Obsmapp 7 vragen, opmerkingen en bugs

Gestart door Alex Kwak, juli 10, 2016, 11:51:11 AM

Vorige topic - Volgende topic

Alex Kwak

Citaat van: OlivierO op juli 30, 2018, 22:20:01 PM
Citaat van: Alex Kwak op juli 30, 2018, 22:11:34 PM
Citaat van: OlivierO op juli 30, 2018, 22:09:54 PM
Een vraag: is er een manier om een waarneming die in "onbekend" land valt te zoeken? Ik heb bij de functie tellen 4 waarnemingen in een onbekend land.

Het kan zijn dat ObsMapp het lang nóg niet weet. Omdat het berekenen van het land lang kan duren, gebeurt dat op de achtergrond. Probeer het dus een minuutje later nog eens.

Net nog eens geprobeerd. Helaas helpt het niet.

Ik heb de indruk dat het meer en meer wordt. Eerst drie en sinds kort 4. Ik weet niet exact sinds wanneer 4.

Stuur me maar eens je waarnemingenbestand. Kan via de geavanceerde instellingen, op twee na onderste optie.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

RutgerB

Citaat van: Alex Kwak op juli 28, 2018, 20:12:08 PM
Citaat van: Rutger Barendse op juli 28, 2018, 20:09:27 PM
Het gaat om deze https://waarnemingen.be/waarneming/view/160557345 en deze https://waarnemingen.be/waarneming/view/160171837

Het zijn inderdaad vanuit ObsMapp gezien dezelfde waarnemingen, met hetzelfde unieke ID.
Graag even aan de waarnemer vragen wat hier is gebeurd.

Heb ik gedaan. De waarnemer is normaal weinig spraakzaam dus allicht een dood spoor.

Andere vraag: Er komen veel waarnemingen binnen de laatste tijd via obsmapp met foto's die gedraaid staan. Kan ik hen een tip geven of is het iets dat aan Obsmapp kan liggen?

Alex Kwak

Citaat van: Rutger Barendse op juli 31, 2018, 10:48:12 AM
Andere vraag: Er komen veel waarnemingen binnen de laatste tijd via obsmapp met foto's die gedraaid staan. Kan ik hen een tip geven of is het iets dat aan Obsmapp kan liggen?

Dat kán aan ObsMapp liggen. Die probeert namelijk te bepalen of de foto gedraaid is, en corrigeert dat dan.
Is de verdraaiing altijd hetzelfde?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

RutgerB

Ja, vaak linksom (tegen de klok in). Dus een liggende foto die staand moet zijn.

Alex Kwak

Citaat van: Rutger Barendse op juli 31, 2018, 10:51:00 AM
Ja, vaak linksom (tegen de klok in). Dus een liggende foto die staand moet zijn.

Ik kan dat niet reproduceren. Zodra ik een voorbeeld heb (foto gemaakt met camera of uit de gallery gehaald?) en daarvan de originele foto, dan kan ik er iets mee doen.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

OlivierO

#995
Citaat van: Alex Kwak op juli 31, 2018, 07:50:08 AM
Citaat van: OlivierO op juli 30, 2018, 22:20:01 PM
Citaat van: Alex Kwak op juli 30, 2018, 22:11:34 PM
Citaat van: OlivierO op juli 30, 2018, 22:09:54 PM
Een vraag: is er een manier om een waarneming die in "onbekend" land valt te zoeken? Ik heb bij de functie tellen 4 waarnemingen in een onbekend land.

Het kan zijn dat ObsMapp het lang nóg niet weet. Omdat het berekenen van het land lang kan duren, gebeurt dat op de achtergrond. Probeer het dus een minuutje later nog eens.

Net nog eens geprobeerd. Helaas helpt het niet.

Ik heb de indruk dat het meer en meer wordt. Eerst drie en sinds kort 4. Ik weet niet exact sinds wanneer 4.

Stuur me maar eens je waarnemingenbestand. Kan via de geavanceerde instellingen, op twee na onderste optie.

Zal ik doen, maar wat is je e-mail adres? Verstuurd naar info@alexkwak.nl!

Ik heb ondertussen wat gezocht en vanaf dat ik (bij vandaag begonnen en teruggaand in de tijd) op 24/7/2018 kom, geeft hij één waarneming in een onbekend land aan. Het zal dus één van deze waarnemingen zijn.

Edit: Wacht, nee, ik heb 5 waarnemingen die dag, die 5e komt dus ook niet door in observation.org!

Nog meer edit: het gaat om de waarneming van ooievaars van 24/07!
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

RutgerB

#996
Citaat van: Alex Kwak op juli 31, 2018, 11:39:24 AM
Citaat van: Rutger Barendse op juli 31, 2018, 10:51:00 AM
Ja, vaak linksom (tegen de klok in). Dus een liggende foto die staand moet zijn.

Ik kan dat niet reproduceren. Zodra ik een voorbeeld heb (foto gemaakt met camera of uit de gallery gehaald?) en daarvan de originele foto, dan kan ik er iets mee doen.
Hier enkele

https://waarnemingen.be/waarneming/view/160581420
https://waarnemingen.be/waarneming/view/160581434
https://waarnemingen.be/waarneming/view/160695806
https://waarnemingen.be/waarneming/view/160695823

Ik heb gevraagd naar de mogelijke oorsprong van het verkeerd plaatsen.


Frank antwoordde:

CiteerDag Rutger, ik heb inmiddels inderdaad ontdekt hoe ik er voor kan zorgen dat de foto's in het vervolg recht staan. Wanneer ik de ObsMapp app een foto neem, moet ik eerst op OK drukken; dan krijg ik de foto te zien zoals ik hem genomen heb maar staat hij dus tegenwoordig wel steeds op zijn kant; ik heb dan echter wel de mogelijkheid om de foto bij te snijden (croppen) en ik heb ontdekt dat er dan ook rechtsboven een soort rond pijltje staat waarmee ik de foto weer recht kan zetten. Daarna moet ik weer op OK drukken om de al dan niet bijgesneden en/of rechtgezette foto te aanvaarden. Dat doe ik dus tegenwoordig met de nieuwe foto's die ik met de ObsMapp app neem. (oude foto's die reeds ge-upload waren blijven natuurlijk wel op hun kant staan; maar goed dat was nu ook niet van een lange periode)




RutgerB

Citaat van: Rutger Barendse op juli 31, 2018, 10:48:12 AM
Citaat van: Alex Kwak op juli 28, 2018, 20:12:08 PM
Citaat van: Rutger Barendse op juli 28, 2018, 20:09:27 PM
Het gaat om deze https://waarnemingen.be/waarneming/view/160557345 en deze https://waarnemingen.be/waarneming/view/160171837

Het zijn inderdaad vanuit ObsMapp gezien dezelfde waarnemingen, met hetzelfde unieke ID.
Graag even aan de waarnemer vragen wat hier is gebeurd.

Heb ik gedaan. De waarnemer is normaal weinig spraakzaam dus allicht een dood spoor.


Ik kreeg twee antwoorden die allicht verder helpen

https://waarnemingen.be/waarneming/view/160557345

Alex Kwak

Citaat van: Rutger Barendse op juli 31, 2018, 21:49:38 PM
Citaat van: Rutger Barendse op juli 31, 2018, 10:48:12 AM
Citaat van: Alex Kwak op juli 28, 2018, 20:12:08 PM
Citaat van: Rutger Barendse op juli 28, 2018, 20:09:27 PM
Het gaat om deze https://waarnemingen.be/waarneming/view/160557345 en deze https://waarnemingen.be/waarneming/view/160171837

Het zijn inderdaad vanuit ObsMapp gezien dezelfde waarnemingen, met hetzelfde unieke ID.
Graag even aan de waarnemer vragen wat hier is gebeurd.

Heb ik gedaan. De waarnemer is normaal weinig spraakzaam dus allicht een dood spoor.


Ik kreeg twee antwoorden die allicht verder helpen

https://waarnemingen.be/waarneming/view/160557345

Aha, probleem zit 'm dus in ObsIdentify. Ik pak dit op.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: OlivierO op juli 31, 2018, 17:52:58 PM
Citaat van: Alex Kwak op juli 31, 2018, 07:50:08 AM
Citaat van: OlivierO op juli 30, 2018, 22:20:01 PM
Citaat van: Alex Kwak op juli 30, 2018, 22:11:34 PM
Citaat van: OlivierO op juli 30, 2018, 22:09:54 PM
Een vraag: is er een manier om een waarneming die in "onbekend" land valt te zoeken? Ik heb bij de functie tellen 4 waarnemingen in een onbekend land.

Het kan zijn dat ObsMapp het lang nóg niet weet. Omdat het berekenen van het land lang kan duren, gebeurt dat op de achtergrond. Probeer het dus een minuutje later nog eens.

Net nog eens geprobeerd. Helaas helpt het niet.

Ik heb de indruk dat het meer en meer wordt. Eerst drie en sinds kort 4. Ik weet niet exact sinds wanneer 4.

Stuur me maar eens je waarnemingenbestand. Kan via de geavanceerde instellingen, op twee na onderste optie.

Zal ik doen, maar wat is je e-mail adres? Verstuurd naar info@alexkwak.nl!

Ik heb ondertussen wat gezocht en vanaf dat ik (bij vandaag begonnen en teruggaand in de tijd) op 24/7/2018 kom, geeft hij één waarneming in een onbekend land aan. Het zal dus één van deze waarnemingen zijn.

Edit: Wacht, nee, ik heb 5 waarnemingen die dag, die 5e komt dus ook niet door in observation.org!

Nog meer edit: het gaat om de waarneming van ooievaars van 24/07!

Het gaat om 5 waarnemingen vlak over de grens in Duitsland. Ik zie hoe dit is veroorzaakt, en ik zie waarom dit niet automatisch wordt gecorrigeerd.
Wordt opgelost in de komende update.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

OlivierO

Citaat van: Alex Kwak

Het gaat om 5 waarnemingen vlak over de grens in Duitsland. Ik zie hoe dit is veroorzaakt, en ik zie waarom dit niet automatisch wordt gecorrigeerd.
Wordt opgelost in de komende update.

Oké!
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

j.simons

Alex

Waarnemingen in een onbekend land.
Ik heb ze ook gehad tijdens de vakantie periode. Om uit te zoeken welke waarnemingen het betrof selecteerde ik bij tellen het onbekende land maar dan krijg ik alle waarnemingen binnen de geselecteerde periode.
In het resultaat staan dan landen en het onbekende land als land uitgesplitst.
Dat lijkt me niet juist. Je maakt namelijk een selectie maar die selectie heeft geen effect.
Ik had verwacht dat ik enkel de waarnemingen die in onbekend land staan kreeg te zien waarmee het eenvoudig is om deze op te sporen.

Groeten Joost



Alex Kwak

Citaat van: j.simons op augustus 05, 2018, 09:32:51 AM
Alex

Waarnemingen in een onbekend land.
Ik heb ze ook gehad tijdens de vakantie periode. Om uit te zoeken welke waarnemingen het betrof selecteerde ik bij tellen het onbekende land maar dan krijg ik alle waarnemingen binnen de geselecteerde periode.
In het resultaat staan dan landen en het onbekende land als land uitgesplitst.
Dat lijkt me niet juist. Je maakt namelijk een selectie maar die selectie heeft geen effect.
Ik had verwacht dat ik enkel de waarnemingen die in onbekend land staan kreeg te zien waarmee het eenvoudig is om deze op te sporen.

Groeten Joost

'Onbekend land' zou helemaal niet voor mogen komen. Klopt het dat dat met de laatste beta-release is verholpen?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

OlivierO

Bij het downloaden van soortenlijsten van Oman is er iets mis gegaan. Nu denk Obsmapp bijna elke keer als ik het opstart dat het de eerste keer is en komt de verwelkoming erop. De oude waarnemingen staan er nog wel op, maar ik krijg het niet in orde dat hij niet meer elke keer welkom zegt ... Soortenlijsten downloaden gaat wel, maar soms zijn ze ineens weer weg.

Compleet opnieuw installeren misschien? Of heb je graag nog eerst bepaalde files?

Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Alex Kwak

Citaat van: OlivierO op augustus 05, 2018, 13:29:11 PM
Bij het downloaden van soortenlijsten van Oman is er iets mis gegaan. Nu denk Obsmapp bijna elke keer als ik het opstart dat het de eerste keer is en komt de verwelkoming erop. De oude waarnemingen staan er nog wel op, maar ik krijg het niet in orde dat hij niet meer elke keer welkom zegt ... Soortenlijsten downloaden gaat wel, maar soms zijn ze ineens weer weg.

Compleet opnieuw installeren misschien? Of heb je graag nog eerst bepaalde files?

Download de stamgegevens eens opnieuw.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

OlivierO

Citaat van: Alex Kwak op augustus 05, 2018, 13:48:43 PM
Citaat van: OlivierO op augustus 05, 2018, 13:29:11 PM
Bij het downloaden van soortenlijsten van Oman is er iets mis gegaan. Nu denk Obsmapp bijna elke keer als ik het opstart dat het de eerste keer is en komt de verwelkoming erop. De oude waarnemingen staan er nog wel op, maar ik krijg het niet in orde dat hij niet meer elke keer welkom zegt ... Soortenlijsten downloaden gaat wel, maar soms zijn ze ineens weer weg.

Compleet opnieuw installeren misschien? Of heb je graag nog eerst bepaalde files?

Download de stamgegevens eens opnieuw.


Oké, dat probeer ik. Ik laat weten of het helpt.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

j.simons

Citeer'Onbekend land' zou helemaal niet voor mogen komen. Klopt het dat dat met de laatste beta-release is verholpen?

Alex,
Ik zal de bestanden naar je mailen.

Ik heb niet de laatste beta versie.
kun je aangeven waar ik die kan ophalen of een apk om te installeren?

Los van of het onbekende nad mag voor komen, zou een selectie een selectie moeten zijn en dat is de echte bus die ik wil aandragen.

groeten joost




Alex Kwak

Citaat van: j.simons op augustus 05, 2018, 15:41:48 PM
Citeer'Onbekend land' zou helemaal niet voor mogen komen. Klopt het dat dat met de laatste beta-release is verholpen?

Alex,
Ik zal de bestanden naar je mailen.

Ik heb niet de laatste beta versie.
kun je aangeven waar ik die kan ophalen of een apk om te installeren?

Los van of het onbekende nad mag voor komen, zou een selectie een selectie moeten zijn en dat is de echte bus die ik wil aandragen.

groeten joost

Hier kan je zien hoe je de beta installeert: https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=383332.0
En als 'land onbekend' helemaal niet voorkomt kan je 'm ook niet selecteren  ;)
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

j.simons

Alex

Ik wil voor dit probleem wel een beta versie installeren maar ik zou niet steeds de nieuwste (ongetestte) versie op mijn telefoon willen hebben.
Als ik me aanmeld kan ik dat dan alleen voor deze versie. Of kan ik me weer afmelden.

het fenomeen "onbekend land" komt te vaak voor om uit te sluiten dat het niet voor komt en er daarom maar vanuit te gaan dat het niet correct afgehandeld moet worden. Als het niet voor zou komen zou ik het ook niet in de keuze lijst beschikbaar maken als land. Zodra je daar wel voor kiest om het als optie te tonen zou ik verwachten dat het correct afgehandeld wordt als het geselecteerd wordt.
Als je het niet toont in de keuzelijst kun je het altijd in het resultaat tonen. de gebruiker selecteert eenbepaald land en dan zijn er niet ingedeelde waarnemingen. die zouden dan mogelijk in het geslecteerde land kunnen zijn.

groeten Joost

j.simons

#1009
Alex

geen gps melding
Ik krijg sinds de update naar 7.19.6 steeds de melding dat de app niet goed werkt omdat de GPS niet aanstaat.
Indien terecht is dit een handige toevoeging. zie eerdere meldingen op dit forum.

Lang wachten op een locatie die toch niet komt omdat de gps uitstaat heeft namelijk geen zin.


Mijn werkwijze is alsvolgt:
- ik start Obsmapp
- schakel dan gps in
- Obsmapp start direct ( instelling) door naar het invoer scherm
- ik voer mijn waarnemingen in
- sluit obsmapp af
Tijdens het afsluiten zie ik nu een melding over de GPS terwijl ik zojuist met volle tevredenheid van de app gebruik heb gemaakt.
De melding trekt de aandacht terwijl dat niet nodig is, maar vervelender is dat ik meer handelingen moet doen om de app af te sluiten.
Ik moet namelijk eerst de melding bevestigen ne daarna nog aangeven dat ik zeker de app wil afsluiten.

Kan dit verbeterd worden? Bijvoorbeeld door vaker te controleeren.
Nu wordt blijkbaar alleen bij het opstarten gecontroleerd of de GPS aanstaat.
Maar ook na het opslaan van een waarneming (mits niet met vaste locatie of kaart gebruik gemaakt is) kan de melding ingetrokken worden.

Het zou voor mij het aantal handelingen beperken.

groeten Joost

Alex Kwak

Citaat van: j.simons op augustus 05, 2018, 16:23:38 PM
Ik wil voor dit probleem wel een beta versie installeren maar ik zou niet steeds de nieuwste (ongetestte) versie op mijn telefoon willen hebben.
Als ik me aanmeld kan ik dat dan alleen voor deze versie. Of kan ik me weer afmelden.

Je kan niet een versie terug, maar je kan je uitschrijven voor de beta zodat je zodra er weer een 'echte' versie komt daar weer mee meeloopt.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

j.simons

#1011
Alex

Bij het invoeren moet je wachten met opslaan totdat er een goede locatie is gevonden.
In mijn beleving was de knop opslaan tot dat moment disabled.
Dat is in de huidige versie nu niet meer zo, maar dat kan mijn beleving zijn.

Echter ik kwam ook een situatie waarin de GPS indicatie goed was en de teksten erbij aangaven dat er geen locatie.
zie bijlage
Het icoon gaf aan dat ik kon opslaan terwijl dat niet werkte, het duurde even voordat mijn oog op de teksten viel.

Heb je enig idee waardoor dit kan ontstaan?
Het zou fijn zijn als je ziet wannneer je kunt opslaan aan de knop 'opslaan'.

groeten Joost


Alex Kwak

Citaat van: j.simons op augustus 05, 2018, 16:36:57 PM
Ik krijg sinds de update naar 7.19.6 steeds de melding dat de app niet goed werkt omdat de GPS niet aanstaat.

Bij het opstarten van ObsMapp controleert deze of de GPS aanstaat. Als een gebruiker tijdens gebruik de GPS uitzet, tsja, dan houdt het een beetje op.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: j.simons op augustus 05, 2018, 16:46:46 PM
Bij het invoeren moet je wachten met opslaan totdat er een goede locatie is gevonden.
In mijn beleving was de knop opslaan tot dat moment disabled.
Dat is in de huidige versie nu niet meer zo, maar dat kan mijn beleving zijn.

Is opgelost in de meest recente beta
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Alex Kwak op augustus 05, 2018, 16:45:44 PM
Citaat van: j.simons op augustus 05, 2018, 16:23:38 PM
Ik wil voor dit probleem wel een beta versie installeren maar ik zou niet steeds de nieuwste (ongetestte) versie op mijn telefoon willen hebben.
Als ik me aanmeld kan ik dat dan alleen voor deze versie. Of kan ik me weer afmelden.

Je kan niet een versie terug, maar je kan je uitschrijven voor de beta zodat je zodra er weer een 'echte' versie komt daar weer mee meeloopt.

Ik ga nu van de huidige beta een definitieve versie 7.20 maken.
Je hoeft dus niet naar het beta-traject (mag wel uiteraard)
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

j.simons

#1015
Alex

CiteerBij het opstarten van ObsMapp controleert deze of de GPS aanstaat. Als een gebruiker tijdens gebruik de GPS uitzet, tsja, dan houdt het een beetje op.

Ik zet na het opstarten van de app de gps aan ipv uit.
Op het moment dat ik de melding zie is de melding niet van toepassing.

Alleen bij opstarten controleren voldoet dus niet.

Ik start eerst de app en dan zet ik de locatie aan.
De app is dan opgestart zodat ik bijna direct de soort kan selecteren.
eventueel kan ik nog een aantal aanpassen maar dan is de locatie gevonden en kun je ook opslaan.

Ik wil geen tijd wachten op de app als ik eerst de locatie moet aanzetten en wil na invoeren geen vreemde melding die ik met een ectra handeling moet wegklikken (mits dit niet terecht is). Als ik namelijk iets kan opslaan betekend dat ook dat ik een locatie heb gevonden.

Voer de eerder genoemde werkwijze uit en je merkt dat het erg onlogisch is om op dat moment geconfronteerd te worden met deze melding.


Groeten Joost


OlivierO

Citaat van: Alex Kwak op augustus 05, 2018, 17:26:09 PM
Ik ga nu van de huidige beta een definitieve versie 7.20 maken.
Je hoeft dus niet naar het beta-traject (mag wel uiteraard)

Ik heb de nieuwe versie en het "onbekend land" syndroom is eruit.

De app lijkt nu ook stabiel te zijn de problemen die ik melde. Ik heb de stamgegevens opnieuw gedownload en het gaat goed tot nu.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

j.simons

CiteerIk ga nu van de huidige beta een definitieve versie 7.20 maken.
Je hoeft dus niet naar het beta-traject (mag wel uiteraard)

Ik heb ook de nieuwe versie erop gezet en het onbekende land is verdwenen.

groeten Joost

Alex Kwak

Citaat van: j.simons op augustus 05, 2018, 19:50:09 PM
CiteerIk ga nu van de huidige beta een definitieve versie 7.20 maken.
Je hoeft dus niet naar het beta-traject (mag wel uiteraard)

Ik heb ook de nieuwe versie erop gezet en het onbekende land is verdwenen.

groeten Joost

:duim:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

marcel234

#1019
Citaat van: j.simons op augustus 05, 2018, 18:01:35 PM
Alleen bij opstarten controleren voldoet dus niet.
Een irritante meldingm zoals de meeste pop-ups. Ik hoop niet dat dit een oproep is om op meer plekken te controleren of de GPS wel aanstaat.
Het kan uitgezet worden..