Obsmapp 7 vragen, opmerkingen en bugs

Gestart door Alex Kwak, juli 10, 2016, 11:51:11 AM

Vorige topic - Volgende topic

biokoen

Citaat van: biokoen op augustus 09, 2018, 10:08:11 AM
Dank je voor de hulp Alex!
De osm is alvast verholpen en ik kijk uit naar de 7.20.2! ;-)

Alex,
Het probleem is inderdaad verholpen, met dank voor de snelle (re)actie!

Ik heb nu echter een ander vreemd fenomeen gemerkt (wat nog niet was bij de 7.20.1):
Als je een zeldzame soort selecteert, krijg je normaal een pop-up met "ja, onzeker en neen".
Nu krijg ik enkel de aanklikfunctie (beeldvullend): "ja, ik ben zeker"...
Enig idee hoe dat komt?
Groeten,
Koen

Alex Kwak

Citaat van: biokoen op augustus 10, 2018, 14:43:10 PM
Citaat van: biokoen op augustus 09, 2018, 10:08:11 AM
Dank je voor de hulp Alex!
De osm is alvast verholpen en ik kijk uit naar de 7.20.2! ;-)

Alex,
Het probleem is inderdaad verholpen, met dank voor de snelle (re)actie!

Ik heb nu echter een ander vreemd fenomeen gemerkt (wat nog niet was bij de 7.20.1):
Als je een zeldzame soort selecteert, krijg je normaal een pop-up met "ja, onzeker en neen".
Nu krijg ik enkel de aanklikfunctie (beeldvullend): "ja, ik ben zeker"...
Enig idee hoe dat komt?
Groeten,
Koen
`

Ja, ongewenst zij-effect van een andere aanpassing, wordt zsm opgelost
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

j.simons

Citaat van: Alex Kwak op augustus 08, 2018, 15:27:23 PM
Citaat van: Alex Kwak op augustus 07, 2018, 19:29:10 PM
Citaat van: j.simons op augustus 07, 2018, 19:06:45 PM
Als het uitgezet kan worden hoor ik graag hoe.

De melding is in 7.20 weggehaald.

...maar niet helemaal goed, wordt in 7.20.2 gerepareerd.

Alex Kwak

Citaat van: j.simons op augustus 10, 2018, 16:16:55 PM
Citaat van: Alex Kwak op augustus 08, 2018, 15:27:23 PM
Citaat van: Alex Kwak op augustus 07, 2018, 19:29:10 PM
Citaat van: j.simons op augustus 07, 2018, 19:06:45 PM
Als het uitgezet kan worden hoor ik graag hoe.

De melding is in 7.20 weggehaald.

...maar niet helemaal goed, wordt in 7.20.2 gerepareerd.

Ja, deze melding verschijnt nog wel eenmalig bij het starten van ObsMapp als de GPS uit staat.
Dat scheelt mij namelijk elke week een mailtje van iemand die roept dat ObsMapp het niet doet...
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

j.simons

Alex

Maar als de gps daarna AAN staat BLIJFT de melding.

ik start eerst obsmapp op met het invoer scherm
dan zet ik de gps aan
dan is opbsmapp opgestart en begin ik met invoeren
voor het invoeren gebruik ik de gps
bij het afsluiten van obsmapp krijg ik dan voor het eerst deze melding te zien.
op dat moment onzin en vervelend.

het lijkt me dus dat de melding weer weg gaat als de gps aan gaat.
of dat hij niet alleen bij openen in het hoofdscherm wordt getoond maar ook bij het opstaren direct in het invoerscherm.

groeten Joost

Jacob Molenaar

De GPS blijft regelmatig hangen zonder dat je dat door hebt sinds de laatste update. Normaal gesproken ververst hij het elke seconde, maar nu blijft hij dus regelmatig hangen op een bepaalde locatie. Zeker wanneer je je veel verplaatst is dit erg vervelend. Telkens opnieuw opstarten werkt wel maar gaat telkens na een tijdje weer fout.
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Alex Kwak

Citaat van: Jacob Molenaar op augustus 11, 2018, 09:32:49 AM
De GPS blijft regelmatig hangen zonder dat je dat door hebt sinds de laatste update. Normaal gesproken ververst hij het elke seconde, maar nu blijft hij dus regelmatig hangen op een bepaalde locatie. Zeker wanneer je je veel verplaatst is dit erg vervelend. Telkens opnieuw opstarten werkt wel maar gaat telkens na een tijdje weer fout.

Is dit met ObsMapp 7.20.3?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jacob Molenaar

Citaat van: Alex Kwak op augustus 11, 2018, 09:43:40 AM
Citaat van: Jacob Molenaar op augustus 11, 2018, 09:32:49 AM
De GPS blijft regelmatig hangen zonder dat je dat door hebt sinds de laatste update. Normaal gesproken ververst hij het elke seconde, maar nu blijft hij dus regelmatig hangen op een bepaalde locatie. Zeker wanneer je je veel verplaatst is dit erg vervelend. Telkens opnieuw opstarten werkt wel maar gaat telkens na een tijdje weer fout.

Is dit met ObsMapp 7.20.3?
Ja.
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Alex Kwak

Duidelijk, de oplossing om de GPS aan te laten staan werkt niet altijd goed. Sommige toestellen wel, sommige niet. Sommige versies van Android wel, sommige niet.
Ik ga dit aanpakken en wel zo snel mogelijk.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

rudieh

   

Re: Obsmapp 7 vragen, opmerkingen en bugs
« Reactie #1029 Gepost op: augustus 09, 2018, 08:29:01 am »

Citaat

Citaat van: biokoen op augustus 08, 2018, 15:25:44 pm
Daarnaast vind ik de nieuwe update met de continue GPS niet bevorderlijk.
Buiten het feit dat dit te veel van de batterij vergt (en dus niet meer een hele dag mee kan als je lange dagen hebt met veel foto's), hanteert de GPS nu ook niet meer mijn "vaste locatie".
Als ik nu op het kaarticoon druk, kom ik ergens op de evenaar uit ipv op mijn thuislocatie.
Ook krijg ik nu vanaf de opstart van de app de constante melding te zien dat de gps niet actief is (en kan ik dus een deel van mijn scherm niet gebruiken)!
Graag had ik dit verholpen gezien (zowel GPS, alsook vaste locatie).


Het komt voor dat er iets moet worden aangepast aan ObsMapp waar een aantal mensen blij mee is en sommige niet. In dit geval is deze aanpassing noodzakelijk voor het goed verlopen van transecten, en dat vinden we belangrijk.
De bug met de vaste locatie is in de eerstkomende update opgelost. Ook is de melding dan verdwenen.

Hoi Alex,
Heb gisteren ook versie 7.20.3 geinstalleerd. Vanmorgen een rondje gelopen en na 3 uur was de acculading van de telefoon nog maar 30 %, ik vond dit wel een groot verschil met hiervoor want toen kon ik meestal makkelijk een dag met de accu. Heb hem vanmorgen ook niet veel gebruikt, heb gps interval op 1 sec staan. Kon die optie met continu gps aan, niet als optie toegevoegd worden voor diegene die veel transecten lopen. Voor mij persoonlijk beviel dat oude prima en ik ben niet op het nieuwe tegen maar als ik maar een morgen met de accu kan vind ik het verschil wel erg groot want dan ben je genoodzaakt om altijd een powerbank mee te nemen als je een dag het veld in gaat.
vr gr Rudie Huiting

gcusters

Als je een lokatie op de kaart selecteert en de waarneming opslaat kreeg je voorheen altijd de vraag of je de gps weer wilde gebruiken of de huidige locatie of iets dergelijks. Weet de precieze melding niet meer. Nu vraagt de app niets en blijft hij de gekozen lokatie gebruiken. Kon ik gisteren thuis bijna alle locaties aanpassen. Kan deze vraag weer terug komen?
Geert

Alex Kwak

Citaat van: rudieh op augustus 11, 2018, 12:16:34 PM
Heb gisteren ook versie 7.20.3 geinstalleerd. Vanmorgen een rondje gelopen en na 3 uur was de acculading van de telefoon nog maar 30 %, ik vond dit wel een groot verschil met hiervoor want toen kon ik meestal makkelijk een dag met de accu. Heb hem vanmorgen ook niet veel gebruikt, heb gps interval op 1 sec staan. Kon die optie met continu gps aan, niet als optie toegevoegd worden voor diegene die veel transecten lopen. Voor mij persoonlijk beviel dat oude prima en ik ben niet op het nieuwe tegen maar als ik maar een morgen met de accu kan vind ik het verschil wel erg groot want dan ben je genoodzaakt om altijd een powerbank mee te nemen als je een dag het veld in gaat.

Zie mijn post hier precies boven...
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

alcotan

Hallo,

Na de update van gisteren heb ik geen GPS meer.
Bij andere programma's wel, ligt dus niet aan smartphone.
Kan dus momenteel niks invoeren

Groeten
Pieter

OlivierO

Nog eentje over de GPS: als je de GPS vergeet op te zetten en dus pas opzet als Obsmapp op staat, vind hij bij mij geen locatie. Obsmapp af en weer op zetten en binnen 5 seconden heb ik een locatie.

Samsung Galaxy A8, nieuwste updates Android en laatste versie Obsmapp.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Alex Kwak

Citaat van: OlivierO op augustus 11, 2018, 12:57:25 PM
Nog eentje over de GPS: als je de GPS vergeet op te zetten en dus pas opzet als Obsmapp op staat, vind hij bij mij geen locatie. Obsmapp af en weer op zetten en binnen 5 seconden heb ik een locatie.

Samsung Galaxy A8, nieuwste updates Android en laatste versie Obsmapp.

Lees aub mijn reactie: https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=365532.msg2252504#msg2252504
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

JosB

#1065
Bij het uitproberen van de laatste (online-herkenning) opties in versies Obsmap 7.19.x en 7.20.x blijven 2 bugs een goed gebruik hinderen:
1) na maken van foto krijg het bericht 'Camera is gestopt' (met interne camera) en 'bestand kopieren mislukt (3)' (met OpenCamera); voordat eventueel bijsnijden en opladen naar ObsID/Online herkennen kan worden uitgevoerd. De foto is ordt overigens wel opgeslagen in de fotogalerij.
2) na opladen vanuit de fotogalerij en bijsnijden, resulteert ID direct in een melding 'Herkenning mislukt' en een continu up/download; de Wifi werkt, geen melding 'Geen internet', herkenning via een direct gebruik van de demo op www.identify.biodiversity.nl werkt wel!

PS. De GPS instabilieit van de GPS lijkt in 7.20.3 opgelost.

Hoop dat jullie deze bugs eruit kunnen krijgen (helaas verschenen er geen feedback-buttons bij de meldingen van deze problemen),

Groet JosB (Samsung Galaxynote II Android 4.4.2)

Alex Kwak

Citaat van: JosB op augustus 11, 2018, 20:04:03 PM
Bij het uitproberen van de laatste (online-herkenning) opties in versies Obsmap 7.19.x en 7.20.x blijven 2 bugs een goed gebruik hinderen:
1) na maken van foto krijg het bericht 'Camera is gestopt' (met interne camera) en 'bestand kopieren mislukt (3)'; voordat eventueel bijsnijden en opladen naar ObsID/Online herkennen kan worden uitgevoerd. De foto is ordt overigens wel opgeslagen in de fotogalerij.
2) na opladen vanuit de fotogalerij en bijsnijden, resulteert ID direct in een melding 'Herkenning mislukt' en een continu up/download; de Wifi werkt, geen melding 'Geen internet', herkenning via een direct gebruik van de demo op www.identify.biodiversity.nl werkt wel!

PS. De GPS instabilieit van de GPS lijkt in 7.20.3 opgelost.

Hoop dat jullie deze bugs eruit kunnen krijgen (helaas verschenen er geen feedback-buttons bij de meldingen van deze problemen),

Groet JosB (Samsung Galaxynote II Android 4.4.2)

Heb je nu al een keer Open Camera geprobeerd? https://play.google.com/store/apps/details?id=net.sourceforge.opencamera&hl=nl
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

JosB

#1067
Ja Alex, Open Camera geeft het bericht: 'Bestand copieren mislukt(3); waardoor ik denk dat het niks met de camera te maken heeft (altijd goed gewerkt tot voor kort), maar misschien ergens een bug in de stap tussen kopieren van de originele foto en het bijsnijden. Met een error-log zou dat misschien zichtbaar worden. Helaas wordt die mogelijkheid niet gegeven.

Alex Kwak

Citaat van: JosB op augustus 11, 2018, 20:16:16 PM
Ja Alex, Open Camera geeft het bericht: 'Bestand copieren mislukt(3);

Ook met ObsMapp 7.20.3 ?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Guido Klerk

Ik kan niks meer invoeren sinds de laatste paar updates, inclusief de laatste. GPS krijg ik met geen mogelijkheid aan de praat. Handmatig locatie invoeren stond voorheen altijd ergens vast vrij centraal in Nederland, maar begint nu ergens midden op een oceaan (de Atlantische, denk ik, want kwam na wat wild schuiven in Afrika uit) en zelfs als je uitzoomt naar een schaal van 200km zie ik geen enkel oriëntatiepunt. Het zou overigens erg prettig zijn als deze functie het kaartje opent met de laatste bekende/gebruikte locatie.

Wat ook opvalt is dat de gpszoek functie gaat knipperen als een gek met obsmapp. Ik heb een speciaal GPS etc appje, en die heeft gewoon een locatie.

Alex Kwak

Citaat van: Guido Klerk op augustus 11, 2018, 22:25:11 PM
Ik kan niks meer invoeren sinds de laatste paar updates, inclusief de laatste. GPS krijg ik met geen mogelijkheid aan de praat. Handmatig locatie invoeren stond voorheen altijd ergens vast vrij centraal in Nederland, maar begint nu ergens midden op een oceaan (de Atlantische, denk ik, want kwam na wat wild schuiven in Afrika uit) en zelfs als je uitzoomt naar een schaal van 200km zie ik geen enkel oriëntatiepunt. Het zou overigens erg prettig zijn als deze functie het kaartje opent met de laatste bekende/gebruikte locatie.

Wat ook opvalt is dat de gpszoek functie gaat knipperen als een gek met obsmapp. Ik heb een speciaal GPS etc appje, en die heeft gewoon een locatie.

Lees aub mijn reactie: https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=365532.msg2252504#msg2252504
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

JosB

#1071
Hoi Alex, ja ook met Obsmapp 7.20.3 maar hetzelfde resultaat (wel had ik de indruk dat de GPS nu niet meer aan&uit flikkerde.
Ik heb nu ook even een Samsung Galaxy S4 Android 5.01 getest door daar de ObsID apps te verwijderen; ik kreeg het volgende:
1) na maken foto zie ik hier eerst: de foto met optie verwijderen/opslaan, opslaan werkt hier (dit werkte in Android 4.4.2 niet), dan mogelijkheid tot bijsnijden, dan na OK ook helaas weer direct: 'Herkenning mislukt' ... online herkenning werkt niet!
2) ook opladen vanuit de fotogalerij en bijsnijden, resulteert direct in een melding 'Herkenning mislukt' en een continu up/download.
3) NB Met de ObsID app(s) geinstalleerd krijg een window met de opties Herkenning via ObsID/online: De ObsID app werkt maar de online optie werkt helaas ook niet!

Ik denk dat alle 3 problemen bugs zijn in het programma.
Vooral 2) is jammer: ik prefereer Online herkenning boven het uploaden van al die (50MB+) apps; het eventuele mobiele dataverbruik valt best mee (dat ervaar ik ook bij Plant@net en iNaturalist apps)! Voor inventarisatie blijft Obsmapp fijn en handig :-)

biokoen

Citaat van: biokoen op augustus 08, 2018, 15:25:44 PM
Dag Alex,
...
Daarnaast vind ik de nieuwe update met de continue GPS niet bevorderlijk.
Buiten het feit dat dit te veel van de batterij vergt (en dus niet meer een hele dag mee kan als je lange dagen hebt met veel foto's), hanteert de GPS nu ook niet meer mijn "vaste locatie".
Als ik nu op het kaarticoon druk, kom ik ergens op de evenaar uit ipv op mijn thuislocatie.
Ook krijg ik nu vanaf de opstart van de app de constante melding te zien dat de gps niet actief is (en kan ik dus een deel van mijn scherm niet gebruiken)!
Graag had ik dit verholpen gezien (zowel GPS, alsook vaste locatie).
...
Groeten,
Koen

Alex,
De GPS-melding is (bij mij alvast) inmiddels verholpen; maar als de GPS aan staat, flikkert het symbool continue!
Het lijkt alsof hij de hele tijd aan- en uitgeschakeld wordt, wat mogelijk ook het extra batterijverbruik kan verklaren...
En als ik dan de kaart open (zonder GPS, want die doet dus lastig) zit ik nog steeds ergens op de evenaar.
Ik heb geen OSM van de hele wereld, dus telkens moet ik Google maps inladen van de hele wereld...
Kan dit ook in de volgende update verholpen worden aub?
Groeten,
Koen

Alex Kwak

Citaat van: biokoen op augustus 12, 2018, 09:01:19 AM
Citaat van: biokoen op augustus 08, 2018, 15:25:44 PM
Dag Alex,
...
Daarnaast vind ik de nieuwe update met de continue GPS niet bevorderlijk.
Buiten het feit dat dit te veel van de batterij vergt (en dus niet meer een hele dag mee kan als je lange dagen hebt met veel foto's), hanteert de GPS nu ook niet meer mijn "vaste locatie".
Als ik nu op het kaarticoon druk, kom ik ergens op de evenaar uit ipv op mijn thuislocatie.
Ook krijg ik nu vanaf de opstart van de app de constante melding te zien dat de gps niet actief is (en kan ik dus een deel van mijn scherm niet gebruiken)!
Graag had ik dit verholpen gezien (zowel GPS, alsook vaste locatie).
...
Groeten,
Koen

Alex,
De GPS-melding is (bij mij alvast) inmiddels verholpen; maar als de GPS aan staat, flikkert het symbool continue!
Het lijkt alsof hij de hele tijd aan- en uitgeschakeld wordt, wat mogelijk ook het extra batterijverbruik kan verklaren...
En als ik dan de kaart open (zonder GPS, want die doet dus lastig) zit ik nog steeds ergens op de evenaar.
Ik heb geen OSM van de hele wereld, dus telkens moet ik Google maps inladen van de hele wereld...
Kan dit ook in de volgende update verholpen worden aub?
Groeten,
Koen

Lees aub mijn reactie: https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=365532.msg2252504#msg2252504
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

ed_veling

Beste Alex,

Sinds een paar dagen krijg ik de volgende melding als ik onder "Omgeving" een waarneming aanklik en vervolgens vraag naar de "Routekaart":

org.json.JSONException: No value for routes

Ik gebruik ObsMapp 7.20.3, Android 6.0.1, Samsung S5.
het probleem deed zich ook voor bij ObsMapp 7.20.2 (en waarschijnlijk ook bij 7.20.1).

Ed Veling

Alex Kwak

Citaat van: ed_veling op augustus 12, 2018, 09:28:17 AM
Sinds een paar dagen krijg ik de volgende melding als ik onder "Omgeving" een waarneming aanklik en vervolgens vraag naar de "Routekaart":
org.json.JSONException: No value for routes

Ja, ik kan het reproduceren. Kijk ik naar.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

biokoen

Citaat van: Alex Kwak op augustus 12, 2018, 09:03:19 AM
Citaat van: biokoen op augustus 12, 2018, 09:01:19 AM
Citaat van: biokoen op augustus 08, 2018, 15:25:44 PM
Dag Alex,
...
Daarnaast vind ik de nieuwe update met de continue GPS niet bevorderlijk.
Buiten het feit dat dit te veel van de batterij vergt (en dus niet meer een hele dag mee kan als je lange dagen hebt met veel foto's), hanteert de GPS nu ook niet meer mijn "vaste locatie".
Als ik nu op het kaarticoon druk, kom ik ergens op de evenaar uit ipv op mijn thuislocatie.
Ook krijg ik nu vanaf de opstart van de app de constante melding te zien dat de gps niet actief is (en kan ik dus een deel van mijn scherm niet gebruiken)!
Graag had ik dit verholpen gezien (zowel GPS, alsook vaste locatie).
...
Groeten,
Koen

Alex,
De GPS-melding is (bij mij alvast) inmiddels verholpen; maar als de GPS aan staat, flikkert het symbool continue!
Het lijkt alsof hij de hele tijd aan- en uitgeschakeld wordt, wat mogelijk ook het extra batterijverbruik kan verklaren...
En als ik dan de kaart open (zonder GPS, want die doet dus lastig) zit ik nog steeds ergens op de evenaar.
Ik heb geen OSM van de hele wereld, dus telkens moet ik Google maps inladen van de hele wereld...
Kan dit ook in de volgende update verholpen worden aub?
Groeten,
Koen

Lees aub mijn reactie: https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=365532.msg2252504#msg2252504
:duim:  ;)

bjornd

Ik merk dat met de laatste update naar obsmapp 7.20.3 er een probleem is met de GPS. Het flikkert constant en de app heeft moeite om de juiste locatie te vinden;

Alex Kwak

Citaat van: bjornd op augustus 12, 2018, 10:04:36 AM
Ik merk dat met de laatste update naar obsmapp 7.20.3 er een probleem is met de GPS. Het flikkert constant en de app heeft moeite om de juiste locatie te vinden;

Vierde keer: Lees aub mijn reactie: https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=365532.msg2252504#msg2252504
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

sander bijsterbosch

In de nieuwe versie gaat gps al in startscherm aan, dit is irritant want in het veld moet je of elke keer obsmapp helemaal afsluiten en is het veel meer een gedoe om in te voeren, of je laat obsmapp aan, maar dan is mobiel snel leeg. Meest handige is nog om gps van mobiel elke keer aan en uit te zetten, maar dan werken andere apps soms weer niet goed.

Is hier een oplossing voor?
groeten,
Sander Bijsterbosch
www.mooinederland.weebly.com