapp-app heeft bij appmachtigingen toestemming om de locatie te gebruiken?

De app heeft inderdaad de toestemming om de gps te gebruiken.
Dus daar ligt het probleem niet.

Alex Kwak

Citaat van: Jorge op augustus 15, 2018, 08:50:47 AM
Citaat van: tuberdj op augustus 15, 2018, 07:49:00 AM
Citaat van: Jorge op augustus 14, 2018, 22:13:00 PM
Ook hier bij versie 7.21 nog steeds problemen. Hij zegt bij de opstart van obsmaps de melding zoals op bijgevoegde foto. Nadien vind ie geen gps of coordinaten. Hierdoor al 2 dagen geen correcte waarnemingen in kunnen geven.
Ik werk met een samsung a6 met android 8.0.0.

EDIT net alles verwijderd en terug geinstalleerd. Maar ook dit helpt niet.

Gewoon een check... De locatie op je toestel staat aan en de Obsmapp-app heeft bij appmachtigingen toestemming om de locatie te gebruiken?

De app heeft inderdaad de toestemming om de gps te gebruiken.
Dus daar ligt het probleem niet.

Die melding geeft aan dat je GPS niet aan staat. Ga naar de instellingen van je toestel en zet bij de locatie alles aan.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

j.simons

Citaat van: Alex Kwak op augustus 15, 2018, 08:11:37 AM
Citaat van: j.simons op augustus 14, 2018, 22:09:58 PM
Waarschijnlijk is deze melding blijven staan op de achtergrond sinds het opstarten, maar ik zie hem dan als gebruiker voor het eerst na het opstarten van de app.

Da's een goeie opmerking, dat verklaart een hoop. En dat gebeurt uiteraard alleen als je ingesteld hebt dat je meteen naar het invoerscherm wilt.
Ik haal sowieso de meldingen helemaal weg, en leg daarbij de verantwoordelijkheid of de GPS wel aan staat bij de gebruiker.

Alex,

fijn dat we tot hetzelfde inzicht zijn gekomen.
Ik kijk uit naar een volgende update.

groeten Joost